Mýtny systém je najkvalitnejší v Európe, obhajuje ho štát

Ministerstvo dopravy považuje elektronický mýtny systém, ktorý je spustený od začiatku tohto roku na Slovensku, za najkvalitnejší systém výberu mýta v Európe, informoval hovorca Stanislav Jurikovič.

16.05.2010 15:18
Mýto, kamión Foto:
Ilustračné foto
debata (22)

Rezort dopravy tak reaguje na podanie žalôb UNAS-som na Okresnom súde Bratislava I. na Slovenskú republiku, resp. ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií a na Národnú diaľničnú spoločnosť.

Žaloby sa okrem iného týkajú zastavenia výberu mýta na niektorých úsekoch, pričom sa v nich hovorí o zlom účtovaní konkrétnych úsekov, ako aj všeobecne úsekov v intravilánoch obcí. Dopravcovia ďalej poukazujú na „nesystémový, nepripravený a nespravodlivý systém výberu mýta“, uviedol v piatok predseda UNAS Jaroslav Polaček.

Podľa ministerstva dopravy je výber mýtneho vyšší, ako sa pôvodne predpokladalo, je však založený na princípe, že každý zaplatí toľko, koľko prejazdí. Ak dopravca spätnou kontrolou zistí, že má účtované úseky nesprávne alebo jeho OBU jednotka je poruchová, môže využiť štandardný reklamačný proces u dodávateľa systému, alebo sa môže priamo obrátiť na prevádzkovateľa a to na Národnú diaľničnú spoločnosť, a.s., spresňuje rezort dopravy. Ako sa vo vyhlásení ďalej uvádza, viac k tomu doplní prevádzkovateľ mýtneho systému.

„V súčasnosti neevidujeme žiadne podnety, ktoré by potvrdzovali uvádzané závady. Je legitímne právo každého, aby podal podnet, ak zistí tak zásadné porušenia platnej legislatívy,“ zdôrazňuje Jurikovič.

Slovensko zaviedlo elektronické mýto pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony a autobusy na zhruba 2 000 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy od 1. januára tohto roku. Systém však podľa dopravcov nebol dobre pripravený, pretože platili aj za časti úsekov, ktoré v skutočnosti neprejazdili. Ich záujmy háji Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá vznikla koncom roka 2009. Proti systému výberu mýta začali dopravcovia protestovať „spanilou jazdou“ kamiónov, ktoré zabrzdili dopravu v niekoľkých slovenských mestách. Kabinet Roberta Fica vyhovel niektorým požiadavkám malých a stredných prepravcov, na rokovanie ich však premiér nepozval, lebo nesplnili jeho požiadavku na zrušenie protestov. Vláda znížila spotrebnú daň na naftu a do konca januára prestala vyberať mýto na väčšine spoplatnených úsekoch, aby sa pripravili zmeny. Začiatkom februára sa blokácia niektorých úsekov ciest zopakovala.

22 debata chyba