O štrajku učiteľov diskutujte s Pavlom Sadloňom, riaditeľom Gymnázia L. Sáru

Na rozdiel od štrajku lekárov, protest učiteľov podporuje drvivá väčšina spoločnosti. Pedagógovia na svoje výplatné pásky poukazujú už roky, ich situácia sa však nikdy výrazne nezlepšila. Ako dlho sú učitelia ochotní štrajkovať? Koľko učiteľov sa do štrajku zapojí a prinesie im to úspech? Aké by malo byť adekvátne ohodnotenie priemerného učiteľa. Na tieto otázky sa vám pokúsi odpovedať šéf Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií a riaditeľ Gymnázia na ulici Ladislava Sáru v Bratislave Pavel Sadloň. Pýtať sa ho môžete v utorok od 7.00.

Menej ludi, vyssie platy. To je ferova ponuka, nie plosne zvysenie. Uvedomuju si ucitelia, ze budu musiet prist zmeny - a zasadne? - dabac

Neviem, čo presne znamená menej ľudí, ale ak to niekto podloží serióznou statistikou, že financie sa využívajú neefektívne, tak krok musí urobiť ten, pod ktorého rezort tom spadá. Naša škola nepatrí medzi tie, ktoré by mali nadstavy. Tento stav nevznikol z hodiny na hodinu, museltu byť aj v minulosti a je možno dobré, že sa niekto zamýšľa aj nad efektivitou vynakladania prostriedkov. Nevidím však, že by to vyriešilo štrajkovú pohotovosť učiteľov.

Dobry den. Kde stoji riaditel pri takomto strajku? Je statutar skoly, ale zaroven je tiez ucitel plateny cez tarifu. Nebolo by lepsie, keby ucitelia neboli riaditelmi skol alebo keby odchodom do manazmentu nemali ani male uvazky? - janka v.

Súčasná legislatíva zaraďuje riaditeľa do dvoch pozícií, je to štatutár školy, ktorého vymenováva zriadovateľ na základe návrhu rady školy, zároveň ma uloženú vyučovaciu povinnosť podľa počtu tried a počtu žiakov školy. Dnes ak hovoríme najmä o kvalite vzdelávania, je možno dobre, že aj na postoch riaditeľov sú učitelia, ktorí majú blízko k vzdelávaciemu procesu. Možno budúcnosť prinesie iné požiadavky na riaditeľa školy a na jeho kvalitu najmä v oblasti efektívneho riadenia bez jeho vyučovacej povinnosti.

Aký je primeraný plat učiteľa v dnešnej dobe? Motivuje plat výkon učiteľa? - Jozef

V súčasnej dobe vychádzame z toho, aký je reálny plat, u začínajúceho učiteľa je to 508,5 v hrubom. Toto ho čaká, keď opustí vysokú školu. Pritom naňho kladieme požiadavky, aby kvalitne vzdelával, aby sa kvalitne pripravoval, očakávame, aby bol plnohodnotný člen pedagogického zboru. Ak absolvuje adaptačné vzdelávanie, tak po roku sa mu plat zvýši na 555 euro. Tento plat sa mu môže v priebehu 32 rokov jeho práce zvýšiť o 133,5. Pokiaľ učitelia absolvujú kreditové vzdelávanie, alebo vykonajú prvú, alebo druhú atestáciu, tak po tej prvej a 32 rokoch praxe sa reálne môžu prepracovať k platu 771,5 v hrubom. Pri druhej atestácii je to skutočne minimum učiteľov, plat môže dosiahnuť 864,5 eura. Pokiaľ sú uvádzané priemerné mzdy pedagógov nad 800 eur, z týchto údajov je jasne vidieť, že v minulosti sa do toho rátali nadčasy, príplatky a odmeny, ale reálne v priebehu posledných dvoch rokov mzdy učiteľov stále klesajú a pokiaľ učiteľ nemá vykazovanú nadčasovú prácu nemá príplatok ani odmenu, čo tento rok takmer neexistuje, tak sa pohybuje v reláciách medzi 550 až 670 euro v hrubom. Na margo primeraného platu, túto otázku nám položil pán minister, keď bol vo funkcii predsedu výboru pre vzdelávanie, vtedy sme odpovedali, že primeraný plat začínajúceho učiteľa by mal byť na úrovni priemerného platu v národnom hospodárstve.

Dobry den, pan riaditel. Vasa skola bude strajkovat? Co budu robit ucitelia, ktori sa strajku nezucastnia? - lion

Podľa mojej informácie, ktorú som obdržal, prevažná väčšina učiteľov oznámila, že sa pridáva k štrajkujúcim. Učitelia, ktorí prídu do školy, budú poverení inou prácou, nakoľko určite nebude môcť byť zabezpečený vzdelávací proces podľa rozvrhu.

