O slovenskom školstve s ministrom Dušanom Čaplovičom

Dušan Čaplovič
Autor: Ľuboš Pilc

S návratom žiakov do lavíc sa opäť viac hovorí o tom, aké bude slovenské školstvo. Naplní minister školstva záväzok o navýšení financií v rezorte vrátane platov, alebo budú učitelia opäť štrajkovať? Diskutovať ste mohli s Dušanom Čaplovičom.

Pán minister, podpísali ste nové kritériá komplexnej akreditácie vysokých škôl, aj napriek rozsiahlym pripomienkam a kritike vysokých škôl. Nie je to aj vizitka Akreditačnej komisie, ktorá prišla s týmto návrhom? Prečo nezohľadňujete názory akademickej obce? - Jaro

Podpísal som kritériá 4. apríla tohto roku na základe úprav, ktoré prezentovali tri vrcholné reprezentatívne organizácie vysokých škôl, Slovenská rektorská konferencia, Rada vysoikých škôl a Študenstká rada vysokých škôl. Vo väčšine som akceptoval pripomienky na mnohých rokovaniach, akceptoval som na jednej strane požiadavky študentov na zlepšenie súčasného stavu VŠ a samozrejme aj zástupcov vysokoškolských pedagógov v rámci Rady VŠ a prirodzene pripomienky predovšetkým top vysokých škôl na Slovensku, ktoré majú vďaka svojej kvalite vynikajúce výsledky. Odmietam podporovať podpriemer niektorých študijných vysokoškolských odborov a vedeckých výsledkov, vsadil som na kvalitu, ktorá sa musí odraziť aj vo vnútornej diferenciácii. Tí najlepší musia mať v budúcnosti pridané a priemer a podpriemer sa musí snažiť zlepšiť svoje výsledky. Zásadne to nie je len o učení, ale aj o vedeckom prínose. A bez vedeckého prínosu mladých študentov tzv. nové poznatky prezentované s prekonaných učebníc nepostačujú.

Dobry den pan Caplovic. Hovori sa o vas, ze ste nominant pana Brhela. Ako to vidite vy? - andrej

Ja som nominant politickej strany Smer-SD a toho sa držím. Do mojich rozhodnutí môže hovoriť len parlament a vláda SR pri schvaľovaní dokumentu.

p. Caplovic. Kedy sa zacnu rusit malotriedky a redukovat pocty skol? Planujete aj redukciu Vysokych skol? - andy

Prijímame opatrenia, aby sa zracionalizovala a zoptimalizovala sieť škôl a školských zariadení v SR. Návrh novely zákona o výchove a vzdelávaní jasne definuje najvyššie a najnižšie počty žiakov v triedach prvého a druhého stupňa základných škôl a stredných škôl. Nový zákon o financovaní by mal byť predložený v januári budúceho roka a nová sieť škôl a školských zariadení by mala byť definitívne rozbehnutá od 1. septembra 2015. Ministerstvo nie je zriaďovateľom škôl, a preto je potrebné to prerokovať so zriaďovateľmi jednotlivých škôl, či už s obecnými i miestnymi samosprávami, Cirkvou a súkromnými FO a PO. Pokiaľ ide o vysoké školy, ku zmenám môže prísť na základe výsledkov akreditácie, ktorá sa rozbieha od apríla 2014. Iste sa dotkne niekoľkých detašovaných pracovísk, odborov, podobne ako sa zmeny dotknú ďalších detašovaných pracovísk, ktoré nevyhovujú svojou kvalitou.

chcem sa spytat co bude s platmi nepedagogickych pracovnikov pretoze to ich odmenovanie je katastrofalne....kedy a ako sa to zvysi...stale len odborny pracovnici a ucitelia - dusan

Nepedagogickí pracovníci sú financovaní v zmysle zákona o verejnej službe. Kým pedagogickí a odborní zamestnanci škôl sú financovaní v prenesených kompetenciách ministerstvom školstva. Toto riešenie je možné v rámci kolektívneho vyjednávania na úrovni zástupcov odborových zväzov a ústredných orgánov štátnej správy, osobitne ministerstva práce a ministerstva financií. Samozrejme, považujem ich postavenie za nezastupiteľné, na druhej strane všetko je možné len v rámci kolektívneho vyjednávania.

