Predvolebný online rozhovor s kandidátom na primátora Bratislavy Jánom Mrvom

MRVA: Kandidatúra na primátora Bratislavy
Autor: SITA

Ján Mrva je starosta bratislavskej mestskej časti Vajnory a bratislavský mestský poslanec. Kandiduje ako nezávislý s podporou OĽaNO, SaS, Sme rodina, KDH, OKS, Nova a Zmena zdola.

Na vaše otázky odpovedal 24. októbra 2018.

Dobrý deň pán Mrva, som z Dúbravky. Našu mestskú časť už roky trápia chátrajúce stavby, ako budova "starej pošty" a tzv. "skleník". Ide o stavby v súkromnom vlastníctve. Vedeli by ste, ako budúci primátor, pomôcť nášmu pánovi starostovi a prijali by ste úlohu mediátora pri rokovaniach s vlastníkmi uvedených nehnuteľností. Ďakujem. - bratislavčanka1

Dobrý deň, k Dúbravke mám srdečný vzťah, keďže som sedem rokov žil na Záluhoch. S pánom starostom Dúbravky vychádzam veľmi dobre a problém starej pošty poznám. Z Dúbravky mám aj manželku. Veľmi rád by som prijal úlohu mediátora a inicioval rokovania o tom, aby sa vlastník staral o svoj majetok. Podľa čl. 20 Ústavy, viem to, ako autorizovaný geodet, sa vlastník musí starať o svoj majetok. Tak to robíme aj vo Vajnoroch.

Dobrý deň, aký máte názor na MHD zadarmo a na vybudovanie klasického metra v Bratislave? Ďakujem - Jozef

MHD zadarmo pri dnešnom nefungujúcom špinavom a pomalom MHD nie, to je populistické riešenie a dúfam, že naň občania nenaletia. Myslím, že ho neponúka nik z kandidátov. MHD najprv treba zatraktívniť, zrýchliť, preferovať v bežnej doprave, aby bola rýchlejšia aj v križovatkách a potiahnuť na kraj mesta. Bratislave treba pridať tie peniaze, ktoré jej patria z podielových daní, a potom sa dá o tom uvažovať. Metro: v mojom programe je aj veľkokapacitná podzemná koľajová doprava a to od Starého mosta cez autobusovú stanicu Nivy na Filiálku pozdĺž Karadžičovej, Dostojevského radu, kde je na to rezervovaný koridor. Sú to úbohé dva kilometre, ktoré by sme v meste mali ťahať pod zemou a nemusí sa to vôbec volať klasické metro, ale podzemná vlkakoelektrička, tak ako majú v rakúskom Linzi. V lokalite Nivy, Apolka, Klingerka, prístav sa stavia veľké výškové mesto, kam treba priviezť a odviezť desaťtisíce ľudí, a to sa dá jedine veľkokapacitnou podzemnou dopravou, žiadna električka ani lanovka ich tam nedovezie. S tým súvisí aj vybudovanie novej regionálnej podzemnej železničnej stanice Filiálka neďaleko Trnavského mýta, kam by prišli ľudia pracujúci v Bratislave z Malaciek, Pezinka, Senca, Dunajskej Stredy a odtiaľ by sa rozdistribuovali pomocou podzemného koľajového systému – Trnavské mýto je dopravným centrom Bratislavy.

Pán Mrva, pokiaľ viem ste veriaci, rodinne založený človek. Ako to, že nemáte problém s tým, že Vás podporuje Boris Kollár aj so svojím fanklubom, stranou "Sme rodina"? - Michal

(úsmev) Som rád, že ma podporuje celá demokratická pravicová opozícia a že sa na mne spojili a nedal každý z nich samostatného kandidáta na primátora. Pozerám sa na to optikou spájania, lebo ak by každý z nich dal svojho kandidáta, dnešný primátor Nesrovnal by mal možnosť ďalej pokračovať v riadení nefungujúceho mesta, čo nikto z nás nechce. Čiže som rád, ma podporili a vlastne sa spojili všetky pravicové demokratické opozičné strany za moju kandidatúru. Tak by som bol rád, keby ste to vnímali aj Vy. Nič to nemení na mojich hodnotách podpory tradičnej rodiny. Ale musím pripomenúť, že v komunálnej politike svieti pouličné svetlo tak isto, na kresťana, homosexuála, heterosexuála, liberála, demokrata. V komunálnej politike sa rieši fungujúca doprava, čistota mesta, fungovanie osvetlenia, oprava ciest a chodníkov, údržba parkov atď. V komunálnej politike sa neriešia ideologické otázky.