Su nejake terminy, dokedy by mali odbory oznamit, ze sa ide strajkovat. Som rodic, ale zatial nemam ziadne informacie, ani v skole vraj este nic nevedia... - maca

Podľa mojej informácie odborové informácie mali 10 dní pred štrajkom nahlásiť poćty učiteľov, ktorí sa zapoja do štrajku. Ten je oficiálne vyhlásený a ja ako riaditeľ školy som oznámil rodićovskej rade, že 21.11 do 16.00 formou oznamu na stránke školy oznámim, či 26.11 začína štrajk, zároveň som vyzval všetkých, aby sledovali stránky v prípade náhlej zmeny. Ak by sa odbory dohodli, sme schopní štrajk zrušiť aj v piatok poobede.

Pat percent je malo, desat percent je uz dost? Ma zmysel neobmedzeny strajk pre par sestakov? Nemala tam byt poziadavka aspon o 30 percent? - ranko

No to je otázka na odborárov, ktorí tento štrajk pripravovali. Aj ak by s desiatimi percentami uspeli, budem si myslieť, že práca učiteľa bude podhodnocovaná. Desať percent považujem iba za malú náplasť za to, aký status je dnes učiteľa v slovenskej spoločnosti.

Je nieco, co musia urobit riaditelia pocas strajku? Musia napriklad otvorit druzinu? - slavka

Ak je vyhlásený ostrý štrajk a zapoja sa pedagogickí aj nepedagogickí zamestnanci, tak v tom prípade to môže viesť k zatvoreniu všetkých zariadení.

Uz ste hovorili o strajku so zriadovatelom, aky ma k nemu postoj? Bratislavsky kraj vedie opozicny politik a sef strany, ten by to mohol brat ako revoluciu proti Ficovi a teda strajk podporovat. - jarino

Nepatríme pod BSK. A so svojim zriaďovateľom túto situáciu komunikujeme.

Dá sa s vládou dohodnúť na podmienkach učiteľov? Ako to vidíte Vy? - Jozej

Veľmi ťažká otázka, ja nie som politik, ale doposiaľ každá vláda mala vo svojom volebnom programe prioritu školstvo, akosi každej vláde to školstvo uniká cez prsty. Každá vláda chce kvalitnejšie školstvo, ale nevie prijať účinné opatrenia, ako to realizovať. Samotný štrajk určite nie je iba o mzdách, je to snaha o skvalitnenie celého výchovnovzdelá­vacieho procesu, pretože nie je dobré sa uspokojiť s tým, že kvalita vzdelávania sa nám zhoršuje. To znamená, že je potrebná náprava vzťahu k vzdelávaniu. Aj tu platí, že ak je niečo lacné, tak si to málo vážime. A slovenské školstvo je jedno z najlacnejších v rámci EÚ.

Dobrý deň, chcem sa spýtať či ste naozaj presvedčený o správnosti Vášho postupu v dnešnej dobe, či si naozaj chcete nejakú úctu získať štrajkom a kričaním na námestí. Podľa mňa je to trochu o inom ako o peniazoch. To by dnes štrajkoval každý. Ak sa niekomu v školstve plat nepáči, môže ísť inde, ak túto prácu považuje za svoje poslanie, potom to asi nie je o peniazoch.... Mám z toho celého zmiešané pocity...... Vy nie? - Valová

To je veľmi sporná otázka, či je vhodná doba na štrajk. A ja sa pýtam, kedy by tá doba bola dobrá. Mrzí ma, že učitelia nevyšli do ulíc, keď Slovensko bolo ekonomicky silnejšie, ale my sa bavíme o kvalite vzdelávania a tí ućitelia mali trpezlivosť veľmi dlho, aj tí zanietení, aj tí, ktorí prácu považujú za poslanie. Ja sa pýtam, či ten najkvalitnejší učiteľ to má robiť za tak nízku cenu, ako si ho potom má spoločnosť vážiť, ako si ho má vážiť samotný žiak. Každý, kto má svoje deti, chce im dopriať kvalitné vzdelanie, mnohí sú ochotní investovať rôzne poplatky na privátnych školách, len preto, že cítia, že je tam lepšia kvalita. Posielajú deti do zahranićia za veľa peňazí a nikto im tú kvalitu nezaručí, je tu pocit, že by som chcel, aby sme mali vzdelanejšie budúce generácie. Ale vraciam sa na začiatok, chceme to za veľmi málo peňazí. Uznávam, že systém, ktorí v súčasnom slovenskom školstve existuje, je potrebné ozdraviť, je opäť potrebné dosiahnuť určitú ctižiadostivosť o ćo najlepšie vedomosti aj zo strany žiakov. Musí sa obnoviť dôvera medzi žiakmi a učiteľmi, medzi učiteľmi a rodićmi, všetci si musia uvedomiť, že nie sú na dvoch stranách bariéry, ale sú na rovnakej strane a spoloćne chcú niečo lepšie.

