Online rozhovor s policajným prezidentom Tiborom Gašparom

Policajný prezident Tibor Gašpar
Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Nielen o bezpečnosti na cestách a zvyšujúcich sa pokutách, ale aj o tom, či slovenskí policajti dôsledne napĺňajú heslo Pomáhať a chrániť odpovedal na vaše otázky prezident policajného zboru SR Tibor Gašpar.

Pan Gaspar, Vase represivne opatrenia na cestach v mojich ociach posobia uplne naopak. Akokolvek sa budem snazit , precestujem celu Europu a tolko policajnych hliadok ako na ceste z Ba do Ke nestretnete. co tym vlastne sledujete, vazne len plnenie statnej pokladnice???? Co si ma potom zahranicny navstevnik o Slovensku pomysliet?????? - karackaj

Dobrý deň všetkým čitateľom. Za uplynulý týždeň, keď sme zvýšili počet policajtov na našich cestách, sme zistili napríklad dvojnásobné počty vodičov pod vplyvom alkoholu za volantom. Ani pri týchto opatreniach sme neukladali úlohu alebo cieľ vyzbierať čo najvyšší počet pokút. Cieľom týchto opatrení je prinútiť vodičov vo väčšej miere dodržiavať dopravné predpisy a nie vyzbierať za každú cenu viac pokút. Okrem toho pebiehajú súbežne aj preventívne akcie, zamerané na osvetu a výchovu. Ide nám o individuálnu represiu v tých prípadoch, v ktorých je to dôvodné (alkohol za volantom, rýchlosť, nesprávny spôsob jazdy, dodržiavanie základných povinností vodičov).

Pán policajný prezident, prečo naši policajti majú tak málo právomocí pri zásahoch proti tým, ktorí nerešpektujú hrubým spôsobom zákony tohoto štátu? Ako je možné, že policajti sú inzultovaní a oni sa nemôžu brániť adekvátnym spôsobom? Načo majú obušky, pištole, brokovnice? Pritom naša legislatíva až prehnane dbá na to, aby sa na lumpov ani krivo nepozrelo a na postihnutých každý kašle... - Ing.Štefan Hlinický

Zákonné opatrenia polície sú upravené štandardne v rámci porovnania s európskymi krajinami, policajti ich môžu využívať pri vykonávaní služobných zákrokov. Napriek tomu sa v istých prípadoch polícia dostáva do situácie, kde je mediálne kritizovaná za neprimeranú tvrdosť pri zákrokoch, takže aj v spoločnosti sú niekedy rôzne názory, akým spôsobom má polícia zakročovať voči porušovateľom predpisov, resp. zákonov. Všetci policajti majú plne moju podporu, aby mohli využívať všetky zákonné opatrenia v súlade so zákonom.

dovolim si polozit dve otazky. 1. Je podla Vas v poriadku ak ma policajt uces "ala cirokez" videl som uz par takych v BA a myslim si ze policajt by mal v prvom rade posobit dostojne a nie ako hulvat. 2. neuvazuje sa o tom, ze by pri kadej romskej osade bola aspon improvizovana policajna stanica? Aspon unimobunka s trvalou osadkou. Urcite by sa tam dali premiestnit policajti ńapr z kancelarii z vratnic ale aj z dopravnej policie, ktorych je urcite nadbytok a takymto sposobom by sa zabezpecila v duchu pomahaj a chran vacsia bezpecnost pre obyvatelov v oblastiach s vysokym podielom romskeho a vascinou teda problemoveho obyvatelstva resp. vacsia bezpecnost pre ludi susediacich s romskou osadou. Neustale hliadkovanie a pritomnost policie vtakychto oblastiach by sa urcite odzrkadlilo na velmi posramotenom obraze policie ako takej. akujem. S pozdravom - stano

  1. Súhlasím s vašim názorom, policajti musia dodržiavať pri kontakte s občanom služobnú zdvorilosť, mali by byť primerane podľa predpisu upravení a mali by dbať aj na svoj zovňajšok. Pokiaľ prídete do kontaktu s neustrojeným, resp. s policajtom, ktorý podľa vás nespĺňa tieto kritériá, môžete sa obrátiť aj priamo na mňa. Musím však dodať, že vnímanie spoločnosti na súčasné individuálne prejavy osobnosti sú zmierlivejšie, než v minulosti.
  2. V súčasnosti sa polícia snaží organizovať činnosť tak, aby v kanceláriach bol len nevyhnutný počet policajtov, ktorí zabezpečujú logistiku. Všetci ostatní majú pôsobiť v teréne. Mnohé útvary polície sú dislokované, dokonca priamo v obciach, kde je vysoký počet sociálne vylúčených občanov, alebo v ich bezprostrednej blízkosti. Len pre vašu informovanosť, Slovensko má takmer 3000 obcí a 223 obvodných oddelení PZ – základných útvarov.

