Záhorskú Ves s Angernom má spojiť most

Kompa cez Moravu medzi Záhorskou Vsou a Angernom síce navzdory súčasným dažďom premáva, najmenej dva mesiace v roku však býva odstavená. A keď ona, tak aj jednopruhový most povyše toku, spájajúci Moravský Svätý Ján s Hohenau. Ak hladina stúpne nad tri metre, rieka jednoducho obce na slovensko-rakúskom pomedzí od seba odreže.

25.07.2008 13:21
most medzi Záhorskou Vsou a Angernom Foto:
Plánovaný most medzi Záhorskou Vsou a Angernom.
debata

„Riešením by bol nový kvalitný cestný most, ktorý je už navrhnutý,“ tvrdí starosta Záhorskej Vsi Boris Šimkovič (nezávislý). „Tunajší obyvatelia by si ho naozaj zaslúžili. Veď na celom Záhorí vyše pol storočia nikto nič nespravil pre obnovu ciest,“ dodáva rozhorčene.

Plánovaný most Záhorská Ves – Angern má spoločných menovateľov s budúcou lávkou pre chodcov a cyklistov z bratislavskej Devínskej Novej Vsi na zámok Schloss Hof. Obe premostenia sú výsledkom dohody o slovensko-rakúskej spolupráci z roku 2006, obe sa zo slovenskej strany rodia v réžii Bratislavského samosprávneho kra­ja.

Náklady na cestné premostenie sa odhadujú na 12 miliónov eur, cyklomost by mal stáť asi tretinu. „Každá strana prisľúbila zabezpečiť polovicu, čiže zhruba osem miliónov,“ uviedol vicežupan Martin Kuruc (Občiansky klub).

Práve v peniazoch je však opäť kameň úrazu. Rakúšania ich mienia získať z eurofondov, zo zdrojov spolkových krajín a podporu sľúbil aj štát. Slovensko chce taktiež využiť pomoc Bruselu, no zhruba päť miliónov eur stále chýba. „Kraj tie peniaze nemá a nedostane ich ani od partnerských regiónov,“ priznal Kuruc. Doplnil, že situáciu ešte vyhodnotia a o výsledkoch budú rakúskych kolegov informovať. Starosta Šimkovič však varuje: „Ak sa do veci nevloží naše ministerstvo dopravy a nepomôže vláda, stratíme aj európske peniaze, ktoré treba využiť do roku 2013.“

Nový oceľový cestný most by mal Moravu preklenúť asi 60 metrov nad miestom, kde v súčasnosti premáva kompa. Nahradil by tak svojho predchodcu, ktorého zborenie si v roku 1947 vynútil nielen nebezpečný ľadochod, ale aj rastúca železná opona. „Priehradovina uprostred má pripomínať práve pôvodný most,“ priblížil Alexander Tesár z inžinierskej kancelárie Tesár & Partner, ktorá spracovala projekt pre územné rozhodnutie.

Premostením s celkovou dĺžkou asi 400 metrov a šírkou 10,5 metra by mala viesť obojsmerná regionálna cesta II. triedy, ktorá umožní prejazd osobným autám, nákladným vozidlám do 7,5 tony a čiastočne aj autobusom.

V súčasnosti pre most spracúvajú dotknuté orgány posudok vplyvov na životné prostredie. Vyhotovením projektu aj samotnou výstavbou chce župa poveriť firmu Regionálne cesty Bratislava.

debata chyba