Mistrík odstupuje z prezidentských volieb, jednoznačne podporuje Čaputovú

, , 26.02.2019 11:02, aktualizované: 18:30

Kandidát na prezidenta Robert Mistrík dodržal dohodu a rozhodol sa vzdať v prospech Zuzany Čaputovej. V utorok zverejnenom prieskume agentúry Median je Čaputová na prvom mieste s 23,3%, Maroš Šefčovič je na druhom mieste s 20,5%. Mistrík sa posunul na tretie miesto s 15%. Toto rozhodnutie oznámil Róbert Mistrík spoločne so Zuzanou Čaputovou na tlačovej konferencii. Sociológ Pavel Haulík upozorňuje, že podľa opytovaní je nerozhodnutých 15 percent voličov, a voľba tejto skupiny môže priniesť prekvapenia.

„Od začiatku som hovoril, že sa zachovám zodpovedne. Dal som svoje slovo a moje slovo platí, preto dnes po zrelej a nie ľahkej úvahe chcem oznámiť, že z prezidentských volieb odstupujem,“ vyhlásil Mistrík pred médiami.

Zároveň jednoznačne vyhlásil, že vo voľbách podporuje Zuzanu Čaputovú a vyzýva k tomu aj svojich voličov. „Nikdy mi nešlo o osobné ambície, vždy som mal na pamäti osud Slovenska a verím, že toto moje rozhodnutie prispeje k zvýšeniu politickej kultúry,“ dodal Mistrík.

„V týchto voľbách ide o veľa. Do prezidentského paláca nesmieme pustiť predĺžené ruky Roberta Fica alebo Vladimíra Mečiara,“ vyjadril sa na margo ostatných kandidátov odstupujúci Mistrík.

Jeho gesto je podľa Čaputovej obdivuhodné

Zuzana Čaputová, ktorá v kandidatúre naďalej pokračuje, poďakovala Robertovi Mistríkovi v mene občanov aj v mene seba. „Je výnimočné že niekto povýši spoločenský záujem nad svoj vlastný. Viem, že sa o dôveru jeho voličov budem musieť usilovať. Vnímam to tak, že sme doposiaľ išli ako dva prúdy a teraz sa môžeme spojiť. Uchádzam sa o všetkých voličov, pre ktorých je ľudskosť a túžba po spravodlivom Slovensku podstatná,“ dodala na záver.

V poslednom prieskume vedie Čaputová

Na základe posledného prieskumu vypracovaného agentúrou Median exkluzívne pre RTVS, ktorého sa v dňoch 11. až 23. februára 2019 zúčastnilo 1002 respondentov, Zuzana Čaputová skončila na prvom mieste, a to s počtom hlasov 23,3%. Na druhom mieste sa umiestnil Maroš Šefčovič so ziskom 20,5% hlasov a Robert Mistrík s 15% skončil na mieste treťom.

Za nimi s 10,5% hlasov nasleduje Štefan Harabin a Marian Kotleba so ziskom 7,5% hlasov. Za Bélu Bugára by hlasovalo 6,5% opýtaných a Milana Krajniaka 5,5%. František Mikloško si v prieskume oslovil 5% voličov, Eduard Chmelár 3%. Jedno percento hlasov dosiahli Martin Daňo a Róbert Švec.

V opytovaní agentúry MVK, ktoré vyšlo v pondelok a objednal si ho portál zoznam.sk, dominuje Šefčovič s 30,3 percenta. Na druhom mieste je Čaputová so ziskom 19,4 percenta, tretí Mistrík so 14,2 percenta, štvrtý Harabin so ziskom 8,3 percenta hlasov.

Pohľad sociológov

Sociológ z agentúry Median Daniel Prokop mieni, že o zložení druhého kola je viac-menej rozhodnuté. „Pri prvých troch kandidátoch to bolo otvorené a nedalo sa povedať, že pán Mistrík nemal vôbec šancu. Mal ju výrazne menšiu ako pán Šefčovič a pani Čaputová, ale nebol bez šance. No teraz to vyzerá tak, že na to, aby sa tam dostal niekto iný ako títo dvaja kandidáti, by sa muselo stať niečo zásadné, kauza, výrazne nízka účasť alebo veľká chyba niektorého z nich. Volebný potenciál ostatných kandidátov je oproti týmto dvom relatívne obmedzený. Nevylučujem, že by sa do druhého kola mohol dostať niekto iný, ale nie je to veľmi pravdepodobné,“ myslí si Prokop.