Pán Gašpar, na pokyn predsedu nášho družstva bola fyzicky napadnutá ekonimická námestníčka. Svedkovia tohto incidentu vypovedali na PZ, tam celú záležistoť zmietli zo stola a nič sa nedeje. Predseda to celé vybavil. Je možné dôverovať PZ SR ? Kde sa máme sťažovať na týchto ľudí ? Ďakujem za odpoveď. Viliam Bradáč. - Viliam Bradáč.

Pre tieto prípady má polícia zriadené jednak vlastné oddelenia kontroly. Ministerstvo vnútra SR má tiež vo svojich štruktúrach úrad inšpekčnej služby, na ktorý sa tiež môžete obrátiť a z obsahu vašej otázky si myslím, že sa môžete obrátiť aj na miestnu okresnú prokuratúru so sťažnosťou na postup polície. Na všetky tieto zložky nájdete kontaktné údaje na internete.

Dobrý deň. V našom meste je zopár jedincov, ktorým boli odobrané za priestupky ( šoférovanie pod vplyvom alkoholu, nehoda pod vplyvom alkoholu...) vodičské preukazy. Ani nie po polroku ich dostali späť. Vravia a viac ľudí mi to potvrdilo - i opilci kolegovia, že sa to dá v Trnave vybaviť za 500€ bez toho, aby šli na preskúšanie. Jednoducho pošlú 500€ a majú všetko späť. Ide o legálny proces, existuje na to špecializovaný postup, alebo ide o bežnú korupciu? Ďakujem za info TR - Tomáš Rajnic

Podľa platnej legislatívy to v tomto období nie je možné z dôvodu, že ak bol udelený príslušným orgánom trest zákazu činnosti, kde bol u vodiča zistený alkohol, vodičský preukaz nie je možné vrátiť pred uplynutím tejto lehoty a takýto vodič sa musí podrobiť lekárskemu a psychologickému vyšetreniu o odbornej spôsobilosti pre vrátenie vodičského preukazu. Tento proces je pravidelne kontrolovaný aj prokuratúrou SR. Ak máte ale poznatok o konkrétnej korupcii, obráťte sa na úrad inšpekčnej služby MV SR.

Dobrý deň pán prezident ! Pokuty, to je jediná možnosť ? Prajem úspechy pri malých prehreškoch ! - Petersen

Určite nie. Je to len jeden z nástrojov, ako zlepšiť bezpečnosť na našich cestách. Pokiaľ by platilo, že najefektívnejšia bude výchova, osveta a k tomu zodpovedajúca uvedomelosť našich vodičov, neboli by vôbec potrebné. Chcem ale povedať, že za posledný týždeň sme u vodičov zistili dvojnásobný počet alkoholov, než tomu bolo v bežných týždňoch. Na týchto vodičov neplatí ani to, že pri hodnote zisteného alkoholu nad 1 promile, ide o trestný čin, teda vyššiu formu represie, než len peňažná pokuta. Tieto zistenia sú alarmujúce najmä z toho dôvodu, že o mimoriadnych opatreniach na našich cestách, sme vopred cez médiá informovali verejnosť.

Dobrý deň, porovnávali ste pri poslednom vyhodnocovaní nehodovosti Slovensko so zahraničím? A aj ako tam pokutujú tých, čo porušujú predpisy? - e-Líza

Samozrejme sme porovnávali výsledky za rok 2013 aj so zahraničím. Najbližšie porovnanie so zahraničnými štatistikami bude za prvý polrok 2014. Za posledné roky sa našich cestách situácia zlepšila tak, že patríme v bezpečnosti na našich cestách k popredným štátom EÚ a pohybujeme sa od 6. do 7. miesta medzi nalepšími krajinami. V týchto dňoch bude Slovenská republika preberať európsku cenu práve za výsledky vo zvyšovaní bezpečnosti na našich cestách za roky 2008 – 2013. Aj v tomto roku sa za prvých 5 mesiacov darilo znížiť počet dopravných nehôd oproti obdobia 5 mesiacov roku 2013, čo však sa zhoršilo, sú následky tohto nižšieho počtu dopravných nehôd – v počte usmrtených osôb pri dopravných nehodách, zvlášť v radoch cyklistov, chodcov a motocyklistov.

Dobry den, pan prezident. Ako je to s kamerami namiesto policajtov na cestach? Predpokladam, ze poviete, ze nie su peniaze, ale nedalo by sa dohodnut mechanizmus, ze by sa pokuty prednostne davali na nakup kamier? Ved z pokuty by sa museli rychlo zplatit. Su totiz miesta, kde sa jeden arogantny vodic za druhym predhana v mysickach, plna ciara, neplna ciara a tam by ani policajt nemusel byt, ale nieco, co ldi nauci jazdit podla predpisov. - kamen

Ministerstvo vnútra SR plánuje zaviesť plnohodnotnú objektívnu zodpovednosť v roku 2015. S týmto projektom súvisí pokrytie skoro celého územia SR na vybraných cestných komunikáciách záznamovými prostriedkami. Intenzívne na tomto projekte pracujeme, bude to jeden z hlavných nástrojov, aby sme splnili cieľ EÚ znížiť do roku 2020 úmrtnosť na našich cestách na číslo 176. Tento výsledok je možné dosiahnuť len za predpokladu zavedenia týchto technických prostriedkov na zistenie dopravných priestupkov. V mnohých krajinách EÚ to už takto funguje.

Dobrý deň, nemyslíte si, že zranenie alebo útok na verejného činiteľa po posledných udalostiach so tragédiou v Bolerázi, by mal byť ,,tabuľkovo" potrestaný vysokými trestami, tj napr. 30 rokov. resp. doživotie v prípade usmrtenia? poprípade možnosť kolegu-policajta pri úkone použiť zbraň na zastavenie páchateľa? - Miroslav

V zmysle platného trestného poriadku a trestného zákona bude pre páchateľa určite priťažujúcou okolnosťou tá skutočnosť, že útočil na verejného činiteľa pri výkone jeho právomocí. V týchto prípadoch som aj ja za najprísnejšie tresty.

Co mozete robit v pripade, ze na ludi utocia malolete deti, casto brutalne a nezmyselne? Co by vam pomohlo, keby ste mali moznost nieco zmenit v zakone? - gusto

Myslím si, že z hľadiska súčasne platných zákonov je trestne zodpovedná už 14-ročná osoba, čo bola zmena oproti minulosti, kedy sa za trestne zodpovednú považovala 15-ročná osoba. Do budúcna nie je možné asi uvažovať o znižovaní veku pri posudzovaní trestnej zodpovednosti, ale skôr využívať iné nástroje spoločnosti, napr. zodpovednosť rodičov a iných osôb, ktoré majú na starosti výchovu takýchto maloletých. Určite je tu priestor pre úpravu vzdelávacích procesov na školách, zapojenie detských psychológov a sociálnych pracovníkov do výchovy, ale aj do dohľadu nad problémovým správaním sa maloletých detí.

Kedy prestane chytať len rýchlosť a začnete chytať aj mafiánov, vysokých privatizérov a politikov? Kedy sa dočkáme vyšetrenia Gorily? - Máňa

Pri rýchlosti nerozlišujeme, či je za volantom z vášho pohľadu mafián alebo vysokopostavená osoba. Radar, ktorý zaznamená porušenie rýchlosti, nie je možné ovplyvniť a vodič musí byť vyriešený bez ohľadu na jeho postavenie. Chcem však upozorniť, že aj mimo dopravných priestupkov sa polícii v posledných rokoch podarilo rozložiť mafiánske skupiny, odstíhať za korupciu sudcov, prokurátorov, predstaviteľov samosprávy, primátorov miest a obcí na úrovni predsedu samosprávneho kraja, poslancov zastupiteľstiev… Myslím si, že sa nám darí aj v oblasti boja proti daňovým podvodom.

Pán policajný prezident,aký vplyv má na bezpečnosť cestnej premávky meranie rýchlosti na vjazdoch a výjazdoch z miest. Mohli by ste uviesť štatistické údaje , koľko nehôd sa stalo na vjýzdoch a vyjazdoch z miest. Keď počúvam dopravné správy ,vatšina hliadok s radarmi je tam a v mestách som stretol veľmi malo hliadok. Mám taký pocit, že policajné hliadky na vjazdoch a výjazdoch z miest sú viacmenej na zbytočné vyberanie pokút a myslím si, že v mestách by boli užitočnejší. Vopred ďakujem za odpoveď. - Stano

Polícia v poslednom roku vyhodnotila viaceré cestné úseky, vrátane vjazdov a výjazdov z obcí a miest, v tom zmysle, že napriek tomu, že ešte ide o obec, zvýšila na týchto úsekoch maximálne dovolenú rýchlosť na 70 km/h. Sledovali sme tým zvýšenie plynulosti cestnej premávky, taktiež chcem zdôrazniť, že neusmerňujeme policajtov, aby merali rýchlosť práve na tých miestach. Nie je možné tieto usmernenia zovšeobecniť, pretože máme aj úseky pri vjazde alebo výjazde z obce, ktoré analyzujeme ako úseky so zvýšenou nehodovosťou.

Dobrý deň prajem pán prezident PZ SR! Je Slovensko bezpečnou krajinou z pohľadu občana? Ktoré trestné činy a ktorí páchatelia Vám nedajú spávať čo ste v tejto funkcii? - Ján Miho

Uvedomujem si, že bezpečnosť krajiny úzko súvisí s vnímaním bezpečnosti občanov. Napriek tomu štatistiky hovoria, že sa nám darí znižovať počet trestných činov a to najmä u takých ako sú lúpeže, ublíženie na zdraví resp. iná násilná trestná činnosť. Podľa toho by sme mali byť v otázkach bezpečnosti štandardnou krajinou EÚ. V najbližšom období budeme naďalej aktívne bojovať s daňovou trestnou činnosťou, ale aj s uličnou kriminalitou, ktorá otravuje denne vás, občanov. Pre splnenie týchto úloh prijímame aj množstvo zmien v systéme práce polície.

Pán policajný prezident prečo policajt nemá takmer žiadnu právomoc bojí sa zasiahnuť aby nakoniec on sám nebol ten "postihnutý" prečo sa v tomto štáte chránia iba darebaci a kriminalnici a prečo je Rom/Cigán vždy viac a prečo sa ani vtedy nemôžeme adekvatne braniť ked sme v ohrození života toto nie je právny štát brata mi takmer zabili cigáni pre jednu cigaretu ktoru nemal a poriadkovu pokutu platil on takto sme sa dostali do začarovaneho kruhu ktorý nekonči nikde inde ako v pekle....pýtam sa prečo je Cigán viac ako biely obyvatel smeju sa nám do tvare a že sprostí gádžovia na nás robia a prečo cigán dostane dôchodok z priemernej mzdy ako sa nazyva táto diskriminácia vačšinovej časti nášho uboheho Slovenska....tu sa žiť nedááá a ked tak len v strachu - Barborík Michael

Aj mňa mrzí, ak sa nedôvodne spochybňuje činnosť, resp. postup polície. Určite to nevytvára dostatočnú istotu u jednotlivých policajtov, ak budú pri realizácii svojich oprávnení spochybňovaní, resp. až perzekvovaní. My ich usmerňujeme, aby postupovali rovnako voči všetkým porušovateľom zákonov tejto krajiny, bez ohľadu na národnosť alebo príslušnosť k národnostnej menšine. Rád by som bol, keby sa nám podarilo zvýšiť pocit bezpečnosti najmä u občanov, ktorí žijú v blízkosti neprispôsobivých občanov.

Dobrý deň, neuvažujete o zmene systému potrestania vedome nezodpovedných vodičov, v súvislosti s vedením motorových vozidiel pod vplyvom návykovej látky (hlavne alkohol) jedno promile a viac? Ukazuje sa, že zmenou trestného zákona s pohrozením odňatia slobody na jeden rok sa nič nevyriešilo, a ani nevyrieši! Skôr podľa mňa by bolo účinnejšie zaviesť v tomto prípade inštitút povinnej práce v mieste trvalého bydliska páchateľa priestupku na jeden mesiac v pracovných dňoch a na verejnosti prístupných miestach ( napr. námestie v obci, meste) a s výraznám označením na výstražnej veste, " jazdil som opitý". Ak vieme zákonom prinútiť na povinnú prácu poberateľa dávky v hmotnej núdzi, čo si sám stratu zamestnania neprivodil, prečo nie aj takého občana, čo vedome a môžem prehlásiť, že aj zo "zbraňou", čím je tiež pohybujúce vozidlo jazdí a ohrozuje iných účastníkov premávky. tento trestný čin by bol nezmazateľný! Pri opakovanom zistení takéhoto činu by sa mu zhabalo vozidlo bez náhrady. (ak niekto nevie, aké sú dané pravidlá, nemôže ich porušovaním čakať zvyčajnú zhovievavosť). Ďalšou pripomienkou , návrhom je zmena ukladania pokút podľa výšky príjmu a nie striktne sadzobníkom pokút. Predpokladám že inšpirácie sú v zahraničí, kde je tento systém v praxi sa dá realizovať aj na Slovensku. Každý systém si určuje pravidlá a porušovanie pravidiel vedie k potlačovaniu. Aj voda, ak ohrozuje náš majetok vykonávame také opatrenia aby neohrozovala, napr. budovaním hrádzí a protipovodňových opatení. Ďakujem. - Na Slovensku je to tak