Preco ste nestrajkovali vlani, ked bola vlada slaba? Nevybrali ste si prilis silneho supera? Preco dnes ucitelia pri horsej situacii hovoria o zvyseni o pat percent ako o urazke, ale im vyhovoval? vyhovovali im minimalne zvysenia vlani a v tomto roku? - simi

Otázka nie je správne položená na mňa, lebo ja śtrajk neorganizujem, ale podporujem svojich učiteľov. A už som povedal, že určite by som dokázal prejaviť nesúhlas s nízkymi platmi aj inou formou, to nie je iba o ostrom štrajku, to je o uvedomovaní si nepriaznivej situácie. Podľa mojej informácie je tento termín zvolený práve preto, že sa pripravuje rozpoćet na budúci rok. Samotný štrajk vnímam ako zúfalý pokus upozorniť na zlú situáciu v rezorte.

Uvedomuju si ucitelia, ze ak v skolstve dosiahnu tak vysoke platy, ake pozaduju, ze velka cast z nich ucit nebude, lebo to pritiahne zrucnejsich a vzdelanejsich ludi, ktori budu vediet pouzivat modernu techniku a nama strsi maju velku sancu ist na dlazbu? - drak

Budem sa veľmi tešiť ak v budúcnosti budú tí najšikovnejší študovať pedagogické smery a budú vytláčať tých menej schopných. Žiaľ skladba študentov na pedagogických smeroch a ich ambície zostať v rezorte tomu nenasvedčujú.

Pán riaditel, je to pravda, ze ucitelia maju platene nadcasy v ramci pracovnej doby? Nie je to chore mat nadcas pocas pracovnej doby? - Jano

Každý, kto chce poznať odpoveď, musí poznať legislatívu. Učiteľ má 22 hodín vyučovacej povinnosti v týždni, tie ostatné hodiny a čas využíva na prípravu na vyučovania, ale i opravu písomiek, zvládnutie moderných technológií, konzultácie s rodičom a iné aktivity, ak niekomu zvýšim túto vyučovaciu povinnosť je prirodzené, že ju chce mať zaplatenú. Všade vo svete má učiteľ diferencovanú prácu na vyučovaciu povinnosť a ostatnú pracovnú dobu.

Pán Sadloň,ja viem,že platy učiteľov nie sú dostatočným ocenením ich práce,ale aj učitelia nežijú mimo územia SR,takže im musí byť jasné,že na 10% navýšenia jednoducho niet.Ja pracujem v štátnej správe a tarifný olat mám ešte menší ako začínajúci učiteľ,pričom som v praxi takmer 40 rokov a mám VŠ vzdelanie.Čo Vy na to? - Jano zo Zemplína

Myslím si že VŠ vzdelaný človek študuje preto, aby jeho práca bola ohodnotená. Investícia štátu do vzdelania je vysoká a potom títo ľudia pracujú na postoch, ktoré nezodpovedajú ich vzdelaniu, tak je to chyba systému.

Chodte do štrajku,držím Vám palce a vydržte. - Peter

Po 36 rokoch práce v školstve by som bol strašné rád, keby celá spoločnosť pochopila, že vzdelanie je niečo, čo sa nedá ukradnúť, vzdelanie sa dá dosiahnuť, vzdelaný ćlovek je ťažko manipulovateľný a určite ak hovoríme, že vkladáme budúcnosť do mladších generácií, tak tie to nemajú jednoduché, musia zvládnuť veľa kritických situácií, ktorá sa objavia v ekonomike, v samotnej spoločenskej morálke, ťažko im sľubovať skvelú budúcnosť, ale mladí sú odhodlaní a chcú dosiahnuť viac., Držím im palce, chcem, aby mali výborných učiteľov, aby sa im učitelia nemuseli na hodinách sťažovať a takto strácať svoj kredit, aby učiteľ mohol hrdo vykonávať svoje zamestnanie, ktoré má byť skutočným povolaním a poslaním. A nemusel si hľadať druhé zamestnanie, aby uživil rodinu. Aby aj tí ostatní, ktorí vidia učiteľa len cez prázdniny a kratśí pracovný čas, aby sa prišli pozrieť naňho, jeho zodpovednosť, plnú triedu detí, ktoré mu niekto zveril do výchovy. Aby sme sa neobviňovali navzájom pri čiastočnom zlyhaní, ale aby sme hľadali spoločné riešenie spolu s rodičmi pri výchove ich detí.