Orava má po rokoch opäť lesnú železnicu

Po takmer štyroch desaťročiach sa do tisícmetrového sedla Beskyd vydala z oravskej strany vlaková súprava. Na rozdiel od minulosti neviezla vyťažené drevo, ale turistov. Slávnostné znovuotvorenie Oravskej lesnej železnice sa v sobotu nezaobišlo bez malej sabotáže. Neprajníci obnovenej železničky namazali v najstrmšom úseku koľajnice, na ktorých sa vlak naložený hosťami začal šmýkať.

01.06.2008 20:39
Oravská lesná železnica Foto: ,
Oravská lesná železnica opäť ožila. Jej trať sa šplhá do tisícmetrového sedla Beskyd.
debata

Na mape Slovenska je po víkende ďalšia významná turistická atrakcia. Lesná železnica na hranici Oravy a Kysúc predstavuje unikátny technický systém na prekonanie extrémne náročného horského terénu pomocou úvratí. Obdobná trať sa zachovala jedine v Peru v Južnej Amerike.

Železnicu postavili zajatci na sklonku prvej svetovej vojny. Drevo z hlbokých lesov na nej zvážal najprv oravský lesný veľkostatok, neskôr štát 110-kilometrovú trať znárodnil. Brzdára a kuriča tu pred 50 robil aj Anton Murín z Oravskej Lesnej.

Murín si spomína, že to bola nebezpečná práca, najmä v zime, keď na koľajnice napadol sneh a stroj sa začal šmýkať. „Narobili sme sa, kým sme vyšli na kopec,“ hovorí dôchodca. Na lokomotíve bola v tých časoch nádoba so zásobou špeciálne vysušeného piesku. Od nej viedla rúrka ku koľajniciam. Zatiahnutím páky sa piesok sypal na šmykľavý kov.

Mastilo sa vtedy aj teraz

Koľajnice však železničiarom mastili aj dedinskí beťári. „Slaninou,“ spomína si Murín. Na severe Oravy sa za polstoročie zvyky nezmenili. Rovnaká vec sa udiala aj pri sobotňajšom otvorení. „Máme tu neprajníka, ktorý nám spôsobuje problémy už päť rokov. Teraz nám namastil koľajnice,“ vysvetlil správca železnice Peter Klinovský.

Oravská lesná železnica. Foto: Pravda, Ľuboš Kostelanský
Oravská lesná železnica Oravská lesná železnica.

Obsluha vlaku bola na sabotáž nachystaná. V rušni mala zásobu piesku, ktorým koľajnice posypala. Po malej prestávke sa slávnostná jazda úspešne skončila.

Štyri deci do sedla

Európska únia projekt podporila sumou 22 miliónov korún. Obnove pomohli nepriamo aj návštevníci Oravského hradu. Práve z vybraného vstupného mohlo Oravské múzeum na jej záchranu použiť viac ako osem miliónov korún.

Riaditeľka Mária Jagnešáková dúfa, že to teraz železnička hradu vráti. „Očakávam, že tu bude po Oravskom hrade druhá najvyššia návštevnosť.“ Podľa Jagnešákovej všetci, ktorí železničku poznali pred štyrmi rokmi, dnes iba žasnú. Pripomína, že okrem práce pamiatkarov je za obnovou skrytá aj snaha nadšencov.

Jeden z nich, strojný inžinier a konštruktér Jozef Němeček zo Zlína, navrhol špeciálne pre oravskú trať dve dreziny. „Išlo o to vyrobiť vozidlo, ktoré znesie nerovnosť koľají a extrémne sklony,“ vysvetlil. Jeho väčšia drezina odvezie 15 ľudí, v prípade, že sa nenazbiera dosť turistov pre zaradenie vlakovej súpravy. Na jednu cestu do sedla Beskyd spotrebuje pritom iba 4 decilitre paliva.

Na slávnostné otvorenie vyrážali moravskí nadšenci v piatok o polnoci. Bavili sa pritom s úsmevom, kedy na Oravu prestanú chodiť „Na túto otázku sa však nedá odpovedať. Myslím, že sem budeme chodiť stále,“ priznal nadšenec železničky Jozef Němeček.

debata chyba
Flowers