Online o pive so šéfkou Heinekenu Door Plantengovou

Priemerný slovenský konzument piva sa zmenil. Zlatý mok si pomenej vychutnáva v pivárňach, uprednostní skôr fľašku v pohodlí domova. Aj chute sú iné, veľa ľudí dnes dáva prednosť ochuteným pivám. Ako sa s novou situáciou vyrovnávajú pivovary? Ako sa vyrovnávajú slovenské pivovary s čoraz väčšou dostupnosťou zahraničných značiek? Odpovedá generálna riaditeľka spoločnosti Heineken Door Plantengová.

Kedy a ako sa podarilo presadiť na stredomorských ostrovoch - konkrétne na Korzike. Kedysi neboli výrobky fy Heineken populárne. Postupom času sa ponuka rozširovala ako i priestorovo, tak i produktovo. Fúzoval Heineken s miestnymi Korzickými značkami ( Serena, Colomba, Pietra )? Ďakujem - Tomáš Rajnic

Typické sú krajiny, ktoré majú veľmi silné dedičstvo pivovarníctva a krajiny, ktoré majú silnú vinársku tradíciu, ale tým ako sa svet globalizuje, tak sa aj tieto dva vplyvy priemešavajú. Nie je nič výnimočné, že pivári pijú čoraz viac víno, alebo vinári ochutnávajú pivo. Presné čísla nemáme, ale nedávno tu bol na návšteve šéf španielskej pivovarníckej asociácie a naozaj, čo sa týka pitia piva na hlavu v týchto krajinách, za posledných 15 rokov výrazne spotreba narástla. Heineken má veľmi silné postavenie vo Francúzsku, tak s dobrou distribúciou a týmto postavením bolo logické, že sa pivu podarilo na Korzike presadiť.

Co si myslite o sucasnej kvalite a chuti piva? Mnohi pivkari hovoria, ze je rozdiel v kvalite a chuti piva, ktore bolo vyrobene modernou technologiou a klasickym sposobom - vraj klasika je klasika. - Rado

Ja by som možno otočila ten názor a pokúsila sa ho vyvrátiť, pretože prostredníctvom modernej technológie sme schopní ponúkať spotrebiteľom chuť, ktorá je dlhodobo konzistentná a prispôsobiť ju ich predstavám. Podľa spotrebiteľských prieskumov vieme presne, akú chuť majú spotrebitelia radi a práve táto moderná technológia umožňuje nám tejto chuti sa priblížiť. Keď sa pozrieme na celosvetové značky z portfólia Heinekenu,mnohé z nich nezmenili receptúru už roky, napríklad konkrétne Heineken 80 rokov nezmenil svoju konzistenciu. Napríklad Amsteel ju zmenil, pivo je teraz sladšie, pretože ľudia teraz uprednostňujú sladšiu chuť oproti horkej chmeľovej chuti. Napríklad Martiner ani Corgoň receptúru nezmenil, je to stále to isté pivo, s tou istou receptúrou, vyrobené tým istým spôsobom, ale napríklad Zlatý bažant sme zmenili, pivo je mäkšie a ľahšie sa pije.

Slovensko bolo známe, že uprednostňuje klasickú horkú chuť piva. Zmenilo sa niečo v chuti spotrbiteľov, alebo ich chute menia výrobcovia? - ja

Ak by to bolo tak, že by slovenskí milovníci piva mali stále radi túto horkú chuť, nebolo by pre nás nič ľahšie ako vyrábať horké pivo, ale v posledných rokoch a najmä s príchodom mladej generácie na trh, ktorá vyrastá na sladkých sýtených nápojoch, tak sa preferencie spotrebiteľov menia čoraz viac k jemnejšej sladšej chuti aj pri pivo. Staršia generácia však stále inklinuje viac k tradičnej horkej chuti piva. Corgoň je typický príklad horkého piva, ktorý receptúru nezmenil.

Spotreba piva aj kôli rastúcim cenám u nás klesá a tým aj Váš zisk.A štát chce ďalšie zvýšenie spotrebnej dane...Je Vami avizovaný presun administratívy niekde do Ázie krok ktorý Vás spasí? - Peter

Tradične je pivo na Slovensku súčasťou kultúry, tradície, životného štýlu obyvateľov. Slovensko je pivárska krajina. Aj posledných 20 – 30 rokov bolo pivo nápojom obyvateľstva, ktoré bolo dostupné a dá sa povedať lacné. A je úplne logické, že keď sa zmenila ekonomika a na trh vstúpili súkromné spoločnosti, tak samozrejme jeden z hlavných cieľov je vytvárať zisk. S príchodom súkromných spoločností na trh v akomkoľvek sektore bola tvorba zisku na jednom z prvých miest. Žiaľ, v posledných rokoch pivový sektor na Slovensku nie je ziskový, čo zrejme súvisí s rastom cien, spotrebných daní i poklesom spotreby piva. Keď môže povedať za Heineken, dnes nie je namieste otázka presunu výroby alebo čohokoľvek, do pivovaru v Hurbanove neustále investujeme, čo je dôkaz, že neplánujeme odchádzať.

