Predvolebný online s kandidátom na primátora Bratislavy Ivom Nesrovnalom

nesrovnal, primator
Autor: Robert Hüttner, Pravda

Súčasný primátor hlavného mesta sa o hlasy voličov uchádza ako nezávislý kandidát. Jeho doterajšiu prácu ocenila a nepriamo mu vyjadrila podporu vládna strana Smer.

Na vaše otázky odpovedal v piatok 26. októbra.

Dobrý deň! Z povahy Vašich vystúpení je zjavné, že v diskusiách pôsobíte skôr nekonfliktne než ofenzívne, čo je chvályhodné, no musím sa opýtať – prečo ste v kampani doposiaľ nepripomenuli p. Mikovi jeho aféry v STV s vyplatenými odmenami a podobné kúsky, ktoré sa objavovali v tlači? Takýto muž má guráž sa uchádzať o post primátora hlavného mesta? Nemyslíte, že ak by ste to v médiách verejnosti pripomenuli, mohlo by to pomôcť aj Vám a v konečnom dôsledku aj Bratislavčanom? Ďakujem za odpoveď a želám príjemný deň! - Alexander

Pekný deň, Alexander, svoju kampaň vediem pozitívnym spôsobom, hovorím o Bratislavčanoch a Bratislave, zmenách, ktoré sa nám podarilo rozbehnúť v meste vo všetkých kľúčových oblastiach, či je to električka do Petržalky, oprava Starého a Nového mosta, rekordné opravy komunikácií, verejných priestranstiev ako Trnavské mýto, Námestie slobody alebo bikesharing. Nevediem negatívnu kampaň, som presvedčený, že pozitívne myslenie je ten správnejší prístup.

Dobrý deň! Rád by som sa opýtal na starú, no večne mladú a aktuálnu tému – Hlavná stanica. Situáciu okolo investorov a ostatné okolnosti sú notoricky známe, preto by som sa rád opýtal aspoň na približný časový rámec, kedy táto oblasť prestane byť konečne hanbou hlavného mesta a začne byť jeho dôstojnou vstupnou bránou? Určite ste postrehli, že rekonštrukcia lavičiek pred budovou a miestnosti čakárne za nehorázne sumy sa nestretli s kladným ohlasom verejnosti... Každopádne, kladne hodnotím niektoré vykonané zmeny v kolorite mesta a želám úspech v súboji s niektorými kandidátmi, ktorí zjavne stratili akúkoľvek sebareflexiu a bez škrupúľ sa uchádzajú o post prvého muža mesta. Ďakujem za odpoveď a želám príjemný deň! - Alexander

Ďakujem za otázku. Hlavná stanica nedá spávať ani mne. Je to majetok a zodpovednosť štátu, hlavné mesto išlo príkladom a zrekonštruovali sme predstaničné námestie za viac ako milión eur, odstránili sme stánky, vonkajšiu reklamu, obnovili lavičky, zastávky MHD, odsunuli stanovište taxíkov, opravili parkovisko, inštalovali pohyblivé schody a výťah, aby sme štátu ukázali, že tento priestor sa dá rekonštruovať. Som rád, že vidíme svetlo na konci tunela a predseda vlády vyslovil verejný prísľub, že Hlavnú stanicu treba zrekonštruovať. Všetci na to netrpezlivo čakáme, nielen v súvislosti s MS v hokeji, ktoré ná čakajú.

Prečo ste predali PKO za 1 euro? - Emperor

Dobrý deň, PKO sme nepredali za jedno euro. Riešenie PKO je výsledkom kompromisu. Ja neviem zmeniť minulosť. Chyba sa stala počas pôsobenia mojich predchodcov, keď mesto predalo pozemok pod PKO, prestalo sa oň starať, dopustilo jeho schátranie. Výsledkom bolo, že majiteľ pozemku pod PKO proti mestu vŕšil miliónové nároky za užívanie pozemku bez platenia. Z tejto bezvýchodiskovej a pre všetkých frustrujúcej situácie mestské zastupiteľstvo odhlasovalo kompromis, podľa ktorého majiteľ pozemku stiahne nároky voči mestu a na vlastné náklady pre Bratislavu opraví dunajské nábrežie, postaví planetárium, ktoré Bratislave, ako jedinému hlavnému mestu v EÚ chýba, vybuduje digitálnu knižnicu a atraktívne priestranstvá v okolí Dunaja, čím vráti nábrežiu život. Mesto tieto záväzky pozorne kontroluje.

