Fio bankaFio banka

Na modernú železnicu si Žilina počká

Modernizácia železničnej trate preskočí Žilinu. V najbližších šiestich rokoch budú zrekonštruované okolité úseky - od Púchova až po Krásno nad Kysucou.

15.05.2006 09:16
debata

Železničný uzol Žilina príde na rad až potom. Žilinčania pritom nebudú čakať na žiadnu maličkosť. Modernizácia trate bude mať pre nich zásadný význam, pretože zmení vzhľad veľkej časti mesta.

V Žiline sa stretajú dve medzinárodné trasy – Koridor č. V (Bratislava – Čierna nad Tisou) a Koridor č. VI (Žilina – Skalité). Za často používanou formulkou „zvýšenie traťovej rýchlosti na 160 kilometrov za hodinu“ je ukrytá snaha dostať zastarané slovenské železničné trate na európsku úroveň, aby nás tranzitná nákladná aj osobná doprava neobchádzali.

S modernizáciou železníc Slovensko začalo už v roku 2000, intenzívne práce sa však rozbehli až vlani na jar. Po Trnavu bude trať zrekonštruovaná na budúci rok, po Nové Mesto nad Váhom v roku 2008 a Krásno nad Kysucou má dosiahnuť v roku 2012.

Ako informovala hovorkyňa železníc Nela Blašková, úseky Púchov – Žilina a Žilina – Krásno nad Kysucou sú v súčasnosti v štádiu dokumentačnej prípravy a stavať sa tu začne možno už na budúci rok.

Začiatok prác v Žiline je naplánovaný až na rok 2013. Najzásadnejším bodom je vytlačenie nákladnej dopravy z mesta. Celá zriaďovacia stanica (Nová i Stará Harfa) má byť presunutá do Žiliny-Tepličky, kde sa už v minulosti o sústredení vlakotvorných prác uvažovalo. Železnice tento projekt práve aktualizujú. "Pre Žilinu sa tým otvoria možnosti rozvoja, najmä prístup k Váhu, odstráni sa hluk a dosahy z posunu vozňov a podobne,“ priblížila prínos hovorkyňa ŽSR.

Momentálne platí pre železničnú stanicu Žilina traťová rýchlosť 40 kilometrov za hodinu. Optimálnym do budúcnosti má byť jej strojnásobenie. Na to, aby mohli cez mesto vlaky premávať rýchlosťou 120 kilometrov za hodinu, bude potrebné vyrovnať trať na miestach, kde je príliš zakrivená. Podľa Nely Blaškovej sa smerové úpravy budú dať zrealizovať bez nárokov na cudzie pozemky vďaka uvoľneniu zriaďovacej stanice.

Všetky križovania novej trate musia byť mimoúrovňové. Hovorkyňa ŽSR uviedla, že dnes ešte nie je možné určiť, ktoré nadjazdy a podjazdy budú vyžadovať rekonštrukciu a ktoré bude treba vybudovať nanovo. Nespresnila ani, akú rekonštrukciu si vyžiadajú žilinské železničné mosty. Čo sa týka asanácie, nateraz je zrejmé, že bude treba odstrániť viaceré nepotrebné zariadenia zriaďovacej aj osobnej stanice.

Moderná železničná trať v Žiline nebude lacná záležitosť. Prvé odhady hovoria o sume 65 miliónov eur (približne 2,5 miliardy korún). Prevažnú časť týchto prostriedkov má poskytnúť Európska únia, zvyšok pôjde zo štátneho rozpočtu.

Modernizácia železnice v Žiline

náklady sa odhadujú 65 miliónov eur (2,5 miliardy korún)

vyrovná sa trať, vymenia sa koľaje, zrekonštruujú sa zariadenia a trolej

nákladná doprava (zriaďovacia stanica) sa presunie von z mesta

predĺžia sa nástupištia

opravia sa križovania železnice a vybudujú nové

momentálne je v štádiu prípravy projektovej dokumentácie

Ako rýchlo modernizácia postupuje

po Trnavu v roku 2007

po Nové Mesto nad Váhom v roku 2008

po Krásno nad Kysucou v roku 2012

v Žiline sa modernizácia začne v roku 2013

Čo modernizácia prinesie

zvýšenie konkurencieschopnosti slovenských železníc

zrýchlenie prepravy

zvýšenie bezpečnosti

Facebook X.com debata chyba Newsletter