O drahých palivách a vývoji cien s Marekom Senkovičom

Ceny palív na slovenských čerpacích staniciach dosahujú rekordné hodnoty, s vysokými cenami zápolia aj ďalšie štáty vo svete. Aká je perspektíva, budú motoristi tankovať lacnejšie alebo sa majú pripraviť na ďalšie zdražovanie? Aj na tieto otázky vám odpovie hlavný ekonóm spoločnosti Slovnaft Marek Senkovič vo štvrtok od 10.00 h. Otázky môžete klásť už od 9.30 h.

keby ste mali tu moc urobit hocijake opatrenie na urovni nasej politiky, ktore by mohlo zastavit rast cien benzinov - co by to bolo? - denny

Sú opatrenia, ktoré by sa skôr nemali robiť, nad ktorými by rozumné vlády mali uvažovať. A to sú napríklad v niektorých krajinách uvažované uvoľnenie núdzových zásob, alebo v niektorých krajinách navrhované znižovania daní na motorové palivá. Ani jedno z takýchto opatrení neprináša dlhodobé riešenie a skôr pôsobí len ako droga, ktorej účinok je krátkodobý, pacientovi pomôže na týždeň, dva, ale nerieši podstatu. Je to identické ako aj v prípade diskutovaných nákupov dlhopisov centrálnymi bankami. Ako spomínal prezident nememckej Bundesbanky, toto riešenie v skutočnosti len odsúva problém do budúcnosti a keby sa malo viacnásobne takéto liečenie použiť, tak v istom momente štáty alebo centrálne banky nebudú mať žiaden manévrovací priestor a pacient zomrie. V prípade diskutovaných daní si myslím, že žiadna rozumne uvažujúca vláda by k tomu nemala pristupovať nikde na svete, pretože výpadok v príjmoch štátu by sa musel kompenzovať znížením výdavkov v iných oblastiach, často práve v takých, ktoré zasahujú sociálne slabšie skupiny obyvateľstva a ktoré nie sú až tak postihnuté vysokými cenami palív, lebo ich nevyužívajú, alebo len v obmedzenej miere. Napríklad – ak by sa znížila daň na motorové palivá o desať centov, predstavuje to výpadok v príjmoch zhruba 300 miliónov euro a vyvstáva otázka, kde to kompenzovať. Znižime dôchodky o 7–8 percent, alebo zredukujeme výdavky na zdravotníctvo o štvrtinu, alebo výdavky na školstvo o pätinu, alebo úplne zredukujeme výdavky, ktoré štát dáva v sociálnej pomoci ľuďom v hmotnej núdzi? To, čo je možné urobiť, ale na to musí prísť európske riešenie, je odstrániť povinnosť primiešavania biozložiek do palív, ktoré zdražujú palivá o 4 až 7 centov na liter.

Dobry den, chcem sa spytat ci sa maju motoristi pripravit na dalsie zdrazovianie? Dakujem. - Viera

Myslím si, že na toto nevie odpovedať nikto. Možno dnes nám viac naznačí Európska centrálna banka, ktorá ak spustí program masívneho nakupovania štátnych dlhopisov na finančnom trhu, tak takéto prejavy vždy so sebou v minulosti viedli k nárastu cien rizikovejších aktív, ako akcie a komodity. Z dlhodobého hľadiska si myslím, že rast cien ropy alebo aj iných komodít je adekvátny a nemusí byť záťažou pre spotrebiteľoov, pokiaľ v ekonomike rýchlejšie rastú príjmy – mzdy. To je prípad aj Slovenska, kde síce za 20 rokov cena paliva stúpla zhruba 2,5-násobne, ale priemerné mzdy stúpli vyše štvornásobne. A aj po zarátaní inflácie iných položiek dnešný spotrebiteľ na Slovensku si môže kúpiť v priemere o 70 až 90 percent nafty alebo benzínu z výplatnej pásky viac ako pred 20 rokmi. Ak ekonomika bude napredovať, samotné ceny palív nebudú predstavovať reálny problém v životnej úrovni.

Povedali ste pred rokom, ze kriza potrva 10 rokov. Nie ste privelky optimista? :-) - ajka

Myslím si, že vyspelé krajiny vo svete majú potenciál na to, aby svoje vnútorné ekonomické problémy v priebehu 5 až 10 rokov vyriešili.

vedeli by ste povedat, ake priblizne byvaju marze cerpacich stanic - aspon tych slovnaftackych? - tripod

Štúdie zahraničných inštitúcií a rôznych agentúr, ktoré porovnávajú marže na čerpacích staniciach v rámci EÚ ukazujú, že v rámci celej EÚ je obvyklé, ak hrubá marža na čerpacej stanici sa hýbe medzi 7 až 10 centami na liter. Toto však nie je zisk, je to len marža, ktorá musí pokryť všetky ostatné náklady na čerpacej stanici, ktoré sú spojené so mzdami na zamestnancov, s investíciami do vybavenia čerpacích staníc, do obstarania nepalivových zásob, finančné náklady prevádzkovateľov čerpacích staníc. Po odrátaní týchto nákladov majiteľom čerpacích staníc neostáva skoro nič, koniec koncov ako aj píšu majitelia čerpacích staníc v iných okolitých krajinách.

Ropa uz podla niektorych prognoz mala stat 200 dolarov za barel. Co su to za prognozy, ked sa dokazu takto seknut? - peto

Videl som aj prognózy, ktoré hovorili, že ropa bude stáť 40 – 50 dolárov v tomto čase. Je to mimoriadne nedpredvídateľná komodita. Uvediem príklad: za posledné tri roky sa ceny ropy zásadne zmenili o 10 až 20 percent trinásťkrát. To značí, že je vysoký predpoklad, že po nedávnom prudkom vzraste cien ropy skôr či neskôr dôjde k jej korekcii smerom dolu a aj k následnej redukcii cien ropných produktov, aj keď, samozrejme, ostávajú mnohé otázky otvorené. Bude alebo nebude vojenský konflikt v Perzskom zálive? Bude alebo nebude pokračovať masívny nákup dlhopisov centrálnymi bankami vo svete? Oslabí euro alebo dolár svoju hodnotu?

Ako vplyvaju biopaliva na cenu paliv? - Marek

Zdražujú ich, lebo sú drahšie než samotné fosílne palivá. Vplyv na cenu je zhruba 4 – 7 centov na liter. Samozrejme, negatívom je, že sa tiež podieľajú na raste cien konečných potravín vo svete.

Co ma za napln prace hlavny ekonom Slovnaftu? Lisi sa jeho robota napriklad od ludi, ktorych si drzia banky? - majka

Som v pozícii poradcu generálneho riaditeľa, pričom základnou náplňou je sledovať vývoj v makroekonomickom prostredí a v odvetví energií s cieľom prinášať návrhy, ktoré pomôžu Slovnaftu eliminovať potenciálne riziká, ktoré vznikajú a súčasne ktoré umožnia spoločnosti využiť vznikajúce trhové príležitosti. Súčasne, samozrejme, sledujem aj mikroekonomický vývoj v podniku, štruktúru nákladov, ich vývojové tendencie s cieľom prinášania návrhov na ich optimalizáciu.

Co hovorite na ropny zlom? Ideme uz z kopca? - janicko

Nie som prívržencom teórií ropného zlomu, pretože si myslím, že vo svete ani nie je inštitúcia či človek, ktorá by vedela hodnoverne dokázať, koľko ropy, zemného plynu a klasických fosílnych palív na zemi a v jej plášťoch sa nachádza. A teda si ani nemyslím, že môže nastať stav, že sa zobudíme a ropa nebude. Ak ľudstvo časom od ropy odíde a prestane ju používať, tak to nebude z dôvodu jej fyzického nedostatku, ale skôr z toho, že bude využívať iné formy energie, ktoré o niekoľko desiatok rokov budú k dispozícii a budú aj lacnejšie ako získanie ropy z oblastí niekde hlboko v zemi, pod ľadom, oceánmi, v nehostinných podmienkach.

Nepomohlo by zakazat spekulacie na ceny ropy? - keko

Je to určite jedno z riešení, ktoré sa diskutuje na najvyšších politických aj ekonomických fórach, pretože niektoré štúdie ukazujú, že mohutný rozvoj finančných derivátov prispel k výraznej kolísavosti cien ropy a iných komodít a aktív, čo v minulosti nebývalo. Poviem príklad: niektoré štúdie ukazujú, že dnes sa na burzách zobchoduje pomocou rôznych inovatívnych inštrumentov desaťkrát viac ropy ako sa jej denne fyzicky vyťaží a spotrebuje. Na druhej strane špekulácie znamenajú aj možnosti zhodnocovania majetku, úspor sporiteľov vo svete a sú istou alternatívou voči klasickým finančným nástrojom akú sú akcie a dlhopisy a teda aj mnohým sporiacim domácnostiam vo svete prinášajú benefity v podobe vyšších výnosov z investícií. Nie som si úplne istý, či vôbec už takpovediac v 80. minúte futbalového zápasu je možné vrátiť sa na začiatok a pripraviť takú reguláciu, ktorá by obchodovanie s finančnými derivátmi zvrátila povedzme do 80-tych rokov minulého storočia.

1. Kedy sa začne obnovovať ropovod do Chorvátska spevev´dzkuje sa tak, že bude možné odstaviť prepravu ropy Transpetrolom cez Ukrajinu. 2. Je Slovnaft pripravený skladovať strategické zásoby ropy pre štát, - Vladimír Bačišin

Je to strategický projekt pre Slovensko a EÚ, ktorý môže už v priebehu dvoch troch rokov znamenať reálnu alternatívnu trasu dopravy ropy na Slovensko v prípade akýchkoľvek problémov na tradičnej trase ropovodu z východu. Je to projekt, ktorý je tiež nevyhnutné koordinovať so štátom a spoločnosťou Transpetrol a tým pádom prináša benefity aj pre túto štátnu spoločnosť, keďže rozširuje jej vplyv a dôležitosť v celom regióne.
Slovnaft ako aj iné spoločnosti sa podieľa na riešení otázky skladovania núdzových zásob krajiny a v tomto smere je pre štát určite prínosné, že spoločnosti Slovnaft má stabilného a dôveryhodného partnera.

V CR rozbehol cenovu vojnu shell, tu sa nic take nedeje. Zeby ste boli vsetci spokojni? Mala kartelova dohodicka? - diffenbacher

Nie je pravda, že na Slovensku nepanuje medzi čerpacími stanicami ostrý boj. Na slovenskom trhu súperia o toho istého zákazníka nielen rafinérie z regiónu, ale aj desiatky až stovky obchodníkov, ktorí dovážajú na Slovensko naftu a benzín v takom pomere, že zhruba dve pätiny litrov predaných na Slovensku sú vyrobené mimo Slovenska. To by nebolo, keby tu neprebiehala konkurenčná súťaž, a keby Slovensko nebolo plne integrované do jednotného ropného trhu únie. A štatistiky EK o cenovej úrovni motorových palív na Slovensku a v EÚ sú každý týždeň zverejňované a ukazujú, že ceny palív bez daňového zaťaženia sa dlhodobo v priemere hýbu v dolnej, lacnejšej polovici rebríčkov. Keby konkurencia na Slovensku neexistovala, tak by postavenie priemerných cien krajiny ako celku medzi inými krajinami únie bolo úplne iné.

