Práva zahraničných Maďarov voliť by sa mali báť Maďari doma

Volebným právom pre maďarské menšiny žijúce v iných štátoch si chce maďarský Fidesz zabezpečiť vládnu väčšinu do budúcnosti.

04.04.2011 06:00 , aktualizované: 12:00
Viktor Orbán Foto:
Maďarský premiér Viktor Orbán
debata (42)

Tak hodnotí zámery Viktora Orbána a jeho vládnej strany Jiří Přibáň, expert na ústavné a európske právo na Cardiffskej univerzite. Podľa neho Orbán pestuje absolútne populistickú formu nacionalizmu blížiaceho sa k extrémnej pravici. Přibáň však tvrdí, že by susedné krajiny mali na kroky Budapešti reagovať zdržanlivo.

Je z pohľadu medzinárodného práva udeľovanie volebného práva občanom iných krajín niečo výnimočné?

Z hľadiska medzinárodného práva je v prvom rade zaujímavé, že rastie počet krajín, ktoré umožňujú dvojaké alebo aj viacnásobné občianstvo. Je to zmena, ktorá reaguje na vývoj v posledných dvadsiatich rokoch vo svete. Skončila sa studená vojna, prehĺbila sa migrácia za prácou. V rámci Európskej únie máte právo na trvalý pobyt v ktoromkoľvek z členských štátov. Tento proces teda reaguje na globálne trendy. Samozrejme, v strednej a východnej Európe každá taká právna zmena vyvolá historické otázky. To je aj príklad dvojakého občianstva pre Maďarov na Slovensku. A čo sa týka volebného práva pre nich, viac ako slovenská vláda by mali byť znepokojení maďarskí občania.

Prečo?

Pretože ľudia, ktorí sú síce etnicky spriaznení s maďarskými občanmi, ale vôbec v tej krajine nežijú, dostanú právo rozhodovať o tom, aká vláda bude pri moci v Maďarsku. To je nahradenie republikánskeho, občianskeho princípu etnickým, kmeňovým princípom.

Má maďarská vláda nejaký dôvod na takúto zmenu?

Ide o to, aby si vládnuci Fidesz zaistil volebnú väčšinu do budúcnosti. Podľa maďarskej ústavy vlády v Budapešti musia rozvíjať vzťahy s národnostnými menšinami. Keď v roku 1990 premiér József Antall povedal, že je premiérom 15 miliónov Maďarov, ešte to zaniklo vo všeobecnom nadšení z rozpadu komunizmu. Odvtedy však maďarská pravica pestuje istú formu nacionalizmu. Niekedy umiernenejšiu, niekedy viditeľnejšiu. V súčasnosti je absolútne populistická a blíži sa k extrémnej pravici. Maďarské ľavicovo-liberálne vlády skôr uprednostňovali dialóg so susedmi. Nie vždy to však mali jednoduché. Aj na Slovensku či v Rumunsku striedavo vládli nacionalisticko-populistické vlády.

Kam maďarský premiér Viktor Orbán smeruje so svojimi snahami?

Po roku 2006 prišiel Orbán s argumentáciou, hoci nebol vo vláde, že Fidesz nie je opozícia, pretože reprezentuje maďarský národ. Akoby tvrdil, že socialistická ľavica je uzurpátor moci. Praktickým dôsledkom toho je snaha Fideszu zapojiť Maďarov v zahraničí do volebného procesu. Hoci to vyvoláva reakcie u susedov, ako som už spomenul, v skutočnosti to má najmä efekt na vnútorný demokratický proces v Maďarsku.

Dá sa povedať, že volebné právo pre Maďarov v iných krajinách prinesie stopercentné víťazstvo Fideszu?

Záleží to aj na tom, či sa maďarské menšiny budú nejakým spôsobom cítiť ohrozené. Pokiaľ bude povedzme na Slovensku, v Rumunsku či Srbsku prevládať antimaďarská rétorika, budú menšiny voliť vládu, ktorá im bude sľubovať ochranu. Otázne je tiež to, či vôbec budú voliť.

V tom prípade asi pôjde aj o to, či by v prípade maďarských volieb prebiehala nejaká kampaň na území Slovenska.

To by, samozrejme, mohol byť problém. Potom by už bolo potrebné hovoriť, aké technické a administratívne opatrenia by slovenská vláda mala prijať.

Ako do toho zapadá právo na dvojaké občianstvo?

Ak ho jednostranne vyhlásite a nevediete žiadne medzinárodné konzultácie, dostávate sa do medzivládneho sporu. Maďarsko po roku 1918 vzniklo v hraniciach, ktoré nekorešpondovali s rozmiestnením maďarského obyvateľstva. Trianonská zmluva je stále pre Maďarov traumou. Keď sa pozriete na maďarský parlament, postavili ho pre celú uhorskú časť monarchie, ale už nebol v tomto zmysle potrebný. Z dvojakého občianstva, ktoré malo byť akýmsi symbolickým gestom, ako to vysvetľovali maďarskí diplomati, sa stal politický nástroj. Maďarsko tak posilňuje vládu založenú na etnickom princípe.

Čo s tým môže urobiť Slovensko?

Reakcia predchádzajúcej vlády Roberta Fica bola hysterická. Zdržanlivý postup súčasného slovenského kabinetu je namieste. Samozrejme, čo sa týka dvojakého občianstva, ide najmä o to, či zvoliť nejakú sankciu proti tým, čo oň požiadajú.

Malo by ich Slovensko trestať?

Ako zistíte, že ho majú? Je otázne, či je správne aktívne sa snažiť to zistiť. Vzhľadom na to, že žijeme v Európskej únii, kde máme úplnú slobodu pohybu, je maďarský zákon o dvojakom občianstve prežitok. Ignorovať ho možno tou správnou, demokratickou a občianskou odpoveďou na snahu posilňovať etnické rozdiely.

© Autorské práva vyhradené

42 debata chyba