Obmedzenia sa môžu týkať štvrtiny tratí

Rušenie vlakov a obmedzovanie železničnej dopravy môže postihnúť až štvrtinu kilometrov železničných tratí. Vyplýva to zo zoznamu vlakov odsúdených na zrušenie, ktorý zverejnili odborári. Je v ňom uvedených 36 spojení. Na väčšine spojov by sa mala podľa odborárov doprava úplne zrušiť, inde sa iba vyškrtajú niektoré spoje.

14.01.2011 08:24
Vlak, rýchlik, koľaje, železnice Foto:
Ilustračné foto.
debata (4)

„Vieme, že materiál je ešte otvorený a rokuje sa o ňom. No upozornili sme na problém rušenia vlakov radšej skôr,“ zhodnotil František Petroci, šéf Odborového združenia železničiarov. Škrtanie vlakov podľa neho zasiahne najmä chudobnejšie regióny, kde sa ľuďom ešte obmedzí možnosť dochádzať za prácou.

Železničná spoločnosť Slovensko zoznam vlakov doteraz nepotvrdila. Na presných spojoch, ktoré majú od 6. marca z cestovných poriadkov zmiznúť, ešte pracuje a má ho vyriešiť do konca mesiaca. Odborársky zoznam považuje za neúplnú a pracovnú verziu, ktorej zverejnenie bolo predčasné.

Ak by sa odborársky zoznam vyškrtaných spojov potvrdil, rušenie by sa dotklo tratí v celkovej dĺžke takmer 880 kilometrov. Celá železničná sieť na Slovensku meria spolu približne 3 640 kilometrov, zasiahnutých by bolo približne 24 percent tratí. Z toho by sa malo približne 550 kilometrov úplne zrušiť. Na 324 kilometroch tratí sa má zase doprava preriediť.

Železničná spoločnosť už po Vianociach sama ohlásila, že časť železničnej dopravy vyškrtá. Ide o jeden z ozdravných krokov, ktorý by mal firme pomôcť dostať sa z červených čísel. Zrušiť by sa malo približne päť percent objemu dopravy. Teda asi 2,4 milióna vlakokilometrov. Železničná spoločnosť Slovensko tvrdí, že v súčasnosti pracuje s verziou, že sa vlaky vyškrtajú na 25 tratiach. Za minulý rok sa na nich firme vytvorila strata približne 19 miliónov eur.

Rušenia spojov sa obávajú najmä starostovia v jednotlivých obciach. „Bude to veľký zásah do časti regiónu. Najväčší problém vidím v spojení pre dôchodcov, študentov a pracujúcich,“ povedal Štefan Murcko, starosta obce Plaveč. Podľa zoznamu spojov je v tomto regióne ohrozené zrušenie vlakov z Plavča do Lipian a do Starej Ľubovne. „Nemám pripomienky k obmedzeniu spojov, ktoré sú nerentabilné. No som proti tomu, aby sa doprava na týchto tratiach úplne zrušila,“ dodal Murcko.

Cestujúci podľa neho potrebujú najmä skoré ranné a večerné vlaky. A tiež spoje počas piatkov a nedieľ pre študentov, ktorí dochádzajú do Prešova či Popradu.

Podobne sú na tom aj obce na horných Kysuciach. „V prípade, že dôjde k zrušeniu regionálnej trate medzi Makovom a Čadcou, údajne existuje predpoklad nahradenia autobusovými spojmi, čo si osobne neviem predstaviť. Mesto Čadca má veľký dopravný problém s cestnou dopravou, dochádza tam ku kolapsom,“ vysvetlil Kamil Kobolka, zástupca primátora mesta Turzovka.

Železničná spoločnosť Slovensko ešte so starostami obcí ani predsedami samosprávnych krajov nerokovala. Podľa hovorcu Alexandra Buzinkaya by sa mali rokovania začať koncom tohto týždňa. Župy aj primátori majú informácie o rušených spojoch len od železničných odborárov.

Práve kraje by v prípade potreby mohli do odrezaných obcí posielať autobusovú dopravu, ktorá by nahradila vlaky. „Štát sa takto zbaví zodpovednosti a finančne ešte viac zaťaží obyvateľov jednotlivých regiónov. Financie, ktoré by samosprávy museli vynaložiť na náhradné spoje, by boli na úkor školstva, zdravotníctva či opravy ciest,“ vymenoval Peter Hajnala, hovorca Banskobystric­kého kraja.

V prípade, že by kraje aj chceli ponechať železničnú dopravu v pôvodnom stave, nemôžu ju financovať zo župných rozpočtov. Regióny majú v súčasnosti kompetencie len v prímestskej autobusovej doprave. Od januára 2012 by mala prejsť aj časť kompetencií pod jednotlivé župy.

Naposledy sa štát pokúsil vyškrtať časť vlakov ešte v roku 2003. Z pôvodných 25 zrušených spojov sa nakoniec deväť opätovne obnovilo.

4 debata chyba