Aky je vas nazor na palivovu politiku socialistickej Europy? Ludia stale nadavaju na Americanov a ich lacny benzin, ale neuvedomuju si, ze na paliva maju minimalnu dan, kym v europskych krajinach je na urovni 50 percent, co je absolutne nehorazne. Na Slovensku je to este viac. Aka je na Slovensku cena benzinu za liter očistená od spotrebnej dane? - miro

V priemere zhruba polovicu z konečnej ceny paliva, ktorú platí motorista na pumpe, predstavujú dane, ktoré však, ako som už odpovedal v prvej otázke, sú v štátnom rozpočte prerozdelené v prospech výdavkov štátu na aktivity spojené napríklad so zdravotníctvom, dôchodkami, školstvom, na obranu a inými službami, ktoré štát zabezpečuje. Čo sa týka USA, takéto zaťaženie Američania nemajú, na strane druhej, tým, že ho nemajú, tak ich ceny na pumpách sú oveľa náchylnejšie sa výraznejšie zmeniť než v Európe. Ak sa zmení cena na burze nafty alebo benzínu o desať percent, v Európe konečná cena vzrastie zhruba o 5 percent, ale v USA o 8–9 percent. To znamená, daňové zaťaženie palív v Európe, pretože je z väčšej časti fixné, pôsobí ako tlmiaci vankúš pri silných pohyboch burzových cien. Vysoké dane a vysoké ceny palív v Európe prinášajú aj pozitívum, pretože Európania spotrebujú ropy aj ropných produktov zhruba dvakrát menej ako Američania a to aj znižuje závislosť Európanov na rope a dádávkach mimo Európy často aj z problematických krajín.

Nema vplyv na ceny pohonnych hmot aj rusenie rafinerii v EU a zastaralost rafinerii v Rusku a na Ukrajine? - tibor

V posledných piatich rokoch v krajinách OECD klesla spotreba ropných produktov na týchto trhoch zhruba o 200 miliónov ton ročne, čo je ekvivalent zhruba 33 rafinérií typu Slovnaft. Na strane druhej o vyše 200 miliónov ton narástla spotreba ropných produktov v rozvíjajúcich sa trhoch Ázie, Latinskej Ameriky a Afriky. Tento rok bude prvý rok v histórii, keď potreba ropy v týchto tzv. rozvíjajúcich sa krajinách bude vyšší ako v OECD krajinách. A teda aj ťažisko vplyvu spotreby na cenu ropy a jej produktov sa presúva nezadržateľne zo západu na východ. Je jasné, že pri klesajúcej trendovej spotrebe ropy vo vyspelých krajinách dochádza k zatváraniu rafinérií. Deje sa to v USA, v Európe či Japonsku, avšak tempo zatvárania kapacít zatiaľ stále nedobehlo pokles spotreby ropy vo vyspelých ekonomikách. Niektoré štúdie ukazujú, že napríklad vlani v dôsledku previsu rafinérskych kapacít nad reálnym dopytom po palivách v Európe bol taký, že až 3/4 rafinérií v Európe nebolo schopných dosiahnuť pozitívnu prevádzkovú maržu, ktorá by okrem samotnej ropy mnohla vykryť množstvo ostatných nákladov, ktoré v rafinérii sú. Prostredie sa výrazne zhoršilo pre rafinérie a každá z nich, ak chce prežiť na zmenšujúcom sa trhu, musí prijímať štruktiurálne opatrenia vo svojej prevádzke a tie robíme aj u nás v Slovnafte.

Dobry den p. Senkovic, ake ceny pohonnych hmot predpokladate v pripade, ze by USA zautocili na Iran a odstrihli tak rafineriam ropu prepravovanu cez Hormuzsky prieliv? Dakujem - Roman

