Skutočnosť, na ktorú upozornil denník Pravda minulý týždeň, robí ďalšiu trhlinu v návrhu na 20-percentné zvýšenie cestovného v MHD.
Prieskum, ktorý medzi mestskými dopravnými podnikmi uskutočnila Pravda, ukázal, že bratislavský dopravný podnik tankuje najdrahšie aj napriek tomu, že je najväčší a spotrebuje suverénne najviac nafty. Primátor Milan Ftáčnik požiada generálneho riaditeľa o podrobné informácie, čo sa týka nákupu pohonných hmôt.
„Z hľadiska mesta nie je totiž prijateľný model, pri ktorom by dopravný podnik preplácal nákup nafty alebo by platil za služby, ktoré sú pre podnik zjavne nevýhodné,“ tlmočil stanovisko primátora hovorca Ľubomír Andrassy.
Vysoké nákupné ceny generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Pavel Derkay obhajuje tým, že je v nich zarátaná aj nepretržitá obsluha a správa štyroch čerpacích staníc. Tie dopravný podnik prenajíma dodávateľovi – spoločnosti ÖMV Slovensko za necelých 20-tisíc eur ročne.
Derkay na jednej strane tvrdí, že nedisponuje informáciou o tom, koľko stojí ÖMV správa a prevádzka prenajatých staníc. Vyhlásil však, že ak by sa z celkovej ceny dodávanej nafty odpočítali náklady na ich prevádzku, tak by sa Bratislava dostala na úroveň najlacnejšieho prešovského dopravného podniku. Keby však podnik kupoval vlani naftu za prešovské ceny, ušetril by viac ako pol milióna eur.
„Tie ceny sú jednoznačne zle vyjednané a problém bude asi niekde inde,“ konštatoval predseda dopravnej komisie Bratislavy Jozef Uhler. Ide podľa neho o ďalší fakt poukazujúci na nehospodárnosť. „Aj v cenách paliva vidíme rezervy na šetrenie tak, aby sa to neprenášalo na cestujúcich vo forme zvýšenia taríf,“ doplnil.
Dopravný podnik práve organizuje medzinárodný tender na dodávku motorovej nafty. Podľa primátora Ftáčnika je úprava zmluvných vzťahov a šetrenie i v tejto oblasti jednou z požiadaviek, ktoré musí riešiť podnik v súvislosti s návrhom na zvýšenie ceny cestovného. Primátor i komisie mesta žiadajú vedenie dopravného podniku, aby hľadalo vnútorné rezervy smerujúce k výraznejšiemu šetreniu na jeho chode.
„Myslím, že netreba zvyšovať ceny cestovného. Dopravný podnik má napríklad odťahovú službu, ktorá je stratová. To je podľa mňa argument za všetky,“ kritizuje súčasné pomery Uhler. Potrebu zvýšenia cestovného zdôvodnil Derkay v utorok tým, že posledná úprava cien bola v roku 2004, odkedy inflácia dosiahla 17,8 percenta. Hospodárenie Dopravného podniku negatívne ovplyvňuje i zvýšenie DPH, rast cien nafty, zavedenie spotrebnej dane na plyn alebo i Bratislavskej mestskej karty, ktorá umožňuje 10-percentnú zľavu na predplatné cestovné lístky.
Prieskum Pravdy: Ako nakupujú naftu dopravné podniky | ||||
január 2011 | rok 2010 | |||
Dopravný podnik | cena bez DPH | počet litrov | cena bez DPH | počet litrov |
Prešov | 0,96 €/l | 92,15-tisíc | 0,86 €/l | 1,081 milióna |
Košice | 0,99 €/l | 270-tisíc | 0,86 €/l | 3,609 milióna |
Žilina | 1,06 €/l | 59,45-tisíc | 0,91 €/l | 0,662 milióna |
Bratislava | 1,04 €/l | 833,84-tisíc | 0,92 €/l | 8,773 milióna |
Banská Bystrica | na otázky ani po urgenciách neodpovedala |