Test: Hyundai i20 1.2i Comfort

Keď vstúpila na trh Kia ceed a Hyundai i30, bolo hneď jasné, že kórejský koncern dokáže vyrábať autá, schopné konkurovať európskej elite. Aj nový Hyundai i20 má podobné ambície. Hoci nesie kórejské meno a rodný list mu vystavujú v Indii, kde sa vyrába, geneticky ho prispôsobili európskej konkurencii.

07.06.2009 16:43 , aktualizované: 09.06.2009 03:14
Hyundai i20 Foto:
Hyundai i20
debata

O vývoj modelu i20 sa postaralo vývojové stredisko v nemeckom Russelsheime. Možno aj preto si pri pohľade naň spomeniete na Opel Corsa. My sme si horúcu kórejskú novinku vyskúšali v najžiadanejšej verzii 1.2 16V Comfort.

Exteriér

Zvonka tomuto autu niet čo vyčítať. No tiež na ňom nenájdete nič, čo by stálo extra za zmienku. Aj napriek bohatým bočným prelisom či moderným svetlám pôsobí dosť neutrálne. Oproti Getzu je to však veľký posun. Najlepšie ho asi vystihuje slovné spojenie „nenápadná elegancia.“ Na Peugeot 207 a Opel Corsa mu totiž chýba výrazný nápad a na Grande Punto či Seat Ibiza zase štýl.

Nová i-dvadsiatka má vyslovene európske proporcie. Foto: Hyundai
Hyundai i20 Nová i-dvadsiatka má vyslovene európske proporcie.

Nadčasovému dizajnu zodpovedajú aj vyvážené proporcie. Na dĺžku má i20 3940 mm, čo je len o niečo menej ako európsky priemer. V šírke, naopak, dominuje. Tých 1710 mm je viac ako pri Škode Fabia alebo Fiate Grande Punto. Aj rázvor 2525 mm je vysoko nad ázijské pomery a pokojne zvláda porovnanie so súčasnou európskou elitou.

Interiér

Kým exteriérom sa i20 snaží maskovať svoj pôvod, v interiéri predsa len cítiť jeho kórejské gény. Prezrádzajú to najmä lacnejšie plasty použité na palubnej doske. Je to škoda, pretože inak má celkom nápaditý dizajn, najmä originálny šilt stredového displeja. Ani z praktickej stránky jej niet je čo vyčítať. Ovládače rádia a klimatizácie na stredovej konzole sú vzorovo dostupné a prehľadné. To isté platí o dobre tienenom prístrojovom paneli s veľkými analógovými ukazovateľmi. Drobná výhrada k ergonómii smeruje len k umiestneniu tlačidla palubného počítača na pravej strane stredovej konzoly, teda bližšie k spolujazdcovi ako k vodičovi. Naľavo totiž dostalo prednosť tlačidlo výstražných svetiel.
Za volantom si rýchlo nájdete správnu polohu. Výhľad je dobrý aj vďaka veľkým spätným zrkadlám. Výšková a hĺbková regulácia volantu si v tejto triede zaslúži veľkú pochvalu. Výškovo regulovať je možné aj sedadlo vodiča. Čalúnenie má tvrdší charakter a na túto triedu aj bohaté bočné vedenie. Výška operadla a dĺžka sedadla vás príjemne prekvapia. To platí aj o zadných sedadlách, kde to naozaj nebýva zvykom.

Interiéru chýbajú k dokonalosti kvalitnejšie... Foto: Hyundai
Hyundai i20 Interiéru chýbajú k dokonalosti kvalitnejšie plasty.

Priestorom je na tom i20 tiež dobre. Vpredu bez výhrad, dokonca bez problému so stredovou konzolou, ktorá často zavadzia pravému kolenu vodiča, a vzadu len s miernou výčitkou klesajúcej strechy, ktorá môže byť potenciálnym problémom pre ľudí s výškou nad 180 cm. Vďaka vybraniam predných operadiel a dostatočnej medzere medzi podlahou a prednými sedadlami však ponúka Hyundai dostatok miesta na nohy.

Vybavenie a variabilita

Bezpečnostnou výbavou dáva i20 poriadnu príučku európskej konkurencii. V sérii je nielen ABS, ale aj šesť airbagov a aktívne opierky hlavy! Podobné je to s výbavou. Už druhý stupeň Comfort obsahuje všetko, čo očakávate od malého mestského auta. Od diaľkového centrálneho uzamykania, elektricky ovládaných predných okien, zrkadiel až po posilňovač riadenia a palubný počítač. Zabudovaná audiosústava vás prekvapí kvalitným zvukom a USB portom (!), za ktorý si musíte v európskych autách tvrdo priplácať. Klimatizácia stojí akceptovateľných 600 eur.

Po sklopení zadného operadla vznikne... Foto: Hyundai
Hyundai i20 Po sklopení zadného operadla vznikne nepraktický schod.

Z variability si však v Hyundaii nerobili ťažkú hlavu. Sklápať možno len operadlá delených zadných sedadiel, takže v kufri vznikne veľký schod. Mnohé ospravedlňuje široká nakladacia hrana a jeho objem. Tých 295 litrov je len o päť menej, ako ponúka Škoda Fabia, ktorá patrí k najlepším v triede. Hyundai myslel aj na odkladacie priestory. S fľašami či mapami tu naozaj nemáte problém.

Motor a prevodovka

Najmenší z ponúkaných motorov, štvorvalcová jednadvojka, vás určite prekvapí. Výkonom 57 kW sa radí k tým silnejším. A na pedáli to cítiť. Motor sa rád vytáča a v kombinácii s nízkou pohotovostnou hmotnosťou vytvára dojem oveľa výkonnejšieho agregátu. Investovať do výkonnejšej jednaštvorky je v tomto prípade zbytočné. Malý Hyundai je aj s týmto motorom veľmi živým mestským autom a možno by si trúfol aj na dlhšie trasy.

Je to sympaťák, ktorému po dizajnérskej stránke... Foto: Hyundai
Hyundai i20 Je to sympaťák, ktorému po dizajnérskej stránke nie je čo vyčítať.

Ovládanie plynového pedála vás však nenadchne. Nepohybuje sa totiž harmonicky, ale trochu skáče, akoby sa zadrhával. To veľmi znepríjemňuje jazdu, keďže neviete výkon regulovať plynulo. Skúsiť na mieste s neutrálom nastaviť otáčky motora, napríklad na hodnotu 3000 si vyžaduje poriadny cvik či skôr šťastie. Ani s prevodovkou to však nie je ružové. Radiaca páka má dosť nepresné dráhy, radenie je „tvrdé“ a občas štrajkuje spiatočka. Na Európanov v tomto smere i20 jednoducho nemá. Zato poteší spotrebou. Tá nemusí prekročiť v meste sedem litrov benzínu a s ľahkou nohou na plyne zajazdíte priemerne aj za šesť.

Jazdné vlastnosti

Tu urobil Hyundai veľký krok vpred. Aj keď konštrukčne podvozok nevybočuje zo štandardu, i20 dokáže naozaj podržať v zákrutách. Daňou je nižší komfort. Tuhé odpruženie si totiž príliš nerozumie s našimi nekvalitnými cestami. A navyše by si podvozok zaslúžil lepšiu zvukovú izoláciu. Hluk odvaľujúcich sa pneumatík kazí celkový dojem z auta a je prítomný pri nízkej aj vysokej rýchlosti. Elektrický posilňovač vás spätnou väzbou príliš neočarí. Riadenie je trochu mdlé, no i tak cítiť, že ho ladili podľa európskych kritérií. Nie je totiž zbytočne preposiľované a má len dve a trištvrte otáčok medzi krajnými polohami. Brzdy si s ľahkým hyundaiom poradia bez problémov.

Hyundai sa snaží zabodovať už tradične cenou. Tá nie je vzhľadom na priestor a výbavu naozaj zlá, no na trhu je veľa renomovaných hráčov, ktorí v šrotovnom ošiali podliezli historické minimá a náskok Hyundaiu stiahli na minimum. 

Výhody:

  • európsky štýl
    • priestranný interiér
    • bezpečnostné vybavenie (6× airbag)
    • USB port
    • výkonný a úsporný motor
    • jazdná stabilita
    • slušný kufor

Nevýhody:

  • nižšia kvalita plastov
    • tvrdé odpruženie
    • nízky akustický komfort

    Technické údaje:

Model: Hyundai i20 1.2i Comfort 
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC 
Objem motora (cm3): 1248
Výkon (kW/ot.): 57/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 119/4000
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3940/1710/1490
Rázvor náprav (mm): 2525
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 295/45 
Maximálna rýchlosť (km/h): 165
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,9 
Priemerná spotreba na 100 km (l): 5,2
Cena: 9699 €

Sériové Vybavenie verzie Comfort (vybrané prvky):

ABS, 6× airbag, aktívne opierky hlavy, posilňovač riadenia, výšková a hĺbková regulácia volantu, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, diaľkové centrálne uzamykanie, el. ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, audio s CD a USB konektorom, lakované nárazníky a spätné zrkadlá.

debata chyba
Články podľa značiek