Predvolebný online s kandidátom na primátora Bratislavy Václavom Mikom

Václav Mika
Autor: SITA

Bývalý generálny riaditeľ RTVS Václav Mika sa o hlasy voličov uchádza ako nezávislý kandidát.

Na vaše otázky odpovedal vo štvrtok 25. októbra.

Je podla vas mozne aby mala Bratislava metro? - Milan

Dobrý deň, ďakujem všetkým za interakciu a otázky.

Tento projekt má Bratislava už za sebou a stál ju za viac ako desať rokov obrovské finančné prostriedky. Bratislava si musí dávať reálne ciele, ktoré vie úspešne dokončiť pre Bratislavčanov, prefinacovať a rozvíjať a to je budovanie električkových radiál. Na tieto projekty rovnako ako a s nimi spojené, ako budovanie cyklotrás, inteligentných zástavok a dopravnej infraštruktúry môže Bratislava použiť úplné financovanie z európskych peňazí cez operačné programy. To je cesta, ako budovať dopravnú infraštruktúru a nezaťažiť peňaženky Bratislavčanov a rozpočet mesta.

Co planujete urobit pre seniorov? - Maria

V roku 2020 bude v Bratislave 100-tisíc seniorov. Bratislava musí mať plán a konkrétne projekty, ako im skvalitniť život a postarať sa o nich. V programe mám pozíciu ombudsmana pre seniorov priamo pri primátorovi, program aktívneho života seniorov, podporu denných centier, ale aj budovanie nájomného bývania a sociálnej infraštruktúry pre seniorov a to sú zariadenia sociálnej starostlivosti, domovy dôchodcov, ktoré majú aktuálne kapacitné problémy a to najmä v dôsledku nedostatku personálu. Nájomné bývanie je tiež jednou z ciest, ako získať odborných pracovníkov pre túto prácu pre seniorov.

Ako chcete riešiť hlavnú stanicu? Nesrovnal sľuboval, že ju vyrieši za 3 mesiace a po 4 rokoch je stále rovnakou hanbou Bratislavy - Igor

Súhlasím, vo všetkých prieskumoch ale aj osobných rozhovoroch je to pre nás, Bratislavčanov, žiaľ, najväčšia hanba. Vidím dva problémy: v prvom rade nesľúbim to, čo neviem vyriešiť a nie je v mojej kompetencii, ako to urobil súčasný primátor. Na druhej strane, aj keď hlavná stanica patrí pod ministerstvo dopravy, mesto má mať sebavedomie a silu to v spolupráci vyriešiť. A mesto malo povinnosť vyriešiť svoje pozemky na Predstaničnom námestí, ktoré sú brzdou rekonštrukcie, a to sa ťahalo štyri roky. Mojou ambíciou je vyriešiť si domácu úlohu mesta, teda pozemky a vytvoriť spoločný projekt s dopravou na rekonštrukciu, resp. budovanie novej stanice. Dá sa to.

Chcel by som sa spýtať, ako máte v pláne riešiť parkovaciu politiku v Bratislave? Či súčasťou riešenia bude aj spoplatnenie parkovania? - XX

Základným princípom môjho projektu parkovacej politiky v Bratislave je jednotná parkovacia politika pre Bratislavčanov, rezidentov, ktorí musia mať pri parkovaní prednostné právo. Preto parkovanie pre Bratislavčanov nebude o stovkách eur, ale musí byť pre nich výhodné, dostupné a cenovo prijateľné.

Pán Mika, prečo vás mám voliť? Vaše skúsenosti z Expresu, Markízy a STV budú stačiť na riadenie hlavného mesta s 5000 zamestnancami? - Shine

Posledných 5 rokov vo verejnej funkcii v RTVS som pracoval s verejnými zdrojmi a investíciami za niekoľko 100 miliónov eur vrátane verejného obstarávania, štrukturálnych fondov a projektov z európskych peňazí, bol som najväčší zamestnávateľ vo verejnom sektore s 1400 zamestnan­cami, kde sme boli ocenení ako zamestnávateľ roka viackrát a boli sme aj najväčší partner verejného sektora. Keď sa pozrieme na reálne procesy v meste, za čo je zodpovedný primátor a vedenie mesta, nájdeme procesy, konkrétne projekty, úlohu zamestnávateľa, ktorá je prakticky zhodná a podobná tomu, za čo som bol zodpovedný a získal ocenenie manažér roka. Takže ponúkam mestu najmä svoje manažérske skúsenosti v riadení verejných zdrojov a ľudí.

