O automobilkách a ich budúcnosti s Jaroslavom Holečkom

Ekonomickému rastu Slovenska výrazne pomáhajú automobilky, ktoré v krajine sídlia – bratislavský Volkswagen, žilinská Kia a trnavská PSA. Automobilový priemysel však tiež začína pociťovať krízu, prebytok kapacít a nižší dopyt. Aká je budúcnosť automobiliek na Slovensku i vo svete? Spýtajte sa na to šéfa Združenia automobilového priemyslu Jaroslava Holečka. Odpovie vám v utorok od 11.00 h. Otázky môžete klásť už od 10:30 h.

Nie su tri automobilky na Slovensku vela? Alebo by sa uzivila aj stvrta? - tat

Bolo by krásne pre Slovensko, ak by sa našiel investor, ktorý by bol schopný investovať aj deo štvrtej automobilky, bolo by však dobré keby využil hlavne priestor stredného a východného Slovenska, kde je doposiaľ voľný hlavne potenciál vzdelaných ľudí.

Prave dnes Pravda pisala, ze cinsko-japonske spory pomahaju slovenskym automobilkam, lebo sa v Cine prestavaju predavat japonske auta.. Ako to vidite vy? - karol

Nehľadel som na tento spor z pohľadu konkurencieschop­nosti automobilového priemyslu, ale je pravdou, že Čína je pre naše automobilky jedným z najvýznamnejších miest exportu a spor môže prispieť zo strany Číňanov k uprednosteniu našich európskych áut pre japonskými.

je naozaj realne, aby bol vo Volkswagene ostry strajk? - milada

Keďže som bol dlhé obdobie personalistom vo Volkswagene Slovakia, verím i tento raz na víťazstvo rozumu a verím, že v konečnom dôsledku príde ku kompromisnej dohode.

Dobry den, myslíte si ze,nase 3 automobilky preziju krízu bez ujmu (prepustanie,zrusenie zavodov..).Kedy sa asi spamatá automobilovy priemysel s tejto tazkej situácii !?? Dakujem - kris

Historicky automobilový priemysel prebieha pravidelne určitými krízami,ku ktorým patrí aj tá súčasná. Každá kríza automobilový priemysel zocelila pretože ho nútila hľadaqť rezervy vo vnútri samotných automobiliek, ktoré vždy pomohli krízu prekonať. Zatiaľ v porovnaní s minulým rokom je predpokladný nárast automobilového priemyslu na Slovensku i vďaka tomu, že naše automobilky dostali možnosť vyrábať úplne nové produkty. V minulom roku sme na Slovensku vyrobili takmer 640 000 automo­bilov, v tomto roku predpokladáme vyrobiť najmenej 850 000.

Co si myslite o registracnom poplatku, ktory zaviedla vlada prave na vykonnejsie a drahe auta a ako velmi ste sa zlakli, ked sa objavili informacie o navrhovane tusim nejakej cyklickej dani? - tudorovci

Zväz automobilového priemyslu k tejto problematike dal už niekoľko i odborných stanovisk. Nepovažujeme tento poplatok za šťastné riešenie, pretože v modernom svete sa práve takýto poplatok viaže napríklad na znižovanie emisii. U nás vychádza výlučne z výkonu motora. Máme obavy, že práve tento poplatok zníži v budúcich mesiacoh predaj vozidiel a práve výpadok z tohto predaja môže na druhej strane znížiť príjmy do štátnečho rozpočtu z dane z pridanej hodnoty pretože na kompenzáciu DPH z jedného neprtedaného vozidla je potrebných 9 registračných poplatkov.

Pán Holeček, prečo už nepracujete vo VW?? - eberhardt

Keď som sa po troch rokoch pôsobenia vrátil z Ruska, nenašiel som možnosť vhodného uplatnenia vo VW Slovakia a dohodli sme sa s mojím zamestnávateľom VW Slovakia, že budem v jeho záujme pôsobiť vo Zväze automobilového priemyslu a na Slovenskej technickej univerzite, takže naďalej som zamestnancom tejto automobilky, iba pôsobím na inom pracovnom mieste.

