Predvolebný online s kandidátom na primátora Bratislavy Matúšom Vallom

matúš vallo
Autor: SITA

Architekt, aktivista a hudobník Matúš Vallo ako prvý oficiálne oznámil kandidatúru na post bratislavského primátora. O funkciu sa uchádza ako občiansky kandidát s podporou tímu odborníkov zjednotených pod názvom Team Vallo. V kandidatúre ho podporujú strany Progresívne Slovensko a Spolu. Na vaše otázky odpovedal v utorok od 11.15.

dobrý deň, ako si majú byť Bratislavčania istí, že Vaše kontakty s developermi neovplyvnia Vašu prácu primátora - Adam

Dobrý deň, nikomu nie som ničím zaviazaný, mám z tejto spolupráce cenné skúsenosti a viem ako developeri uvažujú. Myslím si, že to viem v tejto pozície dobre zúročiť a chcem vzťah developeri a mesto obrátiť tak, aby mesto konečne určovalo prísne a férové pravidlá. V našom volebnom programe máme napr. to, že výsledky dopravných štúdií má pod kontrolou mesto nie developeri. Keď sa pozriete na projekty, ktoré sme robili pre developerov, uvidíte, že sme ich už dokázali „ukočírovať“ a okolo svojich budov robia kvalitný verejný priestor. Napr. Nová Terasa v Košiciach.

Ahoj Matus. ake mas vztahy s Nesrovnalom a Mikom ? drzime Ti prsty a verime, ze to vyhras v tej Bratislave ;) - Richard

Mám s nimi štandardné vzťahy, s Ivom Nesrovnalom si tykám, s pánom Mikom som sa zoznámil až počas kampane.

Ako budete riešiť čiernu stavbu pod mostom SNP ? - Michal Bognár

Čierna stavba pod mostom SNP je výsledkom mnohých zlých a v podstate dnes už aj prokuratúrou dokázané, že neprávoplatných rozhodnutí. Podlľa prokurátora nie je ani dokázené, že išlo o havarijný stav. Na ťahu je určite stavebný úrad Petržalka, ak budem primátor, budem požadovať, baby sa dodržalo to, čo je v zmluve o prenájme z roku 2016 s nájomcom týchto priedtorov, kde bolo aj definované, ako má stavba vyzerať.

Čo urobíte s vlakovou stanicou? - bratislavčan

Po prvé, nebudem sľubovať, čo nemá v kompetencii mesto, stanicu majú v kompetencii železnice. Je potrebné už konečne doriešiť spor o pozemky Predstaničného námestia a počkať na vsýledok štúdie Železničný uzol BA a potom hľadať spoločné riešenie, ktoré bude zahŕňať kvalitnú architektonickú súťaž na celý priestor. Nemá zmysel, aby sa to robilo po kúskoch tak, ako je dnes absúrdne „legendárna“ rekonštrukcia jednej čakárne za jeden milión eur.

Cauko. co Ti na kandidaturu povedal oco, Linda a ostatni blizki ? hadam, neskonci kvoli tvojmu primatorovaniu Para :) pekny den :) - Katka

Samozrejme, bez podpory mojich najbližších by som do toho nešiel, mám ich veľku podporu, rodičia mi dokonca pomáhali kampaňovať minulú sobotu na Miletičke. Para, samozrejme, nekončí, ide ďalej, aj keď hlavná priorota pre mňa bude Bratislava.

Dobrý deň pán Vallo. Všetci vieme že dopravná situácia v Bratislave je veľmi zlá. Keby ste stali primátorom aké by boli Vaše prvé kroky na jej zlepšenie? Ďakujem. Pekný deň - Pavol V.