Aká je vaša motivácia byť primátorom ? - Miro

Vidím ju v troch úrovniach. Prvá je manažérska, a chcem preniesť svoju manažérsku skúsenosť do riadenia mesta, kde som presvedčený, že tento typ riadenia absentuje. Za druhé: som človek spolupráce a spojenectva a vždy sa mi darilo z mojich projektov urobiť naše, získať si pre ne ľudí, udržať ich a spolupracovať. Za tretie: naše mesto mi dalo všetky moje životné šance, celý profesionálny život som strávil tu. Mám tu rodinu, všetky svoje vzťahy a blízkych a mám mu čo splatiť a splácať.

Aké kroky budete podnikať pre to aby Bratislava nestávala ráno a po robote v zápchach? - Zuzana

Zuzka, to je naozaj spoločný problém nás všetkých. Opatrenia musia ísť ruka v ruke, aj keď nik nemá čarovnú paličku a všetko sa zo dňa na deň nezmení a nevyrieši. Tri základné opatrenia môžu prispieť k tomu, aby sme pocítili veľkú zmenu. Na prvom mieste to je budovanie a dobudovanie električkových radiál, ktoré zabezpečia najrýchlejší dopravný systém v meste. Za druhé – pri konečných zastávkach radiál na periférii mesta vzniknú parkovacie domy a tým šanca zaparkovať svoje auto a rýchlo sa dopraviť do mesta. Rýchlejšie ako autom. Za tretie: parkovacia politika, ktorá zvýhodní a umožní Bratislavčanom parkovať doma a znevýhodní vstup ostatných áut do mesta. Pekný deň, Zuzka.

Dobrý deň p. Mika. S kým ste robili na vašom programe? - Ivana

Na programe som spolupracoval s tímom odborníkov, ktorí so mnou spolupracovali a sú to profesionáli z oblastí, ktoré dominujú v mojom programe. Konkrétne Barbora Lukáčová za oblasť stratégie a rozvoja, infraštruktúry a programových vzťahov pri čerpaní európskych zdrojov, Mária Šimčáková Tóthová v oblasti rodín, detí, školských a predškolských zariadení, Peter Gero, Roman Taláš a ďalší kolegovia v oblasti územného rozvoja, územného plánu a architektúry, Lívia Osvaldová aktívni seniori a ďalší odborníci a spolupracovníci z oblasti verejnej štátnej správy a Akadémie vied. Ten zoznam by mohol byť, samozrejme, oveľa dlhší. Ďakujem.

Dobrý deň pán Mika, budete sa ako primátor zasadzovať za zvýšenie daní z nehnuteľností vo vlastníctve fyzických osôb ? - volič č.1

V programe nepočítam so zvýšením tohto typu dane, takže jasne povedané – vo funkčnom období, ak získam dôveru, s tým nepočítam. Ale počítam, a budem bojovať za zmenu metodiky prideľovania podielových daní, ktorá je pre Bratislavu nielen nevýhodná, ale aj nespravodlivá. Ročne takto strácame minimálne 15 miliónov eur a túto krivdu a ekonomickú nespravodlivosť musíme napraviť.

Pán Mika, nemam otázku. Chcem sa vám len poďakovat. To čo ste spravili z RTVS bolo super, konečne sa dala pozerať. Dúfam, že to dokážete aj s Bratislavou - Milos

Ďakujem, Miloš, za tieto slová povzbudenia. 16 dní pred voľbami sú balzamom na moju dušu.

