Najtransparentnejšiu kampaň pred predčasnými voľbami priebežne vedie PS, na opačnom konci je Smer-SD. Vyplýva to z hodnotenia transparentnosti kampaní päť týždňov do predčasných parlamentných volieb, ktoré pripravila organizácia Transparency International Slovensko (TIS).
Zo všetkých kandidujúcich strán TIS spracovala prvé hodnotenie pre 15 z nich, ktoré mali k 22. augustu na transparentnom účte výdavky za aspoň 50 000 eur a aspoň desať väčších výdavkových transakcií. Pri hodnotení vychádzala organizácia zo 17 indikátorov zaradených do troch kategórií, ktorými sú transparentný účet, financovanie kampane a informovanosť o kampani.
Hodnotenie „Transparentná kampaň“ získali z 15 strán zatiaľ len štyri. Okrem PS to bola SaS, KDH a Za ľudí, kandidujúca v trojkoalícii s OĽaNO a priatelia a Kresťanskou úniou.
Kampaň PS je podľa TIS priebežne v hodnote 1,36 milióna eur a na účte ju majú podrobne rozpísanú. Smer-SD vedie zatiaľ najväčšiu predvolebnú kampaň pribežne za dva milióny eur, o jej financovaní podľa organizácie na účte neposkytuje takmer žiadne informácie. „Kampaň financuje pravdepodobne výlučne zo straníckych peňazí, ktoré však z transparentného účtu obratom presúva vo veľkých súhrnných platbách do vlastnej eseročky – Agentúry Smer,“ uviedla organizácia.
Dávame do pozornosti Profily všetkých 25 strán a ich kompletné kandidátkyChýbajú výdavky na nákup Fiatiek
TIS tvrdí, že ukrytá je sčasti aj kampaň hnutia OĽaNO a priatelia. Chýbajú jej napríklad výdavky na nákup automobilov Fiat, ktoré používajú v kampani. Hnutie totiž tvrdí, že nejde o kampaňový výdavok, ale zhodnotenie majetku hnutia. Rozpory vo veľkosti outdoorovej kampane a výdavkov na transparentných účtoch priebežne registruje TIS aj pri hnutí Republika.
Z transparentných účtov vyplýva, že na kampaň pred predčasnými voľbami minuli subjekty už minimálne 12,1 milióna eur, čo je zatiaľ polovica z celkových výdavkov politických strán v parlamentných voľbách 2020. Vtedy to bolo 23,6 milióna eur. „V skutočnosti sú však aktuálne výdavky vyššie, keďže viacero strán začalo transparentné účty využívať až v júni a o ich nákladoch na predkampaň sa tak dozvieme až zo záverečných správ po voľbách,“ uviedla TIS.
TIS pripomenula, že pri tretine z 15 hodnotených strán je z ich transparentných účtov problém zistiť, za čo v kampani platia. Veľké súhrnné platby mediálnym agentúram využíva v istej miere desať z 15 strán. Nedostatky pretrvávajú aj s jasným identifikovaním darov a pôžičiek.
Čítajte viac Chcú do politiky, hejteri ich posielajú do kuchyne. Na podporu kandidátok vznikla iniciatíva Zakrúžkuj ženuPredčasné parlamentné voľby budú v sobotu 30. septembra. Volebná kampaň sa začala 9. júna, končí sa 48-hodinovým volebným moratóriom. Politické subjekty môžu na kampaň minúť najviac tri milióny eur, vrátane dane z pridanej hodnoty. Musia mať transparentný účet.