Alebo či nejdú aj mimo neho, čo sa v prípade niektorých strán v skutočnosti deje, prezentácia totiž nesedí s priznanými sumami. Strany pritom môžu minúť na kampaň maximálne tri milióny eur. Náklady majú byť vedené na účte, ktorý má byť bezplatne prístupný tretím osobám a obsahovať má prehľad platobných transakcií.
Politológ Tomáš Koziak povedal, že transparentné účty sú peknou ideou, ale len málokto jej aj verí. "Keď vieme, aký je rozsah čiernej ekonomiky v tomto štáte a že sa týka aj ľudí, ktorí sú politicky činní, tak účty sú formálnou záležitosťou. Ustrážiť všetky platby asi nie je fyzicky možné. Ak si niekto zriadi transparentný účet, to ešte neznamená, že tam budú všetky veci, ktoré sa týkajú kampane,“ povedal politológ.
Podľa neho by však politické strany a politici mali mať v sebe istú morálnu brzdu. „Ten, kto takúto brzdu má, žiadny transparentný účet nepotrebuje. A ten, kto morálnu brzdu nemá, tak môže mať aj sto transparentných účtov, aj tak si nájde spôsob, ako financovanie kampane obísť,“ poznamenal Koziak.
Najväčšia parlamentná strana Smer rozpis nákladov dala pod jednu platbu pre agentúru Uptown Production. Koncom novembra jej Smer poslal zálohovú faktúru na volebnú kampaň v sume 1,5 milióna eur.
Zostatok na účte mala strana v pondelok necelého pol milióna eur. Tlačový odbor Smeru na otázku, prečo na transparentnom účte nie sú detailnejšie údaje, odpovedal všeobecne citáciou zákona o volebnej kampani.
Šéf finančného výboru parlamentu Daniel Duchoň zo Smeru si nemyslí, že by to bolo v rozpore s duchom volebných pravidiel. „Je to v súlade so zákonom, nevidím v tom problém, že strana smeruje jednu platbu subjektu, ktorý jej kampaň zabezpečuje,“ povedal Duchoň.
Odhliadnuc od transparentného účtu sú kľúčové zdroje financovania jednotlivých strán. Kým parlamentné strany využívajú aj príjmy za získané hlasy vo voľbách, neprehľadnejšia situácia môže nastať pri nových subjektoch odkázaných na sponzorov či úvery. Smer získal vo voľbách 2012 za hlasy 24 miliónov eur, KDH vyše päť miliónov, Most-Híd štyri milióny a OĽaNO takmer päť miliónov eur.
Podozreniam z nepriznaných výdavkov čelí mimoparlamentná Sieť, obviňuje ju z toho šéf OĽaNO Igor Matovič. Sieť sa už dlhé mesiace prezentuje na verejnosti hlavne bilbordmi. Prehľad vynaložených prostriedkov, ktoré má transparentnom účte, sú však poskromnejšie. Od 19. novembra 2015 do 8. januára 2016 mala na transparentnom účte príjem 372 500 eur a výdavky 360 035 eur.
Šéf volebnej kampane Smeru Marek Maďarič v nedeľu agentúre SITA povedal, že Sieť má po Slovensku minimálne 1 000 bilbordov a neverí, že Sieť neprekročí limit kampane tri milióny eur. „Som presvedčený, že sa im to nepodarí. Možno to budú riešiť ako v rozhovore s Matovičom, ale to je ich vec,“ povedal Maďarič.
Podľa neho má Smer v súčasnosti do 500 bilbordov. Hovorkyňa Siete Karolína Ducká pre Pravdu uviedla, že strana mala v decembri zaplatených 700 bilbordových plôch, v januári 800. Rozdelenie výdavkov na jednotlivé zložky kampane považuje Sieť za internú záležitosť.
Matovič už cez leto tvrdil, že len mesačne Sieť na bilbordy a prevádzku môže minúť okolo 200– až 300-tisíc eur. Procházkovi dokonca ponúkal, aby si vzájomne kontrolovali finančné operácie. Sieť mala vlani v máji, júni a v júli bilbordovú kampaň.
Podľa jej vyjadrenia ju dohromady vyšli na necelých 200-tisíc eur. Sieť si na kampaň zobrala úver českej Fiobanky v celkovej výške 1,8 milióna eur. Strana hovorí, že v kampani minie približne dva milióny eur.
Zhruba polovicu z doteraz vynaloženej sumy 410-tisíc eur minuli OĽaNO-Nova na bilbordovú kampaň. Do printovej reklamy investovali viac ako 26-tisíc eur a na prieskumy takmer 15-tisíc eur. Pravda zistila, že v kampani Matovičovi pomáha Marián Balázs, bývalý šéf zboru poradcov premiérky Ivety Radičovej. Podľa transparentného účtu mu OĽaNO zaplatilo 1 800 eur.
„Spolupracujeme pri tvorbe volebného programu, najmä pri témach otvoreného vládnutia a protikorupčných témach, v sociálnej oblasti alebo pri opatreniach na zlepšenie kvality podnikateľského prostredia,“ uviedol hovorca OĽaNO Dano Mitas.
Doterajšie výdavky Mostu-Híd predstavujú vyše 907-tisíc eur. Celkové náklady strana odhaduje okolo 1,3 milióna. V októbri poskytla 360-tisíc eur ako zálohu na mediálny priestor agentúre i-Step.
V jeseni predstavitelia strany Béla Bugár a Lucia Žitňanská absolvovali sériu stretnutí so sympatizantmi. Na mítingoch vystupovali aj umelci. V novembri strana vyplatila na jesenné akcie spoločnosti Bumerang 60-tisíc eur. Napríklad v decembri dal Most-Híd na on-line kampaň 30-tisíc eur.
Kresťanských demokratov kampaň zatiaľ vyšla na vyše 220-tisíc eur. Na transparentnom účte mali včera takmer 570-tisíc. V decembri minuli na prenájom bilbordov vyše 13-tisíc eur. Objednali si aj prieskum v spoločnosti eCall Slovakia za 5 731 eur.
Z parlamentných strán svoj účet nezverejnila SDKÚ. Nereagovala na otázku, prečo tak neurobila. Adresa účtu ani včera nebola zverejnená na webovej stránke rezortu vnútra. Tlačový odbor ministerstva uviedol, že zákon nestanovuje lehotu na zriadenie účtu a strana tak môže urobiť hocikedy v priebehu kampane. SDKÚ ešte cez leto mala bilbordovú kampaň väčšinou s neznámymi tvárami s heslom Ja som SDKÚ.