Komu ste riadiaco podliehali ako riaditeľ TV Markíza (prosím konkrétne mená, nie označenie nejakého predstavenstva a pod.)? A kto najviac prispel na vašu primátorskú kampaň? - Vrták

Necítim to, že ste Vrták, je to normálna a prirodzená otázka a ak sa tak voláte, prepáčte. Konkrétna odpoveď: mojimi nadriadenými v Markíze bol najskôr v rokoch 2006 pán Michael Gerin, predseda predstavenstva a CEO, a od roku 2007 Adrian Sardu v tej istej fukcii až do môjho ukončenia pôsobenia v roku 2010. Financovanie kampane – podmienky financovania mám zverejnené na svojej webovej stránke, ale skrátim to. Kampaň si primárne financujem z vlastných zdrojov, ale mám aj príspevky darcov, ktoré sú presne definované, za akých podmienok ich môžem prijať, resp. ich môžem vrátiť a odmietnuť. Ak sa bavíme o mojich vlastných zdrojoch, 4/5 profesionálneho života som strávil v súkromnom sektore, a preto nemám problém deklarovať svoje príjmy, nakoniec, na stránke Národnej rady je zverejnené aj moje majetkové priznanie. Ďakujem, Vrták, dúfam, že som uspokojivo odpovedal.

P. Mika, prečo sa nedohodnete s J. Mrvom, aby sa vzdal vo váš prospech? Bojujete o toho istého voliča a keď sa nedohodnete, hlasy prepadnú a Bratislavu nečaká žiadna zmena. - Alexander H.

Alexander, dali ste mi chrobáka do hlavy. Ale úprimne, na dohodu musia byť vytvorené podmienky a zatiaľ tomu tak nie je. Ľudsky povedané, s Jánom Mrvom nie sme dlhoroční známi, ale pri stretnutiach s kandidátmi na rôznych úrovniach komunikujeme vo veľmi otvorenom a ľudskom móde. Takže, pán Mrva je človek, s ktorým naozaj nemám pocit, že sme navzájom tvrdí protikandidáti. Čo sa nedá povedať o všetkých.

Dobry den, moja otazka sa tyka medialneho smogu v Bratislave. Je mozne mu zabranit, respektivne eliminovat uplne? Dakujem. Fandim Vam. - oroko

Dve cesty: jedna je veľká legislatíva a zásadnejšia regulácia, druhá je v komeptencii mesta, a to je eliminovať vizuálny smog na mestských a miestnych pozemkoch, kde môže byť mesto priamo účninné. Ďakujem za podporu.

Komunálna politika nie je to isté ako byť manažér v inštitúcií, kde je sám sebe pánom. Má p. Mika aspoň predstavu koĺko súhlasov od "komunálnych manažérov" bude potrebovať aby ako primátor presadil svoje zámery. Myslí si preto p. Mika, že má dostatočné skúsenosti v komunálnej politike na to? - Rado

Ďakujem za otázku, no sám sebe pánom som naozaj nikdy nebol. Naopak v každej moje riadiacej pozícii som mal buď akcionárov, predstavenstvo, dozorné komisie alebo v prípade RTVS Radu RTVS, dozornú komisiu. Najmä pri riadení RTVS som potreboval všetky zásadné rozhodnutia ako je rozpočet, programový koncept, všetky veľké investície schvaľovať na týchto orgánoch a darilo sa to. A prečo sa o tom nevie a až tak nehovorí: Keď ste schopný robiť dohody a získať si hlasy pre vaše rozhodnutia tak sa to nerieši. Ale dnes riešime nezhody a konflikt v meste medzi primátorom, zastupiteľstvom s starostami najmä preto, že sa to nedarí. A ja neschopnosť dohodnúť sa v záujme Bratislavčanov vnímam ako zlyhanie. Samozrejme, si pne uvedomujem zodpovednosť za riešenia aj komplexnosť takejto dohody a uvediem Vám jeden príklad: Veľká väčšina poslancov mestského zastupiteľstva sú poslancami aj v župnom zastupiteľstve a tam sa dohoda darí. A to je realita toho, ako viesť, spájať ľudí v záujme nás Bratislavčanov. A ešte jednu konkrétnu skúsenosť: Na moje predstavenie programu pred troma mesiacmi do Primaciálneho paláca osobne prišiel pán župan, väčšina starostov a veľká časť poslancov zastupiteľstva.

