Električka musí čakať na predčasné voľby

O licenciu na prevádzkovanie železničnej dopravy medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami tento týždeň požiada nezisková organizácia Trenčianska elektrická železnica. Pravidelná doprava na tejto trati pred pár dňami zanikla a neziskovka chce električku s viac ako 100-ročnou tradíciou zachrániť.

14.12.2011 12:00
Trenčianske Teplice, železničná stanica,... Foto:
Železničná stanica v Trenčianskych Tepliciach zostala bez života. Storočná električka by sa mala prebudiť k životu už ako turistická atrakcia.
1

Neziskovú organizáciu vytvorilo mesto Trenčianske Teplice spolu s Trenčianskou Teplou a Čiernohronskou železnicou. Vláčik by mal na tejto trati jazdiť ako turistická atrakcia, predovšetkým počas kúpeľnej sezóny.

„Finálnym variantom by malo byť, že budovu železničnej stanice v Trenčianskych Tepliciach aj celú trať do Trenčianskej Teplej získajú do vlastníctva samosprávy. Tento variant je však momentálne nepriechodný, pretože sú vyhlásené predčasné voľby a prevod takéhoto rozsiahleho majetku je pozastavený. Budeme musieť počkať na ustanovenie novej vlády,“ vraví trenčianskoteplický primátor Štefan Škultéty.

V tejto situácii rokujú samosprávy so železnicami o dvoch možnostiach dočasného riešenia. Prvou je nájom infraštruktúry, kým nebude doriešený prevod majetku. Do úvahy prichádza aj scenár, podľa ktorého by infraštruktúra zatiaľ zostala vo vlastníctve železníc, a neziskovka by platila poplatok za využívanie trate, za každú jazdu vláčikom.

Trenčianska Teplá už kúpila od Železničnej spoločnosti Slovensko vozidlá aj budovu depa „Depo a vozidlo sme predali za symbolickú cenu 1 000 eur, obce nemajú potenciál, aby to kúpili za trhovú cenu či zostatkovú hodnotu. Tento projekt sa mi javí ako veľmi dobrá cesta, ako zachraňovať takéto trate, ktoré sú málo výkonné a vysoko stratové,“ dodal generálny riaditeľ železničnej spoločnosti Pavel Kravec.

Čiernohronská železnica bude robiť odborného garanta a zabezpečovať prevádzku. Cez zimu chce zabezpečiť aspoň kondičnú prevádzku. Vláčik pôjde raz za mesiac, aby sa železnica hýbala a nebolo také jednoduché ju rozkradnúť. „Cez hlavnú turistickú sezónu, teda od mája do septembra, chceme už zabezpečovať dopravu každý deň ako turistickú atrakciu, teda za turistické ceny. Dovtedy musíme vozidlá upraviť, aby mali historický vzhľad, budú v nich sprievodcovia v historických uniformách,“ hovorí o budúcnosti električky riaditeľ neziskovej organizácie Čiernohronská železnica Aleš Bílek.

Najbližšia jazda električky by sa mohla uskutočniť už medzi sviatkami, ak sa dovtedy dohodnú samosprávy so železnicami.

Úzkokoľajná železnička medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami je najstaršou verejnou elektrickou traťou na území Slovenska, v prevádzke je od roku 1909. Verejná doprava na nej zanikla 11. decembra 2011, keď vstúpil do platnosti nový cestovný poriadok. Dôvodom bola jej stratovosť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba