Po polstoročí sa na Slovensku opäť stavia železničný tunel

Medzi Novým Mestom na Váhom a Trenčianskymi Bohuslavicami začali raziť tunel pre modernizovanú železničnú trať. Povedie popod Turecký vrch, ktorý je prírodnou rezerváciou. Lemuje ju pôvodná trať, ktorá dosluhuje.

19.01.2010 08:42
tunel, stavba, Foto:
Tunel začali raziť z oboch strán, zo severu od Trenčianskych Bohuslavíc (na snímke), aj z juhu od Nového Mesta nad Váhom.
debata

Železničné tunely sa naposledy na Slovensku začali stavať počas druhej svetovej vojny. Bol to Ružbašský a Miľavský tunel na trati Plaveč – Poprad. Oba zostali nedokončené, dobudovali ich až v 60. rokoch. Vlani sa začali prípravné práce na výstavbu nového tunela, ktorý bude dlhý približne 1800 metrov. V Trenčianskych Bohuslaviciach niektorí majitelia nechceli svoje pozemky predať. Museli ich vyvlastniť.

„Našiel som staré záznamy, že za slovenského štátu pri preložke štátnej cesty niektorí vlastníci tiež nechceli predať svoju pôdu a takisto im ju vtedy vyvlastnili. Také veľké stavby sa asi bez toho nezaobídu, za žiadneho režimu,“ povedal Ľubomír Tinka, starosta Trenčianskych Bohuslavíc.

Podľa neho sa za pár rokov, po dokončení modernizácie železničnej trate na tomto úseku, zmení časť obce na nepoznanie. Okrem výstavby tunela preložia hlavnú cestu, pribudne veľký nadjazd aj podchod.

Južný portál tunela je asi 1,5 kilometra od Nového Mesta nad Váhom. Radnica nepredpokladá, že by pri tejto vzdialenosti mali ľudia v meste pocítiť hluk a prach zo samotnej výstavby. Vodiči sa však musia pripraviť na obmedzenia.

Pre železnice je tunelový variant síce drahší, ale prináša im viacero výhod. Napríklad v tom, že je samostatnou stavbou, počas ktorej môžu vlaky bez obmedzenie premávať po pôvodnej trati. Po vybudovaní skráti trasu, čas jazdy a tým aj prevádzkové náklady.

„Úplne dokončený vrátane inžinierskych sietí bude v máji 2013. Stavebné práce majú stáť 264 miliónov eur bez DPH. Projekt bude financovaný zo štátneho rozpočtu a z Kohézneho fondu Európskej únie,“ spresnila Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc SR.

Ochranári sú s tunelom spokojní. „V tejto rezervácii sa nachádzajú teplomilné spoločenstvá rastlín a hmyzu, významné európske biotopy. Bez tunela by sa pri modernizácii trate zasahovalo do skalného masívu, ten by bolo potrebné odstreľovať a potom postaviť mohutné ochranné múry z betónu,“ hovorí Peter Nováčik z občianskeho združenia Brečtan v Novom Meste nad Váhom.

Facebook X.com debata chyba Newsletter