Dobrý deň. Chcel by som sa spýtať nasledovné:prečo enormne klesla kvalita piva Topvar, prečo pivo zn Martiner ndostať kúpiť v hl.meste Bratislava. Prečo všetky druhy piva vyrábané konglomerátom Heineken majú takmer rovnakú chuť.My takéto pivo voláme europivo. Je toto politika vašej spoločnosti, aby všetky pivá boli ako ,,by ich jedna mater mala"? Ďakujem. - Eduard

Topvar nie je súčasťou portfólia Heineken, preto sa k nemu vyjadrovať nebudeme. Martiner sa v Bratislave v niektorých predajniach predáva, dokonca sú tri reštaurácie, v ktorých sa dá kúpiť aj čapovaný Martiner. Čo sa týka europiva, v poslednom období sa s týmto pojmom stretnem. Vždy, keď ho niekto použije, tak tohto človeka, a takisto aj nášho čitateľa, pozývam osobne do nášho pivovaru v Hurbanove, aby sa pozrel na spôsob, akým pivo varíme a veľmi radi mu dáme ochutnať naše pivá a bude pre neho veľmi ťažké určiť, aké pivo pije, lebo jedna z vecí, na ktorú sme hrdí, je odlišná chuť a odlišné receptúry na jednotlivé značky.

Často zaznieva ďalšia otázka, že kvalitu alebo inakosť piva robí voda. Nemáme však vodu z Hurbanova, z Gemera, z Nitry. Dokážete vyrobiť iné pivo, keď máte na všetky pivá rovnakú vodu? - Miro

Čiastočne je to mýtus a čiastočne pravda. Pravda je to preto, lebo v minulsto, za éry československých pivovarov kvôli zlej dostupnosti k moderným technológiám sa nedala voda upravovať a tým pádom tak, ako bola použitá, bola dôležitým faktorom, ktorý ovplyvnil celkovú chuť. Tou technológiou sa dá dosiahnuť to, že upravia sa parametre vody (tvrdosť, mäkkosť) tak, aby boli vyhovujúce pre konkrétnu receptúru tej ktorej značky. Prečo je to mýtus? Preto, že ľudia na akúkoľvek zmenu reagujú psychologicky a myslia si, že keď sa presunie výroba jednej značky do iného pivovaru, tak si myslia, že sa chuť zmení len preto, že sa presunula. Príklad je napríklad presunutie výroby Heineken presúval výrobi Amstelu z pivovaru v Amsterdame do Zoeterwonde, ale ľudia ešte o tomto presune nevedeli. Kým to nevedeli, tak neregistrovali žiadnu zmenu chuti. Akonáhle Heineken verejne oznámil túto zmenu, všetci začali hovoriť, že to pivo chutí inak, ale keď sa robili tzv. „slepé testy“, nikto zmenu nezaznamenal. Rovnako tak to bolo s Corgoňom na Slovensku, keď sa presunula výroba z Nitry do Hurbanova, už nejaký čas sa v Hurbanove varil. Až keď sa v Nitre pivovar zatvoril, ľudia začali rozprávať, že pivo chutí inak. A vráťme sa ešte k vode. Voda je jedna z najdôležitejších štyroch surovín pri varení piva. Pravda je, že je veľmi veľa druhov vôd, tvrdá voda s vysokým PH alebo kyslá… Pivovarníci vedia, aká voda je ideálna pre pivovarnícky proces a podľa toho my využívame moderné systémy filtrácie, teda žiadna chemická úprava vody. To, čím je Slovensko výnimočné, je, že máme vodu, ktorá je veľmi kvalitná a je blízka parametrom, ktorá je potrebná na výrobu piva. Pričom kvalitná voda je na celom území Slovenska. Máme vodu prírodnú a z kvalitných studní. Rovnako dôležitá ako voda, je kvalita sladovníckeho jačmeňa a chmelu, pretože ich kombinácia tvoria tú správnu kvalitu a chuť piva.

Nie je voda, ktorá je kvalitná a netreba ju veľmi upravovať, lepšia a tým pádom aj pivo kvalitnejšie ako v prípadoch, keď vodu treba náročnejšie upravovať? - Lena

Na túto otázku je samozrejme odpoveď áno, a čo sa týka Slovenska, tak sme skoro v tomto prípade. Slovensko a Česko sú až rozprávkovým príkladom pre výrobu piva, máme dostatok vodu, je takmer ideálna na tento proces, upravuje sa skutočne veľmi málo. Len bohužiaľ v iných krajinách je vody málo a nie je taká kvalitná. Pivovarníci hľadjaú možnosti, ako sa priblížiť k tomuto ideálu, napríklad pivovarník z karibskej oblasti upraovoval dokonca vodu z oceánu, úprava bola veľmi náročná a pivo bolo veľmi drahé.

Dobrý deň, zaujímal by ma Váš názor na pivá v plastových fľašiach. Nie je to barbarstvo? - Igor

Pochádzam z Holandska, predtým som pôsobila dlhé roky v Afrike, teda som s pivom v petfľašiach nemala skúsenosť. Bolo to pre mňa zvláštne, keď som prišla na Slovensku, keď som videla pivo v týchto fľašiach, mala som osobný predsudok piť pivo z takejto fľaše. Keď som nakoniec zistila, že pivo má rovnakú kvalitu, že aj spotrebitelia si ho obľubujú, toho predsudku som sa zbavila. Pozrite sa na Coca-Colu, keď pred niekoľkými rokmi bolo nepredstaviteľné piť ju z plastovej fľaše, ikonicky sa vyrábala v plechovkách. Určite by som to nenazvala barbarstvom. Je to len prirodzený dôsledok súčasného spôsobu života, ktorý vedú spotrebitelia a udávajú ten trend a chcú, aby obaly boli praktické. Akurát včera sme predstavili retroplechovku Zlatého bažanta, ktorú práve začíname predávať na trhu pre zberateľov. Je to limitovaná edícia plechovky, v ktorej bol prvýkrát predávaný pred 40 rokmi v roku 1971 v pivovare v Hurbanove. Vtedy bolo pre ľudí nepredstaviteľné piť pivo z plechovky a pozrite sa dnes, ľudia ho pijú z plechovky úplne bežne bez predsudkov. V prípade plechovky akoby zo západného sveta prišla k nám plechovka a chceli sme sa cítiť modernejšie. V prípade PET fľaše je to naopak, novinku priniesol „východný svet“ a zdá sa, že v tomto smere sme momentálne progresívnejší. Krajiny západnej Európy už tiež na tento trend nabiehajú, PET fľaše sú už v Španielsku a vo Francúzsku a teraz sa idú robiť testy na prijatie tohto balenia v Holandsku. Nie vždy sa inšpirujeme západným svetom, ale môže to byť aj naopak.

Dobrý deň, s pivom Radler ste urobili dobrý krok. Sám nie som pivár, ale práve tento druh ma oslovil. Jediné, čo ma však zaráža, je jeho cena. Nedá sa s tým niečo robiť? P.S. Musím skutočne "Radler-a" pochváliť. Ochutnával som i iné značky z tejto rady, ale žiadna sa mu nevyrovnala. - Richard

V prvom rade ďakujeme za kompliment, sme veľmi radi a dúfam, že budete naďalej si vychutnávať Radler. Aj my sme na to hrdí, ako sa nám podarilo po mesiacoch príprav túto receptúru pripraviť. Uvedomujeme si a vidíme to aj z čísiel predaja, že práve Radler je tou najkvalitnejšou voľbou. Čo sa týka ceny, žiaľ je to tak vo svete, keď chcete mať najlepšie hodinky či auto, tak si priplatíte a tak je to aj na trhu s týmito nápojmi. V tej cene sa odzrkadľuje aj kvalita surovín, prieskumov, práce, ktorá bola spojená s uvedením projektu na trh. To že nápoj chutí, nie je náhoda, ale výsledok chuti, práce, kvality, receptúry a to sa odzrkadľuje aj vo výške ceny.

Planujete do svojho portofolia zaradit aj piva z malych pivovarov - napr kvasinkove ale Bernard alebo psenicne, ktore maju viac prirodzenu novu chut? - Michal

Heineken Slovensko je jedinou pivovarníckou spoločnosťou na Slovensku, ktoré má najširšie porfólio značiek, i národných značiek. Máme medzinárodné značky, české, slovenské národné, vieme s nimi uspokojiť všetky profily našich konzumentov. Samozrejme, že stále načúvame hlasy spotrebiteľov, dôsledkom čoho je Radler. Ak budeme cítiť na trhu silný dopyt po novom inom produkte, sme otvorení taký produkt na trh priniesť.

Preco je samotne pivo Heineken nejmenej chutne z portfolia tejto znacky? Niet horsieho piva na festivaloch ako Heineken a este je aj predrazene. Nemala by byt materska znacka tym najlepsim? Nie je to len moj nazor. Ako hudobnik prejdem po vela akciach a tento nazor ma kazdy, kto ma rad pivo. Nepoznam jedineho cloveka, ktoremu uprimne chuti Heineken. Predaj je postaveny len na reklame. - killimanjaro

V Holandsku existuje príslovie, že o chuti sa nemožno hádať, na Slovensku proti chuti žiaden dišputát. Len bohužiaľ štatistiky a naše prieskumy trochu protirečia vašej skúsenosti. Heineken je asi najznámejšie pivo na svete, o tom niet pochýb, predáva sa viac ako 170 krajinách sveta a je to najexportovanejšia značka piva na svete. Je to teda zároveň najrpedávanejšie pivo č. 1 na svete, ktoré sa predáva mimo krajiny výroby či pôvodu. Takže vyzerá to, že nie každý by súhlasil s vami, že toto pivo nie je dobré.

