Počty bilbordov strany taja, vraj kvôli súperom

, , 26.10.2015 12:00
SMER bilboard
Na bilbordoch Smeru sa objavuje aj minister vnútra Robert Kaliňák. Autor: ,

Nevyhrávajú voľby, ale bez nich akoby volebná kampaň ani nebola. V mestách a obciach už visia stovky bilbordov s tvárami politikov a odkazmi pre voličov. Strany na oficiálny štart kampane nečakali, tá sa začne až vtedy, keď šéf parlamentu vyhlási termín volieb, ktoré by sa mali uskutočniť 5.marca 2016.

Bilbordovú kampaň spustil preferenčne najsilnejší Smer, ako aj opozičné strany Most-Híd, Sieť, koalícia Obyčajných ľudí a Novy a tiež SDKÚ. Okrem Obyčajných ľudí strany utajujú, aké počty bilbordov im práve visia po Slovensku a koľko do nich zatiaľ investovali. Odkázali, že svoju taktiku nechcú kvôli súperom prezrádzať a vynaložené financie zdokladujú v správe, ktorú predložia ministerstvu vnútra po voľbách.

„Kampaň bez bilbordov by signalizovala, že sa vlastne o nič nehrá a tie voľby nie sú dôležité. Pôsobia skôr mobilizačne, aby voliči prišli voliť. Samotné preferencie strán až tak veľmi nezmenia,“ povedal sociológ Pavel Haulík.

Vládna strana Smer stavila na svoje najpopulárnejšie a tiež niektoré nové osobnosti. Na bilbordoch sa objavuje premiér Robert Fico, minister vnútra Robert Kaliňák, šéf diplomacie Miroslav Lajčák, minister financií Peter Kažimír a predseda parlamentu Peter Pellegrini. Ich tváre dominujú naprieč Slovenskom, nevynímajúc východ krajiny. Na reklamné nosiče sa zatiaľ nedostali známi politici strany, ktorí pochádzajú práve z východu. Ide napríklad o ministra životného prostredia a krajského šéfa Smeru v Košiciach Petra Žigu alebo košického primátora a poslanca Richarda Rašiho.

Kampaň bez bilbordov by signalizovala, že sa vlastne o nič nehrá.
Pavel Haulík, sociológ

Pôvodný slogan Smeru „Robíme pre ľudí“ sa v uplynulých dňoch dostal do úzadia a namiesto toho do popredia vystupuje motív s heslom „Chránime Slovensko“. Podľa Haulíka je vládna strana príkladom, že sa stále hľadajú vhodné témy, ktoré by na voličov zapôsobili. „Zistili, že téma utečencov zarezonovala a dá sa využiť v kampani. Svoje dlhodobo pripravované heslo tak vymenili za nové,“ myslí si sociológ. Predpokladá, že Smer nebude toto heslo využívať počas celej predvolebnej kampane, ale len určitú dobu. Kresťanským demokratom ešte bilbordy nevisia, počítajú však s nimi.

Naopak, Most-Híd ich už má po celom Slovensku, a najmä v južných regiónoch krajiny, kde sú hlavne jeho voliči. Líder strany Béla Bugár volá po sedliackom rozume, bez ktorého sa gazdovstvo zrúti, čo má byť odkaz šéfovi Siete Radoslavovi Procházkovi, ktorý sa v minulosti nepriamo označil za gazdu pravice. Bugár tiež volá po rozume v politike. Most-Híd počet bilbordov neprezradil, uviedol však, že na kampaň minie približne 1,3 milióna eur. Zákon stanovuje, že strany môžu minúť najviac 3 milióny eur.

Most-Híd počet bilbordov neprezradil, uviedol...
Most-Híd počet bilbordov neprezradil, uviedol však, že na kampaň minie približne 1,3 milióna eur. Autor: Pravda, Robert Hüttner

Sieť komunikuje s verejnosťou prostredníctvom bilbordov už dlhé mesiace. Len v máji, v júni a v júli ich mala po 600. Nepovedala však, koľko peňazí ju vyšli. Sieti visia bilbordy aj teraz, ich počet neuviedla. Popri lídrovi strany Radoslavovi Procházkovi sa na nich objavujú aj ďalší ľudia z vedenia.

Sieť komunikuje s verejnosťou prostredníctvom...
Sieť komunikuje s verejnosťou prostredníctvom bilbordov už dlhé mesiace. Autor: Pravda, Robert Hüttner

Koalícia OľaNO a Nova netajila, že má aktuálne po Slovensku rozmiestnených 483 bilbordov a päť bigbordov. Sú na nich lídri strán Igor Matovič a Daniel Lipšic. Naopak, SDKÚ na otázky o počte jej reklamných plôch nereagovala. V prieskumoch sa pohybuje pod hranicou zvoliteľnosti do parlamentu. O stratenú podporu sa usiluje rozsiahlou bilbordovou kampaňou už od leta, keď sa verejnosti začali predstavovať úplne nové tváre. Tradičné a známe opory zo strany odišli a zostal len v nej len predseda Pavol Frešo.

Koalícia OĽANO a NOVA má po Slovensku...
Koalícia OĽANO a NOVA má po Slovensku rozmiestnených 483 bilbordov. Autor: Pravda, Robert Hüttner

SaS s bilbordmi zatiaľ nevyšla, oznámila však, že ich do kampane mieni nasadiť 800. Mimoparla­mentná SMK odkázala, že na obdobie troch mesiacov mieni využiť týchto reklamných nosičov 400.

Obce a mestá sú tradične pred každými voľbami bilbordmi doslova presýtené. Vedľa ciest je ich toľko, že je problém ich vnímať. Je preto otázkou, ako na voliča vôbec zaberajú. „Som znechutená, keď si na bilborde prečítam slová v zmysle – urobíme, sľubujeme alebo lepšie. Na tieto výrazy som alergická,“ prezradila Michaela (32) zo stredného Slovenska. Na jednoduchosť by stavil Juraj (46) z Prešova. „Príliš veľa slov politikom už iba uškodí. Naopak, keď na bilborde vidím jedno, ale presne cielené slovo, poviem si, že je to umenie,“ podotkol Prešovčan, podľa ktorého sú už tvárami politikov ľudia presýtení. Lucii (28) z Bratislavy by si zase bilbordy nechýbali. „Voliči sa podľa mňa nerozhodujú podľa bilbordov. Dôležité sú pre nich skutky, sľuby politikov ich sklamali a slovám neveria,“ povedala Bratislavčanka.

SDKÚ na otázky o počte jej reklamných plôch...
SDKÚ na otázky o počte jej reklamných plôch nereagovala. Autor: Pravda, Robert Hüttner

Podľa odborníka na reklamu Igora Brossmanna by na ľudí najviac zapôsobilo, keby ich politici osobne navštívili. „Bezpochyby najlepšou kampaňou by bolo, keby každý politik prešiel krajinu a s každým si podal ruku a pozrel sa mu do očí,“ povedal Brossmann. Keďže by išlo o finančne náročnú prezentáciu, osobný kontakt podľa odborníka strany nahrádzajú bilbordmi. „Ich hlavnou úlohou je, aby bolo identifikovateľné, akej politickej strane patria a aby bolo na nich napísané niečo všeobecné, s čím sa ľudia stotožnia,“ dodal odborník.

Hodnotenie bilbordov podľa odborníka na reklamu Igora Brossmanna

  • Smer – Dlhodobo stavia na kľúčovú emóciu, ktorou je istota. „Chránime“ je konzistentné s emóciou istoty. Určite je za zmenou hesla to, čo sa deje okolo utečeneckej krízy. Ľudia majú nejaké druhy obáv a s tým to súvisí. Je to v súlade s tým, čo hovoria. Sú na nich mediálne známe osoby, stačí ich tvár a ľudia ich poznajú. Sú to autentickí lídri.
  • Most-Híd – Kľúčom pre Most-Híd je Béla Bugár. Stačí, že je na nich on, šibalsky sa usmeje a nič viac si ľudia nevšímajú. V zásade sa dá povedať, že je to veľmi kvalitná práca. Dajú sa ľahko identifikovať aj napriek tomu, že sú tmavšie. Sú na nich zaujímavé portréty a napriek tomu, že texty sú pomerne dlhé, sú vtipné a zapamätateľné. Ich bilbordy sú profesionálne a je to veľký posun vpred oproti tomu, čo mali v minulosti.
  • Sieť – Chaos. Úplná absencia jednotného vizuálneho štýlu. Niekde je pán Procházka veľký, niekde vľavo, niekde vpravo, niekde majú logo hore, niekde dole. Niekde majú slogan tam, kde im vyšlo miesto a tých hesiel majú veľa. Je to trápenie. Oni sa nenašli vo vizuálnom štýle, ktorý by používali na bilbordoch. Zachráni ich len charakteristická tvár Procházku. Je to presný opak Smeru a Mostu-Híd, kde už z diaľky vidíte, že ide o bilbord Smeru – veľmi priezračné, nič nevymýšľali, pekná robota.
  • Koalícia OĽaNO – Nova – Je to bilbord obyčajných ľudí, pritom jeden z nich je obyčajný a druhý až taký obyčajný nie je. Ťažko sa abstrahuje tento bilbord, ktorý je divný „mačkopes“. Vidieť dokopy pána Matoviča s pánom Lipšicom na jednom bilborde je dosť zvláštne. Nechápem, čo majú spoločného okrem tej dosky, na ktorej sú spolu vylepení. Obyčajní ľudia mali taký anarchistický štýl, ktorý im sedel, ale ten nesedí Nove. Zlepiť tieto dva vizuálne štýly do jedného bilbordu je nadľudské úsilie. Myslím, že sa im to ani nepodarilo.
  • SDKÚ – To je téma vtipov. K tomu je ťažko sa vyjadriť, to je groteska. Je ťažké prísť na to, čo tým mysleli.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#bilbordy #predvolebná kampaň
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku