Na čelo volebných štábov sa postavili politici

Ľudia blízki šéfom strán či dokonca priamo ich lídri budú mať v rukách vedenie kampane pred parlamentnými voľbami. Tí potom aj preberú svoj diel zodpovednosti za dosiahnuté výsledky.

11.11.2015 13:00
debata

Vo vládnom Smere volebnému štábu šéfuje podpredseda strany Marek Maďarič, kampaň Siete budú mať na starosti dokonca naraz až dvaja, a to líder strany Radoslav Procházka a prvý podpredseda Andrej Hrnčiar. Štáb Mostu – Híd povedie podpredseda strany László Solymos. Naopak, kresťanskí demokrati zverili kampaň šéfovi komunikačného oddelenia Dariusovi Hatokovi. Skutočnosť, že volebné tímy povedú priamo politici, nie je výnimočná, dialo sa tak aj v minulosti.

zväčšiť Šéfovia volebných štábov. Foto: Pravda
voľby 2016 Šéfovia volebných štábov.

Odborník na reklamné kampane Martin Lengyel povedal, že vedúcim volebného štábu môže byť pokojne aj politik, a to z dôvodu, že medzi ním a vedením strany panuje dôvera. „Prirovnal by som to k pozíciám predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa spoločnosti. Musí tam byť niekto, kto štáb riadi dennodenne, ale politici štáb každý deň neriadia. Oni len ako keby komunikovali so štábom základné strategické a taktické smerovanie kampane,“ uviedol Lengyel.

Vo volebnom štábe je tiež dôležité zastúpenie viacerých odborníkov. „Volebný tím je ako firma. Je to totiž veľmi intenzívna robota na niekoľko mesiacov, keď sa naraz riešia niekedy až desiatky procesov,“ priblížil Lengyel. Tím zodpovedá za celkovú stratégiu, za komunikáciu s voličmi, on-line oddelenie, ktoré sa stará o sociálne siete, tiež sú tam ľudia, ktorí pripravujú mediálne výstupy či organizujú stretnutia s voličmi.

Niektoré strany už s neformálnou kampaňou začali, napríklad Smer, Sieť alebo Most – Híd. Naopak, KDH sa tak chystá urobiť čoskoro. Podľa Lengyela celkovú stratégiu kampane už strany musia mať hotovú aspoň na jar. „Strana, ktorá by ju nemala pripravenú na jar, nie je profesionálna,“ poznamenal.

Smer stavil na osvedčenú tvár. Volebný štáb povedie podpredseda strany Marek Maďarič. „Strana si ho vybrala ako osobu, ktorá vedie všetky parlamentné kampane od roku 2006,“ povedala hovorkyňa Smeru Ľubica Končalová. S Maďaričom sa spája úspešná kampaň v roku 2012. Vtedy Smer v parlamentných voľbách získal 44,4 percenta, čo znamenalo vyše 1,1 milióna hlasov, a strana tak mohla vytvoriť jednofarebnú vládu. Naopak, prehrou sa skončila prezidentská kampaň Roberta Fica v roku 2014. Maďarič za jej výsledok prevzal politickú zodpovednosť a vzdal sa funkcie podpredsedu strany. Neskôr ho na sneme opäť zvolili do vedenia Smeru.

Kampani kresťanských demokratov šéfuje Darius Hatok. Skúsenosti čerpal už vlani, keď viedol volebný štáb vo voľbách do Európskeho parlamentu. Hatok v minulosti pôsobil ako riaditeľ kresťanskej televízie TV Lux. V roku 2011 ho predseda Konferencie biskupov Slovenska Stanislav Zvolenský zosadil z tejto pozície, čo sa viacerým zamestnancom televízie nepáčilo. Politickým šéfom štábu je podpredseda KDH Pavol Zajac.

Všetky predošlé kampane Mostu – Híd riadil podpredseda strany László Solymos a inak to nebude ani v nadchádzajúcich parlamentných voľbách. Most – Híd spolupracuje na kampani s viacerými agentúrami ako i-Step communication či Komplot advertising.

Volebný štáb strany Sieť pôvodne viedol bývalý novinár Radovan Choleva, ktorého služby v minulosti využívali politici SDKÚ Pavol Frešo a Tatiana Rosová. Sieť však zmenila prístup. Podľa hovorkyne strany Karolíny Duckej nebudú mať jeden centrálny volebný štáb, ale viacero miestnych tímov v regiónoch. „Dohľadom nad vedením kampane poverilo predsedníctvo Siete predsedu Radoslava Procházku v spolupráci s prvým podpredsedom Andrejom Hrnčiarom,“ povedala Ducká. S účasťou reklamnej agentúry zatiaľ Sieť v kampani nepočíta.

Volebný štáb koalície Obyčajní ľudia – Nova by mal riadiť líder Obyčajných ľudí Igor Matovič. Rozhodol sa tak však pri telefonáte s denníkom Pravda. „Takú funkciu nemáme,“ odpovedal najskôr na otázku, kto bude šéfom kampane. Neskôr dodal, že „to budem, povedzme, že ja“. Štáb SMK vedie Krisztián Forró, člen Republikového predsedníctva SMK. „Je to mladý človek, dobre ovláda komunikáciu, je kreatívny, v civilnom živote sa zaoberá marketingom, takže má skúsenosti,“ zdôvodnila jeho výber SMK. Strana sa nebude opierať o služby reklamnej agentúry, kampaň si bude robiť vo vlastnej réžii.

Na čele volebného štábu SNS je predseda Andrej Danko a členmi štábu budú ľudia z predsedníctva strany. SNS tiež nebude spolupracovať v kampani s reklamnou agentúrou.

Volebnému tímu SDKÚ šéfuje Peter Húska. Podieľal sa na dvoch regionálnych kampaniach Pavla Freša a jeho zvolení do úradu župana Bratislavského samosprávneho kraja a rovnako na jeho kampani v parlamentných voľbách v roku 2012. Vlani Húska za SDKÚ kandidoval do europarlamentu. Strana bude v kampani spolupracovať s agentúrou Branding.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #politici #parlament #voľby 2016