Dobrý deň, prečo sú na nábreží pred River parkom dlhoročne tolerované nelegálne terasy a reklamné tabule na mestských pozemkoch? Ich odstránením by sa výrazne rozšíril priestor pre vznik segregovanej, bezpečnej cyklotrasy. Hovorím v mene chodcov aj cyklistov. Ďakujem za odpoveď. - Krasko

Cyklotrasa na nábreží bude, bude segregovaná a bezpečná. Mesto dokončuje štúdiu jej realizácie. Po jej dokončení ju predložíme na verejnú diskusiu a participáciu.

Dobry den, vedeli by ste si predstavit zaviest v Bratislave bezemisne/nizkoemisne zony po vzore inych miest zapadnej Europy? Ak ano, kde. - Akram

Dobrý deň, áno viem si to predstaviť. Je to ale pomerne radikálne riešenie. Musí mu predchádzať rozšírenie ponuky MHD, peších zón a možnosti parkovania. A potom môžeme hovoriť o prípadných zákazoch a reštrikciách.

Dobry den, minuly rok ste sa opakovane nechceli vyjadrit pred mediami, ci suhlasite alebo nesuhlasite s udelenim statutu vyznamnej investicie pre projekty HB Reavis a J&T. V listoch premierovi vlady ste vsak vyjadli podporu udelenenia uvedeneho statutu, co bolo v uplnom rozpore s rozhodnutim mestskeho zastupitelstva. List ste odmietali zverejnit. Preco? - Emperor

Odmietam čiernobiele videnie sveta. Na každý projekt nazerám z pohľadu, čo prinesie Bratislavčanom. Hlavné mesto jasne formulovalo požiadavky, ktoré musí spĺňať každý projekt, aby ho Bratslavčania pozitívne prijali a to sú predovšetkým kvalitné verejné priestory, kvalitné architektonické riešenie, participácia s občanmi. V liste vláde hlavné mesto všeobecne podporilo každý projekt, ktorý prispieva k zlepšeniu života v Bratislave. List zverejnil Úrad vlády, takže je verejnosti známy.

Dobry den, preco ste stiahli ste zo svojho webu stiahli svoj volebny program z roku 2014? Obavali ste sa zleho primatorskeho vysvedcenia? - Infinite

Dobrý deň, svoj program som zo žiadneho webu nestiahol, je dostupný. Naopak za štyri roky svojho mandátu som hrdý, ako sa podarilo zmeniť Bratislavu. Rozhýbali sme mesto v kľúčových oblastiach, ako doprava, obnova infraštruktúry, verejných priestranstiev, cyklodopravy, čistoty atď. A v týchto zmenách chcem pokračovať.

Dobry den, na vasej stranke s Vasim program mate zverejnene aj Vase vysledky. Su to vsetko Vase vysledky za posledne 4 roky? 325 novych dopravnych, 36 novych cyklotras, 152 000 vysadenych stromov.. viete cestne prehlasit, ze tieto udaje su naozaj pravdive a ze ste ich dosiahli vy? Dakujem. - Mako

Áno, samozrejme. Nechválim sa cudzím perím, ale sú to výsledky spoločnej práce mesta, mestského zastupiteľstva, mestských častí a ďalších, ktorí majú čo hovoriť do rozvoja mesta.

Dobrý deň pán primátor. Kampaň prituhuje...Otázky: 1. Ste kandidát Smeru? 2. je Mika kandidát Korbačku, Lukeša a Výbocha? 3. Sú Mrva a Valo kandidáti developerov? Ďakujem za odpovede. - Jožo

Dobrý deň, nie som kandidát Smeru, kandidujem ako nezávislý, politicky aj finančne, tak ako pred štyrmi rokmi. Nie som kandidátom, ktorého si jednofarebná vláda Smeru zvolila za svojho riaditeľa televízie, ani som sa nechodil ukazovať so špičkami Smeru na Donovaly. Som nezávislým kandidátom a uchádzam sa o hlasy všetkých Bratislavčanov, ktorí cítia pozitívne zmeny v meste a chcú v nich pokračovať. K ostatným sa nebudem vyjadrovať.

Dobry den, su podla Vas aktualne prebiehajuce opravy ciest v Karlovej vsi dobre zmanazovane? - Anni

Hlavné mesto počas môjho mandátu opravilo 269 kilometrov komunikácií, 60 km chodníkov, 435 bezbariérových prechodov a 20 zastávok MHD. Opravy sa plánujú a prebiehajú v koordinácii s mestskými časťami, Krajským dopravným inšpektorátom a s ďalšími odborníkmi. Ide vždy o pomerne náročnú logistickú činnosť. Prvým cieľom je, aby obmedzenia, ktoré prinesú Bratislavčanom, boli čo najmenšie. Chcem sa poďakovať všetkým Bratislavčanom za trpezlivosť a podporu pri tejto rekordnej oprave a na jej konci majú Bratislavčania konečne cesty bez výtlkov.

Vaši nepriaznivci sa vytešujú, že Fico Vám udelil "Bozk smrti" tým, že nepriamo Vám vyslovil podporu strany Smer. Mne je Fico ukradnutý a hlavne v BA, kde ma tzv. pravica dlhodobo prevahu. Ja Vás budem voliť, nakoľko žijem dlhodobo v BA a vidím, že až za Vášho šéfovania sa pohli veci smerom dopredu v prospech Bratislavčanov (oprava chodníkov, ciest, zlepšenie kvality cestovania v MHD, tzv. žlté bicykle a pod.). Držím Vám palce a verím, že zvíťazí zdravý rozum Bratislavčanov a že budete šéfovať BA i naďalej. - Palo z BA 5

Ďakujem veľmi pekne za podporu, vážim si to. Bol som a som nezávislým kandidátom politicky aj finančne. Niektorým to ale prekáža a preto ma chcú onálepkovať všetkými možnými nálepkami. Uchádzam sa o podporu všetkých Bratislavčanov, ktorí vidia pozitívne zmeny v meste. Chcú lepšiu MHD, lepšie cesty, lepšie verejné priestranstvá, lepšie parky atď.

Dobry den, reklamne trojnozky naozaj zmizli, ale pribudli obrovske mega boardy. Naozaj sa Vam dari znizovat vizualny smog? Ludia to tak nevnimaju.. - Tapas

Vizuálny smog skutočne trápi Bratislavu, ale aj Slovensko v nebývalej miere. Znižuje našu konkurencieschop­nosť v porovnaní s inými európskymi metropolami, preto s vizuálnym smogom aktívne bojujem na všetkých úrovniach. Počas môjho mandátu mesto vyriešilo cca 1500 reklamných zariadení, teda približne 50% zariadení na pozemkoch mesta, ostatné sú ale na súkromných pozemkoch a pozemkoch mestských častí, na ktoré mesto nemá dosah. Aj preto som už dvakrát predložil novelu stavebného zákona, aby mesto mohlo regulovať vonkajšiu reklamu na všetkých verejných priestranstvách, nielen na svojich pozemkoch. A urobím tak opäť.

Pán primátor, zaujíma ma perspektíva železničnej stanice Bratislava Filiálka. Je podľa Vás reálne sprevádzkovať železničnú trať do stanice a stanicu v budúcom volebnom období primátora? Ak áno, aké predpoklady treba naplniť. Je to Vaša priorita? Aký význam pripisujete uvedenému železničnému spojeniu? Ďakujem za odpoveď, s pozdravom, Milan Veselský - Milan

Dobrý deň, riešenie mobility v Bratislave je v podpore koľajovej dopravy. Mesto rozširuje električkových tratí a pôjdeme ďalej – na koniec Petržalky, do Devínskej Novej Vsi, Vajnôr či Podunajských Biskupíc. Súčasne sa posilňuje rozvoj vlakovej dopravy – sú posilnené prímestské vlakové spoje a Bratislavčania môžu po meste jazdiť vlakom na lístok MHD. Súčasťou tohto rozvoja musí byť nová železničná stanica Filiálka, o ktorej sa podľa uznesenia vlády musí rozhodnúť čo najskôr. Ja som za jej zapustenú podzemnú variantu. Realizácia a výstavba je potom otázka železníc a financovania. Bratislava túto stanicu potrebuje. Je to jedna z mojich priorít.

