VIDEO Marušiak: Agentúry si koledujú o stratu dobrého mena

Politológ Juraj Marušiak nepovažuje ani jeden z dvoch dnes zverejnených prieskumov za dôveryhodný. Riaditelia agentúr si za nimi však stoja.

01.03.2019 14:35 , aktualizované: 17:18
debata (421)
Video

„Lebo pokiaľ jedna kandidátka má v jednom prieskume 18 percent a v druhom až 52, tak minimálne jedna agentúra postupovala nekorektne, neprofesionálne. Čo nevylučuje, že manipuláciu urobila aj druhá agentúra. Vyvstáva nám otázka, či doteraz publikované prieskumy možno považovať za nejaký zdroj poznatkov o vývoji volebných preferencií, alebo ide o špecifickú formu volebnej kampane, ktorá je ale mimoriadne nekorektná,“ upozorňuje Marušiak.

„Sú medzi nimi veľmi veľké rozdiely, jednak čo sa týka Šefčoviča, ale aj Čaputovej. Vnímam ako problém, keď sa objaví v posledný deň pred začiatkom moratória prieskum od neznámej agentúry, o ktorej nikto z okruhu mojich známych doteraz nepočul. Ako druhý problém vnímam tie rozdiely, ktoré sa nedajú pričítať na vrub nejakej štatistickej chybe,“ nazdáva sa politológ.

Podľa jeho názoru je nárast preferencií Čaputovej očakávaný, no nezdá sa mu pravdepodobné, že by bol až taký prudký. Dodal, že publikovaním takýchto prieskumov a veľmi zvláštnych čísel si viaceré agentúry koledujú o stratu svojho dobrého mena.

Riaditelia agentúr reagujú na spochybnenie prieskumov

V reakcii na spochybňovanie výsledkov prieskumu zareagoval pre denník Pravda riaditeľ agentúry AKO Václav Hřích: „Naše merania sú reálne, vysokú podporu Čaputovej spôsobilo odstúpenie Mistríka.“ Vysvetlil aj nižšie preferencie Maroša Šefčoviča. „Počet nerozhodnutých klesá každým dňom a tak sa zvyšuje kvórum. Preto Šefčovič neklesol, zostali mu pôvodní podporovatelia, ale Čaputovej pribudli voliči Mistríka.“

Riaditeľ projektu Phoenix research on-line Jan Kubáček si za zverejneným výskumom stojí. „Náš výskum mal viacero meraní hneď po odstúpení pána Mistríka až do prvého marca. Výsledok ale nie je natoľko poznačený eufóriou po odstúpení pána Mistríka. Myslím si, že výsledky niektorých konkurenčných agentúr mohli byť podmienené týmto momentálnym oznámením. Pre náš výsledok bolo dôležité aj očistenie od váhajúcich voličov a potencionálnych nevoličov. V našom prieskume sme tiež merali čisto dualitu Čaputovej a Mistríka. Zadávateľ výskumu nebol žiadny, motivoval nás práve záujem o tento fenomén odstúpenia,“ vysvetlil Kubáček.

© Autorské práva vyhradené

421 debata chyba
Viac na túto tému: #prezidentské voľby 2019