Úplne prvý krok by bol, že by som konečne zabezpečil hlavného dopravného inžiniera. Bratislava nemá túto pozíciu obsadenú štyri roky. Usilovali by sme sa znížiť počet áut, ktoré prichádzajú do mesta, konečne zreálniť parkovaciu politiku a vybudovať záchytné parkoviská. Samozrejme, základom všetkého má byť zlepšenie MHD – bus pruhy, nové električkové trate…

Dobrý deň pán Vallo, prajem Vám najskôr veľa zdravia a síl do práce a volieb. Bratislavčanov trápi výstavba, hluk... konkrétne, Šancová je ulica prechádzajúca centrom mesta s peknými domami a pohľadom na Slavín. Nie je už na čase uľaviť obyvateľom tejto ulice od hluku áut, smogu, ktorého pribúda, znížením počtu pruhov pre autá a vytvorením širších chodníkov a bezpečných cyklotrás? Ďakujem za odpoveď, prajem Vám všetko dobré, aby sa Vám darilo! - Gabriela.

Ďakujem za podporu. Nie ste prvá, kto o Šancovej hovorí, dnes križovatka Šancová, Račianska je obrovský problém aj z hľadiska zdravia a vzduchu, ktorý tam dýchame v dobe špičky. Určite sa budeme usilovať s touto ulicou niečo robiť, ale na to potrebujeme kvalitné dáta a odbornú diskusiu na verejnej úrovni.

Dobrý deň, máte nejaké plány s mestskými vinohradmi? Napríklad nad Krasňanmi? Ďakujem za odpoveď - James Bond

dobrý deň, myslím si, že prišiel čas, aby magistrát spolu s Novým Mestom, Račou, Vajnorami a obcou Sv. Jur dalo definitívnu odpoveď na to, akú budúcnosť budú mať tieto pozemky a spolu vypracovali jednu jasnú urbanistickú štúdiu, ktorá bude podkladom pre ďalšie uvažovanie o tomto území s prioritou nestavať tam a zanechať tam vinohrady. Vyslať tak aj signál majiteľom, že tie pozemky na stavebné nezmenia.

Dobrý deň pán Vallo. Prečo Vás mám voliť? Uveďte dôvody. Žijem tu s prestávkami celý život a niekedy si myslím, že BA je zakliata a má večnú smolu... - Roxana

Dva roky som pripravoval Plán Bratislava a dva roky som budoval tím, s ktorým ho chcem presadiť. Na rozdiel od mojich protikandidátov už dnes predstavujeme reálnu politickú silu, ktorá môže zmeniť Bratislavu na lepšie mesto. Máme 35 kandidátov do mestského zastupiteľstva a 80 do miestnych zastupiteľstiev. Sme pripravení ukončiť hádky v zastupiteľstve a venovať sa zlepšeniu nášho mesta na všetkých úrovniach samosprávy. Všetci kandidáti hovoria, že chcú pracovať od prvého dňa vo funkcii, ja však viem, že pripraviť plán mesta a získať naň podporu rôznych komunít nie je brknačka. Keď to človek robí poctivo, trvá to dva roky. Aj tieto dva roky sú náskok, ktorý pred ostatnými kandidátmi mám a do riešenia problémov sa fakt môžem pustiť okamžite. V tíme máme skúsených komunlálnych politikov, rešpektovaných odborníkov z rôznych oblastí a aj ľudí, ktorí sa mestu roky venujú ako aktivisti. Našu kampaň vedieme transparetne a rovnako transparetne sme priravení aj viesť mesto. Som presvedčený, že náš plán a silný tím nám pomôžu získať dôveru ľudí.

Dobry den, ako ste vyratali 76 km novych cyklotras a o ktore useky ide ? dakujem za odpoved - Brano

tieto úseky máme spomenuté na www.planbratislava.sk v sekcii doprava. Napríklad Radlinského – Račianska v úseku Kollárovo nám. Hečkova 8 km, Blumentálska – Vajnorská 4 km, Špitálska, Ružinovská,. …všetky ostatné nájdete na našej stránke. V tíme mám aj Petra Netriho, bývalého šéfa Cyklokoalície.

Graffiti v Bratislave? - Rudo

Otvorene, uznávam graffiti ako umenie, nie však na budovách v našom meste. Mestská polícia sa musí stať ozajstným strážcom poriadku v našom meste, čo teraz nie je.

