Online o zmenách v dôchodkoch i v práci s Jozefom Burianom

Vláda pripravuje výrazné zmeny v sociálnom zabezpečení, budú sa meniť všetky dôchodkové piliere aj ďalšie zákony v sociálnej oblasti či Zákonník práce. Spýtajte sa na ne štátneho tajomníka ministerstva práce Jozefa Buriana. Odpovie vo štvrtok o 11:00 h, pýtať sa môžete od 10:30 h.

Nie je na čase, aby sa cerveni aj modri dohodli na dlhodobej vizii a donekonecna nestresovali ludi, co su v II. pilieri? - Lokaj

Súhlasím, mali sme niekoľko jednaní aj s opozíciou o prijatí ústavného zákona pre II. pilier avšak doterajšie návrhy opozície sú rozpočtovo a deficitne neprijateľné, skôr nadobúdam dojem, že navonok sa tvária, že sa chcú dohodnúť, ale vo vnútri stále dávajú ťažko prijateľné pripomienky. Chcú ukázať, že oni sú záchrancovia II. piliera a riešiť politiku na báze získavania bodov. Posledných návrh hovorí o vytvorení tzv. virtuálnych účtov v Soc. poisťovni vo výške 5 percent, ktoré odídu z II. piliera a tieto peniaze by sa následne mali cez Soc. poisťovňu investovať do aktív v zmysle zákona. Ak by sme k tomu pristúpili, SR už dnes má vysokú dlhovú službu, ktorá je už na úrovni takmer 48 percent, zvyšovaním dlhu, teda investovaním z virtuálnych účtov sa tento dlh bude navyšovať, Slovensko neplnením ústavného zákona o fiškálnej zodpovednosti a prekračovaním toho deficitu nebude hodnoverným partnerom pre investorov na finančných trhoch, čo môže mať za následok zvýšenie úrokových nákladov na dlh SR a aj zároveň reputáciu SR, čo bude prekračovať náklady súvisiace so znížením II. piliera. Z pohľadu právnych náležitosti tie virtuálne účty nebudú vlastníctvom sporiteľa a zároveň sa ani nedajú dediť, čo bol hlavný motív pri založení kapitalizačného piliera. Tvrdenia o opaku sú nepodložené číslami a realitou na medzinárodných trhoch a vývoji hospodárstva v okolitých krajinách. Bez konsolidácie na úrovni cca. 1,8 mld eur (ktoré sú aj pozostatkami obrovských problémov riešenia dekriminalizácie na finančnej (daňovej) správe) Slovensko nebude plniť základné kriteriálne náležitosti paktu stability a rastu a hlavne dlhu voči HDP. Teória s ktorou opozícia vyšla, že dokáže riešiť deficit verejných financií, čo je na vysvetlenie ako keby výsledovka za rok vo firme, nie je riešením, iba zatváraním si očí pred doslova skrývaní dlhu, čo technicky povedané robilo Grécko, malo relatívne nízky deficit (kamuflovaným spôsobom realizovaný), ale narastali im dlhy, až revíziou neskôr sa zistilo, že celkový dlh (súvaha vo firme) nezodpovedal vykazovaným deficitom v jednotlivých rokoch.

Dobry den. Dochodkove poistenie by sa malo zjednodusovat, zbavovat vynimiek, byt solidarne a spravodlive. Ked som vcera pocuval polsancov, ako sa jeden za druhym predhanali, aby zabezpecili dozivotne renty pre sportovcov ... vy ste sa tam uz vsetci zblaznili? To naozaj chcete poprijimat zavazky, ktore budu zatazovat system roky vynimkami? Preco nedate tym sportovcom slusnu sumu hned po uspechu a ked si ju prejedia, tak je to uz ich problem? - king left

Pravdu povediac, úspešní športovci, ktorí nemali šancu si zarobiť viac pred rokom 1989, sú niektorí z nich dnes na okraji spoločnosti a možno by bolo slušné sa o nich čiastočne postarať. Neurobiť to plošne a súhlasím aj s tým, že po roku 89 by trebalo úspešných odmeniť pre ich ďalšiu motiváciu a tým zabezpečiť ich ďalší život.

Preco vas sef planuje rusit 15. september a nie 17. november, ktory si ani nevsimol? - Janka Pospíšilová

Treba povedať, že diskutovaný návrh je presunúť tento kresťanský sviatok na deň pracovného pokoja. De jure sa teda rušiť nebude a návrh zrušiť je 1. september, ako deň ústavy. Je to ústretový krok pre zamestnávateľov vzhľadom aj k objektívnej realite vysokéhop počtu štátnych sviatkov na Slovensku, ktorý je podľa mojich informácií asi 2–3 najpočetnejší v celej EÚ.

Dobrý deň. Chcem sa spýtať či sa planuje zmena výpočtu výšky starobného dôchodku a ak áno od kedy? - Jaro

Áno, zavádzame určitý prvok solidarity do I. piliera a postupne v priebehu štyroch rokov pri zárobkoch nad tisíc euro (1,25 násobok POM­B).

Konecne robite nieco s tou Kanikovou parodiou na reformu penzii. Preco ste to neurobili uz skor, pred par rokmi? - samo

Nebola vôľa našich koaličných partnerov v rokoch 2006–2010.

Pán Burián, myslíte si, že o 30 rokov budú ľudia od śtátu dostávať ešte nejaké dôchodky? - Jirko

Ak by táto premisa neplatila, tak si neviem predstaviť, ako by mohli byť vyplácané dôchodky z II. piliera, lebo štát v plnej miere dotuje II. pilier, treba povedať, že ho dotuje z pôžičiek, ktoré SR získava na medzinárodných trhoch, ktoré by v tomto prípade asi neexistovali, ak by štát defaultoval (bol v konkurze). Pri obrovských výkyvoch na medzinárodných trhoch, pri nalievaní nových peňazí do ekonomík, či už v Amerike, alebo Európe, je do budúcna skôr istotou štát. Pokiaľ by sme pripustili nevyplácanie dôchodkov, tak by sme pripustili stav neplnenie záväzkov štátu takmer vo všetkých oblastiach, čo by spôsobilo prepad meny, vysokú infláciu a ešte nebezpečnejšiu defláciu.

Dobrý deň prajem, chcel by som sa spýtať, či vláda otvorí 2. dôchodkový pilier pre možnosť výstupu? Po mnohých zmenách v 2. dôchodkovom pilieri by zrejme chcelo vystúpiť viacej sporiteľov. Ďakujem za odpoveď. - Peter

Zmeny v II. pilieri sa dotýkajú sporiteľov len v oblasti výšky príspevku avšak vláda pripravuje návrh, ktorý by mal do budúcna zabezpečiť vyššie zhodnotenie týchto príspevkov v II. pilieri, odhadujem minimálne 2-násobok, minimálne cez zvýšenie porovnávacieho obdobia v garantovanom fonde na 10 – 15 rokov, zjednodušenie systému a nevytváraním zbytočných administratívnych potrieb a aj motiváciou na raste výnosovosti pre sporiteľov a pre DSS. Vzhľadom na to, že tieto zmeny sú významné, odporúčanie právnej kancelárie, ktorá bola pri tvorbe konštrukcie II. a III. piliera je, že by bolo vhodné otvoriť tento systém a umožniť vstúpiť, resp. vystúpiť zo systému pre ľudí. Túto pripomienku budeme akceptovať avšak rozhodnutie vystúpiť, resp. zostať necháme plne na sporiteľov.

Bude platit, ze dochodok dostane clovek zo systemu taky, aky si zasluzi aj pre ludi, ktori zivot nepohli ani prstom? - luky

Určite, budeme robiť rozdiely medi tými, ktorí nepracovali a nemali záujem sa podieľať na kativačných prácach a medzi ľuďmi, ktorí pracovali viac rokov (min. 15 rokov) aj napriek tomu, že pracovali za minimálnu mzdu. Dnešný stav zaručuje človeku, ktorý v živote nepracoval dávku v hmotnej núdzi na úrovni 190 eur a rovnako, ako aj tomuto ćlovekovi, ktorý pracoval viac rokov, ale mal nízky zárobok a tiež padol do hmotnej núdze. Rovnako musí na úrade čakať v rade na úrade a žiadať o doplatok do dávky hmotnej núdze (resp. niekedy podliehať podľa mňa znevažujúcemu testovaniu, či nemá dostatok osobného majetku a v prípade že ho má, tak dávku vôbec nedostane.) Mimochodom do tohto systému dávok v hmotnej núdzi padali aj živnostníci, ktorí si odvádzali odvody z min. vymeriavacieho základu a po 40 rokoch práce si išli žiadať o dávku v núdzi na úrad. To bol hlavný dôvod, prečo sme trvali na zvýšení vymeriavacieho základu na 50 percent, aby neboli odkázaní na dávku v hmotnej núdzi a nepodrobovali sa dehonestujúcemu testovaniu. Novelu chceme pripraviť začiatkom roku 2013, kde zavedieme inštitút min. dôchodku vyššieho, ako je dnes hmotná núdza a bude pridelovaný ľuďom v závislosti od počtu odpracovaných rokov, to znamená, že skupiny ľudí, ktorí nepracovali počas života, budú mať vyplácaní dôchodok pod úrovňou hmotnej núdze, pričom dávku hmotnej núdze si budú musieť zaslúžiť minimálne aktivačnými prácami. Musí byť evidentný rozdiel medzi tým, kto pracoval a kto nepracoval a to prináša určitú primárnu spravodlivosť v spoločnosti, ktorá doposiaľ realizovaná nebola.

dobry den pan burian neuvažujete o zmenach pri prispevkoch za opatrovanie?minula vlada niečo chystala tych smiešnych 100eur je ozaj malo ked človek ostane doma z prace a stara sa o rodičov dakujem za odpoved - jana

Opatrovateľský systém budeme prehodnocovať v kontexte zákona o soc. službách a musím súhlasiť s tým, že domáca opatrovateľská služba je jednak pre toho človeka najlepšia (po mentálnej a zdravotnej stránke), je zároveň aj z pohľadu nákladu verejných financií lacnejšia a preto sa nám javí ako systém terénnej, alebo stálej opatrovateľskej služby ako dobrým trendom uplatnenia nielen na Slovensku, ale aj skúsenosti z Európy tomu nasvedčujú. Chceme spolu s obcami a mestami zaviesť národný projekt v rámci prostriedkov EÚ pre opatrovateľskú službu a tiež prehodnotiť výšku príspevku na opatrovanie v kontexte možnosti rozpočtu na rok 2013.

dobry den p.Burian.Bude aj vasa vlada pokracovat v brutalnom ruseni invalidnych dochodkov ,ako sa to dialo za Kanika a za Mihala.Lebo p.Lopatka je skvely manazer ,urcite to vie s ludskymi zdrojmi ,ale co s ludmi ktori poberaju 10 rokov invalidny dochodok a potom pride interna SMERNICA do SP,ze treba vyradovat....Podotykam ze neide o invalidov, ktori sa narodili s umyslom nikdy nerobit.Skuste si niekedy dat anonymne presetrit, ako sa chovaju posudkari na komisii..."k ludskemu odpadu". - Jonas

Máme záujem urobiť systémové opatrenia v posudkovej činnosti, máme pripravený ideový zámer a chceme to zrealizovať do konca roku 2013 tým že nový systém posudkovej činnosti bol nastavený od 1.1.2014, tým by sa predišlo diskusii o zneužívaní, resp. nedoceňovaní invalidity u občanov. Uvažujeme o dohľade nad výkonom posudkovej činnosti, kde v prípade sťažnosti ľudí by boli nezávisle prehodnotení, teda bola by šanca domôcť sa reálneho stavu a zároveň v prípade zneužívania tohto systému (dohôd posudkového lekára s invalidom) by rovnako došlo k prehodnoteniu miery invalidity. Nastal čas na to, aby obmedzenia neboli realizované od zeleného stola v SP, ale systémom, ktorý dáva väčšiu mieru spravodlivosti pri posudzovaní miery invalidity.

Pekný deň. Plánujú sa nejaké zmeny pri invalidných dôchodkoch? Budú môcť invalidní dôchodcovia pracovať na dohodu? - Andrej

Ánio, budú môcť pracvoať na dohodu. Avšak od 1.1.2013 budú dohody zodvodňované, pričom znížené odvody budú platiť len pre študentov denného śtúdia, dôchodcov a starobných dôchodcov invalidov.

Znizujete podporu v nezamestnanosti, jej maximalnu vysku, ktoru si ludia zaplatili v poistnom, takze na to maju narok. Nie je to socialna davka. Preco nepodmienujete prijem socialnych davok pracou, ale siahate na system, ktory je kryty poistenim. Dokonca sa objavili aj nazory, ze nezamestnani by si mali davku odpracovat, pricom si ju uz davno zaplatili v odvodoch? Ako to bude? - bibi

Obmedzujeme dávky v nezamestnanosti na prvých šesť mesiacov z 1170 eur na výšku priemerného zárobku v SR, to je dnes na úrovni 786 eur.

