Električka do Petržalky bude. Magistrát tomu ešte verí

Projekt električkovej trate zo Šafárikovho námestia cez Starý most a petržalskú Bosákovu ulicu do Janíkovho dvora je stále živý. Potvrdil to včera splnomocnenec bratislavského primátora pre dopravné systémy Tomáš Fabor (Občiansky klub). Podľa Fabora má mesto naďalej záujem trať postaviť a uviesť do prevádzky. Štart výstavby pritom magistrát už viackrát posunul. Najnovšie ako termín spustenia električky bez bližšieho spresnenia uvádza rok 2011.

05.08.2009 08:45
električka Foto:
Rok 2011 označil bratislavský magistrát ako termín spustenia električky zo Šafárikovho námestia do Petržalky.
debata

Fabor odmieta kritiku občianskej iniciatívy Za ekologickú a efektívnu dopravu. Jej predstavitelia nedávno verejne označili budúcu električkovú rýchlodráhu za zbytočnú a neschopnú vyriešiť dopravu v metropole. Podľa členov iniciatívy sa má mesto radšej spoločne so Železnicami SR aj bratislavskou župou sústrediť na vybudovanie „skutočného“ nosného dopravného systému. Nie však na báze električky, ale prepájaním súčasných aj plánovaných železničných tratí vrátane využitia nového tunela popod Dunaj na medzinárodnom ťahu do Paríža.

„Hlavné mesto so železnicami aj krajom spolupracuje na vytvorení uceleného systému verejnej dopravy v bratislavskom regióne. Mestský aj železničný systém sa môžu navzájom dopĺňať, jeden však druhý nenahradí,“ argumentuje Fabor. Tvrdí, že kým električka zabezpečí napojenie Petržalky na centrum mesta, železnica ju zase môže spojiť so severovýchodnou oblasťou. Výzva iniciatívy nemá podľa neho nič s odbornosťou či znalosťami o financovaní jednotlivých súčastí dopravnej siete.

O budovaní celomestskej električkovej rýchlodráhy s prvou vetvou vedenou cez Petržalku mesto rozhodlo v roku 2003. Rýchla električka mala Bratislave nahradiť roky očakávané metro, ktorého výstavbu by mestský rozpočet neuniesol.

V roku 2006 sa však naskytla šanca vybudovať pod Dunajom za európske peniaze železničný tunel pre uvažovanú transeurópsku magistrálu. Odvtedy sa radní usilujú zapojiť aj tento tunel do bratislavskej MHD. Kým však vo väčšine európskych miest je rozchod električkových a železničných koľají totožný, Bratislava pre električky naďalej využíva úzky rozchod. Pre zámer radnice z toho plynú vážne technické problémy a nedoriešený zostáva aj spôsob financovania.

debata chyba