Za štiavnickú Anču sa postavilo takmer 15-tisíc ľudí

Banskoštiavničania boj za zachovanie vlakového spojenia medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou stále nevzdávajú. Pod petíciu, ktorou chcú zvrátiť rozhodnutie ministerstva dopravy, zozbierali takmer 15-tisíc podpisov.

11.09.2012 15:25
vlak, Banská Štiavnica Foto:
Osobná vlaková doprava medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou má byť zrušená od 9. decembra.
debata (7)

S osobnou vlakovou dopravou medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou sa neráta od 9. decembra. Ministerstvo dopravy jej zrušenie zdôvodňuje ekonomikou.

O záchranu svojej štiavnickej Anče bojujú petíciou miestni aktivisti, ktorí ju spustili po skončení pripomienkového konania k návrhu nového cestovného poriadku. Zdôvodnili ju tým, že ich pripomienky a argumenty neboli vypočuté a chcú nechať zaznieť hlas občanov. Petíciu uzatvorili v nedeľu, pričom za 44 dní získali 14 762 podpisov a dnes ju doručili ju na ministerstvo dopravy.

„Sme presvedčení, že takýto výsledok si zasluhuje pozornosť ministra dopravy a ďalších relevantných orgánov, preto ich vyzývame, aby opätovne zvážili svoje predbežné rozhodnutie. Je to postoj obyvateľov nášho regiónu, pravidelných cestujúcich aj návštevníkov mesta, ktorí využívajú železničnú dopravu a s plánovanými krokmi ministerstva sa nestotožňujú,“ uviedla za iniciátorov občianskej petície Jana Kuzmová.

Aktivisti apelujú na ministra dopravy, aby spoločne s nimi hľadal alternatívne riešenie. „Minister doposiaľ nevyužil všetky dostupné opatrenia na zefektívnenie prevádzky dopravy, preto považujeme za neprípustné osobnú dopravu zrušiť bez predchádzajúcej snahy o jej revitalizáciu a ekonomické zefektívnenie,“ povedala Kuzmová s tým, že po petícii je podľa nich ideálna atmosféra na zmeny a oni sami majú množstvo podnetných návrhov. „Keďže názor tak početnej skupiny ľudí by nemal byť odignorovaný, s výsledkom petície plánujeme pracovať ďalej. Akým spôsobom, to závisí od postoja ministerstva a ďalších príslušných orgánov,“ dodala.

Ministerstvo dopravy od začiatku argumentuje ekonomickou nerentabilnosťou a malým záujmom cestujúcich o využívanie vlakov na tejto trati. „V jednom vlaku na tejto trase jazdí v priemere 13 ľudí, čo znamená, že vlak si na seba zarobí iba päť percent toho, čo reálne stojí jeho prevádzka. Naozaj si dnes nemôžeme dovoliť luxus dotovať vlaky, o ktoré cestujúci nemajú záujem, respektíve sa záujem prejaví len podpisom petície. Preto v novom grafikone počítame s utlmením dopravy na tejto a ďalších piatich vlakových linkách,“ povedala Katarína Šimková z komunikačného odboru ministerstva. Na margo petície Banskoštiavničanov uviedla, že ju vnímajú. „Ak by ľudia, ktorí sa pod ňu podpísali, vlakom aj pravidelne cestovali, nemuseli by sme ho pravdepodobne zrušiť. Realita je však iná,“ dodala.

Proti zrušeniu osobnej vlakovej dopravy je mesto, okolité obce aj banskobystrická župa. Primátorka Banskej Štiavnice zdôrazňuje význam mesta ako lokality UNESCO, zrušením osobných vlakov podľa nej utrpí jeho rozvoj i celý región, ktorý stavia prioritne na cestovnom ruchu.

Rovnako ako primátorka aj banskobystrický župan Vladimír Maňka (Smer) hovorí, že nie všetko možno vidieť len cez ekonomiku. „Sú isté výnimky a medzi ne určite patrí Banská Štiavnica, mesto UNESCO, kde sme sa zaviazali ešte v roku 2002 zákonom, že budeme tomuto regiónu pomáhať. Aj z hľadiska budúcnosti cestovného ruchu. Ak niečo zrušíme, môže to mať neskôr obrovské dosahy,“ povedal. Hovorca župy Peter Hajnala v uto­rok uviedol, že Maňka bude s ministrom Počiatkom ešte rokovať a verí, že sa mu nakoniec podarí ministerstvo presvedčiť.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba