Online o dianí v cirkvi s kňazom Karolom Moravčíkom

Žiada si súčasná doba vnútornú reformu cirkvi? Treba upraviť vzťah štátu k cirkvám? Je to, čo sa momentálne v cirkvi deje, je skutočne vnútornou záležitosťou cirkvi, alebo má právo na informácie aj široká verejnosť? Na tieto i ďalšie otázky zodpovedie kňaz, teológ a publicista Karol Moravčík v stredu od 10.00.

Odvolanie arcibiskupa Bezáka vnímam ako výsledok synergie dvoch prúdov: 1. všeobecnej obavy najvyšších hierarchií RKC z náznakov zmien v RKC (viď reakcie na iniciatívu katolíckych duchovných v Rakúsku “Ungehorsam...”, na Výzvu Teologického fóra na Slovensku a pod.) 2. ohovárania a udávania určitej lokálnej skupiny predstaviteľov RKC (viď prevažnú časť 11 otázok, na ktoré mal arcibisku Bezák odpovedať), ktorej bol ľudský a otvorený spôsob komunikácie arcibiskupa Bezáka třňom v oku a ktorí prípadne novým prístupom arcibiskupa Bezáka prišli o svoje “zabehnuté” postavenie a výhody. Moja otázka: Je možné dôvody na odvolanie arcibiskupa takto posudzovať a pokiaľ áno, ktorý z týchto “elementov” zavážil najviac? Osobná poznámka: Myslím si, že na malom Slovensku sa momentálne nepohybuje mnoho ľudí s charizmou a spôsobom vyjadrovania, ktorí by dokázali človeka 21. storočia autenticky v kresťanskej oblasti tak osloviť, ako to robil arcibiskup Bezák a že jeho odvolaním prepásli hierarchie RKC výnimočnú šancu, ktorú tento človek so sebou prinášal. - Mike

Dobrý deň. Predpokladám, že tie dôvody možno takto posudzovať. Včera najvyšší cirkevní predstavitelia na Slovensku priznali, že zverejnený okruh otázok na arcibiskupa Bezáka je autentický. Z obsahu otázok je zrejmé, že ich vypracovala skupina ľudí na Slovensku, ktorí na arcibiskupovi Bezákovi hľadali chyby. Nakoľko je odvolanie arcibiskupa Bezáka výsledkom obáv, že by on podporoval nejaké reformnejšie prúdy v cirkvi, to neviem posúdiť. Arcibiskup Bezák vo svojich vyjadreniach, nakoľko viem, nezastával známejšie liberálnejšie teologické názory. Napokon, dalo by sa to aj obrátiť, konzervatívnejším predstaviteľom cirkvi by mohol vyhovovať človek, ktorý vie pritiahnuť sympatie verejnosti v biskupskej funkcii.

Chcem vrátiť všetky peniaze za 54 rokov, ktoré ste dostali z mojich daní, hanbím sa za to že som katolíčka. - Miroslava

Ak by ste vaše želanie mysleli vážne, bol by to zaujímavý problém pre právnikov. Ako vieme, štát zo svojho rozpočtu vydeľuje určitú časť financií pre cirkev, tieto peniaze sú používané na dva účely – na platy kňazov v cirkvách a na administratívu ústredí jednotlivých cirkví (napr. biskupských úradov). Vydeliť vašu čiastku by bola zaujímavá otázka, je to vlastne otázka na štátne úrady, v tejto súvislosti mi len napadá, že zase tí ľudia, ktorí aj za bývalého režimu svojimi financiami udržiavali kultúrne pamiatky vo vlastníctve cirkvi, by si tiež mohli klásť otázku, prečo ostatná verejnosť sa necíti zaviazaná udržiavať tieto kultúrne pamiatky. Väčšinou ide o kostoly. Veľký problém je to najmä na vidieku, kde žije málo obyvateľov a majú vzácne gotické kostoly.

v rámci reštitúcii cirkev dostala mnoho majetkov spätne do užívania. často išlo o budovy, v ktorých sídlili dlhé roky školy , ktoré mali svoju tradíciu a vysokú úroveň. Tie svoju činnosť ukončili, budovy sa vrátili cirkvy avšak tieto majetky ponúkajú na komerčné účely, sídlia tam dnes všelijaké firmy, dokonca aj bary...a pritom je cirkev oslobodená od daní. nemyslíte si, že tieto prípady môžu v ľuďoch vyvolávať napätie? aj mne osobne bolo do plaču keď som dnes videla jednu z týchto voľakedy krásnych budov ako zmesku "podnikateľských subjektov" bez bývalého rešpektu a úcty v časoch keď to bolo gymnázium. ďakujem a prajem všetko dobré - dana

Cirkev nie je oslobodená od daní. Platíme dane za nehnuteľnosti, platíme dane zo zisku, napríklad v mojej farnosti je to okolo 3000 eur za nehnuteľnosti a takmer 5000 eur sú dane z príjmu. Pritom tieto nehnuteľnosti neprinášajú takmer žiaden zisk, napríklad role v správe družstva alebo pozemky v intraviláne, na ktoré nevieme dostať investora. Jediný zisk napríklad naša farnosť má z prenájmu parkoviska pre obchodný dom. Ak niektoré budovy, ktoré sa vrátili do užívania cirkví nie sú v súčasnopsti správne a múdro využívané, treba sa pozrieť na konkrétne okolnosti. Čo je dôležité, všeobecne sa vo verejnosti hovorí o majetku cirkví, ale majetok nevlastní cirkev všeobecne, majetok patrí konkrétnym cirkevným organizáciam – to sú farnosti, biskupstvá, kláštory, iné združenia a podobne. Určite pokladám za problém, že za ostatných 20 rokov sa neobnovilo vedomie našich ľudí, že cirkevný majetok nie je majetok kňazov, že je to spoločný majetok členov cirkevných organizácií. V susednom Rakúsku má cirkev väčšie majetky, keďže je tam však všetko transparentné, nikdy som nezachytil, napriek kritickosti katolíkov v Rakúsku, kritické hlasy na cirkevný majetok a jeho využívanie.

Prajem krásny dobrý deň a pokoj v duši. Odvolanie arcibiskupa Bezáka je šok pre katolícku cirkev na Slovensku. Podobné niečo sa nestalo ani počas budovania socializmu, kedy na takéto niečo boli oveľa závažnejšie dôvody z hľadiska morálky, ako to, či sa niekto "sprchuje" na verejnosti. Ako toto celé majú vnímať veriaci na Slovensku? Nie je dôvod odvolania oveľa prozaickejší, napr. osoba jeho predchodcu, žeby stála za samotným odvolaním? - Jánošík

Už sme to o tom hovorili v niektorej z predchádzajúcich otázok. Prvé podnety k odvolaniu boli určite veľmi prozaické. Osobne som tiež šokovaný, že niekto z vyšších predstaviteľov cirkvi mal odvahu do toho ísť. Viem si to predstaviť jedine v prípade mimoriadnej neschopnosti arcibiskupa, alebo mimoriadnej nemorálnosti. To by sa však pred verejnosťou zjavne utajovať nedalo. V takýchto prípadoch napokon vždy pravda výjde najavo, sám som zvedavý, čo sa ešte dozvieme.

Dobrý deň. Požiadal som biskupský úrad o exkomunikáciu pred 14 dňami. Do dnešného dňa mi ani len neodpovedali. Ako mám ďalej postupovať, aby sa táto moja žiadosť riešila. Ďakujem za odpoveď. - Štefan

Ak tomu správne rozumiem, chcete byť vylúčený z cirkvi. Záleží na tom, komu ste svoj list adresovali. Zväčša sa postupuje tak, že v právnych otázkach rieši veci najskôr nižšia inštitúcia, v tomto prípade farnosť, kde bývate. Vo vážnych veciach, ako je táto, posledné slovo sa nerieši zväčša len písomne, ale posledné slovo sa dáva po osobnom stretnutí. Na druhej strane úrady majú zväčša čas, dva týždne nie je taká dlhá doba.

Verila som v spravodlivost, najma vo Vatikane a tuto vieru som stratila - spravodlivost uz neexistuje. ako sa na to pozerate? - magda Lacova

Zdá sa mi, že cirkev, alebo to, čo označujeme ako Vatikán, vnímame príliš všeobecne. V kauze okolo Bezáka sa ustavične odvoláva na rozhodnutie pápeža, v realite takéto rozhodnutie je výsledkom množstva ľudí. Kto z nich je spravodlivý a kto nie, na to sa môžeme len pýtať, ja skôr vidím problém v tom, že pri takýchto vážnych rozhodnutiach – nielen pri odvolávaní biskupov, ale najmä pri ich menovaní – celý proces prebieha predovšetkým právne a nie cez transparentné vzťahy vericich ľudí, ktorí tú cirkev tvoria. Právna zložka pri takýchto rozhodnutiach musí byť, ale ako v každej organizácii musí mať len pomocnú úlohu. Ak Vatikánom myslíme ústredie cirkvi, pracujú tam ľudia s rôznymi predstavami a záujmami, samozrejme, aj so svojimi chybami. V tom zmysle nečakám spravodlivosť od Vatikánu, spravodlivosť čakám ako výsledok spoločného úsilia všetkých, ktorým na nej záleží. Ak sa o to budú aj ľudia v cirkvi usilovať, tak aj tie viditeľné výstupy za cirkev pred verejnosťou budú vyzerať spravodlivejšie.

Kedže z otázok vychádza, že ide ide udávanie z radov cirkvi. Otázky sú pre mňa otrasné, ako mám ako katolíčka počúvať kázne o láske a tolerancii, keď tí čo majú ísť príkladom tak nečinia? Očistenie cirkvi? Áno v tom, že moja viera zostáva, verím v Boha a nie kňaza, ktorý je len človek, ale čo sa týka financii, tam na podporu cirkvi tam sa budem rozhodovať ináč ako doteraz. - Štefi Kostova

Otázky, ktoré boli zverejnené v prípade odvolania arcibiskupa Bezáka, beriem ako výsledok uvažovania malej obmedzenej skupiny ľudí. Arcibiskup Zvolenský sa vyjadril, že rozhodnutie padlo na základe množstva iných materiálov. Uverejnené odpovede Bezáka na otázky vyzneli celkom prijateľne, nevieme, kto jeho odpovede a ako vyhodnotil, alebo či ich úplne odmietol. Preto tie otázky z dokumentu zase neberme ako reprezentatívne, skutočne by bolo divné, ak by sa zistilo, že niekto bol odvolaný len na základe klebiet na tejto úrovni. Osobne si len želám, aby sa z tejto kauzy katolíci na Slovensku poučili, aby kňazi a biskupi konali transparentnejšie a členovia cirkvi, veriaci, samostatnejšie a dospelejšie.

Neverim v boha a je mi vas uplne jedno aj tak ste sekta co neodvadza dane a zije na ukor ludi je to pravda ? - mirem

Ako som vyššie spomenul, dane odvádzame a či niekto z cirkvi žije na úkor iného, to si musí každý a jeho prostredie vyhodnotiť vždy nanovo.

Dobry den pan Moravcik. NIe som veriaca, avsak zijem naprincipe zi a nechaj zit. Myslim si ze svojim sposobom nikomu neublizujem a nevadi mi ani cirkev samotna. Avsak v 21.storoci ani cirkev by nemala zit sposobom spred niekolko storoci a malaby si ludi ako je pan Bezakchranit ako oko v hlave ( aspon podla dostupnych informacii to takto chapem). Nemam nic ani proti starym ludom, avsak cirkev riadia prestarli ludia, konzeravtivni, ktori svojimsposobommyslenia uz nemozu nic priniest RKC, no mozu a zrejme aj jej vazne poskodzuju.. Cirkev ma nebyvale majetky, z ktorych neplati dane. Cirkev je vlastne stat v state. Nepaci sa mi ze mam zo svojich dani platit stat, ale aj cirkev. Som za odluku cirvki od statu a riadne sprehladnenie cinnosti. No a v neposlednomrade sa mi nepaci pristup biskupov naSlovensku,ktori sa postavili proti p.Bezakovi - lepsie povedane, ani naznakom sa ho nezastali. Odpovedzte mi prosim, akoVy vnimatep.Bezaka a jeho riadenie Trnavskej arcidiecezy. Dakujem a zelam pekny den. - alena

Spolu s väčšinou ľudí vnímal som pôsobenie arcibiskupa Bezáka pozitívne. Za biskupov by mali byť vyberaní ľudia, ktorí vedia v mene viery osloviť aj neveriacich. To by malo byť jedno z hlavných kritérií. Tým samozrejme nemyslím lacné naháňanie popularity, ale normálnu schopnosť komunikácie v rámci danej úrovne myslenia, vedy, kultúry. K odluke cirkvi od štátu – cirkev nie je odlúčená od štátu lem v dvoch finančných kapitlách – príspevky na platy kňazov a administráciu biskupských úradov. Vo všetkých ostatných finančných položkách cirkev odlúčená je: údržba budov, prevádzka, platy zamestnancov atď. Určite pokladám za správne, aby sa čím prv tento vzťah cirkvi a štátu upravil. Osobne v tom vidím šancu, že sa začnú naši veriaci ľudia zodpovednejšie a dospelejšie správať vo vlastnej organizácii. Dnes majú mnohí dojem – veď je to platené.

Dobry den! Zaujimalo by ma, ako je to vlastne s cirkevnymi pravidlami, dogmami, ci ako to nazvat. Mam pocit, ze cirkev zvlast na Slovensku je strasne strnule, zakonzervovana, nevediaca sa prisposobit aktualnym poznatkom a poziadavkam doby. Cize - preco napr. na zapade su dlhodobo zauzivane a zrejme aj povolene odchylky od sluzenia omsi ako u nas - napriklad prijimanie do ruky? Vraj ste v tomto smere liberalnejsim knazom a robite to aj vy. Viete mi ako laikovi vymenovat aspon par dalsich podobnych odchylok? Drzim vam palce a prajem, nech vytrvate a nech vas nezlomia. Cirkev potrebuje iny pohlad a novych modernych knazov. - Igor

Dogmami sa myslia najmä závažné výpovede o tom, čo sa v cirkvi verí. Na prekvapenie mnohých takéto výpovede sa v zásade formulujú dlhodobým konsenzom. Pravidlá pri bohoslužbách tiež nie sú také prísne ako sa niekomu zdá. Bohoslužba má mať bližšie k umeleckému prejavu ako k litere zákona. Zásadné pravidlá sú formulované všeobecne, detaily pri liturgii aj pre rozdiely v kultúre jednotlivých krajín dohodujú predstavitelia cirkvi v danej krajine. Na Slovensku podnes určitý konzervativizmus pri bohoslužbách na rozdiel od západných krajín je dôsledkom dlhodobej izolácie ešte z čias komunizmu. Súvisí to s tým, že v susedných západných krajinách nemá kňaz takú dominantnú úlohu, je viac chápaný ako brat vo viere, ktorý ľudí prepája. S tým súvisia potom také odchýlky pri bohoslužbách, ako miništrovanie dievčat a žien, rozdávanie svätého prijímania mužmi a ženami, zastupovanie kňaza poverenými laikmi a podobne. Všetko to súvisí s väčším prežívaním cirkví ako solidárneho a partnerského spoločenstva.

neveril som, že Sokol má až také páky. Asi hej. Je to pĺuvanec do tváre veiacich, dôkaz toho, že šelma mamony je aj na najvyšších kruhoch v cirkvi. fakt tam ide o peniaze ? Som veriaci a vidím za tým vyšší boží zámer, ktorý nateraz neviem pochopiť. Ani naši predstavitelia cirkvi ZBS - nemajú odvahu ? - Marek Bobko

V prípade Bezáka určite ide aj o financie. Vyplýva to aj z jednej Bezákovej odpovede. Podľa neho je skupina ľudí nespokojná, lebo boli odpojení od finančných tokov. Na druhej strane je zjavné, že Sokol si nestaval vily ako Rezeš. Počkáme si, čas ukáže.

