Test: BMW R 1200 RT

Skúsme slová ako adrenalín, rýchlosť, jazda na hranici fyzikálnych zákonov nahradiť slovami prestíž, luxus, či diaľka. Práve tieto slová dokonale charakterizujú BMW R 1200 RT

21.09.2005 15:49
debata

Už prvý pohľad prezrádza, že dizajnéri BMW nenechali nič na náhodu a dotiahli každý detail do konca. Nové RT dýcha elganciou. Dôkazom je predná robustná kopotáž, v ktorej našiel svoje miesto obrovký zdvojený multireflexný svetlomet. Celkovú mohutnú líniu vhodne dopĺňajú spätné zrkadlá, ktoré sú súčasťou kapotáže. Prvkom pasívnej bezpečnosti a zároveň aj estetickým doplnkom sú predné smerové svetlá zapustené v spätných zrkadlách.
Zadná časť je opticky ľahšia. Nájdeme tu dva sériové kufre, umiestnené po bokoch motocykla. V prípade potreby sa dajú jednoducho demontovať. Praktickým detailom je zadný nosič, na ktorý sa dá upevniť ďalšia batožina.

Prístrojová doska je prehľadná bez zbytočných módnych výstrelkov. Medzi analógovým otáčkomerom a rýchlomerom sa nachádza centrálny digitálny display, z ktorého sa dozvieme stav paliva, teplotu chladiacej kvapaliny, čas a množstvo ostatných potrebných funkcií. Praktickou funkciou je dojazd, ktorý začne po zasvietení kontrolky rezervy odpočítavať kilometre do úplného vyprázdnenia nádrže. Na ľavej rukoväti nájdeme množstvo gombíkov, ktoré slúžia na ovládanie základných funkcií rádia, tempomatu, či elektrického nastavenia predného štítu. Napravo zase nájdeme ovládač vyhrievaných rukovätí, ktorý poteší hlavne v chladnejších dňoch.

Nami testované RT bolo doplnené o rádio. Dokonalá aerodynamika spolu s kvalitnými reproduktormi zaručuje akustický zážitok aj pri jazde vyššími rýchlosťami. Rádio sa nachádza pod ľavou rukou, kde je bez problému dostupné aj počas jazdy. Cédečko sa vkladá do skrinky umiestnenej v pravej časti kapotáže.

Srdcom motocykla je motor typu boxer objemu 1170 ccm. Disponuje výkonom 110 koní pri 7 500 otáčkach a krútiaci moment vrcholí pri hodnote 115 Nm.

Po otočení kľúčikom v spínaciej skrinke čakám, kým motocykel spraví kontrolu systému. Po krátkej chvíli môžem štartovať. Z výfuku sa ozýva pekný bublavý zvuk. Zapínam rádio a môžem bez problémov vyraziť na cestu. Prvé, čo ma príjemne prekvapilo je ťah motocykla. Motor zaberá už takmer od voľnobežných otáčok a s radosťou sa necháva vytáčať až po hranicu obmedzovača. Pri výšších rýchlostiach oceňujem 100% aerodynamiku, ktorá zabraňuje akémukoľvek vánku aby sa dostal ku mne. Ani po stovkách kilometrov necítim únavu. Veľký podiel na tom má vzpriamená jazdecká pozícia a vynikajúco tvarované sedadlo s malou opierkou a možnosťou výškového nastavenia. Pri dlhšiom cestovaní poteší pravú ruku tempomat. Aj keď RT je výlučne cestovný stroj, neohrdne zajazdiť si ani na ceste s množstvom kľukatých zákrut. Tam poteší majiteľa svojím sebaistým podvozkom, ktorý drží pevne svoju zvolenú stopu. V prípade brzdenia sa púšťajú do práce brzdy EVO v spolupráci so systémom ABS, ktoré nemajú ani najmenší problém zastaviť tento 229 kilový kolos.

BMW R 1200 RT je motocykel, ktorého prednosti ocenia predovšetkým skutoční cestovatelia. V jeho sedle nie je problém prekonávať stovky kilometrov bez únavy a to všetko pri priemernej spotrebe okolo 6,0 litov na 100 kilometrov, čo pri 27 litovej palivovej nádrži zaručuje dojazd okolo 400 kilometrov. Kto si ho kúpi, určite nebude ľutovať.

BMW R 1200 RT
cena: od 641 120 Sk
max. rýchlosť: 215 km/h
zrýchlenie: 3,8 sek
hmotnosť: bez náplní 229 kg
výkon: 81 Kw/110 koní pri 7 500ot/min
krútiaci moment: 115Nm/6 000ot/min
spotreba: 6,0 l na 100km

debata chyba
Články podľa značiek