Veľmi ste zabodoval u nás v Jarovciach ohľadne cyklotrás....Náš starosta a poslanci ( 8 rokov sú pri moci) neboli schopní spojiť Jarovce ( 3 km) s Rusovcami... Poprosím o číslo toho zákona resp. uznesenia, ktorý ( ste citoval) a umožňuje popri ceste stavať cyklotrasu... Ďakujem pekne. - Jano

Paľo Škodler je so mnou 12 rokov starostom už tiež… Ten zákon a paragraf sú paragraf 4 zákona 66/2009 a tento dovoľuje rekonštruovať cesty a chodníky bez vysporiadania vlastníckych vzťahov v telese cesty. Cesta je podľa stavebého zákona líniová stavba a k ceste patria aj cestné rigoly. Keďže som stavár, geodet, tak to viem, a využili sme to neraz, že sme cestu vpravo aj vľavo rozšírili o 1,2 metra práve v tomto cestnom rigole a vybudovali sme tam cyklotrasy. Ak by som bol primátor, nevidím problém toto urobiť aj medzi Jarovcami a Rusovcami, dokonca z prostriedkov magistrátu, lebo cesta patrí mestu. A čerpali by sme na to eurofondy, do roku 2022 z operačnho programu cyklodoprava.

Pán Mrva, kto bude vašim riaditeľom magistrátu, ak budete zvolený? Aké budú vaše prvé tri kroky v úrade? - Juraj Borecky

Tí, čo ma poznajú vedia, že 12 rokov je pri mne jeden šikovný manažér, s ktorým sa nám podarilo výrazne zveľadiť Vajnory – postavili sme dve škôlky, revitalizovali dva parky, päť tried školy, postavili sme 31 km cyklotrás, obrovský dom kultúry a tak si jeho, keďže poznám jeho výsledky, viem predstaviť ako riaditeľa úradu. Viem, že by to isté, čo vo Vajnoroch, urobil aj pre mesto. Je to manažér par excellence, ktorého toto mesto potrebuje. Dúfam, ze budem mať na magistráte viac takýchto ľudí, ak by som sa stal primátorom.

Prvá vec by bola zasadnutie krízového štábu, lebo mesto je v katastrofálnej situácii, čo sa týka riadenia magistrátu a mestských podnikov a fungovania mesta. Druhá bude zriadenie dopravnej komisie z odborníkov a poslancov a tretia bude vodohospodárska komisia na odvodnenie mesta, lebo toto bolo roky zanedbávané.

Je ešte šanca, že by herne v bytových domoch úplne skončili? A objasní sa niekedy kauza zmiznutych podpisov petície z magistratu? - Marcel41

Začned druhou otázkou, Podal som trestné oznámenie, keď zmizlo 40-tisíc podpisov na petičných hárkoch, čo je spolu 15 kilogramov papiera a cynická odpoveď pána kapitána z polície bola, že nejde o trestný čin, lebo hodnota papiera nepresahuje viac ako 280 eur. Bol som z toho veľmi smutný, ale viac pre to urobiť nemôžem. Ak by som bol primátorom, popozeráme sa aj po pivniciach a archívoch magistrátu, či to tam nie je odložené.

Urobím všetko preto, aby herne z mesta zmizli a v spolupráci s organizáciou Zastavme hazard, s ktorou sme robili aj pôvodnú iniciatívu a čakáme netrpezlivo na novelu zákona o hazarde a koordinujeme spolu kroky, ako pripraviť zákonnné VZN tak, aby nebolo napadnuteľné na súde a herne z Bratislavy zmizli. Z tohto majú veľké obavy aj vlastníci herní a preto robia všetko preto, aby som sa primátorom nestal.

Dobrý deň, vo Vašom programe uvádzate, že budete iniciovať verejnú diskusiu o prekrytí zaústenia Mosta SNP(tunelové riešenie) do Starého mesta a zelenou plochou by ste prepojili hrad a podhradie. Keďže sa jedná a nákladnú prestavbu, z čoho by ste ju financovali? Ako by ste si predstavovali dočasné dopravné riešenie počas možnej prestavby? - vizonto

Dobre ste si prečítali môj program, lebo ste začali tým, že chcem otvoriť diskusiu. Som si vedomý, že ak by výsledkom diskusie bola vôľa občanov takéto niečo realizovať, tak by sme začali skúmať možnosti, ako nájsť na to prostriedky a ako sa to realizovať dá. V programe mám, že by som otvoril verejnú diskusiu, či je vôľa občanov takýto projekt v meste realizovať, lebo je to aj môj detský sen a chcem vedieť, či aj Bratislavčania o neho stoja. Určite sa to nedá zajtra stavať, aj keď viem, ako by som to urobil.

Veríte si, že máte šancu vyhrať? - Andrej Jarabinka

Spolu s našou demokratickou opozíciou chceme byť uspešní. Posledný mesiac pred voľbami sa kamaň zintenzívnila a pripojili sa do nej aj podporujúce politické strany a hnutia. Predpokladám, že by to bola dobrá kombinácia, ak by županom bol Droba a primátorom Mrva, lebo sme z tej istej politickej koalície a sme aj ľudia v strednom a produktívnom veku, plní síl, energie a skúseností, s túžbou zmeniť tento kraj a mesto k lepšiemu.

ako chcete riešiť parkovaciu politiku v meste? - jo

Parkovaciu politiku, ktorá bude ústretová a zvýhodňújuca ľudí s trvalým pobytom v BA. To znamená, že taký občan bude mať možnosť kúpiť si prvú kartu za odhadujem 50, 70 eur, druhú možno za 20 eur, pričom občan, ktorý nie je z BA bude si ju môcť kúpiť za niekoľkonásobne vyššiu cenu, ktorá by ho mala odradiť od toho, aby v BA parkoval. Toto je jedna z možností, ako ľuďom, ktorí nemajú trvalý pobyt v Bratislave dať možnosť stať sa Bratislavčanmi a mať z toho výhody. Druhá možnosť je tzv. Bratislavská karta výhod, tj vylepšená mestská karta, ktorú aj ja používam, a chcem, aby tam boli väčšie zľavy na MHD a na používanie služieb mestských podnikov. Mesto má 13 obchodných spoločností, 12 príspevkových organizácií, 5 CVČ, 12 ZUŠ, 7 domovom sociálnych služieb a pre Bratislavčanov by na všetky tieto veci mala byť výrazná zľava. Dnes je do Bratislavskej mestskej karty zapojených 5 bánk a myslím, že šesť mestských podnikov.

Na to, aby parkovacia fungovala, je treba dostatok parkovacích miest. Na príklade Petržalky to vysvetlím: Je tam 15-tisíc miest a 30-tisíc áut. Aj keby Nebratislavčania odišli, stále budú chýbať miesta pre Petržalčanov. Treba postaviť parkovacie domy, za ktoré sa ale nebude musieť platiť, ale parkovanie bude zadarmo v cene parkovacej karty. V prvom volebnom roku by sme oprášili primátorom utajovaný parkovací audit a fungujúcu parkovaciu politiku si predstavujem v druhom – treťom volebnom roku – po dohode s poslancami, starostami, mestskými časťami a po zapojení do procesu, čo dnes primátor odmieta, Slovensko Digital, aby bol proces transparentný a nerobil sa z toho kšeft. Toto pán primátor doteraz odmietal. Je úsmevné, keď pán primátor povie, že audit parkovacej politiky je odtajnený a pritom 5,6,8 a 10 stále utajené s odôvodnením, že ide o hospodárske tajomstvo mesta, čomu ja a ni ostatní poslanci nerozumieme.