Je pravda, že vnútorná kontrola v rámci vozového parku MŠVVaŠ sa v tomto kalendárnom roku konala na Váš pokyn? - Vlado Crmoman

Pán Crmoman, o tomto s nami komunikujete v rámci infozákonu. Všetky informácie sú vám sprístupňované podľa vašich požiadaviek. Pokiaľ ide o vnútornú kontrolu, každá je prirodzene realizovaná na základe pokynu ministra a plánu práce kontrolnej činnosti rezortu.

Pán minister, v mnohých školách padjú omietky a staré okná žiakom na hlavu. Vy idete míňať 280 miliónov € na rôzne "europrojekty". Myslíte si, že sú to v našom zdevastovanom školstve efektívne vynaložené peniaze? - Ján Macek

Tieto peniaze nie sú z národného rozpočtu, ale z rozpočtu Európskej únie (EÚ). EÚ jasne stanovila, kde je možné tieto zdroje použiť. Sú akumulované od všetkých daňových poplatníkov z členských krajín EÚ. Každý projekt, ktorý realizujeme v rámci školstva v Operačnom programe Vzdelávanie v rámci Európskeho sociálneho fondu (ESF), nie je možné použiť prostriedky na takzvané „tvrdé projekty“ – teda rekonštrukciu vonkajšej infraštruktúry našich škôl a školských zariadení. My naše prostriedky v rámci operačného systému používame na vnútornú opravu škôl – t.j. na budovanie moderných laboratórií v rámci cudzích jazykov, fyziky, matematiky, chémie a tvorivých dielní, ďalej na digitálne učivo a digitálne pomôcky pre naše školy. Tieto prostriedky nie sú takto v rozpore s kritériami využitia ESF a sú zo strany Európskej komisie a kontrolných orgánov a orgánov auditu akceptovateľné. Treba tiež povedať, že pravidelne z národného rozpočtu ročne prúdi okolo 15 miliónov eur ide na havárie a revitalizáciu našich škôl a telocviční, ale je pravda, že tieto prostriedky nepostačujú na úpravu existujúceho stavu školských budov a školských zariadení v SR.

Dobry den.Som ucitelka na druhom stupni ZS, ucim 13. rok a mam 742 Eur brutto.Pan Minister prestante si robit z platov ucitelov srandu tahat nam medove fuzy a ako rovny chlap mi odpovedzte. V roku 2016 slubujete 1,2 nasobok priemernej mzdy, ta je teraz 805 Eur. To znamena moja mzda by sa mala zvysit do roku 2016 na 966 Eur brutto t.j mala by sa navysit o cca 23 %. Mate na to roky 2014,2015,2016 co je v priemere 7,66 % rocne. Pytam sa o kolko nam zvysite mzdu v buducom roku? - Jana

Medové fúziky vám podsúvali ministri školstva od roku 2000, 2001, keď bolo schválené Milénium, ktoré na každé dva roky určilo nárast financovania platov učiteľov až do výšky v roku 2011 na 1,6 priemerného platu. Teraz už viem, prečo sa ministri bránili kontrole tohto dokumentu, ale mrzí ma, že učitelia, ktorí poznali tento dokument, neprotestovali už od roku 2003, keď malo prísť k navýšeniu zdrojov na výšku 1,1 priemerného platu v národnom hospodárstve. Teraz reálne som niekoľkokrát povedal, že na rozdiel od rokov, keď som nebol ministrom a boli veľké zdroie z privatizácie a vysoký hospodársky rast, si stanovím v rámci hospodárskej a finančnej krízy a konsolidácie finančných zdrojov tento cieľ, ktorý považujem za reálny: do roku 2016 zvýšim platy v školstve na 1,2 priemeru. Priemerný plat v SR pedagogických a odborných zamestnancov je v tomto roku 849 eur a v národnom hospodárstve je 805 eur. Už v roku 2013 zvýšením platov do tarifných zložiek je prvýkrát priemerný plat učiteľov vyšší ako v národnom hospodárstve. A uvedomujem si, že problém je aj to, že niektoré školy majú priemerné platy 1000 eur a niektoré školy majú priemerné platy 700–800 eur. Prirodzene to vyplýva od počtu žiakov, lebo tak je momentálne nastavené financovanie školstva, ktoré chceme meniť, ale nezávisle každoročne navýšiť finančné zdroje do tarifných platov pedagogických a odborných zamestnancov. Pokiaľ nemám veci dorokované s ministrom financií, nemôžem verejnosť informovať o konkrétnom navýšení v budúcom roku.