Docka sa Karlovka vobec dakedy modernizacie elek.trate ? Ci ostane pri sluboch ako za Nesrovnala ? - Peto z Karlovky

Pre nás je rekonštrukcia mestských radiál úplná priorita a som presvedčený, že s našim kvalitným tímom budeme vedieť urýchliť projektovú dokumentáciu. Nechcel by som byť primátor, ktorý po štyroch rokoch nemá splnený skoro žiaden sľub.

Dobry den, zucastnili by ste sa pochodu za rodinu alebo na duhovom pride? - Gabo

Na pride som dvakrát bol, na pochode za rodinu ešte nie.

Čo si myslíte o kontaktoch Vaša Miku s Kočnerom? - Marek Nagy

Nechcem komentovať pána Miku. Ja si s Kočnerom netykám, ani nemám apartmán na Donovaloch.

Váž. pán Vallo, v prípade vášho zvolenia za primátora Bratislavy, budete aj naďalej vykonávať činnosti autorizovaného architekta vo vašej firme Vallo&Sadovsky architekti ? - bratislavčanka1

Mojim jediným cieľom je urobiť z Bratislavy lepšie mesto a to znamená, že sa stiahnem z nášho architektonického ateliéru a budem sa venovať jedine Bratislave a svedomitému plneniu úlohy primátora.

Dobrý deň . Prečo ste sa neoboznámili s minulým riadením výstavby v Bratislave, s textami k ÚP, ktoré ešte zaručovali ešte nejakú kvalitu výstavby, prečo ste si neosvojili filozofiu Stavebného zákona, čo chcete urobiť s touto neschopnou tecinkou z Vajnor na pozícii hlavného architekta, atď? Čo Vás viedlo k takej štátnej somarine, že chcete aj Vy zaviesť funkciu ombudsmana pre stavebnú činnosť? Čo Vás oprávňuje nazývať Váš tím ako tím odborníkov? - Byrs

Na písanie Plánu Bratislava som spojil 76 odborníkov, ktorí sa odborne špecializujú na odborné témy mesta. Sú tam dopravní inžinieri, krajinní architekti, urbanisti, ekológovia, ale aj právnici a takto môžem menovať ďalej. Práve ich expertíza a skúsenosti robia z nášho tímu reálnu politickú silu odborne pripravenú na zmenu mesta. Myslím si, že územný plán ako aj stavebný zákon sú zastaralé a prekonané dokumenty a viem to, pretože ako architekt ich dobre poznám. Ombudsman pre stavebnú činnosť je dôležitá funkcia pre všetkých, ktorí nevedia, kde nájsť pomoc, pokiaľ sú zasiahnutí stavebnou činnosťou v ich okolí a potrebujú pomoc.

Dobry den. Jednou z vecí ktore chcete po nastupe do úradu spravit, je zavednie expresnych liniek. Tie tu uz boli a zmizli, kedze mali neatraktivne intervali a nevyhovovali kazdemu, kedze nestali vsade. Nieje efektivnejsie zahustit interval existujucich liniek a zaviest buspruhy? Kedze bez buspruhu expresna linka aj tak bude stat v zapche. Dakujem za odpoved - Michal Bednár

Ďakujem za otázku. Náš plán pre dopravu zahŕňa aj buspruhy, aj častejší interval, o ich potrebe s vami úplne súhlasím. Expresné linky sú jedno z opatrení a myslím si, že takéto priame linky sú dôležité, aby spojili vzdialené mestské časti bez zbytočných zastávok.