Dobry den pan Mrva, mal by som dve otazky: Myslite si, ze by BA mala mat nieco pomenovane po Vaclavovi Havlovi (namestie, ulicu...) ako je napr v KE Lavicka Vaclava Havla A druha - ako by ste sa zachovali pri snahach postavit v BA mesitu? Dakujem Vam - Frantisek

Keď tu Václav Havel bol, môže sa po ňom pomenovať nejaké miesto, kde strávil čas, nevidím v tom nejaký problém. A čo sa týka mešity, to je komplikovanejšia téma. Mám pocit, že najbližšia mešita je vo Viedni a možno v Budapešti. Myslím, si, že ešte nedozrel čas na postavenie mešity v Bratislave, neregistrujem takú silnú moslimskú komunitu v Bratislave, ktorá by to žiadala a ako zástanca tradičných hodnôt si myslím, že nedozrela doba na to, aby sa v Bratislave takáto stavba umiestnila. Mám pocit, že modlitebne v Bratislave majú.

Aj Bratislava ma veľa starších občanov. Chýbajú mi tu však penziony, v ktorých si dôchodca môže kúpiť garsónku a na prízemí má k dispozícii zdravotné starostlivost, jedáleň čistiareň a iné služby. Videli sme to v Prahe. Ráta sa s tým aj u nás? - Marcel41

Mesto má sedem domov sociálnych zariadení, v ktorých 1 100 klientov a viem, že dopyt je pre ďalších 1 200 klientov. To, čo píšete je pekný nápad postaviť pre chodiacich seniorov v dobrom zdravotnom stave denné centrum, v ktorom by mali bývanie aj starostlivosť. V mojom programe je aj riešenie problematiky 580 reštituovaných bytov, stavanie nájomných bytov pre mladé rodiny aj seniorov. Myslím na to. Mám v tíme odborníkov, s ktorými by sme vedeli tieto veci vyriešiť v prospech čakateľov na domovy sociálnych služieb. Je pravda, že populácia starne a je treba sa postarať o dôstojnú starobu.

Co este mozno cakat od cloveka, ktory dokaze v jednej vete pouzit vyrazy "plynove komory" a "homosexual" ? - Zvedavy

Napíšte mi, prosím, kde som použil toto v jednej vete. Od tohto sa dištancujem, takéto niečo som nepovedal.

Myslite si ze tak agresivna kampan aku mate je prospesna? Vase spoty sa objavuju este aj pred detskymi rozpravkami (videami) na Youtube. Ked ich pozeraju moje deti tak len pocujem ako pokazde frflu: "Zase Mrvaaaa"... - Marco

Som prekvapený, lebo si myslím, že nemám agresívnu kampaň a finančne určite menej náročnú ako ďalší traja z čela pelotónu. Mám len 99 bilboardov, podľa mňa oproti pánovi Vallovi úbohú online a facebookovú kampaň, lebo nemám toľko prostriedkov ako on. Prvý raz počujem, že by som sa niekomu objavoval aj pred rozprávkami. Teraz neviem, či mám pochváliť, alebo pohaniť tých ľudí, čo mi online kampaň robia. Ale myslím si, že je neporovanteľne menšia ako u iných kandidátov. Moja kapaň bude dohromady stáť asi 120-tisíc eur, z čojo si 30-tisíc platím sám, 40-tisíc je fundraising a zvyšok je od strán, ktoré ma podporujú. Je to asi polovica povoleného limitu na kapaň. Sám som bol proti, aby sme mali megalomanskú a rušivú kampaň.

