Kandidáti minuli na kampaň desaťtisíce

Bilbordy, propagačné darčeky pre voličov a reklama na internete - predvolebná kampaň nie je lacný špás. Kandidátov stála už desiatky až stovky tisíc eur. Dá sa to vyčítať z ich transparentných účtov, na ktorých sú tiež údaje o tých, kto ich v ich úsilí finančne podporuje.

05.03.2019 08:00
volebná urna, prezidentské voľby Foto: ,
Prezidenta sme volili naposledy v roku 2014, k urnám sa opäť vrátime o 11 dní.
debata (212)

Kandidáti môžu na kampaň minúť podľa zákona maximálne 500-tisíc eur vrátane DPH, a to dokopy pre obe kolá prezidentských volieb. Zákon neurčuje, koľko z tejto sumy smú použiť v prvom a koľko v druhom kole, toto rozdelenie je na osobnom zvážení každého kandidáta.

Na otázku, koľko reálne plánujú použiť, má každý inú odpoveď. „Určite neprekročím zákonom stanovený limit,“ povedal Maroš Šefčovič (nezávislý s podporou Smeru).

„Všetky výdavky sú na transparentnom účte. Finančne nám prispelo aj množstvo bežných ľudí, vďaka ktorým môžeme v kampani naplno pokračovať,“ skonštatovala Zuzana Čaputová (Progresívne Slovensko).

Štefan Harabin (nezávislý) uviedol, že jeho kampaň bude jedna z najlacnejších v histórii prezidentských volieb. „Nebudem mať ani jeden veľkoplošný bilbord,“ podčiarkol Harabin, no sumu nespresnil.

Béla Bugár (Most-Híd) stručne vyhlásil, že neprekročí zákonom stanovený limit. Konkrétnejší bol vo svojej odpovedi napríklad Milan Krajniak. „Približne 300-tisíc eur,“ netajil kandidát strany Sme rodina.

Kandidáti si musia do konečných nákladov uviesť nielen tie financie vynaložené na volebnú kampaň, ktorá sa oficiálne začala 10. januára, ale aj všetky prostriedky, ktoré na svoju propagáciu minuli od 14. júla, teda 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb. Väčšina adeptov na prezidentský post si zriadila transparentný účet pred niekoľkými mesiacmi. Pohyby na týchto účtoch dávajú podrobný prehľad o tom, koľko a na čo používajú kandidáti peniaze.

Podpora aj od politických kolegov

Najviac zatiaľ minula Čaputová. Výška jej výdavkov včera predstavovala viac ako 419-tisíc eur, príjmy zaznamenala vo výške vyše 491 500 eur. Na účte disponuje aktuálnym zostatkom vyše 71-tisíc eur. Sumou viac ako 178-tisíc jej prispela jej domovská strana Progresívne Slovensko, predseda strany Ivan Štefunko pridal ďalších vyše 15-tisíc a spolustraník Michal Truban 26 500 eur.

Šefčovič, ktorý vstúpil do kampane ako posledný až začiatkom tohto roka, má v súčasnosti na transparentnom účte 95-tisíc eur. Jeho celkové príjmy zatiaľ dosiahli 218 126 eur, výdavky 122 534 eur. Sumou 30-tisíc eur mu prispel napríklad šéf jeho kancelárie v Európskej komisii Juraj Nociar. Z vlastného zatiaľ Šefčovič vložil na účet 130-tisíc eur.

Hoci Harabin sľubuje lacnú kampaň, výška príjmov na jeho transparentnom účte dosiahla viac ako 300-tisíc eur. Výdavky sú na úrovni 269-tisíc eur. Sudca má na účte aktuálny zostatok takmer 31-tisíc eur. Na kampaň mu prispeli viacerí rodinní príslušníci vrátane manželky, dcér a synovca.

Šéf Mosta-Híd Béla Bugár sa v prezidentskej kampani oprel aj o podporu svojich straníckych kolegov. Sumou 15-tisíc eur mu prispel minister dopravy Árpád Érsek, 50-tisíc mu poslal aj šéf envirorezortu László Sólymos. Poslanec Mosta-Híd Elemér Jakab „prihodil“ svojmu straníckemu šéfovi 50-tisíc eur. Bugár dosiaľ prijal na transparentný účet 402-tisíc eur a minul 281 800 eur.

Poslanec Milan Krajniak zatiaľ na účet prijal 206 600 eur a minul takmer 195-tisíc eur. Aktuálny stav jeho účtu je 11 600 eur. Sumou 90-tisíc eur prispel aj šéf strany Sme rodina Boris Kollár.

Pomáhajú aj tretie strany

I keď zákonom stanovený limit na kampaň je pre kandidátov 500-tisíc eur, reálne je možné použiť ešte viac. A to vtedy, ak je kampaň financovaná prostredníctvom tzv. tretích strán. Tie musia byť zaregistrované Štátnou komisiou pre voľby a kontrolu financovania politických strán. Treťou stranou smú byť fyzické aj právnické osoby a použiť môžu najviac 100-tisíc eur, pričom musia mať, rovnako ako kandidát, zriadený svoj transparentný účet. Jedného kandidáta môže podporovať aj viacero tretích strán.

V Šefčovičovej kampani je takýmto subjektom strana Smer. Prispela maximálnou možnou sumou, z toho väčšinu minula. Aktuálny stav na transparentnom účte je vyše 11-tisíc eur. Podobne podporuje svojho kandidáta Krajniaka Sme rodina, ktorá vložila do kampane 79 900 eur, z tejto sumy je na transparentnom účte k dispozícii iba 719 eur.

Treťou stranou je v kampani Bugára Most-Híd, ktorý z vloženej sumy 60-tisíc eur dosiaľ minul 54 600. Zaregis­trovanou treťou stranou je minister životného prostredia Lázsló Sólymos, na transparentný účet vložil 5¤000 eur, no zatiaľ použil iba 16 eur – tieto peniaze predstavovali predovšetkým poplatky za vedenie účtu. Progresívne Slovensko minulo na kampaň Čaputovej dosiaľ 461 eur z vkladu 1¤000 eur.

Zákon myslí aj na to, ak by sa kandidáti pokúsili obísť finančný limit tak, že by im napríklad spriatelené firmy poskytovali na jednotlivé úkony kampane veľké zľavy. Do nákladov si aj v takomto prípade musia zarátať plnú cenu, hoci reálne môžu zaplatiť tú zľavnenú. Zvyčajnú sumu za služby či napríklad reklamné predmety musí kandidát započítať do svojich nákladov aj vtedy, ak ich dostane zadarmo.

TV Pravda: Prezidentská kampaň sa presúva do ďalšej fázy, podľa komentátora denníka Pravda Petra Javůrka musia kandidáti nastaviť stratégiu pre nasledujúcich štrnásť dní. (Vysielané 1. 3. 2019)

Video

© Autorské práva vyhradené

212 debata chyba
Viac na túto tému: #Štefan Harabin #Maroš Šefčovič #Béla Bugár #Milan Krajniak #prezidentské voľby 2019 #Zuzana Čaputová