Pekný deň, pan Vallo. Mám na Vás tri otázky. 1.Ako chcete v prípade zvolenie za primátora mesta Bratislava riešiť otázku bývania pre mladé rodiny 2. Akým spôsobom plánujete zlepšiť kvalitu života pre seniorov? 3. Ako plánujete riešiť problematickú statickú dopravu? - Stanislav

Pekný deň, detaily nájdete na www.planbratislava.sk, teraz len v rýchlosti: Myslím si, že Bratislava musí začať budovať vlastný bytový fond a za posledné štyri roky dokázala zrekonštruovať deväť nájomných bytov. Dnes mesto môže byty kupovať a nemusí sa zdržovať výstavbou, aj tak nemá dobrú firmu na stavanie. Mesto môže vytvárať výhody pre developerov, ktorí sú ochotní vo svojej výstavbe odpredať za náklady byty mestu a dnes môže mesto robiť také súťaže na svojich pozemkoch, aby tam nemuselo stavať ono, ale developer, pričom jedna z podmienok by bola, že časť bytov odpredá mestu. Nevymysleli sme to my, sú to všetko zaužívané príklady, procesy zo zahraničia.

Jedným z hlavných pilierov je dostupná opatrovateľská služba, podľa našich výpočtov chýba 4-tisíc takýchto miest. Myslíme si, že práve domáca opatrovateľská služba je základ, keď seniori ostávajú veľmi dlho v domácom prostredí. Takisto plánujeme v uliciach umiestniť tisíc nových lavičiek. Je toho samozrejme veľa.

Problematická statická doprava potrebuje jasnú reguláciu a tá sa volá parkovacia politika.

Chcete niekomu vážne nahovoriť, že ste si "antikampaň" nevymysleli vy sám, keď už niekoľko dní stránka www.matusvallo.com odkazuje na váš oficiálny web ? Veľmi priehľadný trik ako spropagovať vlastnú stránku pán Vallo... - Matus

Nie je to žiaden trik. Ešte aj počas tlačovej konferencie stránka fungovala a bol na nej nápis Čoskoro – videli to aj novinári. Presmerovali to až po tlačovke a nad tým nemáme žiadnu kontrolu. Včera sa začali roznášať letáky, takže antikampaň sa voči mne už vedie. Ak by som o pripravovanej antikampani nemal dostatok informácií, verte mi, žiadnu tlačovku by som neorganizoval. Chcem, aby o primátorovi rozhodli ľudia, a nie nejaké pofiderné záujmy v pozadí.

Dobrý pán Vallo ako chcete riešiť špinu v Bratislave keď Bratislava patrí medzi najspinavejsie mesto na Slovensku a ešte jedna čo chcete urobiť s pentagonom veď tam je to horor samé striekačky v okruhu 1km.dakujem.. - Didy

dobrý deň, to, že Bratislava má problém s čistotou je proste pravda, všetci to vidia. Dnes sa stará v BA o čistotu 18 firiem a je logické, že koordinácia a spolupráca týchto subjektov je veľmi zlá. Na to doplácajú Bratislavčania špinavým mestom. Naším riešením je jedna mestská firma robená v spolupráci s mestskými časťami. Práve jedna mestská firma sa bude o čistotu starať zodpovednejšie ako množstvo malých, ktorých cieľom je ziska a tým aj snaha ušetriť, dôsledkom čoho je aj často nekvalitne vykonaná práca.

Čo sa týka Pentagónu, musí sa nakopnúť spolupráca novej vynovenej Mestskej polície, magistrátu, ktorý ju má na starosti, a mestskej časti Vrakuňa.

Podporujete koncept parkovacej politiky, podla ktoreho v kazdej mestskej casti budu moct bezplatne parkovat len obyvatelia tejto mestskej casti? - z Bratislavy

Dobrý deň. Nasleduje viacero otázok týkajúcich sa parkovania, odpoviem všetkým na tomto mieste. Vďaka funkčnej parkovacej politike bude pre mimobratislavských vodičov vstup do mesta autom a odstavenie auta na celý deň v bratislavských uliciach tou najmenej výhodnou alternatívou, lebo budú musieť za parkovanie platiť najviac zo všetkých. Chcem len podotknúť, že pri parkovacej politike nejde o celoplošné zdananie, alebo ťahanie peňazí z vrecák všetkých bratislavských vodičov, ako sa to zle chápe. Ide o približne jednu šestinu áut registrovaných v zónach, kde je parkovanie problém. Rezident bude prednostne a zvýhodnene parkovať. Zaberať miesta rezidentom bude drahá alternatíva. Myslím si, že BPS je veľmi zlý spôsob, ako mesto narába so svojím aj verejným priestorom a mesto musí mať priamo vo svojej gescii spôsob, akým sa narába s parkovacími miestami v Bratislave.

Ako podporíte ochranu Malých Karpát v Bratislave? - Ivan

Detaily nájdete tu: https://docs.google.com/…FpT7ygM/edit#…

Súčasťou tímu je aj Jakub Mrva, náš kandidát za poslanca za Nové Mesto a predseda iniciatívy Za naše Karpaty, ktorý sa touto problematikou dlhodobo zaoberá. Náš návrh spočíva v zonácii mestských lesov v Malých Karpatoch, ktorá skĺbi rekreáciu, šport a ochranu. Myslíme si, že vyhlasovať túto časť mestských lesov za národný park je zlý nápad, lebo je to riešenie, ktoré je v nedohľadne a nemá ho pod kontrolou mesto.

Dobrý deň, chcem sa spýtať, ako zabezpečíte, aby verejné obstarávanie prebiehalo transparentne ? - siska

Práve verejné obstarávanie je obrovským problémom Bratislavy, podľa rebríčka Transparency International Bratislava veľmi klesla vo svojom transparetnnom riadení a dôkazom sú aj rekordné pokuty, ktoré Bratislava dostala. Jedným zo zlepšení je aj kvalitná spolupráca s poslancami, ktorí dopredu upozorňovali primátora na nezrovanlosti pri obstarávaní, aj kvôli hádkam medzi primátorom a poslancami, ktoré vyústili v zlé verejné obstarávanie… Hovoríme o verejnom obstarávaní na verejné osvetlenie Bratislavy. Transparentnosť pre mňa znamená otvorene komunikovať, nič neutajovať a spolupracovať so všetkými, ktorých sa to týka.

Dobrý deň, Mika je vraj fundovaný manažér, Nesrovnal vraj skokovo posunul toto mesto a vy máte plán a tím... ten má zmeniť Bratislavu a niekam ju posunúť. Čím ste jedinečný pre to, aby som vás volil? - Peter

Mám pred konkurentmi dva roky náskok, mám kvalitný plán Plán Bratislava a vybudovaný skvelý tím, môžem začať pracovať okamžite. Sme reálna politická sila, ktorá Bratislavu môže naozaj meniť na všetkých úrovniach samosprávy.

Je pravda , že chcete zvýšiť daň z nehnuteľnosti tak ako to máte uvedené v pláne Bratislava? - Pavol

Nechceme zvýšiť daň z nehnuteľnosti, v Pláne Bratislava to bola len jedna z možností zvyšovania príjmov. My chceme zvyšovať príjmy spôsobom, ktorý sa primárne nedotkne Bratislavčanov. Dva príklady – dobrým hospodárením vieme ušetriť desať percent nášho rozpočtu a developeri musia platiť za zmeny územného plánu, keď napríklad z poľa získajú stavebný pozemok. Tak ako to je normálne v zahraničí – developeri musia platiť.

Ako chcete motivovat nebratislavcanov k prehlaseniu pobytu? Ako chcete riesit preferenciu MHD? - Marek

Ľuďom to treba veľmi zjednodušiť, preto sme do NR SR dali s poslancom Jozefom Mihálom návrh zákona, ktorý hovorí o daňovej rezidencii. Tj človek si bude musieť zvoliť, v ktorom meste chce platiť dane. Celý proces je omnoho jednoduchší ako zmena trvalého bydliska a ide o jedne formulár, ktorý treba odovzdať na miestnom úrade. k človek bude platiť dane v BA, rovno sa bude zarátavať do čísla obyvateľov, ktoré hovorí o tom, koľko peňazí Bratislava dostane. Za to bude môcť byť ako Bratislavčan súčasťou parkovacej politiky, mať deti v škôlkach a ďalšie výhody rezidenta.