Budete sa ako primátor zasadzovať za zvýšenie daní z nehnuteľností vo vlastníctve fyzických osôb ? - Gabo

Určite nie. Narozdiel od jedného z kandidátov, ktorý to má napísané vo svojom pláne. Nepodporil som ani zvýšenie daní z nehnuteľností pred troma rokmi. Argumentoval som tým, že toto mesto nedáva občanom dostatočné služby na to, aby im zvyšovalo daň a takisto sú tu nízkopríjmové skupiny, ktorým to spôsobí problém. Skôr som apeloval na pána primátora, aby zefektívnil prácu magistrátu, mestských podnikov, kde cítim rezervu ušetrenia 20 –30 % nákladov. Takisto som primátorovi, keďže sa tým zaoberám už dvanásť rokov, otvoril oči vo financovaní mesta a v nespravodlivom prerozdelení podielových daní v neprospech Bratislavy. Realita je, že celá slovenská samospráva dostáva dvakrát menej ako dostávajú okolité samosprávy v Maďarsku, Poľsku, Česku a preto som za to, aby so do príjmov samospráv zahrnuli ďalšie príjmy z daní. – napr. 5 % z DPH a 5 % z dane príjmov právnických osôb – teda fabrík, ktoré na jednotlivých územiach pôsobia a časť daní by radi dali na zveľadenie okolia fabrík, kde bývajú ich zamestnanci.

Prečo teraz počas kandidatúry bojujete proti štúdii Nové Vajnory, keď ste očividne počas aktívneho starostovania podpísali a posunuli ďalej? - James Bond

Témou akýchkoľvek volieb je v antikampani voči mne použiť tému letisko. Či v komunálnych voľbách, vo voľbách do parmalmentu, VÚC aj v týchto voľbách, teda ma to neprekvapuje. Pravdou je, že celý proces zmeny územného plánu sa začal za mojej predchodkyne v roku 2006 prijatím uznesenia 415/2006 z mája 2006, kde mestská časť schvaľuje zadanie na zmenu funkčného využitia letiska na bývanie s potrebnou občianskou vybavenosťou. My roky rokúce tento projekt revidujeme a reagujeme, dávame k nemu pripomienky a ak by som bol za tú štúdiu, za 12 rokov môjho starostovania je letisko zastavané, CEPIT postavený a aj obchod pri kruháči by dávno stál. Ale nestojí nič z toho a ani ja nie som podporovateľ žiadnych developerov.

Dobry den, tusim ste sa vyjadrili, ze ste proti prvemu bratislavskemu/slovenskemu mrakodrapu? Preco? Myslite, ze znizenie o par poschodi vyznamne pomoze dopravnej situacii na krizovatke pri Apolle? - Svatopluk

Prečo si myslíte,že sa zníži len o pár poschodí? Celá lokalita Nivy, Apollky, Klingerky, prístavu má byť zastavaná výškovými budovami, ku ktorým dnes nie je primeraná nadradená dopravná infraštruktúra. Sám sa čudujem, ako šéf stavebného úradu vo Vajnoroch, že mesto a mestská časť vydáva stavebné povolenia v lokalite, kde sa dopravne bude dať hýbať. Mojím heslom je redukovať a regulovať. Poznám, cestný zákon, ktorý môže stavebný úrad využiť a stavbu, ktorej rozsah je nad dopravnú kapacitu existujúceho územia môže nepovoliť. Viem, že v Bratislave musí vzniknúť centrum s výškovými budovami, ale to môže byť vtedy, keď v tejto lokality bude dostatočná dopravná kapacita. Viem si predstaviť aj najvyšší mrakodrap na Slovensku potom, keď tam bude dostatočná doprava. Narážam na vybudovanie veľkokapacitného koľajového systému, ktorý by do tejto lokality vedel priviezť a odviezť desaťtisíce ľudí.

Pan Mrva, prečo tie konšpiracie o protestoch? Ako primátor ich nepovolíte? - Miro

Žiadne konšpirácie. Povolím aj pride pochod, aj keď sa na ňom nezúčastním. Povolím aj protesty Za slušné Slovensko. Osobne som podporoval protesty mládeže proti zneužívaniu moci ficovládou po vražde novinára Jána Kuciaka, s ktorým som osobne spolupracoval pri utajovaných auditoch osvetlenia a parkovania, čiže pri nehospodárnom nakladaní s majetkom mesta. Bol som však sklamaný, keď sa ten najväčší míting, ktorý mal žiadať pád vlády, zrušil a zúčastnil som sa na tom tichom pochode. Povolím aj pochod za rodinu. Nepovolím a nebudem spolupracovať s fašistami. Viac to rozpitvávať nechcem.