Pán štátny tajomník prajem Vám príjemný deň. Pýtam sa prečo si politici a vládni úradníci myslia, že vojak, policajt a iní vo výslužbe poberajúci výsluhový dôchodok, ktorý pracujú v štátnej službe poberajú od štátu dva platy? To oni nevedia, že dávka výsluhového zabezpečenia nie je plat? Iba pred niekoľkými rokmi sa tomu hovorilo výsluhový príspevok. Teraz si občania myslia, že každý vyslúžilec je už dôchodca a nemusí pracovať. Ale mladší po odpracovaní 15 – tich rokov sú vo veku 35 – 37 rokov. Predsa za prepusteného poberateľ výsluhového dôchodku nastúpi iný zamestnanec za ten istý plat, nič sa tým neušetrí. Či si týmto návrhom niekto lieči mindráky? Jozef Minarovič, Zvolen - Jozef Minarovič

Táto komplexná novela je v gescii min. vnútra a obrany a nerád by som sa vyjadroval predtým, ako bude predstavená, avšak osobne si myslím, že dnes nastavenie systému výsluhových dôchodkov a možností zamestnávania mladých ľudí (35 percent nezamestnanosť do 29 rokov) nie je najlepším riešením a myslím si, že nejaké zmeny, aspoň čiastočné, sú v tomto systéme nutné. A opäť opakujem, je to v pôsobnosti horeuvedených ministerstiev, je to iba môj osobný názor.

Vek odchodu do dochodku sa stale predlzuje . Kto sa ho dozije ? Hlavne ked sa ma odvijat od strednej dlzky zivota ? To je pravdepodobnost dozitia cloveka urciteho veku, cize fakticky nemeratelne . Nam, generacii patdesiatnikov ste uz pridali, muzom 2 a zenam 5 rokov v roku 2004. Odpracovala som 35 rokov, teraz mam 55 rokov a 2 roky som netamestnana, nikto o ludi v nasom veku nema zaujem, nehovoriac o tom, ze , nie je v nasich silach sutazit s ludmi o 30 rokov mladsimi, ktorych je bez prace tiez neurekom. Prezradte mi, z coho mam do sedemdesiatky zit, aby som mala narok na dochodok ? Asi je cielom, aby sme pomreli niekde pod mostom. - Maria

V prvom rade to nie je pravda, že človek by mal ísť v 70-ke do dôchodku. Vek odchodu do dôchodku podľa strednej doby dožitia bude platiť až po roku 2017, podľa prepočtov ministerstva by vek odchodu do dôchodku by mal rásť za každý rok o 30 až 45 dní, avšak ak sa zníži stredný vek dožitia za posledných päť rokov, môže sa táto výška upraviť aj smerom dole. Je to závislé iba na priemerného veku dožitia. Keby nastala situácia, že by každý rok sa to zvyšovalo až o 45 dní, vek odchodu do dôchodku by v 65 rokov by bol aktuálny približne v roku 2045 a neskôr, treba pripomenúť, že vek odchodu do dôchodku na úrovni 65–67 rokov je už dnes aktuálny vo väčšine krajín EÚ a pri podstatne rýchlejšom napredovaní zvyšovania veku odchodu do dôchodku, napr. Poľsko má vek odchodu do dôchodku od roku 2020 muži 67 rokov a ženy od roku 2040 tiež 67 rokov, čo oproti Slovensku je podstatne tvrdšie opatrenie. Pričom sa nejde na porovnávanie dĺžky života v tom dôchodkovom veku, tak ako to je v SR.

Takze - ak som spravne pochopil - cely cas SMER hovori ze z 9% budu nizke dochodky - a riesenie? Znizit na 4%? Cita vobec SMER co tvrdi? Nezda sa Vam zbabele nizovat dochodky buducim dochodcom - teda tym ktori to este "necitia" preco nesiahate na dochodky dnesnym? - Sporitel

Tvrdili sme, že tak ako je nastavený II. pilier, nedáva pre podstatnú časť sporiteľov vyššie dôchodky, ako v I. pilieri, a to z jednoduchého dôvodu: výpočet I. piliera je závisí od rastu priemernej mzdy, ktorá sa pohybuje na úrovni 3 a viac percent, pričom zhodnotenie v II. pilieri je na úrovni 1,2 percenta. Pre ľudí s príjmom do tisíc euro, to je 1,25 percenta POMB, je v dnešnej podobe výhodnejší I. pilier, čo dávajú aj prepočty pri porovnávaní 10 ročného obdobia sporenia v II. pilieri (2005 – 2015) a za rovnaké obdobie v I. pilieri pri príjme do tisíc euro bude mať nižší alikvotný dôchodok z II. piliera o cca 18 percent (zhodnotenie peňazí v II. pilieri za roky 2013 – 2015 na úrovni inflácie), čo je výrazne vyššie, ako dnešné zhodnotenie peňazí v DSS. Nie je to žiadna zmena rétoriky, sú to čísla o ktoré sa opieram, napriek tomu si myslím, že pri nových úpravách v II. pilieri je možné výraznejšie zvýšenie zhodnotenia peňazí pre sporiteľov.