Harabin však môže stále miešať karty, upozorňuje sociológ z agentúry MVK Pavel Haulík. „Voľby sa ešte len teraz začínajú, je konečne jasné, kto kandiduje a zhruba jasné, kto patrí a kto nepatrí medzi favoritov. Teraz sa bude rozhodovať v kampani. Stále je veľká skupina voličov, ktorí chcú ísť voliť, ale vôbec nevedia koho. Podľa nášho prieskumu je takýchto 15 percent. Zrejme sa budú rozhodovať na poslednú chvíľu,“ mieni Haulík. Aj u už rozhodnutých voličov stačí málo, aby názor zmenili. „Až posledné veľké televízne debaty rozhodnú,“ predpovedá sociológ.

Podľa Haulíka nie je vyše 30-percentná podpora pre eurokomisára, vyplývajúca z prieskumu MVK, prekvapením. Ukázalo sa totiž, že ho plánuje voliť nielen väčšina voličov Smeru, ale aj časť voličov SNS a opozície. „Z tohto pohľadu sa mi to číslo nezdá byť až také prekvapujúce. Dalo sa čakať, že sa začnú oddeľovať favoriti a tí, ktorí nedokázali osloviť voličov a stávajú sa outsidermi,“ konštatuje Haulík.

Vysoké čísla Čaputovej v prieskume agentúry Median majú podľa Prokopa svoje vysvetlenie. Vysvetlil, že v tomto prípade bola použitá odlišná metodika v porovnaní s inými agentúrami. Median reflektoval dynamiku Čaputovej rastu napríklad na sociálnych sieťach, zohľadňoval aj to, nakoľko sú si voliči istí svojou účasťou vo voľbách. „Pani Čaputová má výhodu, že jej voliči sú dosť presvedčení zúčastniť sa volieb. Niektoré iné modely pracujú s ľuďmi, ktorí nevylučujú svoju účasť a uviedli niektorého z kandidátov bez ohľadu na to, či sú si istí svojou účasťou. A reálna účasť bude nižšia, ako ukazujú prieskumy. Náš model zohľadňuje istotu účasti a pani Čaputová má zmobilizovaných voličov,“ priblížil sociológ.

Zároveň upozornil, že nie je isté, že všetci sympatizanti Mistríka po jeho odstúpení automaticky „preskočia“ k Čaputovej. „No zo vzťahov medzi týmito dvoma kandidátmi a z toho, akých ďalších kandidátov preferujú voliči pána Mistríka, možno usudzovať, že najviac budú podporovať Čaputovú. Nie výhradne, tak to nefunguje, že získa podporu všetkých jeho voličov. Niečo pôjde aj iným kandidátom, niečo k pánovi Šefčovičovi, ale dá sa predpokladať, že najviac jej,“ odhaduje sociológ Prokop.

Už v sobotu 2. marca začne plynúť dvojtýždňové moratórium na predvolebné prieskumy, od tohto dňa bude zakázané zverejňovať ďalšie takéto údaje. Do volieb tak nemusí z aktuálnych čísel zostať kameň na kameni. „Až teraz sa začne reálne bojovať. A ten boj nebude len pozitívny, že kandidáti budú predstavovať svoj program, ale kampaň nadobudne aj negatívny rozmer. Bude sa bojovať proti niekomu, kandidáti sa budú snažiť znížiť šance súperov,“ upozornil Haulík.

Achillovou pätou Šefčoviča je podľa Haulíka to, že je príliš proeurópsky. „Nie všetci voliči na Slovensku sú striktne proeurópski, u neho pôjde o namiešanie mixu proeurópskych a tzv. vlasteneckých postojov. Ak sa mu to podarí, má veľkú šancu. Ak nie, to je miesto, kam budú smerovať útoky,“ myslí si Haulík. Čaputová má podľa neho podobnú slabinu, je príliš liberálna a bude musieť vyvažovať svoje liberálne postoje tak, aby neodpudila konzervatívnejších voličov. „A súperi na ňu budú tlačiť, aby sa vymedzila, čím môže stratiť časť voličov,“ uzavrel sociológ Haulík.

Výsledky posledného volebného prieskumu agentúry Median

Šefčovič: Konečne sa dostaneme k témam o Slovensku

Prezidentský kandidát Maroš Šefčovič v reakcii na odstúpenie Roberta Mistríka v prospech Zuzany Čaputovej na svojom facebookovom statuse napísal, že verí, že „keď sa už časť kandidátov napokon dohodla, kto sa v prospech koho vzdá, konečne sa dostaneme k tomu, o čom sme mali hovoriť od samého začiatku – o nastoľovaní tém, ktoré Slovensko posunú dopredu, ktoré aj do budúcna zabezpečia pracovné miesta a lepšie platy, ktoré zlepšia postavenie našich seniorov, voči ktorým máme dlh, a ktoré podporia mladé rodiny. Lebo voľby prezidenta sú o vízii pre Slovensko, nie o prieskumoch a vzdávaní sa“.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Zuzana Čaputová #robrt mistrík
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku