Oficiálne náklady na kampaň doteraz priznali len primátori Nitry Jozef Dvonč vyše 26 000 eur a Žiliny Igor Choma viac ako 40 000 eur.
Od nového primátora hlavného mesta odkázali, že presnú sumu povedia na budúci týždeň. Zatiaľ nevedia, či bude menšia, alebo väčšia ako odhadovaných 200 000 eur. Na porovnanie, pred štyrmi rokmi odchádzajúci primátor Milan Ftáčnik minul 256 000 eur, z toho 142 000 tvorili náklady na vonkajšiu reklamu.
Nesrovnal kandidoval ako nezávislý. Peniaze od sponzorov a politických strán odmietol vopred a celú kampaň si hradil sám. „Aby som nemal po voľbách voči nikomu finančné alebo politické záväzky,“ povedal Pravde ešte pred kampaňou.
Náklady primátora Košíc Richarda Rašiho známe nie sú. Kampaň mu platila strana Smer. Jej tlačový odbor odkázal, že presnými číslami zatiaľ nedisponuje. „Všetky náklady budú zverejnené v zmysle zákona vo výročnej správe za rok 2014,“ uviedol Smer.
Primátora Nitry Jozefa Dvonča vyšla kampaň presne na 26 391,76 eura. Ako jediný poslal aj presnú štruktúru výdavkov. Najväčšou položkou boli bilbordy a megabordy, na ktoré minul 13 883,60 eura. Všetko hradil z vlastných prostriedkov. Jozef Dvonč kandidoval s podporou koalície Smer, KDH, SNS.
Celkové náklady na kampaň primátora Žiliny Igora Chomu zo Smeru boli dosiaľ vyčíslené na 40 734 eur. Z vlastných úspor investoval 40 143 eur. Smer prispel sumou 2 058 eur. Podľa hovorcu Žiliny Pavla Čorbu súkromných sponzorov primátor nemal.
Na čelo prešovskej radnice voliči poslali Andreu Turčanovú, ktorú podporovala široká pravicová koalícia. Náklady na kampaň ešte nemá vyčíslené, pretože ešte nevyplatila všetky faktúry. Rozpočet mala naplánovaný do 30-tisíc eur. Ako však povedala, skutočné výdavky by mali byť nižšie. Odhadla ich do 20-tisíc eur. Prispelo jej aj materské KDH. „Niektoré faktúry mi uhradila centrála KDH, aj naši vrcholoví predstavitelia mi prispeli istou sumou,“ poznamenala s tým, že finančne jej pomohlo aj veľa priateľov.
Nový primátor Banskej Bystrice Ján Nosko chce povedať náklady svojej kampane na budúci týždeň. Ešte čaká na posledné faktúry. „Nemám s tým problém, len to nie je skompletizované,“ zareagoval na štruktúru svojich nákladov. V kampani použil peniaze zo svojho vlastného účtu a aj zdroje, ktoré mu poskytli politické strany v rámci prenájmu bilbordových plôch. Kandidoval ako nezávislý s podporou strán Smer, SNS, SDKÚ a SMS.
Primátor Trenčína Richard Rybníček mieni informovať o financiách v prvej polovici decembra. Pred kampaňou povedal, že chce využiť svoje peniaze a financie, ktoré dostane na transparentný účet. Kandidoval ako nezávislý, podporovalo ho zároveň široké stranícke spektrum sprava doľava. O tom, že by peniaze prijal od politických subjektov, však neuvažoval. Pred štyrmi rokmi ho kampaň vyšla na 103-tisíc eur. S primátorom Trnavy Petrom Bročkom sa nám nepodarilo skontaktovať, aby uviedol, koľko ho kampaň stála. Zaujímavosťou je, že na svoju propagáciu použil v Trnave len jeden bilbord.
Politický analytik Ján Baránek uviedol, že by síce malo by byť dobrým zvykom zverejniť náklady, ale čísla u väčšiny kandidátov by aj tak nezodpovedali realite. „Dobré zvyky ťažko na Slovensku vynucovať nejakým spôsobom, na to treba zákony napriek tomu, že sme v ďalšom tisícročí. Dobrý zvyk sa nedá spájať s neúplnou pravdou. Nehovorím, že je to vo všetkých prípadoch, ale často zverejnené údaje nie sú celou pravdou,“ mienil analytik.
Podľa Baránka klobúk dole pred kandidátmi, ktorí investujú do kampane len vlastné súkromné zdroje. Myslí si však, že väčšina kandidátov v komunálnych voľbách náklady neplatila zo svojho a darcovia sú zahalení v šere. „Nedával by som žiadne stropy kampane, ale prísne by som kontroloval darcov, aby bolo jasné, kto za kým stojí,“ doplnil.
Zákon doteraz kandidátov neobmedzoval, koľko môžu minúť. V ďalších komunálnych voľbách už budú výdavky limitované. Napríklad nezávislý kandidát na funkciu primátora Bratislavy a Košíc bude môcť použiť najviac 250 000 eur.