Cez tento prieliv sa exportuje denne 20% ropy, ktorú svet spotrebúva, pričom len zhruba jedna štvrtina tejto ropy sa dá v prípade konfliktu v tomto zálive odkloniť na prepravu ropovodmi v Iraku, Saudskej Arábii. To znamená, že v prípade najmä dlhodobého konfliktu nie sú schopné iné krajiny a ani strategické rezervy štátov výpadok ropy nahradiť a to by cenu ropy určite zvýšilo. Myslím, si, že základnou otázkou je – ak bude konflikt, ako dlho bude trvať. Zdá sa mi, že v súčasných cenách ropy je možný krátkodobý konflikt už čiastočne zahrnutý. Ale nech je vývoj cien ropy akokoľvej dramatický, určite sa zopakuje situácia z konca 70-tych a 80-tych rokov vo vyspelých krajinách, ktoré prijali a urýchlili rozvvoj úsporných technológií, ktoré zrazili spotrebu ropy o desiatky percent a toto v konečnom dôsledku posilnilo stabilitu európskej i americkej ekonomiky a znížilo ich zraniteľnosť. Aj tu platí, že všetko zlé je aj na niečo dobré. Aj keď to dobré sa v tomto prípade prejaví v dlhodobejšej perspektíve.

Obchoduje Slovnaft aktivne s palivami na svetovych burzach, vyhladava arbitraze a nizsie ceny alebo sa venuje iba vyrobe a maloobchodnemu predaju na Slovensku? - jozko

Slovnaft v drvivej väčšine svoje produkty predáva na veľkoobchodných trhoch a to najmä v zahraničí a len v minimálnej miere prostredníctvom čerpacích staníc. Obchod na veľkoobchodných trhoch sa realizuje za publikované burzové ceny z Rotterdamu, Londýna či New Yorku, pretože aj na tomto trhu existuje trh kupujúceho a zákazníci v Európe i vo svete si zvykli používať tieto benchmarky. Na „papierovej“ komoditnej burze, kde nedochádza k fyzickému predaniu paliva, Slovnaft neobchoduje aktívne, na strane druhej v rámci celej skupiny MOL sa cez tieto burzy vykonávajú čiastočne hedgingové operácie. Trh je mimoriadne likvidný a preto ani arbitrážne možnosti sa na ňom prakticky nevyskytujú.

na com Slovnaft vlastne zaraba ? NA benzine a nafte pre ludi asi nie, na plastoch asi tiez nie , takze .... - mojson26

Z posledných štyroch rokoch bol Slovnaft podobne ako aj iné rafinérie v Európe v strate a prvé štvrťroky v tomto roku neboli lepšie, takže v súčasnosti to znie možno paradoxne, ani pri týchto cenách ropných produktov nie sú rafinérie schopné dosahovať zisk. Dôvod je, že všetky rafinérie v Európe majú okrem ropy aj vysoké ostatné prevádzkové náklady, ktoré sú spojené najmä s dodávkami ostatných energií – zemný plyn, elektrická energia, s nákupom biozložiek, s nákladmi na zamestnanosť a bezpečnosť práce, sociálny systém a ochranu životného prostredia, na prispievanie tvorby núdzových zásob, na údržbu a na X ďalších nákladov. Väčšina rafinérií dnes nie je schopná si odložiť nabok na rozvojové investície. Toto nie je prípad Slovnaftu, ktorý každý rok si z prevádzkových príjmov odkladá zhruba 100 až 120 miliónov eur na investície, avšak tie, samozrejme, znamenajú v krátkodobom horizonte to, že konečný výsledok spoločnosti sa hýbe okolo nuly. Veríme, že investičný program, ktorý realizujeme, je síce nákladný, ale z dlhodobého hľadiska umožní zachovať spracovanie ropy na Slovensku a umožní tak aj zachovať zamestnanosť v bratislavskej rafinérii a pomôže zachovať energetickú stabilitu celej krajiny.

preco sa dodnes nepodarilo nahradit pohon niecim lacnejsim ekologickejsim nez je ropa? Objavuju sa sice elektromobili ale preco ten vyvoj ide tak pomaly? - aget

