Podstatné, čo Orbán povedal, sa dá zhrnúť takto: Maďarsko má za sebou 20 rokov (najmä však osem rokov) zmätkov, konfliktov, pokútnych politických snáh, mafiánskych praktík, hlbokej a trvanlivej krízy, zadlženosti. Pripomenul však, že Maďari v nebývalej jednote tento systém zvrhli, revolúciou vo volebných kabínach vyzvali na vybudovanie iného zriadenia, ktoré bude riadiť nová vláda národnej spolupráce.
Orbán už na úvod podotkol, že nebude hovoriť o konkrétnych prostriedkoch, ale iba o cieľoch, o kompase, ktorý je potrebný, aby národ nezablúdil. „Udáme smer, neskôr prídu podrobnosti,“ zdôraznil budúci premiér, pričom v jeho trištvrtehodinovom rečnení bolo najčastejším slovom národ. „Veď aj vo svete vidíme renesanciu národného cítenia,“ argumentoval na záver. Summa summarum: prvá vláda novej éry nebude vládnuť nad ľuďmi, ale s ľuďmi.
Vládny program má 85 strán. Práca, domov, rodina, zdravie, poriadok – to je päť základných oblastí, o ktoré sa chce prednostne starať budúca vláda. Vládni poslanci v rozprave pritakávali Orbánovi, opoziční si z neho uťahovali. Predseda socialistov Attila Mesterházy prisudzoval budúcemu premiérovi túto základnú ideu: „Kto nie je s nami, nie je nikde.“ (Je to narážka na kádárovské kto nie je proti nám, je s nami.) Líder radikálnej strany Jobbik Gábor Vona vyzval Orbánov Fidesz k činom: „Vyhrali ste voľby, ráčte už vládnuť!“
Uznávaného analytika Orbánovo vystúpenie neočarilo. „Ide skôr o zbierku klišé alebo predvolebných prejavov Orbána a programu Fideszu,“ poznamenal Péter Tölgyessy. Ďalší expert László Lengyel dodal: „Keď uprostred krízy neposkytuje vládny program informácie o tom, akú dráhu vyznačuje krajine vláda, ako chce znížiť štátny dlh, potom sú to iba prázdne papiere – rovnako ako víťazná vláda z roku 2006.“
Ciele sú úctyhodné, ale nikto nenachádza odpoveď na otázku, ako ich dosiahnuť. Ľavicový denník Népszabadság to komentoval takto: „Prechodná situácia, vákuum alebo nejasnosti okolo konkrétnych krokov novej vlády viedli k situácii, v ktorej parlament siahol najprv po takých symbolických záležitostiach, ako je dvojaké občianstvo či trianonský pamätný deň.“