Zaujima ma Vas jazyk ;) Pivo alebo vino? Tmave alebo svetle? Horke alebo jemne? Alkoholicke alebo nealkoholicke? - Rasto

Pivo, svetlé, 12 stupňové, Zlatý Bažant, uprednostňujem jemnejšie.

V decembri 2010 sa v parlamente prerokovával návrh na zvýšenie spotrebnej dane z piva, pričom jej zavedením by sa cena fľašky piva zvýšila o 5 centov. Argumentovali ste proti jej zavedeniu tým, že by si takéto opatrenie vyžiadalo prepúšťanie zamestnancov a zatváranie pivovarov, lebo by sa spotreba piva radikálne znížila. Heineken však v januári 2011 zvýšil ceny piva o 5%, čo v priemere predstavovalo vyššie zvýšenie ceny fľašky piva, ako dopad zo zavedenia vyššej sadzby spotrebnej dane. v tejto súvislosti sa chcem opýtať, aký dopad malo Vaše zvýšenie ceny piva na jeho spotrebu? koľko pivovarov bolo zatvorených a koľko zamestnancov muselo byť prepustených? dakujem za odpoveď. - michaela

Už minulý rok sme vedeli, že pre veľmi zlú úrodu, najhoršiu za posledné roky a pre výrazne rastúce ceny vstupných surovín budeme nútení zvýšiť cenu piva, a aj to bol jeden z argumentov, prečo sme hovorili, že ďalšie navýšenie spotrebnej dane by už pivovarnícky sektor neuniesol. V takom prípade by ten cenový nárast bol výrazne vyšší ako spomínaných 5 percent. Vďaka veľmi príjemnej a teplej jari a novému produktu Zlatý bažant Radler,ktorý na trhu žne úspech, sa nám podaril predaj tento rok zastabilizovať. Uvidíme, ako to nakoniec dopadne, keďže leto žiaľ opäť z pohľadu počasia nie je ideálne.

"Nase" piva maju velmi podobnu chut. V Belgicku je mnozstvo malych-lokalnych pivovarov, ktore ponukaju originalnu chut. Skusili ste niekedy pivo z tychto lokalnych pivovarov? - Rudo

Pracujem 25 rokov v pivovarníckom priemysle, pivo nie je len mojou prácou, ale aj vášňou a záľubou. Rada ochutnávam rôzne druhy pív, samozrejme, ochutnala som aj belgické, napríklad Afflichem, De Kominck, Hoegaarden, Verboden Vruchk. Súhlasím, že v Belgicku je rozmanitosť oveľa širšia, pretože majú rôzne príchute od najsilnejšie až po slabšie a ochutené. Je to však opäť o tradícii, na Slovensku sme súčasťou tej časti sveta, kde obľubujeme pivá plzenského typu, svetlé ležiaku a preto táto chuť u spotrebiteľov vyhráva. Na porovnanie bola som na dovolenke v Taliansku, na Slovensku jeme tri druhy cestovín, v Taliansku majú 60 druhov cestovín, pretože je to ich súčasť tradície. My tu zase máme väčšiu rozmanitosť jedál z mäsa, som prekvapená, že tu napríklad máte 10 druhov gulášu, vonku je len jeden. Je to o tradíciách. Ale keďže sa svet stáva stále kozmopolitným, tak chute a tradície sa budú premiešavať a myslím si, že rozmanitosť aj na pivnom trhu na Slovensku bude väčšia.

Paci sa Vam na Slovensku? Co sa Vam paci a co sa Vam nepaci? Ako vnimate Slovakov? - Alex

Pravdupovediac Slovensko som si veľmi obľúbila, cítim sa tu ako doma. Môj jediný problém je, že neovládama slovenčinu. Ešte viac by som mala Slovensko radšej, keby ste mali ľahší jazyk. Aby to neboli len slová, dôkazom toho je, že som strávila dve dlhšie dovolenky na Slovensku, pretože som chcela lepšie Slovensko spoznať. Myslím si, že krása prírody na Slovensku je jedno z najprísnejších tajomstiev sveta, lebo málokto vonku o tomto vie. Ja môžem potvrdiť, že je to úžasná krása. Mám veľmi dobrý pracovný tím, rada spolupracujem s mojimi zamestnancami, máme podobný zmysel pre humor, tak tá práca sa potom aj dobre robí.