Matúš Vallo chce pre Bratislavčanpv zaviesť ročné parkovné vo výške 300 eur za auto a (600 eur za druhe auto). Súhlasili by ste s tým? - Johnny

Rozhodne nie. V mojom programe očakávam v prvom rade to, že bude dodržaný princíp prednostného práva parkovania pre Bratislavčanov, teda rezidentov s trvalým pobytom. Poplatok nemá byť kľúčový a základný paramater na dostupnosť parkovania.

Dobrý deň prajem, p. Mika, hovoríte o rozšírení verejnej dopravy a riešení najproblematickejších úsekov, ale nikde som nepočul riešenie dopravy do mestských častí Vrakuňa a Podunajské Biskupice, kde je najproblematickejšia doprava pre preťaženie cestných komunikácii ľudmi dochádzajúcimi zo satelitných obcí. Máte zmapovanú možnosť riešiť aj tieto mestské časti rozšírením o električkové trate ? vlaková doprava po jednej koľaji tomu nepomôže. Nikde som ešte nepočul o riešení, resp. podobnom projekte, väčšina kandidátov sa len dohaduje o rovnakých projektoch a riešeniach (rozšírenie električkovej trate v Petržalke, zachytné parkoviská,...), máte aj nejaké vlastné, ktoré by ste chcel presadiť a realizovať ? - Robo

Robo, klobúk dole, detailne poznáte problematiku a súhlasím s Vami, že riešenie dopravy v tomto úseku patrí k najkompliko­vanejším a najťažšie realizovateľným. Otvorene povedané, riešenie električkovej dopravy týmto smerom nemá za sebou ani štúdiu uskutočniteľnosti. Čo je realizovateľné, je budovanie súvislých neprerušovaných bus pruhov, na ktoré môžeme použiť aj európske peniaze v smere Gagarinova, ale takéto rozhodnutie musí prejsť dopravnou štúdiou, čo spôsobí, aké dôsledky, ale aj výhode prinesie. ďakujem, toto by bolo na širšiu debatu. Inak, včera som bol na hranici Podunajských a Vrakune na stretnutí s občanmi.

Váž. pán Mika, vo funkcii riaditeľa RTVS ste chceli presadiť zvýšenie koncesionárskych poplatkov pre občanov SR. Vo funkcii primátora budete tiež navrhovať zvýšenie poplatkov pre obyvateľov hlavného mesta SR Bratislavy (napr. poplatky za komunálne odpady, daň z nehnuteľností, daň za psa, zvýšenie cestovného v MHD a pod.) ? Ďakujem. - bratislavčanka

V programe nepočítam so zvýšením ani jednej zo spomínaných daní, ale naopak, koncentrujem sa na spravodlivé rozdelenie podielových daní, ktoré mestu patria, a tie by znamenali v rozpočte plus 15 miliónov. Keď som bol v čele RTVS, bojoval som za záujmy RTVS, keď budem v čele mesta, budem bojovať za záujmy Bratislavčanov. Ďakujem za otázku.

Čítal som v médiách, že ste si na donovaloch kúpili apartmán od Mariána Kočnera. Koľko ste za tento apartmán zaplatili ? - Peter

Peter, pred 13 rokmi som si naozaj kúpil apartmán na Donovaloch, zdôrazňujem apartmán, nie vilu. Bolo to po predaji rádia Expres, prirodzene za moje zdanené vlastné peniaze. Apartmán som kupoval od firmy a nie od Kočnera a stál v tom čase tri milióny slovenských korún. Tento apartmán mám prirodzene aj vo svojom oficiálne zverejnenom majetkovom priznaní v NR SR.