Pán minister, zaujímalo by ma, prečo učitelia, ktorí sú denno denne vystavení veľkému počtu žiakov a tým aj infekčne a vzduchom prenášaných chorôb, nemôžu mať 100% platenú PN aspoň 5 dní potrebných na vyliečenie. Prečo si musíme brať dovolenky na to, aby sme sa dostali z obyčajnej chrípky? Keby sme si zobrali PN tak nám z tých našich almužien ubudne veľmi veľa. Celý život si platíme nemocenskú a keď raz za rok sa od žiakov nakazíme, tak nemáme právo sa adekvátne liečiť? - Zuzana

Zdravotná starostlivosť a sociálne zabezpečenie patrí do iného rezortu, ale nevyhýbam sa ani tejto tematike. Zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch v roku 2009 jasne definoval a vyčlenil prostriedky aj do oblasti sociálno-zdravotnej politiky. Žiaľ, vláda Ivety Radičovej pri schvaľovaní rozpočtu na rok 2012 všetky tieto prostriedky prekvalifikovala do platov učiteľov a zrušili ich novelou zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch. Mojou úlohou je popri platoch učiteľov riešiť tento problém v spolupráci s dotknutými rezortami.

Dobry den pan minister, chcem sa spytat na problem materskych skol. Na zapadnom Slovensku sa percento neprijatych deti v niektorych mestach (Pezinok, Senc), blizi k 60%. Vy odkazujete ludi na samospravy. My obcania, ale vidime, ze stat (a nie samosprava) financuje nove skolky na vychodnom Slovenku. Ako chcete pomoct ludom na zapadnom Slovensku? - zapadniar

Vôbec neviem, aké nové škôlky štát financuje na východnom Slovensku a to by som musel vedieť. Ale opakujem, ako sa urobila decentralizácia v oblasti školstva v roku 2001–2002, tak do kompetencií miest a obcí prešli aj materské školy, čo som nikdy neschvaľoval. Dnes, keď sa diskutuje, že by mali prejsť do prenesených kompetencií, aby sme mali prirodzený celok výchovno-vzdelávací – materská, základná a stredná škola, tak predstavitelia ZMOS nie sú tejto iniciatíve pozitívne naklonení. Vieme, že je nedostatok miest pre naše deti v predškolských zariadeniach, a preto odporúčame, a mnohé obce a mestá to už realizovali, spájať materské školy so základnými školami a využívať voľné priestory ,ktoré tieto školy poskytujú s tým, že je potrebné ich upraviť v zmysle požiadaviek hygieny a kvality takejto triedy materskej školy.

Pán minister, pokladáte za správne a etické zrušiť 160 škôl, pričom ušetríte len 5 miliónov € a naproti tomu dať oligarchom na futbalové štadióny 50 miliónov €? - Ján Macek