Dobrý deň,pán primátor chcela by som vedieť ako chcete vylepšiť MHD totižto dnes keď sa chceme dostať z Vyšehradskej ulice do Vrakune , Dolných honov musíme použiť 3 autobusi číslo 95,98,87 poprípade 93,68,87.Tento istý problém je aj keď chceme ísť na autobusovú stanicu.Chodil tam autobus 95 ten však zrušili.Do roku 2005 chodil z tejto časti mesta do Vrakune a Dolné hony autobus 21 a vtedy tiež hovorili že vylepšujú MHD takže takto ju vylepšujú.V takomto prípade nemôžeme očakávať aby ľudia začali miesto áut používali MHD . Ďakujem. - zewka45@gmail.com dobrý deň

Poznám problém, o ktorom hovoríte, napriek tomu viac ako dve tretiny Bratislavčanom vníma pozitívne zmeny v MHD, či sú to nové električky, autobusy, elektrobusy, elektronické informačné tabule, obnovené zastávky a prestupné body, smart riešenie v MHD, aplikácie na uľahčenie nákupu lístkov a orientácie v MHD. Mesto pred rokmi prijalo koncepciu MHD založenú na prestupových bodoch a zároveň električka do Petržalky znamená alternatívu napríklad k autobusu číslo 95. V najbližšej budúcnosti zrealizujeme buspruh z Vrakune až po Bajkalskú, ktorým sa urýchli cestovanie do mesta.

Po snehovej kalamite, naslednom obrovskom dopravnom kolapse a problemami s nedostatkom cestarskych pluhov bolo Vase oficialne stanovisko: "Zvladli sme to". Rovnako ako po silnej burke ked vytopilo Bratislavu, vratane noveho podchodu na Trnavskom myte, ste to podla Vasich vyjadreni opat "zvladli". Stale si stojite za tymto Vasim tvrdenim? - Lapacho

Príroda nám ukazuje, že je stále silnejšia ako my. Prívalové dažde v lete boli rekordné, v Novom Meste napršalo 113 mm, bol to 20-ročný rekord a voda steká dolu kopcom. Napriek tomu bolo Trnavské mýto za dve hodiny vyčistené bez akýchkoľvek škôd. Bratislava sa pripravuje na klimatické zmeny sériou opatrení – rozširovaním zelených plôch, zelených striech, výsadbou nových stromov, novými parkmi, realizáciou vodozadržných opatrení.

Podobne spád snehu sa uskutočnil ráno v čase špičky. Za malú chvíľu napadlo 11 cm ťažkého mokrého snehu a to spôsobilo problémy, ale do poobedia bolo všetko vyriešené bez vážnejších nehôd.

Ako chcete vyriešiť problém terás pred niektorými bytovými domami v Petržalke? Je potrebné ich opraviť. Ďakujem. - Jozef

Problém terás mi je dôverne známy, všade tam, kde to majetkové pomery umožňujú, mesto či už samo, alebo v spolupráci s mestskou časťou alebo vlastníkmi terasy obnovuje alebo o ich opravu usiluje. Zásadným problémom sú nevyriešené majetkové vzťahy k terasám, kedy nie je jasné, komu vlastne patria a samospráva môže investovať peniaze daňových poplatníkov iba do mestského majetku.

Kedy ste sa dozvedeli, ze Vas chce Smer podporit v kandidature na post primatora, resp. konzultovali o podpore s Vami este pred vcerajsou Ficovou tlacovkou? - Ado

Dobrý deň, o tomto vyhlásení som sa dozvedel z médií. O nič som nežiadal, žiadnu dohodu so Smerom nemám. Kandidujem ako nezávislý, politicky aj finančne tak, ako pred štyrmi rokmi. Uchádzam sa o podporu všetkých Bratislavčanov, ktorí vidia pozitívne zmeny v meste, ktorí chcú ešte lepšiu MHD, lepšie cesty, parky…

Robite cesty!!! Ja tvrdim ze za rok-dva budu tieto cesty v katastrofalnom stave znovu....ved ta firma to je nieco otrasne aby Pioniersku robila 2 mesiace...ale este nieco k tomu,robite asfalt a vsetko stare pod nim zostava ,to uz preco? Preco sa to nerobi komplet aj zo sietami? A nevyhovarajte sa pan hlavny Asfalter!!!! Za komunistov by ste za takuto pracu vsetci sedeli v Leopoldove za sabotaz!!!! Tak dofusovanu pracu malokde vidite!!!!! A tie obrubniky,no uzasne!!!! - dusan