Pán Mika, keď Vá Bratislavčania zvolia za primátora ako sa budete revanšovať p. Korbačkovi, Výbohovi, Lukešovi za to že Vám platia Vašu finanačne náročnu kampaň ? - Milan

Máte zjavne veľa informácií, ale všetky sú špekulácie a nepravdivé. Som človek, ktorý je nezávislý kandidát nielen od politických strán, ale aj od lobistických skupín, a preto nemám a neprijímam žiadne záväzky a tobôž nie prostriedky od žiadnych sponzorov tohto typu. A mojich 5 rokov v RTVS je jasným dôkazom mojej nezávislosti, ako to dokumentujú aj výsledky dôveryhodnosti RTVS. Túto nezávislosť nemienim stratiť. Kampaň si financujem sám, som človek, ktorý vie deklarovať svoje prímy a nemám čo skrývať.

Prečo ste sa rozhodli kandidovať na primátora? Stretli ste sa vôbec na príklad s polsnacami či starostami? - Juraj

Dobrý deň, ako som už uviedol na predstavenie môjho programu v Primaciálnom paláci prišiel župan, väčšina starostov veľká časť poslancov. Poznajú môj program aj ho hodnotili. V meste nie som nováčik, vo väčšine mediálnych projektov, ale nie len, som spolupracoval s mestom a poznám nielen ľudí, ale aj problémy mesta. ďakujem

Ako ste sa citil ako riaditel RTVS ked Vas zvolila jednofarebna vlada SMER-SD a demokraticka opozicia tuto volbu bojkotovala ? - Roman

Nemáte úplne presné informácie, pred šiestimi rokmi pri hlasovaní boli v pléne poslanci Smer-SD a OĽANO a zvolený som bol aj časťou hlasov OĽANO a naopak, časť poslancov Smeru za mňa nehlasovala. A teraz aktuálne pred rokom ma v prvom aj druhom kole voľby podporila celá demokratická opozícia parlamentu. A to vďaka tomu, že ocenili mojich 5 rokov práce vo verejnoprávnom médiu a dôveryhodnosť, ktorú sme mu navrátili. Toto je môj príbeh a reálne výsledky.

Dobrý deň, pán Mika. Veľmi si Vás vážim najmä za Vaše pôsobenie verejného RTVS, odviedol ste kus skvelej práce, a čo najviac oceňujem, že ste nepodľahol tlakom Smeru. Aj keď Vás to možno už bude iritovať, vedeli by ste sa jasne dištancovať od Mariána Kočnera? To je jediná vec, pri ktorej mám stále otázniky. Všetko dobré prajem. - Andrej

Neirituje ma to, je prirodzené na túto otázku odpovedať a odpoviem jednoznačne. Ešte v RTVS nás práve tzv. Kočnerove smsky napadli, spravodajstvo, dôveryhodnosť aj vedenie. Bolo to pol roka pred voľbou generálneho riaditeľa. Tomuto ataku sme sa postavili. Ja osobne som podal podnet na Generálnu prokuratúru a tomuto tlaku sme sa postavili napriek tomu, že som bol viackrát vo výbore NR SR obhajovať postoje RTVS. Čo je najdôležitejšie, aktuálne som kľúčový svedok v kauze Ruskove zmenky, za ktoré prakticky je Kočner za mrežami a ešte z titulu generálneho riaditeľa TV Markíza svedčím jednoznačne o neexistencii takýchto zmeniek. Toto je môj postoj, ale aktuálne aj boj za spravodlivosť

Koho poverite riadenim magistratu ak Vas bratislavcania za primatora ? - Marcel

Táto otázka sa opakuje preto, že súčasné vedenie magistrátu je terčom veľkej kritiky, a myslím si, že oprávnenej. Preto rozumiem otázke a je prirodzené, že ak získam dôveru a uspejem, budem riešiť personálnu otázku riaditeľa magistrátu. Ale svoje zvyky nemením, nikdy som trafiky nerozdával, ale vždy som bol schopný priniesť si svoj silný a víťazný tím. A nepomenujem preto kandidátov, lebo sú to ľudia, ktorí majú svoju prácu a profesionálnu pozíciu a nie niekto, kto na ulici čaká na svoju životnú šancu. Ak uspejem, budem pripravený.

Máte v pláne počas volebného obdobia niečo spraviť alebo pokračovať v budovaní cyklotrás? Ďakujem. - Janka

Jednoznačne, v programe mám budovanie neprerušených mestských cyklotrás, stavebne oddelených, ktoré je možné plne financovať z európskych peňazí. Tento projekt má byť súčasťou aj projektu budovania električkových radiál na úsekoch ako je Račianska, Trnavská, Vajnorská, Ružinovská, Rožňavská. To sú dlhodobé plány, ale mesto má hlavnú domácu úlohu pripraviť tieto projekty a štúdie uskutočniteľnosti, aby sa mohlo o európske peniaze uchádzať. Je to dlhodobý projekt, ale pre Bratislavu veľmi dôležitý.

Dobry den vsetci kandidati na primatora chcu zrazu presadit vybudovanie stanice Filialka na Trnavskom myte, ktora je naozaj potrebna. Preco sa to este nezacalo riesit ale stale sa o tom iba diskutuje? Ma vobec primator na to dosah? Nespada to do kompetencie zeleznic SR a teda v podstate vlady SR? - Rado

Bol som na ministerstve dopravy práve aj v tejto otázke. Existuje k tomu už štúdia a projektová dokumentácia a tento projekt je naozaj dôležitý pre Bratislavčanov, pretože práve Trnavské mýto je najväčším dopravným uzlom v Bratislave. Aktuálne tam je 29 dopravných spojov a preto práve Filiálka, ako jedna z konečných staníc prímestských vlakov do Bratislavy, môže vytvoriť podmienky na dopravnú infraštruktúru, ktorá takýto objem cestujúcich zvládne. Ďakujem.

Pozdravujem Vaško, prečo ste otvorili tému obnovenia mestskej záchytky? Je vôbec možné, aby mesto malo svoju záchytku? - Mariana

Mariana, úplne zainteresované otázka. Najskôr tému som otvoril preto, že je to reálny problém nás Bratislavčanov, keď na pohotovosti alebo na urgente, ktorý má slúžiť nám Bratislavčanom, ktorí potrebujú urgentnú pomoc, končia ľudia, ktorí tam nepatria a patria na detenčné centrum. Ale je pravdou, že to nie je v kompetencii mesta. Rokoval som však so župou, ktorá má prostriedky a kompetencie v tejto oblasti. Mesto má funkčný priestor a potrebujeme aj zapojiť ministerstvo zdravotníctva, v ktorého kompetencii je udeliť licenciu. Ak spojíme všetci úsilie, takéto detenčné centrum alebo záchytka, môže vzniknúť. Aj preto, že tento dlhodobo neriešený problém sa v našom meste zhoršuje a robí vrásky na tvári nielen Bratislavčanom, ale aj pracovníkom na centrálnych príjmoch a záchranárom.

Čo by ste spravili prvé mesiace ako nový primátor Bratislavy ? - Miro

Úplne prvé je okamžite po získaní dôvery stretnutie so všetkými členmi zastupiteľstva a starostami a hľadanie spoločných cieľov a stratégie. Dohoda na začiatku je najdôležitejšia. To je téma spolupráce a spojenectva. V manažérskej oblasti je to okamžité prijatie krízového plánu na projektoch, ktoré neznesú odklad, akým je napríklad električka v Petržalke Janíkov dvor a ďalej vytvorenie projektových tímov na najväčšie projekty Bratislavy, ktoré potrebujú rýchlu a efektívnu realizáciu pre nás Bratislavčanov a nezdržia odklad. V personálnej oblasti vytvorenie silného tímu profesionálov a získanie a udržanie si ľudí v mestských organizáciach, ktorých zapojenie mesto potrebuje od prvého dňa.

Ďakujem, že sa toľko Bratislavčanov zapojilo do tejto diskusie. Mrzí ma, ak som tých 60 minút nedokázal, zdôrazňujem z časových dôvodov zodpovedať na všetky otázky a snažil som sa pokryť aspoň všetky oblasti, do ktorých smerovali vaše otázky. Verím, že ešte budem mať šancu vyčerpávajúco odpovedať na všetko, čo vás zaujíma, ale aj trápi.

Prajem pekný zvyšok dňa a ďakujem za interakciu. Václkav Mika.