Vaše pripomienky sú celkom zaujímavé, aj my v súčasnosti sa zamýšľame nad tým, ako riešiť túto situáciu, kedy sa nám neznižuje počet vodičov jazdiacich pod vplyvom alkoholu. Jednou z možností je predbežne zaistiť aj samotné motorové vozidlo, keďže s ním bol spáchaný trestný čin aspoň na určitú dobu, ale aj zamyslieť sa nad tým typom trestov, o ktorých ste hovorili v otázke. Takzvaný „verejný pranier“ by mohol tiež splniť svoju úlohu.

Dobry den Chcem sa spytat preco policia neriesi aj dopravu v bratislave, permanentne ked su niekde zapchy, tak sa 90% vodicov nasuka do krizovatky pomaly aj na cervenu aby nemusel cakat na dalsiu a potom ked dostane bocny smer zelenu, tak v strede krizovatky stoja ti neadertalci co sa tam narvali na poslednu chvilu a tym padom doprava stoji, preco policajti neriesia aj toto? Minule som dokonca pri NBS takto videl narvane policajne auto ktore muselo potom stat na prechode, mal som chut ho odfotit ale vykaslal som sa na to, ze im nebudem robit zle, su tu pre nas. Pokial by ti policajti aspon stali pri najvacsich uzloch kde sa toto deje a dali ludom za to pokutu, tak nabuduce by to nespravili a doprava by mohla byt plynulejsia. - Marian

Tento problém vnímam aj ja pri mojich cestách po Bratislave. Bratislavskí policajti dohliadajúci nad premávkou boli už k tomuto usmernení. Aj v týchto chvíľach sú zapojení do dohľadu nad plynulosťou a bezpečnosťou napr. aj policajti pohotovostnej motorizovanej jednotky. Chceme zmodernizovať aj automatizovaný riadiaci systém dopravy. Prejazdnosť bratislavských križovatiek však významne ovplyvňuje cestná sieť mesta a jej kapacitné možnosti. To už však nie je v kompetencie polície.

Dobrý deň prajem p. prezident. Na každom aute je napísané Pomáhať a chrániť. Pekná predstava, ale akosi nekorešponduje s realitou. Dopravná polícia na Slovensku funguje zákerne, podlo, nezmyselne. Úprimne - v iných krajinách som toto nezažil. Prečo sa meria rýchlosť na úsekoch, kde to je vyslovene o výbere pokút ? (viď. koniec diaľnice pri Jánovciach, obmedzenia rýchlosti kvôli stavbám a výjazdu vozidiel v nedeľu, pričom na stavenisku nie je ani noha, a podobne). Nechcete si vstúpiť do svedomia ako celok a pôsobiť preventívne a nie nezmyselne represívne na cestách a vymaniť sa zo škatuľky, že slovenská dopravná polícia je považovaná za najhoršiu aj u cudzincov ? - Jozo

Mrzí ma, že z vašej otázky vyplýva kolektívna zodpovednosť, resp. ide o kritiku celého policajného zboru. Už niekoľko rokov sa usmerňujú policajti, aby pôsobili na rizikových úsekoch, nehodových miestach, a to podľa našich analýz. Určite môže pri počte 23 000 polictajtov na Slovensku aj niekto v zmysle týchto usmernení zlyhať, ale vedenie polície usmerňuje podriadených, aby pôsobili tak, ako som vyššie uviedol. Svedčí o tom aj nižší výber pokút v uplynulých dvoch rokoch. Taktiež ma mrzí, že hodnotíte slovenský policajný zbor bez adekvátnych podkladov a bez bližšieho poznania skutočnosti. Mali by vám možno povedať pocity všetci tí, ktorí prišli na našich cestách o svojich príbuzných, bratov, sestry, manželov a deti.

Platiť pokuty nie je povinnosť občanov. Tá nastáva až okamihom porušenia predpisov a o tom, či ich poruší, rozhoduje každý sám.

Želám vám pekný deň.