Ďakujem. Mesto má viacero dodávateľských firiem na opravu komunikácií. Cesty opravujeme, nie rekonštruujeme, ich kompletná rekonštrukcia by bola násobne časovo aj finančne aj technologicky náročenejšia. Všetky opravy sa uskutočňujú pod stavebným dozorom. Oprava Pionierskej sa predĺžila z dôvodu neočakávaného problému s obrubníkmi, ktorý sme zistili až po ich odkrytí.

Aké sú Vaše najväčšie úspechy? A naopak čo by ste možno urobili inak? - Rado

Za najväčší úspech považujem, že sa nám podarilo rozhýbať Bratislavu vo všetkých kľúčových oblastiach a Bratislavčania začínajú byť na Bratislavu hrdí. Po 50 rokoch sme vrátili električku do Petržalky, opravili Starý most a Most SNP. Bratislava je v najlepšej finančnej kondícii, znížili sme mieru zadĺženia a umožnili mestu a mestským častiam investovať rekordné sumy do obnovy infraštruktúry, uskutočnili sme historicky najväčšiu opravu komunikácií v meste – 269 km ciest, 60 km chodníkov, 20 zastávok MHD, 435 bezbariérových priechodov a treba v tom pokračovať. Opravili sme Trnavské mýto, Námestie slobody, Kamenné námestie, promenádu, spustili bikesharing. Ale vo všetkom treba pokračovať. Tieto zmeny musia pokračovať a spustiť treba parkovanie, ktoré už platí, stanicu Filiálka, električku do Podunajských Biskupíc a Devínskej, opravy všetkých komunikácií a vrátiť Bratislavčanom mestské kúpele Grossling.

Dobrý deň, p. primátor, koncom septembra som oslovil Váš servis na magistráte ohľadom informácie o plnení VZN týkajúceho sa osvetlenia v Hlavnom meste. Rýchlo odoslali že predlžujú lehotu a od vtedy nič. Je toto štandardná pracovná metóda pokiaľ si niekto neplní povinnosti - teda mesto v zabezpečovaní osvetlenia- na mnohých miestach stožiare urezané, teraz niekde stožiare nasadené ale už viac mesiacov bez lámp- zdržobvť, neopovedať, ignorovať a hlavne nekonať. Prosím ako zabezpečíte urýchlenú nápravu stavu osvetlenia v hlavnom meste. Za celé 4 roky ste neboli schopní vybrať firmu ktorá bude zabezpečovať osvetlenie. Karloveská radiála- označili ste to ako priorotu na rok 2018- máme november a opäť nedeje sa nič, len výhovorky na procedúry, námietky a pod. Popíšte jasne kedy sa začne. Rozšírenie harmincovej- opäť označené ako priorita - cesta tam stále jednoprúdová, rozbitá, ČO a kedy mienite urobiť aby sta to zmenilo? Ďakujem - Martin Chudy

Verejné osvetlenie v Bratislave je strategickou infraštruktúrou, máme viac ako 47 000 svetelných bodov, stovky kilometrov káblov a komplikovaný riadiaci systém. Zmluva bola uzatvorená pred 20 rokmi za úplne iných ekonomických a právnych podmienok, zmluvu som odmietol dodatkovať ako môj predchodca a prestala platiť. Chcem, aby Bratislavčania mali najmodrnejšie verejné osvetlenie, ktoré poskytuje viac služieb, nielen svetlo, napríklad informácie o kvalite ovzdušia, teplote a voľných parkovacích miestach, orientačné informácie či bezpečnostné informácie. Výberové konanie prebieha a v spolupráci s Úrdadom pre verejné obstarávanie mesto pripravuje podklady. Zároveň hlavné mesto vymieňa stovky stĺpov, ktoré sú v havarijnom stave.

Ohľadom Karlovskej radiály Úrad pre verejné obstarávanie potvrdil správnosť postupu hlavného mesta pri verejnom obstarávaní a stojíme pred podpisom zmluvy. Predlžovanie procesov je žiaľ daňou za konkurenčný boj podnikateľov, ktorí zneužívajú verejné obstarávanie, vzájomne sa námietkujú a komplikujú Bratislavčanom život. Ak všetko pôjde dobre, budúci rok sa rekonštrukcia začne. Rozšírenie Harmincovej ulice je majetkový problém, prebieha výkup pozemkov od súkromných majiteľov, oproti minulým obdobiam, keď sa nič nedialo, mesto tento problém môže konečne riešiť vďaka dobrému hospodáreniu, keď sa nám podarilo navýšiť mestské zdroje a riešiť aj tento problém. Je to už len otázka času.

Pan Nesrovnal, rekonstrukcia Trnavskeho myta alebo zavedenie bikesharingu boli projekty ktore zlepsili zivot v meste. Viete uviest kedy vznikol napad na realizaciu tychto projektov ? - Peter

Zo svojho zahraničného pôsobenia som si priviezol poznatok, že veľké firmy sa zapájajú do rozvoja komunít, kde žijú a podnikajú. Preto od začiatku môjho mandátu som nabádal veľkých investorov v Bratislave k takémuto postupu. Výsledkom je nielen Trnavské mýto a bikesharing, ale aj opravená Dunajská promenáda, Tyršovo nábrežie, budúce planetárium a mediatéka, Námestie slobody, Kamenné námestie alebo elektrické nabíjacie stojany na území mesta. V takomto aktívnom prístupe a spolupráci s veľkými firmami v prospech Bratislavčanov budem pokračovať.

Vaši protikandidáti Vás obviňujú z toho, že spôsobujete údajne hádky v zastupiteľstve a že nemáte za sebou "tím poslancov a starostov" ako majú oni. Akým spôsobom si chcete zabezpečiť podporu poslancov a starostov? - Dávid

Protikandidáti si vymýšľajú obvinenia, lebo sa im ťazko kritizuje pozitívne zmeny v meste, tak nasledujú osobné útoky. Pozitívne zmeny v meste sú možné iba vďaka spolupráci primátora, poslancov a starostov, všetky rozpočty hlavného mesta, ktoré obsahujú tieto rozvojové projekty, boli schválené poslancami na prvýkrát a veľkou väčšinou. Mesto nebolo ani raz v rozpočtovom provizóriu, tak ako niektoré mestské časti. V takejto aktívnej spolupráci chcem pokračovať ku prospechu všetkých Bratislavčanov.

Pan Nesrovnal v pripade Vasho opatovneho zvolenia co planujete urobit ako prve ? - Helga

Dotiahnuť začaté zmeny. Bratislava potrebuje kontinuitu, systematickú prácu a nie experimenty alebo dobrodružstvá. Môj program desiatich bodov obsahuje oblasti, kde chceme pokračovať kvalitnejšou MHD, opravou bratislavských komunikácií do roku 2022, novými električkovými koľajami, traťami do Biskupíc, Devínskej či Vajnôr, vytvorením najväčšej európskej rekreačnej zóny v Malých Karpatoch a vrátením kúpeľov Grossling Bratislavčanom. Mesto má dobré tempo, dobrý kurz. Neodchádzam od začatej práce. Rozbehnuté zmeny treba dotiahnuť.

Pan Nesrovnal, v com ste lepší než ostatní kandidáti, pan Vallo a pan Mika? Preco by som vás mal voliť....? - Dodo

Za posledné štyri roky sa Bratislave konečne začalo dariť. Ponúkam reálne výsledky, poctivú robotu a nie rozprávky alebo nereálne sľuby. Bratislavčania môžu byť konečne hrdí na svoje hlavé mesto. Mesto je dobre rozbehnuté a začaté zmeny treba dotiahnuť. Chceme pokračovať v rozvoji električkových tratí na koniec Petržalky, do Podunajských Biskupíc, Vajnor či Devínskej Novej Vsi, v oprave existujúcich tratí, v Karlovke a Ružinove, v ďalšej oprave bratislavských komunikácií, vytvorení najväčšej európskej rekreačnej zóny v Malých Karpatoch či v obnovení slávnych kúpeľov Grössling. Rozbehnuté zmeny treba dotiahnuť. Som o štyri roky skúsenejší, komunálnej politike rozumiem a preto prosím o vašu priazeň a podporu. Ďakujem.