Mediálna podpora kandidáta môže byť dvojsečná

Herci, lekári, politici, spisovatelia. Prezidentská kampaň sa končí, kandidáti začínajú byť čoraz aktívnejší na sociálnych sieťach. Svoju dôveryhodnosť sa snažia zvýšiť prostredníctvom verejnej podpory od známych osobností z rôzneho spoločenského spektra.

12.03.2019 11:00
debata (85)

Tie svoje sympatie vyjadrujú v krátkych videách na sociálnych sieťach. Voliči to vnímajú rozporuplne. Podľa odborníka na marketing to môže byť pre kandidáta dvojsečnou zbraňou.

Silnú podporu medzi známymi menami získal aj Maroš Šefčovič. Toho verejne podporuje viacero európskych politikov. Medzi nimi europoslanec Eduard Kukan, eurokomisárka Věra Jourová, podpredseda Európskej investičnej banky Vazil Hudák, ale aj minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák, diplomat Ján Kubiš, profesor Juraj Pechan či spevák Igor Kmeťo z Kmeťobandu. „Šefčovič pôsobí v európskych kruhoch, a to kvalitne, dobre, s noblesou a so šarmom. Je veľmi rešpektovaný a pracovať s ním bola radosť,“ zhodnotil Kukan. Kubiš zas pripomína Šefčovičove zásluhy pri zavádzaní eura či pri vstupe Slovenska do schengenského priestoru. „Je to profesionál, tvrdo pracuje, je veľmi inteligentný, vďaka čomu je vo svete uznávaný,“ dodal Lajčák. So Šefčovičom urobil spoločné video aj herec Juraj Kukura.

O voliča na sociálnych sieťach bojuje aj Zuzana Čaputová. Medzi jej podporovateľmi je súčasný prezident Andrej Kiska, bývalý arcibiskup Róbert Bezák, hokejista Tomáš Surový, hudobník Miro Jaroš, herečky Zuzana Mauréry, Zuzana Fialová či Henrieta Mičkovicová. Ale aj Ladislav Snopko, Peter Tatár, Anton Popovič či Michael Kocáb. V najnovšom klipe sa k Čaputovej hlási aj známy psychiater Jozef Hašto. Jednoznačnú podporu jej vyjadril v Českej televízii v Show Jana Krausa aj spevák Paľo Habera. „Je to nová nádej, ktorá má v živote zakódovanú spravodlivosť,“ vysvetľoval dôvod podpory Habera.

Názory voličov sa na mediálnu podporu prezidentských kandidátov od známych osobností rôznia. „Kukura je pán herec, dobre vie, ktorý prezident by bol pre Slovensko najlepší, veľký súhlas,“ komentovala jeden zo Šefčovičových príspevkov na sociálnej sieti sympatizantka. Iní ovplyvňovanie názoru hercami odmietajú. „Nenechajte sa ovplyvňovať médiami, hercami a inými známymi osobnosťami. Voľte ako hrdí Slováci a nie ako ovplyvniteľní otroci,“ hneval sa na sociálnej sieti jeden z prispievateľov.

Diskusie pod príspevkami kandidátov často potom skĺznu k urážkam či hádkam. Marián Timoracký, odborník na reklamu, upozorňuje, že účinkovanie celebrity v reklame a politickom spote je veľký rozdiel. Pri reklame podľa neho spotrebitelia jasne vnímajú, že celebrita má účinkovanie zaplatené. „Ak sa však nejaká osobnosť podpíše pod politického kandidáta, tak je to určite vyjadrenie jeho osobného názoru. Celebrity si veľmi dobre rozmyslia, či sa spoja s nejakým politikom, alebo nie,“ mieni Timoracký. Podľa neho vystupovanie známej osobnosti môže pomôcť zvýšiť dôveryhodnosť kandidáta. „Závisieť to bude aj od toho, či daná celebrita je alebo nie je človeku sympatická, takže to môže mať pozitívny, ale aj negatívny vplyv na politika,“ uzavrel odborník.

© Autorské práva vyhradené

85 debata chyba
Viac na túto tému: #Prezidentská kampaň #prezidentské voľby 2019