Všetky doterajšie alternatívy voči rope sa zatiaľ nedostali do masovej výroby, lebo nie sú lacnejšie a viaceré z nich nie sú ani ekologickejšie ako sa vopred domnievalo, čo je prípad biopalív. Hoci sa to nezdá, cena ropa aj pri 100 dolároch za barel, a tomu zodpovedajúca cena benzínu a nafty, je stále najlacnejším zdrojom energie a to nehovoriac o vlastnostich ropnýách produktov, ktoré iné energie nemajú, ako je otázka napríklad skladovateľnosti. Treba si však tiež uvedomiť, že cena ropy a palív sa postupne nestane až takou záťažou ako sa javí dnes, pretože pokrok vo vývoji úspornosti motorov nových automobilov je enormný. Dnešná spotreba bežného nového automobilu je 5–6 litrov na 100 km, pred 15 rokmi to bolo aj o 40% viac. Takže si myslím, že ak automobilky budú úspešné v programoch znižovania spotreby motorov do budúcnosti, tak alternatívy v podobe elektrickej energie, bioplaív, stlačeného zemného plynu to budú mať dlhodobo veľmi ťažké.

Aka je odhadovana optimalna cena ropy? ktoru by neovplyvnovali trhy svojimi spekulaciami. - marx

Niektoré analýzy ukazujú, že možno až 20% z ceny ropy je ovplyvňovaných špekuláciami, ktoré ale aj reagujú na vývoj cien iných zameniteľných finančných inštrumentov, ako sú napríklad akcie, dlhopisy, ktoré sú zase výrazne ovplyvnené menovými opatreniami centrálnych bánk, nstavenia úročenia dolára, eura, nákupmi dlhopisov a podobne. Trh so všetkými finančnými inštrumentami je nesmierne poprepájaný a nie je dnes už možné často hodnoverne vysvetliť, prečo sa cena ropy napríklad zvýšila o desať percent. V minulosti to bola otázka fyzickej ponuky a dopytu, problémov na prepravných trasách, zmeny stavu núdzových zásob, vývoja počasia a podobne, dnes sa k týmto faktorom, a najmä z krátkodobého horizontu, pridávajú nefundamentálne dôvody, ktoré som vyššie spomínal. V každom prípade tieto nefundamentálne dôvody sa podpisujú pod vysokú kolísvaosť cien ropy na burzách.

Dobrý deň. Prosím aká asi bude maximálna cena palív tento rok a aký je predpoklad do ďalekej budúcnosti čo sa týka stropu za ropu? - stano1974

Neviem povedať, aká bude maximálna cena palív, ale to myslím si že nevie povedať nikto na svete. Z dlhodobého hľadiska ceny ropy aj palív majú prirodzenú tendenciu rásť tak ako všetko v ekonomike, podstatné je, aby rástli pomalšie ako bude rásť životná úroveň a aby teda ich váha na výdavkoch domácností bola v budúcnosti nižšia. Nepochybujem o tom, že niekedy v budúcnosti barel bude stáť 200 dolárov, ale nebude to až tak prekážať, ak v budúcnosti budeme môcť natankovať viac litrov paliva z výplat ako dnes. Udialo sa to už v minulosti a verím, že to tak bude pokračovať aj v budúcnosti.

myslite si ludia presedlaju na auta s mensou spotrebou hufne ked budu este rast ceny paliv? cca 5 rocnom intervale. - jano

Kontinuálne dochádza k nahrádzaniu starých áut novými, pričom motív može byť samotná spotreba, alebo to môže byť aj otázka bezpečnosti, pohodlia automobilu. V každom prípade, každé v súčasnosti nové, moderné auto má rádovo o desiatky percent nižšiu spotrebu ako porovnateľnéé auto spred desiatich rokov. Napríklad som nedávno čítal, ze v Česku vlani vyradili vyše 100-tisíc automobilov z premávky, ktoré boli staré desať a viac rokov. Tieto autá boli nahradené novými autami, a tak celkom prirodzene to tlačí na znižovanie spotreby palív v celej krajine. Tento trend je súčasne umocňovaný aj tým, že ceny nových moderných áut sú v reálnom vyjadrení v pomere k platom dnes podstatne lacnejšie než boli v minulosti a toto sa zrejme nezmení, keďže kríza v nepomere medzi výrobnou kapacitou automobiliek a dopytom po nich je tiež prítomná a automobilky tak sú aj budú nútené udržiavať nízke ceny.