Boal pravda, ze sem chcelo BMW alebo to bola len taka fama? - notime

Hovorí sa, že bez vetra sa ani lístok na strome nepohne, no odpovedať na túto otázku neviem presne, pretože ZAP v tejto diskusii nebol zúčastnený.

ako hodnotite s odstupom casu srotovne? - Erik

Šrotovné pomohlo výrazne v čase krízy predaju automobilov a obnove vozidlového parku na Slovensku a tiež pomohlo k udržaniu našej automobilovej výroby.

Dobrý ďeň pán Holečko, aký máťe názor nato, že automobilka KIA vyrobí 1 auto za 1 minútu? Ďakujem - Peter

Je to veľmi moderná automobilka a takt výroby zodpovedá špičkovým výrobným trendom.

Dobrý deň, mám otázku ohĺadne vývoja v automobilovom priemysle na Slovensku, Momentálne tu pôsobia 3 automobilky a žiadna tu nemá plnohodnotné vývojové centrum. Je predpoklad, že v blízkej budúcnosti by sa situácia mohla zmeniť a automobilky by ponúkli nžinierom prácu s "vyššou pridanou hodnotu"? Ďakujem a všetko dobré. - michal

Ako som už spomínal, výskum a vývoj je jedným z dôležitých predpokladov rozvoja nášho automobilového priemyslu v SR. Je preto nevyhnutné aby sme spolu s vládou SR, SAV a technickými univerzitami čo najskôr založili akýsi technologický inovačný inštitút, ktorý by bol schopný plniť požiadavky výskumnovývojového centra pre priemysel, nielen automobilový. Vzorom takého inštitútu je pre nás napr. nemecký Fraunhofferov inštitút, ktorý som pred dvomi týždňami oficiálne navštívil a kde sme hľadali spoločnú cestu k založeniu podobnej inštitúcie u nás.

Jarko,zdravím Ťa. Nehrozí, že by niektorá "matka"našich automobiliek presunula výrobu zo Slovenska do inej "lacnejšej" krajiny? - Ing.Ján Kovár,ÚPSVaR Senica

Ak by sme zostali spať na vavrínoch a nezlepšovali podmienky pre rozvoj automobilového priemyslu v SR, o ktorých som písal už v inej odpovedi, určite by sa to mohlo stať.

Čo si myslíte, sú naše automobilky pripravené na prechod výroby elektromobilov? Čoskoro sa tomu tak určite stane a benzínové motory budú musieť ustúpiť elektomotorom. Ďakujem - Viktor

V budúcom roku opustí výrobné pásy fabriky prvý elektromobil vyrobený na Slovensku. Musím konštatovať, že Slovensko je pripravené na výrobu elektromobilov, no žiaľ nie je takmer vôbec pripravené na ich využívanie a prevádzku, pretože chýba úplne potrebná infraštruktúra, či už na nabíjanie elektromobilov alebo na možnú výmenu zdrojov týchto elektromobilov. A to, čo chýba úplne, je akákoľvek podpora štátu pri zakúpení elektromobilu.

Dobrý deň, viacerí strašia rizikom jednostrannej výroby automobiliek, ale máme momentálne iné možnosti? Riešia kompetentní aj iný variant v širokej zamestnanosti na Slovensku? - Jozef

To, že slovenské hospodárstvo je v súčasnosti postavené predovšetkým na automobilovom priemysle, je fakt. Automobilový priemysel na začiatku 90-tych rokov minulého storočia zohral významnú úlohu pri celej konvertencii nášho slovenkého priemyslu a v tom období iná alternatíva prakticky neexistovala. Počas 20-tich rokov dokázal svoju životaschopnosť a preto je treba zabezpečiť jeho podporu a vo väčšom rozsahu rozvoj slovenských subdodávateľov.

Zdravim Vas. Povedzte tri veci, co by mala podla vas slovenska vlada v 4-rocnom obdobi stihnut urobit, aby v dalsom (volebnom) obdobi malo na Slovensku pracu vdaka automobilkam aspon tolko ludi co v sucasnosti. Drzim vam palce vo vasej praci! - Martin Hargaš

Zabezpečiť odborné vzdelávanie-stredoškolské a vysokoškolské pre potreby praxe tak, aby každý absolvent školy bol pripravený na povolenie, ďalej vytvoriť podmienky pre aplikovaný výskum a vývoj a dobudovať diaľničnú sieť naprieč celej SR. Ak dovolíte doplním ešte štvrtú významnú vec, nedopustiť, aby náš zákonník práce stratil prvky pracovnoprávnej flexibility.

Prečo automobilky produkuju nadvýrobu? Nie je to cesta do pekla? Prečo vláda nekupi akcie napr. Volkswagenu a vzhladom na dobre vzťahy ešte viasc sa neangažuje do odbytu, ako aj pre svoj podnik? Robí sa na Slovensku aj vývoj na automobilu alebo to robia len materské firmy? - Róbert

Automobilky v súčasnosti neprodukujú žiadnu nadvýrobu, pretože každe auto, ktoré sa nachadza na výrobnej linke, má svojho konkrétneho zákazníka. Automobilová výroba je charakteristická kolísavosťou, ktorá súvisí s kolísavosťou samotného trhu a tiež s nábehom nových automobilov. Automobilky sú na túto kolísavosť pripravené, čiastočne nám pritom pomáha i flexibilita v podobe Zákonníka práce. K druhej časti otázky je treba povedať, že vývoj automobilov všetkých našich trhoch automobiliek prebieha v materských podnikoch za hranicami SR. To čo je potrebné v budúcnosti z pohľadu výskumu a vývoja urýchlene doriešiť je vytvorenie podmienok pre aplikovaný priemyselný výskum a vývoj či už našich výrobcov alebo ich subdodávateľov.

najbližšie roky aj 25-35% recesia ,netreba byť ani ekonomom,,aká je buducnosť autom priemyslu teda na najbližších 5 rokov?? a na Slovensku predpokladám tým pádom nie rast ale recesiu... - Stefan

Ako som už v inej otázke odpovedal, máme šťastie, že slovenský automobilový priemysel vyrába pre globálny automobilový trh a jeho rast je zabezpečovaný získavaním nových produktov.

Este stale maju automobilky problemy s naborom ludi alebo to uz kriza vyriesila? - kanvas

Automobilky majú stále problémy získať kvalitných kvalifikovaných zamestnancov. Všetky tri automobilky si vzhľadom k tomu, že príprava na povolanie je nedostatočná, museli zriadiť svoje tréningové centrá, ktorými každý nový zamestnanec musí prejsť aby bol aspoň v základe pripravený na výkon svojho povolania. Chýbajú úplne také profesie, ako nástrojár alebo obrábač kovov, ktoré musia firmy dnes v plnom rozsahu školiť alebo služby nakupovať i od zahraničných firiem.

Dobrý deň, Myslíte si že tzv. presun výroby áut zo západných krajín do východných resp. tých ekonomicky vyspeleších do menej vyspelých bude pokračovať alebo sa už zastavil ??? - Peter Kolada, Námestovo

Určite bue pokračovať presun ďalej na východ, predovšetkým do Ruska a Indie, je preto dôležité, aby sme boli na túto možnosť pripravení a ako som už povedal, konkurencieschopní, aby nás táto očakaváná vlna nepreskočila, ale vzala so sebou.

Dobry den prajem, Chcem sa spytat, ci podla Vas ma Kia v Teplicke spravne portfolio aut, ktore je zabezpeci dlhodobu vyrobu bez vyrobnych prestavok? - Martin

Kia a Huindai sú určite prekvapením pre celý automobilový svet a ich výrobné portfólio je výborne postavené. Závod Kia má určte veľmi dobré poskaldaný svoj výrobný program, založený na výrobe automobilov a motorov. Okrem toho je to veľmi moderný závod, čo do technológie i organizácie prá­ce.

zdravim, mam otazku ohladne vzdelavania. automobilove odvetvie vyzaduje specificke profesie ci uz to je autoelektronika alebo elktronika vo vyrobnom procese.vyroba sa automatizuje co si vyzaduje ludi s velmi specifickou specializaciou.Uz dnes sa prejavuje nedostatok tychto ludi.Mladi co prichadzaju zo skoly nemaju ziadne vedomosti alebo len velmi povrchne.Vsetko sa ucia "za jazdy" co stoji vela casu a penazi.Akakolvek investicia do vzdelavania sa skor ci neskor vrati.Mienite nieco podniknut v tejto oblasti? Prajem vam vsetko dobre a hlavne vela zdravia. - udrzbar

Je pravda, že v poslednom období náš vzdelávací systém najmä v odbornom vzdelávaní stratil na odbornej kvalite, no tiež čo sa týka počtu pripravovaných žiakov pre potreby priemyslu. Automobilový priemysel svojej novej stratégii za jeden zo svojich najhlavnejších strategických cieľov si vytýčil úlohu zmeniť toto nepriaznivé smerovanie. Už v roku 2004 sme založili 13 pilotných centier automobilového priemyslu a vychádzajúc z tejto skúsenosti sme v roku 2009 iniciovali spolu s ostatnými výrobnými zväzmi prijatie zákona o odbornom vzdelávaní, ktorého novela v týchto dňoch bola schválená v parlamente a čaká na podpis pána prezidenta. Je smutné, keď naše školstvo pripravuje na povolanie iba menej ako desať percent svojich absolventom a keď viac ako jedna tretina absolventov našich škôl končí na úradoch práce. Náš vzdelávací systém bol kedysi našou pýchou a je našou povinnosťou sa opäť k tejto pozícii vrátiť, hlavne preto aby sme mohli do budúcnosti zabezpečiť konkurencieschop­nosť nášho celého hospodárstva.

Dobrý deň prajem, koľko ľudí zamestnáva na Slovensku automobilový priemysel? Nie je Slovensko ohrozené z ekonomického hľadiska, ak vypukne kríza v automobilovom priemysle? - jurošík

Na Slovensku je v automobilovom priemysle zamestnaných viac ako 70 000 zamestnancov v troch automobilkách a u viac ako 250 subdodávateľov. Samozrejme, ak by sme sa nezamýšlali nad zabezpečením konkurencieschop­nosti automobilového priemyslu v SR, mohlo by sa nám stať, že fabriky by sa ďalej nerozvíjali a začali by stagnovať. Použijem slová pána Uhríka, ktorý hovoril, že stagnácia je umieranie v stoji. Preto sme prijali víziu Zväzu automobilového priemyslu-zabezpečiť konkurencieschop­nosť automobilového priemyslu v SR, ktorej hlavnými cieľmi sú zabezpečiť vzdelanostžnú úroveň pre potreby priemyslu, ďalej zabezpečiť urýchlene aplikovaný výskum a vývoj a zlepšiť spoluprácu výrobcov a subdodávateľov v oblasti automobilového priemyslu.A v spo­lupráci s vládou zabezpečiť dobudovanie dialničnej infraštruktúry smerom za Žilinu a Banskú Bystricu, pretože z viac ako 250 našich subdodávateľov automobilového priemyslu sú štyri pätiny z nich umiestnené práve po tieto mestá. V priemyslenej praxi plaí pravidlo, že kde končí autostráda, končí aj Európa.