Ohrozený vlak spája Fiľakovo a Budapešť

Zvažované rušenie lokálnych vlakov by sa dotklo piatich hraničných priechodov. Po jednom s Poľskom a Českom a troch s Maďarskom. Hlavu v smútku majú z toho Fiľakovčania. Vlak teraz premáva po 14-kilometrovej trati z Fiľakova cez Šiatorskú Bukovinku do maďarského Somosköújfalu.

19.01.2011 15:49
debata

Na lokálku odtiaľ nadväzujú maďarské rýchliky a Fiľakovčan sa takto môže pohodlne dostať už za tri hodiny do Budapešti. Či by slovenské železnice po zrušení lokálky našli riešenie ako Fiľakovčanov o toto prepojenie neukrátiť, nateraz nie je jasné.

Z možného rušenia lokálky sú miestni ľudia smutní. Šesťdesiatročný Štefan Kömiveš z Fiľakova ju využíva viackrát do týždňa. „Tri, niekedy aj štyrikrát za týždeň cestujem do Radzoviec k svokrovcom. Svokor je veľmi chorý a treba mu pomáhať. Cestujem vždy vláčikom. Cesta ním ma vyjde 40 centov, kým za autobus by som zaplatil 71 centov. Vláčik je lacnejší, preto, ak ho zrušia, to pocíti moja peňaženka,“ podotýka Fiľakovčan.

Z Fiľakova odchádza denne smerom na Šiatorskú Bukovinku podľa prednostu stanice Radomíra Grexu šesť párov vlakov. Šesť smerom k maďarskej hranici a šesť naspäť do Fiľakova.

„Dva z nich sa otáčajú už na Slovensku v Šiatorskej Bukovinke, štyri prejdú až za hranicu do stanice v Somosköújfalu, tam majú krátku prestávku a vracajú sa naspäť,“ ozrejmuje frekvenciu vlakov na trati Grexa. Niekedy nasadá do vozňov menej ako desať ľudí, niekedy je ich aj niekoľko desiatok.

„V lete zvykne cestovať viac ľudí. Okrem turistov či ľudí cestujúcich za robotou vláčiky využívajú ľudia z regiónu cestujúci domov alebo na návštevu. Často aj do Maďarska, kde majú mnohí tunajší príbuzných. Ak cestujú ďalej ako do Somosköújfalu, využívajú ďalšie vlakové spojenia v Maďarsku,“ vysvetľuje rušňovodič ohrozeného vláčika Jaroslav Jagoš.

Je správne rušiť stratové vlakové spoje?

Ako rušňovodič pracuje Jagoš už tridsať rokov. Správy o plánovanom rušení lokálky ho netešia. „Boja sa nielen cestujúci, ale aj železničiari. Že v tejto hladovej doline prídu o robotu,“ zdôrazňuje. Súhlasí s ním aj štyridsaťpäťročný Jozef Lušpai zo Šiatorskej Bukovinky. V minulosti tiež pracoval na železnici, teraz je bez práce. Na nákupy do Fiľakova chodieva vláčikom. Kvôli cene aj prejazdenému času. „Vlakom trvá cesta deväť minút, autobusom, ktorý má viacero zachádzok, pol hodiny,“ zdôrazňuje.

Podľa starostu Šiatorskej Bukovinky Juraja Badinku by zrušenie lokálky malo vplyv aj na cestovný ruch v regióne. V ich obci je vyhľadávanou turistickou atrakciou hrad Šomoška. Smeruje k nemu turistický chodník a prvá informačná tabuľa je práve na železničnej stanici.

debata chyba