Jednoznačným lídrom z pohľadu výdavkov je zatiaľ hnutie Progresívne Slovensko (PS), ktoré na predvolebnú kampaň vynaložilo tretinu naplánovaného rozpočtu. Celkom progresívci na kampaň určili 1,5 milióna eur. Ku 20. júnu už minuli 580-tisíc.
Základ kampane PS tvoria billboardy a ďalšie vonkajšie reklamy. Na plagáty strana zatiaľ vynaložila najviac peňazí, len najväčší poskytovateľ billboardových plôch BigMedia podpísal so stranou zmluvy nad 180-tisíc eur. Ďalších vyše 53-tisíc eur strana zaplatila za outdoorovú kampaň firme Unimedia, ktorá vykazuje ročné tržby okolo 60-tich miliónov eur. Jedným z užívateľov výhod v nej je aj známy podnikateľ Ivan Kmotrík.
Saska varí
Druhá je vo výške výdavkov strana pod vedením Richarda Sulíka. Ako aj PS, už prekročila polmiliónovú hranicu. SASKA aktívne míňa peniaze na sebapropagáciu od marca a štedro investuje do tradičných marketingových nástrojov ako sú tričká, perá a nálepky so straníckymi logami, či rozsiahla billboardová kampaň. Netradične však vyzerá zatiaľ najväčšia investícia strany, ktorou je objednávka na tlač 100-tisíc kusov kuchárskej knihy.
Hnutie Sme rodina Borisa Kollára zatiaľ na predvolebnú kampaň minulo necelých 350-tisíc eur. Síce šéf politického hnutia je vlastníkom hneď dvoch rádií, reklamy nenakupuje od vlastných firiem. Jeho hnutie si ich objednalo od mediálneho domu News and Media holding, ktorému doteraz zaslalo desať platieb v celkovej sume okolo 23-tisíc eur.
Hnutie tiež zaplatilo 41-tisíc eur firme Victory Pruduction, z informácii na transparentnom učte však nie je možne zistiť, ktoré služby si objednali. Firma má podľa FinStatu jedného zamestnanca a zaoberá sa poradenstvom v oblasti podnikania. Začiatkom roka dlhovala na odvodoch 184 eur. Hnutie Sme rodina do publikácie článku nereagovalo na otázky o tom, čoho sa týka spolupráca s touto spoločnosťou.
Riešia cez vlastných
Líder predvolebných prieskumov Smer-SD má zároveň najlepšiu finančnú bilanciu na svojom verejnom účte. Ešte v polovici marca si strana Roberta Fica zaslala dva milióny eur, z toho zatiaľ minula iba desať percent. Najviac platieb bolo určených na platenie reklám na Facebooku, podľa zistení Transparency International Slovensko strana vynakladá na tieto účely do tisíc eur týždenne.
Propagácia na sociálnych sieťach však nie je najdrahšou položkou kampane Smeru. Najviac peňazí však fakticky zostalo v straníckych štruktúrach. Strana totiž v dvoch platbách previedla 194-tisíc eur vlastnej dcérskej Agentúre Smer, konateľom ktorej je od roku 2019 Robert Kaliňák. Firma je napriek každoročným státisícovým tržbám od materskej strany už päť rokov za sebou v mínuse. Posledné tri roky vykazovala straty nad 200-tisíc eur ročne.
Kým niektoré strany už minuli tretinu svojich predvolebných rozpočtov, ďalšie stratégiu lákania voličov zatiaľ iba hľadajú.
Hnutie OĽANO podobne minulo na kampaň iba desať percent z toho, čo na ňu poslalo. Ide však o významne menšiu sumu ako ostatní – len 12-tisíc eur. V prvom mesiaci kampane si hnutie zrejme rozhodlo spoliehať na osobný kontakt s voličmi a preto množstvo platieb z transparentného úctu išlo na prenájom priestorov pre diskusie, ktorých sa zúčastňuje líder OĽANO Igor Matovič.
Najväčšou jednorazovou investíciou hnutia je zatiaľ päťtisícová objednávka online inzercie od eseročky, vlastníkom ktorej je hovorca OĽANO Matúš Bystriansky. Hnutie pritom nezahŕňa do výdavkov z transparentného účtu platby za reklamy na sociálnych sieťach. Podľa údajov TIS pritom má najdrahšiu kampaň, na ktorú od 1. mája do začiatku júna hnutie vynaložilo takmer 26-tisíc eur.
Čítajte viac Volebný prieskum AKO: Matovič a Sulík strácajú, Demokrati sa prepadajú. Fico a Pellegrini posilniliHľadajú možnosti
Strana Hlas má na účte už takmer 600-tisíc eur, ktoré zatiaľ míňa pomalšie. Údaje z transparentného účtu naznačujú, že Peter Pellegrini a jeho tím sa zatiaľ vo veľkom spoliehajú na cielené reklamy v online priestore. Od oficiálneho štartu kampane totiž strana platí aj niekoľko tisíc eur denne za online inzerciu na Facebooku a pomocou reklamných nástrojov Google.
Okrem toho strana bude spolupracovať so spoločnosťou Czech news center, jedným z najväčších českých mediálnych domov. Prevádzkuje napríklad denníky Blesk či Sport. Spolumajiteľom firmy s 40-percentným podielom je Patrik Tkáč, ktorý je zároveň partnerom vo finančnej skupine J&T. Strana na otázky Pravdy o spolupráci uviedla, že v tomto prípade nejde o kampaň v českých médiách, ale tlač produkcie pre stranu. Bližšie podrobnosti tlačové oddelenie Hlasu neprezradilo.
Demokrati pod vedením Eduarda Hegera podľa prieskumov strácajú preferencie a zatiaľ majú priazeň menej ako troch percent voličov. Strana však zrejme má na pláne tento stav napraviť, svedčí o tom aj štruktúra predvolebných výdavkov. Demokrati od začiatku júna zaplatili už tri marketingové a sociálne prieskumy verejnej mienky v celkovej hodnote 31 tisíc eur a doposiaľ je to jej najväčšou výdavkovou položkou.
Druhá najväčšia investícia, necelých 24-tisíc eur, smerovala na účet firmy poradcu pre volebné kampane Michala Repu. Ten stál napríklad za víťaznými kampaňami primátora Bratislavy Matúša Valla, prezidentky Zuzany Čaputovej či nového českého lídra Petra Pavla.
Spiace kampane
Mnohé strany zatiaľ svoje kampane nerozbehli, naznačujú ich transparentné účty. Za ľudí zaplatilo iba poplatok za vedenie účtu, výdavky strany KDH tvoria platby za virtuálnu kampaň na sociálnych sieťach.
Čítajte viac Konflikt europoslancov z KDH a Smeru o Ukrajine: Aké budú naše vzťahy s Ruskom po vojne?Pirátska strana – Slovensko má najskromnejšiu kampaň, zatiaľ minula 8-tisíc eur, z toho takmer polovicu na vytvorenie webového sídla strany. Na jej transparentnom účte svietia aj nákupy ako napríklad 200-eurové platby v bratislavskej kaviarni Arthur cafe či platby za ubytovanie v hoteli v českom Liberci.
Strana v reakcii pre Pravdu vysvetlila, že spomínaná kaviareň je zároveň centrálou slovenských Pirátov a na tomto mieste konajú stretnutia jej členov z celého Slovenska ako aj s českými kolegami. Platby za hotelovú izbu súvisia s účasťou predsedníčky strany Zuzany Šubovej na Celonárodnom fóre českých Pirátov, vysvetlili. „Pirátska strana – Slovensko ako jediná politická strana používa celoročne výlučne len transparentný bankový účet na rozdiel od ostatných politických strán,“ doplnila strana v stanovisku.