Peniaze, ktoré išli na futbalové štadióny, išli na Futbalový zväz SR a samosprávu na roky 2013 – 2022 v splátkovou kalendári. Tieto peniaze má ministerstvo financií, ktoré ich pravidelne uvoľňuje a pokiaľ dobre viete, veľké zdroje má MF SR z Tiposu a lotérií a to každoročne a sú orientované na športové podujatia. Prirodzene z tohto dôvodu by tieto zdroje mali ísť do oblasti športovej infraštruktúry tak, ako je to v iných vyspelých krajinách. Nikto neruší školy a ani žiadna čierna listina o rušení vami uvádzaného počtu škôl neexistuje. Je však potrebné vedieť, že ak v okruhu dvoch-troch či štyroch kilometrov od plno organizovanej školy existujú v súčasnej dobe malotriedky, považujem to z hľadiska financovania na jednotlivého žiaka tiež za neetické, pretože plne organizované školy dostanú na žiaka 1 200 eur a na jedného žiaka v malotriedkach je to 3 000 eur. Prirodzene, akceptujem výnimky takýchto škôl a to je z hľadiska klimatických dôvodov, kultúrno-historického významu z minulosti a na jazykovo zmiešaných oblastiach. Aj v tomto duchu budeme postupovať, ale školy, ktoré majú aj menej žiakov, ako je napríklad Slovenské literárne gymnázium v Revúcej alebo ZŠ v Bzinciach a v Ľubine musia byť zachované, majú svoju tradíciu a kultúrno-historický význam. So zriaďovateľmi sme hľadali spoločnú reč, ako školy zachovať. Vami v súvislosti so šetrením, ale s výrazným skvalitnením vzdelávania vašich detí na kvalitne zabezpečených, plne organizovaných školách v najbližšej dedine či meste.

Pan minister, nase bezplatne skolstvo sa v mnohych mestach zuzilo, len na to, ze obcania neplatia platy ucitelov a energie. Inak si rodicia platia vsetko - multimedialne tabule, kancelarske potreby, vyzdobu tried, ucebnice - co je teda riadna suma na jedno dieta (to nehovorim o 2-3 detoch). Ako toto vlastne chcete riesit? tych 280 mil eur sa asi minie zase bez nejakeho efektu - len s efektom to minut. - zapadniar

Práve eurofondy sú orientované na zabezpečenie tabletov pre deti a interaktívne tabule do škôl. Je tiež pravda, že v minulosti sa niektorí rodičia poskladali na interaktívnu tabuli, ale využijúc aj peniaze z eurofondov je práve pomôcť zabezpečiť deťom takéto učebné pomôcky. A čo sa týka učebníc, moja požiadavka na ministerstvo financií je navýšiť finančné zdroje do tvorby učebníc, aby sme pokryli požiadavky škôl. Pracovné zošity su už mnohé roky platené. Samozrejme, nikomu nebránime pomôcť konkrétnej škole, ale hlavnú zodpovednosť za jej prevádzku nesie zriadovateľ a vy máte možnosť vo voľbách rozhodnúť, či zriaďovateľ prípadne poslanci zastupiteľstiev si tieto úlohy plnia zodpovedne.

Pán minister, rada by som sa odvás dozvedela prečo máte v pláne rušiť CVČka / polovica 100% fungujúcich už nejestvuje vďaka Vám / Z akého dôvodu si myslíte že je lepšie postaviť 10 resocializačných a reedukačných zariadení pre mladistvých ako viesť deti od útleho veku k rozvoju svojich záujmov!!????? - Erika Sýkorová

CVČ sú v originálnych kompetenciách obcí a miest a regiónov. Mám informácie od zriaďovateľov, že takéto príklady, ktoré uvádzate a čísla nie sú pravdivé. Je pravda, že sme vstúpili do priestoru, kde sa v minulosti podvádzalo a vytváralo množstvo detašovaných pracovísk, nahlasovali sa počty detí, ktoré tieto pracoviská nenavštevovali a takéto CVČ dostávali finančné zdroje. Na základe požiadaviek Združenia miest a obcí Slovenska, ktoré plní a má originálne kompetencie. Financujú tie aktivity, ktoré zabezpečujú voľnočasové i priestorové aktivity našich detí v obciach a mestách SR. Je to ich slobodné rozhodnutie, pretože tieto zdroje vyplývajú z podielových daní a rezort školstva nemá kompetencie do do originálnych kompetencií vstupovať, môže vstúpiť do prenesených kompetencií, čo platí v zmysle zákona jedno desaťročie. My žiadne reedukačné a resocializačné zariadenia nestaviame, máme dosť problémov v spolupráci s regionálnymi samosprávami s už existujúcimi. zariadeniami.

