Najviac dáva do kampane Smer, rozpory vo výdavkoch má okrem OĽaNO aj Republika. Za čo platia v kampani?

V hodnotení transparentnosti kampaní pred parlamentnými voľbami zatiaľ najlepšie obstáli Progresívne Slovensko (PS), SaS a KDH.

25.08.2023 13:40
Michal Šimečka, Richard Sulík, Igor Matovič,... Foto: ,
Vľavo hore Michal Šimečka (PS), vpravo hore Richard Sulík (Saska), vľavo dole Igor Matovič (OĽaNO), vpravo dole Robert Fico (Smer)
debata (11)

Najtransparentnejšiu kampaň pred predčasnými voľbami priebežne vedie PS, na opačnom konci je Smer-SD. Vyplýva to z hodnotenia transparentnosti kampaní päť týždňov do predčasných parlamentných volieb, ktoré pripravila organizácia Transparency International Slovensko (TIS).

Predseda OĽaNO Igor Matovič v relácii Ide o Pravdu
Video
Zdroj: TV Pravda

Zo všetkých kandidujúcich strán TIS spracovala prvé hodnotenie pre 15 z nich, ktoré mali k 22. augustu na transparentnom účte výdavky za aspoň 50 000 eur a aspoň desať väčších výdavkových transakcií. Pri hodnotení vychádzala organizácia zo 17 indikátorov zaradených do troch kategórií, ktorými sú transparentný účet, financovanie kampane a informovanosť o kampani.

Hodnotenie „Transparentná kampaň“ získali z 15 strán zatiaľ len štyri. Okrem PS to bola SaS, KDH a Za ľudí, kandidujúca v trojkoalícii s OĽaNO a priatelia a Kresťanskou úniou.

Kampaň PS je podľa TIS priebežne v hodnote 1,36 milióna eur a na účte ju majú podrobne rozpísanú. Smer-SD vedie zatiaľ najväčšiu predvolebnú kampaň pribežne za dva milióny eur, o jej financovaní podľa organizácie na účte neposkytuje takmer žiadne informácie. „Kampaň financuje pravdepodobne výlučne zo straníckych peňazí, ktoré však z transparentného účtu obratom presúva vo veľkých súhrnných platbách do vlastnej eseročky – Agentúry Smer,“ uviedla organizácia.

SR voľby doplňujúce Sečovce Primátor KEX Dávame do pozornosti Profily všetkých 25 strán a ich kompletné kandidátky

Chýbajú výdavky na nákup Fiatiek

TIS tvrdí, že ukrytá je sčasti aj kampaň hnutia OĽaNO a priatelia. Chýbajú jej napríklad výdavky na nákup automobilov Fiat, ktoré používajú v kampani. Hnutie totiž tvrdí, že nejde o kampaňový výdavok, ale zhodnotenie majetku hnutia. Rozpory vo veľkosti outdoorovej kampane a výdavkov na transparentných účtoch priebežne registruje TIS aj pri hnutí Republika.

Billboard strany Saska, august 2023
Billboard strany Hlas-SD, kniha Petra Pellegriniho
+12Billboard hnutia OĽaNO, august 2023

Z transparentných účtov vyplýva, že na kampaň pred predčasnými voľbami minuli subjekty už minimálne 12,1 milióna eur, čo je zatiaľ polovica z celkových výdavkov politických strán v parlamentných voľbách 2020. Vtedy to bolo 23,6 milióna eur. „V skutočnosti sú však aktuálne výdavky vyššie, keďže viacero strán začalo transparentné účty využívať až v júni a o ich nákladoch na predkampaň sa tak dozvieme až zo záverečných správ po voľbách,“ uviedla TIS.

TIS pripomenula, že pri tretine z 15 hodnotených strán je z ich transparentných účtov problém zistiť, za čo v kampani platia. Veľké súhrnné platby mediálnym agentúram využíva v istej miere desať z 15 strán. Nedostatky pretrvávajú aj s jasným identifikovaním darov a pôžičiek.

Ženy, ktoré kandidujú do volieb 2023 Čítajte viac Chcú do politiky, hejteri ich posielajú do kuchyne. Na podporu kandidátok vznikla iniciatíva Zakrúžkuj ženu

Predčasné parlamentné voľby budú v sobotu 30. septembra. Volebná kampaň sa začala 9. júna, končí sa 48-hodinovým volebným moratóriom. Politické subjekty môžu na kampaň minúť najviac tri milióny eur, vrátane dane z pridanej hodnoty. Musia mať transparentný účet.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 11 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #kampane #Transparency International Slovensko #parlamentné voľby 2023