Dlhodobý test: Mazda 2 1.4 MCD - II. časť

Dlhodobý test svetového auta roka Mazda 2 pokračuje bez akýchkoľvek problémov. Francúzsky dieselový motor 1.4 MCD má však po najazdených 11 000 kilometroch o čosi väčší apetít ako udáva výrobca.

18.11.2008 11:39
Mazda 2 Foto:
Testovaná Mazda 2 1.4 MCD má za sebou prvé merania.
debata

Dlhodobýtest Mazdy 2 sme odštartovali už v lete. Pri prvom tankovaní bola na displeji odometra číslica 2. A potom sa začal testovací maratón. Hneď na úvod absolvovala najmenšia Mazda cestu do chorvátskeho Dubrovníka. Za tri dni sme s ňou najazdili intenzívnych 3000 kilometrov vedúcich z veľkej časti po nových chorvátskych diaľniciach, ale aj prehustenými cestami po chorvátskej magistrále či „okreskami“ v Maďarsku. Do Chorvátska sa vrátila ešte raz, a to cez rakúske a slovinské diaľnice. Na začiatku augusta už mala za sebou prvých päťtisíc kilometrov a tiež prvú nepovinnú technickú prehliadku. Potom sa testovacie tempo mierne spomalilo. Po troch mesiacoch každodenného využívania má najazdených 11 586 km. Prevažne v mestskom režime, čo napokon zodpovedá aj jej zameraniu.
 
Všetko prebehlo bez najmenšieho zaváhania. Neobjavila sa žiadna vážnejšia chyba, ani zavŕzganie sedadla. Stopercentný stav vozidla potvrdila aj druhá technická prehliadka, ktorú sme absolvovali po desaťtisíc kilometroch. Táto, samozrejme, nie je povinná. Prvá predpísaná servisná kontrola pripadá totiž až na 20 000 kilometrov. Doteraz sme si teda vystačili s tankovaním a doliatím motorového oleja. Práve nízka spotreba oleja je pre nás veľkým prekvapením. Prvé doliatie oleja pripadlo práve na 10-tisícovú kontrolu. Išlo o zanedbateľné dva decilitre. Pritom spotreba oleja sa môže pri tomto type motora pohybovať podľa zaťaženia až do 0,8 litra na 1000 km.

Nad rozdielom reálnej a normovanej spotreby paliva sme sa pozastavili už pri hodnotení apetítu dieselovej Mazdy pri vstupnom teste. Aj ďalší vývoj ukázal, že metodika merania spotreby ani zďaleka neodzrkadľuje realitu bežnej užívateľskej praxe. Podľa papierov by mala totiž Mazda 2 priemerne spotrebovať 4,3 litra nafty na 100 km. Naša najnižšia dosiahnutá spotreba však bola 4,6 litra a najvyššia až 6,7 litra. Po piatich tisícoch kilometrov sa vyšplhala na 5,93 litra. Samozrejme, aj vplyvom zapnutej klimatizácie a prevádzky v prehustenej mestskej premávke či dlhých ciest na diaľnici, kde sa na spotrebu plne naloženého vozidla príliš nehľadí. Predsa len sa však zdá, že postupným zábehom sa priemerná spotreba mierne znížila. Po 11-tisíc kilometroch dosiahol priemer 5,7 litra. Je to objektívny údaj, keďže meranie spotreby vychádzalo z najjednoduchšej, a pritom najpresnejšej metodiky – opakovaným dotankovaním do plnej nádrže.

Samozrejme, spotreba závisí najmä od štýlu jazdy, ktorým sa dá znížiť smäd po palive aj o 20 percent. To však nie je našou úlohou. Pri teste sa snažíme simulovať reálnu prevádzku bez extrémne ekonomickej či na druhej strane agresívnej jazdy.
 
Podľa doterajších skúseností sa teda zdá, že voľba naftového motora 1,4 MCD (50 kW/68 k) nie je pre Mazdu 2 príliš veľkou výhodou. Najmä z dôvodu vysokej nadobúdacej ceny a len mierne nižšej spotreby, akú možno dosiahnuť rozumnou jazdou aj pri benzínovej verzii 1,3 MZR (55 kW/75 k) alebo 1,3 MZR (63 kW/86 k). Rozdiel v cene je pritom v porovnaní so slabšou jednatrojkou až 70 000 korún. Pri súčasnej cene nafty sa vám teda na úspore paliva tieto peniaze prakticky nevrátia.

Inak je motor veľmi kultivovaný. Zvyknúť si musíte len na nutnosť radiť prevodové stupne pri mierne vyšších otáčkach, aby ste sa po zaradení vyššieho prevodového stupňa nedostali do „hluchej zóny“ (pod 1800 ot/min), keď je odozva na požiadavku akcelerácie neúmerne dlhá.
 
Máme pocit, že pre Mazdu je dieselová „Dvojka“ skôr európskou povinnou jazdou ako nevyhnutnosťou. Napokon dokladuje to skutočnosť, že maloobjemový štvorvalec nepochádza z jej radov, ale z produkcie koncernu PSA.
 
Testovaná Mazda 2 má pred sebou ešte ďalších približne 9000 kilometrov. Vrátime sa k nej po tretej nepovinnej technickej prehliadke, keď sa na počítači kilometrov objaví číslica 15 000. To bude mať pravdepodobne už obuté zimné pneumatiky a za sebou prvé kilometre pri teplotách pod bodom mrazu.

Údaje o prevádzke

Začiatočný stav tachometra: 2 km 
Konečný stav tachometra: 11 586 km
Najazdených: 11 584 km
Spotrebované palivo (nafta): 662 l
Spotreba oleja na 100 000 km: 0,02 l
Priemerná spotreba na 100 km: 5,7 l (s klimatizáciou)
Počet povinných prehliadok: 0

Prevádzkové náklady

Náklady na palivo: 29 319 Sk
Náklady na olej: 100 Sk 
Servisné náklady: 0 Sk
Celkové prevádzkové náklady: 29 419 Sk
Náklady na 1 km : 2,53 Sk

Závažné poruchy: žiadne
Drobné nedostatky: žiadne

debata chyba
Články podľa značiek