Zdravím Vás. 1. Čo spravíte ako prípadný primátor konkrétne pre mestskú časť Petržalka? 2. Čo by bola prvá vec, ktorú by ste riešili po prípadnom zvolení do kresla? (stačí stručne!) 3. Ako si poradíte s hlavnou stanicou? - Julianna

Petržalka potrebuje dokončiť vlakoelektričku na koniec mestskej časti. V Petržalke som vyrastal a žil 18 rokov. Žije mi tam mama, brat s rodinou, mám to tam rad. Zrýchlim proces výstavby. To by aj bola prvá vec v úrade. Registrujem aj boj o Sad Janka Kráľa, do ktorého by som sa zapojil a znovuprivedenie športu do tejto mestskej časti. Keďže som tam hrával futbal za Matadorku 12 rokov.

Hlavná stanica patrí ŽSR. Sadol by som si s generálnym riaditeľom ŽSR a hľadal s ním dohodu, ako môže mesto prispieť k jej rekonštrukcie, lebo ej hanbou. Snažil by som sa združiť prostriedky aj mesta, aby nebola hanbou Bratislavy. S generálnym riaditeľom by som ako primátor rokoval aj o väčšou využití železničnej dopravy v meste a vybudovaní siedmich zastávok – TIOPOV – Devínska Nová Ves, Bory, Patrónka, Mladá garda, Ružinov, Trnávka, Biskupice.

Pán Mrva, odpovedali ste pred malou chvíľou, že ste s Vašim manažerom zveladili Vajnory.Prosím Vás kde? kedy ste čo zveľadili ? Spomeniem iba jedno cesta cez Vajnory bola v dezolátnom stave kým ju nedal opraviť primátir Nesrovnal. Verím, ze Vas nezvolia lebo by ste museli zmenit myslenie aby ste dosiahli polovicu tiohi či dosiahol primátor Nesrovnal. - Angie

Postavili sme 32 kilometrov cyklotrás, zrevitalizovali dva verejné parky, postavili dve škôlky pre 200 detí. Postavili sme nový 5-triedny pavilón školy, multifunkčné ihrisko, workoutové íhrisko, vydali sme 8 alebo 9 kníh a postavili sme širokoďaleko najväčší a najkrajší nový Dom kultúry, tzv. PKO a kopec iných vecí. Ak si myslíte, že toto je na malú mestskú časť, ktorá hospodári s omnoho menším rozpočtom ako má magistrát, málo, tak ste asi len nevedeli, čo sa nám vo Vajnoroch podarilo mne spolu so zastupiteľstvom urobiť. Rád by som dostal možnosť vo veľkom urobiť niekoľkonásobne viac pre Bratislavu ako vo Vajnoroch, lebo si myslím, že v malom sme presvedčili, že môžeme hospodáriť o moc lepšie, ako dnes hospodária páni na magistráte vo veľkom. My musíme jedno euro v ruke otočiť trikrát, aby sme čo najlepšie s peniazmi vyšli, na rozdiel od pánov na magistráte, ktorí si objednávajú za stotisíce eur utajené audity.

Pán Mrva, viem, že by sa tu teraz mala položiť otázka, ale ja by som Vám chcel popriať úspešné voľby. Nech vám to vyjde ! - sympatizant

Veľmi pekne ďakujem aj za všetky otázky, ktoré ste mi dnes položili. Ešte posledné dva týždne kampane urobím všetko, čo je v mojich silách, aby som ako rodený Bratislavčan, ktorý žil v šiestich mestských častiach, nie je žiadna mačka vo vreci, je overený v malom, a preto by mohol hospodáriť vo veľkom. Mám skúsenosti, výsledky, odbornosť, húževnatosť, bojovnosť a vytrvalosť a ešte aj chuť meniť veci k lepšiemu. Bude záležať aj na vás, či mi dáte svoj hlas a dôveru.