Dobry den pan Minister, Chcela by som sa spytat na ucebnu pomocku o tolerancii k osobam s inou sexualnou irientaciou, ktoru pripravilo Ministerstvo zahranicnych veci. Odkedy bude tato pomocka zavedena do skol, a na ktore urovne skol? Bude zavedena aj pre MŠ? Dakujem za vašu odpoved. Pekny den. Gabriela Pruzincova - Gabriela Pruzincova

My sme sa k tejto príručke ako rezort školstva ešte nevyjadrili. Nepoznáme jej obsah a až po tom, ako tento obsah budeme poznať sa rozhodneme, či ju zavedieme alebo nezavedieme na školách.

pán minister kedy odstúpite, taký neporiadok v školstve nebol ako je teraz. učitelia musia robiť všetko možné, len nemajú čas učiť...učil ste niekedy na základnej, alebo strednej škole? - jarmila silerova

Učil som na strednej škole a taký neporiadok, o ktorom hovoríte je dedičstvo, ktoré som po nástupe do rezortu našiel a snažím sa ho postupne upratať tak, aby všetky rozhodnutia, ktoré sú konzultované s profesijnými učiteľskými zväzmi, boli v zákonnej podobe aj v zmysle finančného ohodnotenia zrealizované. Najväčší neporiadok v školste vznikol, keď na rezorte školstva pôsobil nebohý štátny tajomník pán Tóth, ktorý v prospech jednoznačnej podpory len súkromného školstva presadil financovania na žiakov, ktoré v súčasnej dobe je absolútne neprijateľné a spôsobuje veľmi výrazné problémy. Ja som dedičom prijatých zákonov v predchádzajúcom období a ak tieto zákony nastolili neporiadok, je mojou povinnosťou ich novelizovať, tak ako si žiadajú predovšetkým profesijné učiteľské organizácie ako je napríklad Združenie samosprávnych škôl, Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií, Asociácia odborných škôl, cirkevných škôl a podobne. Problémy jednotlivcov neviem riešiť, musím akceptovať partnerské vzťahy s týmito organizáciami, ktoré zastupujú pedagogických pracovníkov.

Dobrý deň p. minister,mám otázku: Mám už po 40-tke a vaša reforma z tohto roka mi zabránila študovať popri zamestnaní.. T.z. diferenčné skúšky (1skúška z predmetu za celý rok) Uvedomujete si že takto zabraňujete ľudom stredného veku vyštudovať učebný obor, ktorý potrebujú pre zamestnanie.... Ďakujem. - Sveťo

Ja som zatiaľ žiadnu reformu v tejto oblasti neuskutočnil a pokiaľ platia nejaké zákony z minulosti, ktoré vám robia problémy pri štúdiu a práci, som rád, že ste ma na to upozornili. Pochádzajú z dielne bývalých ministrov. Prosím, ak máte s tým problém, obráťte sa na môj rezort a ja dám posúdiť problém, s ktorým sa na mňa obraciate a ktorý vychádza zo zlého zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch.

Pán minister, nemyslíte si, že vaše slová z nedele, že na nátlakové akcie učiteľov nebudete reagovať sú... no pomenujme ich odvážne a drzé? Takže naďalej držať hubu a máme mať radosť z toho že si zaslúžime nebo za našu prácu, ktorá je chabo zaplatená? - Jano

Neviem, ako ste pochopili tieto slová, pretože som nikde nepovedal, aby ste – po vojensky – držali huby a krok. Povedal som, že nátlakové akcie, ktoré by prípadne vznikli a najmä na krajné názory z týchto akcií, by som nereagoval, pretože pre mňa sú patneri Odborový zväz zamestnancov školsta a vedy, zástupcovia zriadovateľov a zástupcovia zamestnávateľov. Opakujem, ja som si stanovil priority, za ktoré bez nátlaku chcem zabojovať a je vecou verejnosti, či prípadné úspešné rokovania podporí aj v tejto ťažkej dobe krízy a konsolidačných opatrení, teda v dobe, v ktorej nepracoval žiaden môj predchodca. Väčšina z nich mohla veci riešiť, pretože bol dostatok finančných zdrojov z privatizácie a z dobrého a vysokého hospodárskeho rastu v minulosti. A žiaľ, učitelia, pedagogickí a odborní zamestnanci v tej dobe, keď sa výrazné prostriedky dávali do iných rezortov, túto príležitosť nevyužili a mlčali.