Dobrý deň. Chcel by som sa len opýtať prečo biskupi nemôžu mať vlastný názor a ani ho vysloviť a len slepo súhlasiť z Pápežom?Veď to stačí Vatikánu aby tam namiesto nich dal robotov a ešte by ušetril na proviante a výplatach stačilo by platiť el. energiu.Nie je to dehonestácia človečenstva a sektársky terorizmus ako v ortodoxných islamských krajinách? - Kamil

Biskupi musia mať vlastný názor. Pápež a ďalší ľudia predsa sa rozhodujú aj na základe ich názorov a nielen na základe názorov biskupov. Ale, a to je ofiiciálna náuka katolíckjej cirkvi, na základe konsenzu vo viere celého veriaceho ľudu! Preto biskupi nezastupujú len pápeža, ale aj veriaci ľud. To je dogmatizovaná náuka cirkvi.

Dobry de, pan farar! Nemyslite si, ze jedinym sposobom ako zachranit cirkev, resp. vylepsit jej obraz v ociach ludi, je jej odluka od statu? Ved je to az neskutocne ako cirkev kolaboruje so statom a ten jej zapchava usta tym, ze sa do nej nestara? Ked vidim Zvolenskeho sediet na tych Radach solidarity, je mi zle... - Ivan z Hodonina

Nie som proti komunikácii biskupov s predstaviteľmi štátu. Neviem posúdiť, či konkretny biskup je brzdený pri rokovaniach so štátnymi predstaviteľmi strachom, že nedostane preniaze z rozpočtu, ale určite by cirkvi na Slovensku pomohlo, ak by sa jej postavenie v štáte upravilo štandardným spôsobom, ako je to vo väčšine krajín EÚ, teda že cirkev nie je napojená priamo na štátny rozpočet, azda okrem podpory kultúrnych pamiatok v jej vlastníctve. Malá poznámka: aby sme neboli zlí na vlastných katolíkov, netraba zabúdať, že podnes sú v Európe protestantské štátne cirkvy. Katolícka cirkev nikdy nebola štátnou cirkvou.

Vážený pán Moravčík. So veriaci a pýtam sa prečo ste sa neangažovali keď za 22 rokov bolo vo vašej, ale aj v BB diecéze odvolaných bez konzultácie a dôvodu odvolaných z funkcie farára , dekana množstvo kňazov a tiež boli ľudia protestovať pred biskupskými úradmi? Má nás zaujímať každý kňaz či len Arcibiskup? Za ktorých konkrétnych kňazov bezdôvodne odvolaných ste sa zaangažovali? - František

Nijako mimoriadne sa neangažujem v prípade odvolania arcibiskupa Bezáka. Keď sa ma niekto slušne pýta na názor, pokladám pre obraz cirkvi za dôležité, že slušne odpovedám. Porovnávať odvolanie biskupa a jednotlivých kňazov nie je celkom možné. K premiesťňovaniu, nie odvolávaniu kňazov, farárov, som sa vyjadril viackrát, že toto premiestňovanie kňazov sa nemôže diať len administratívne medzi biskupom a kňazom, musia mať na tom podiel aj veriaci ľudia. Napokon, k tradícii katolíckej cirkvi v minulosti patrilo, že biskupi a farári boli vyberaní miestnymi ľuďmi v súčinnosti s vyššími predstavenými – nie mimo ľudí.

Dobrý deň, udalosti v našej cirkvi ma veľmi mrzia a zatiaľ sa s nimi neviem sa celkom vysporiadať. Moja otázka:môžete mi poradiť, čo môžem ja ako praktizujúca katolíčka urobiť pre zlepšenie obrazu cirkvi(okrem modlitby a pod.). Ďakujem a želám Vám príjemný deň! - Alena

Aj katolícka cirkev potrebuje tvorbu vlastnej verejnej mienky, vlastnú vnútornú kritiku. Od každého veriaceho človeka sa očakáva primerané svedectvo slovom a skutkom, najlepšie v spolupráci s ďalšími ľuďmi. Vysokí predstavitelia cirkvi, či sme už s nimi spokojní, alebo sa za nich hanbíme, sú súčasťou siete vzťahov, ktorú vytvárame všetci spoločne. Čím bude svedectvo jednotlivcov úprimnejšie a silnejšie, tým bude aj výstup za celú cieť vzťahov cirkvi pozitívnejší.

zdravim,ako by podla vas reagovala cirkev,ak by sa veriaci na protest proti odvolaniu bezaka vatikanom 2 tyzdne nezucastnovali svetych omsi ? - gabo

Veriaci ľudia, ak chcú protestovať, nezúčastnia sa na omšiach s kňazmi, ktorí im nedávajú dobrý príklad a povzbudenie. Samotné nezúčasťňovanie sa by som pokladal za detinské. Vedenie cirkvi nemôže nebrať vážne protesty alebo kritiku vo vážnej veci od vlastných veriacich. Je tu celá škála možností od alternatívnych modlitebných zhromaždení cez formulovanie kritických názorov, ich publikovanie. Cirkev tvorí aj množstvo rehoľných spoločností, duchovno-spoločenských združení, ktorých je možno aj tisíce. Rehoľné spoločnosti tiež fungujú viacmenej demokraticky. Berieme vážne úlohu biskupov, a treba si uvedomiť, že hovorcami cirkvi a svedkami za vieru je množstvo ďalších ľudí. Túto svoju pozíciu treba brať vážnejšie.

Myslíte si, že súčastné pretaktovanie v médiách nepovedie k sekularizácii náboženského života na Slovensku a ku strate viery? - lagaliano

Určite takéto kauzy môžu spochybniť, znechutiť mnoho ľudí. Ľudia však nestrácajú vieru, alebo neodchádzajú z cirkvi prioritne pre takéto kauzy. Keď si všimneme, kto sa kriticky vyjadruje aj v tomto prípade, sú to predovšetkým presvedčení veriaci katolíci. Sekularizácia nie viery, ale podoby kresťanského náboženstva v spoločnosti je aj prirodzený proces. Teologicky sa dá dokonca povedať, že Európa na rozdiel od iných kultúrnych celkov je sekulárnejšia vďaka kresťanstvu. Kresťanstvo na rozdiel od iných náboženstiev nerozdeľuje skutočnosť na svätú a nesvätú, skôr vedie ľudí k tomu, aby v tom bežnom, obyčajnom, svetskom, sekulárnom videli hlbší zmysel.

Pochvaleny bud Jezis Kristus, pan farar. Nepoznam vas, na omsi som vas zazil iba parkrat, no musim povedat, ze ste ma kaznami zaujali. Chcem sa opytat, ci je pravda, ze dlhodobo lezite v zaludku cirkevnym funkcionarom za to, ze mate liberalnejsi pohlad na vieru ci na cirkev? Dostavate sa s nimi casto do konfliktu, resp. su na vas vyvijane nejake natlaky (prelozenie ci dokonca exkomunikacia)? Ak je to pravda, prajem vam vela sil a odhodlania. Cirkev by uz konecne mala otvorit oci a pochopit, ze zakonzervovanym zmyslanim si vyrazne viac skodi ako pomaha. Pekny den zelam! - Juraj, Stupava

Počas môjho kňažského a farárskeho pôsobenia som mal viacerých vyšších predstavených. Je pravdou, že som bol dlhodobo braný ako liberálnejší človek, asi aj preto, že slovo liberálny je v katolíckych kruhoch na Slovensku veľmi zle pochopené. Filozof Karol Popper raz napísal, že Ježiš bol liberalizovaný žid a kresťanstvo je liberalizované židovstvo. Ale aj v kresťanstve vždy znova sa objavujú naši vlastní farizeji, teda úzko ortodoxní, úzkostliví náboženskí ľudia. V tomto zmysle ako bol liberálny Ježiš, chcem byť liberálny aj ja. Predstavení sa ma, samozrejme, občas pýtali a pýtajú na moje názory a rozhodnutia. Chcem veriť tomu, že aj naďalej budú moju prácu a moje svedectvo pokladať za pozitívne.
Ďakujem za záujem o túto tému, myslím, že je dôležitá aj pre neveriacich a pre nečlenov cirkvi. Prajem všetkým pisateľom aj tým, ktorým sme nestihli odpovedať pekný deň.