Plechové garáže alebo výtvarné diela?

"Neviem, prečo sú tu tie garáže, také boli kedysi za socializmu na sídliskách, na námestie to určite nepasuje. A ak to nie sú garáže, tak naozaj neviem, čo to je," rozhorčuje sa Žilinčanka Petra Marková nad stavbou, ktorá nedávno vyrástla na Hlinkovom námestí v centre Žiliny.

04.11.2011 12:00
plechové garáže, Hlinkovo námestie, Žilina Foto:
Plechové garáže pozývajú na výstavu diel umelcov posledného desaťročia v Žiline.
debata

Nie je ani zďaleka osamotená, dielo pobúrilo viacerých obyvateľov, ktorí nahnevaní telefonujú na mestský úrad, a pýtajú sa, kto vôbec dovolil v centre Žiliny postaviť plechové garáže. Prípadne hovoria o bunkroch, skladoch na stoličky alebo dokonca nádobách na smeti.

V skutočnosti však ide o výtvarné dielo, ktoré je súčasťou výstavy diel umelcov posledného desaťročia a ktoré má prilákať návštevníkov do Považskej galérie umenia.

Súhlas na dočasnú inštaláciu plechových stavieb dal primátor mesta Igor Choma, priznáva však, že sťažnosti občanov ho zo začiatku zaskočili. Po rozhorčených telefonátoch prikázal mestskej polícii zistiť, prečo a aké plechové garáže sú vlastne na námestí. Primátor sprvu nevedel, že ich povolil, pretože v žiadosti o povolenie na vystavenie umeleckého diela nebolo uvedené, ako vyzerá a že ide o akúsi imitáciu sídliskových garáží.

Dielo na námestí nemá žiadny popis, jednoducho stojí pri vstupe do galérie. „Označiť dielo nebolo primárne, išlo o sondu autorky do toho reakčného prostredia, kde je to dielo vsadené, o vyvolanie komunikácie,“ vysvetľuje kurátorka Považskej galérie umenia Mira Sikorová.

Negatívne reakcie ľudí si vysvetľuje tým, že ľudia na to nie sú zvyknutí. „Jednoducho náš slovenský divák ešte nie je zvyknutý na to, že niečo, čo sa vymyká normálu, nemusí byť len nejaký kaz vo fungovaní mesta, ale že to môže byť aj umenie, keďže je to len pár metrov od galérie,“ dodáva Sikorová.

Autorka diela, výtvarníčka Ilona Németh pohoršenie Žilinčanov celkom chápe. „Mňa to potešilo v tom zmysle, že na ten objekt reagovali. Môže to otvoriť dialóg o tom, čo môžeme umiestniť do verejného priestoru, či máme na to právo bez dialógu s obyvateľmi,“ dodáva.

Vysvetľuje, že jej dielo pochádza z reality. Plechové garáže kedysi lemovali ružomberské parkoviská. „Zaujímali ma ako formy, ktoré vyzerajú trochu ako sochy, majú neurčitú formu, neviete, či je to UFO alebo niečo iné. Ja som po tom začala pátrať, urobila som videodokument, ako vyzerá Ružomberok s tými objektmi, že zničili sídlisko, na ktorom ich bolo asi tritisíc. Ale na druhej strane môj obdiv mali tie formy, ktoré vyrobili ľudia ako domáce kutilstvo,“ hovorí Németh. Videá sú zároveň súčasťou diela, ide o videoinštaláciu.

Výstavu Nulté roky, ktorej súčasťou je aj videoinštalácia Ilony Németh, bude možné vidieť od decembra aj v Bratislave.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba