Z Trate mládeže chcú Štiavničania kultúrnu pamiatku

Trať mládeže, ktorú kedysi stavali tisícky mladých brigádnikov, by sa mohla stať národnou kultúrnou pamiatkou. S návrhom prišla Banská Štiavnica a pamiatkari sa ním už zaoberajú. Mesto v tom vidí jednu z ciest, ako do budúcnosti zachrániť prevádzku trate medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou.

19.12.2012 12:00
vlak, štiavnica, vlaky, trať mládeže Foto:
Legendárnu Trať mládeže z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice chce mesto Banská Štiavnica zaradiť medzi národné kultúrne pamiatky.
debata (3)

O zachovanie osobných vlakov bojovali Štiavničania naposledy tento rok. Mesto argumentovalo aj tým, že ide o trať, známu ako Trať mládeže, ktorá sa stala historickým fenoménom. „Stavalo ju viac ako 47-tisíc brigádnikov a dobrovoľníkov z viacerých krajín, aby Banskú Štiavnicu spojila so svetom. Ide o výnimočné dielo, ktoré si zaslúži, aby sa stalo chránenou pamiatkou,“ hovorí banskoštiavnická primátorka Nadežda Babiaková.

Svoj návrh na vyhlásenie legendárnej železničnej trate za pamiatku zdôvodnili tým, že trať vznikla ako budovateľská aktivita medzinárodného charakteru, pričom celý proces stavby jedinečným spôsobom zachytáva históriu na našom území po skončení druhej svetovej vojny s jej pozitívami i negatívami. Okrem technickej náročnosti stavby poukázali aj na to, že práve pri jej budovaní sa zrodil najvýznamnejší slovenský folklórny súbor Lúčnica.

Mesto očakáva, že zápis medzi chránené pamiatky pomôže k zviditeľneniu trate a môže ju dostať do širokého povedomia. „Otvoria sa aj nové možnosti na financovanie rôznych aktivít, ktoré by prospeli k udržiavaniu Trate mládeže a historicky hodnotných objektov, ktoré s ňou súvisia, ale aj k vyťaženiu vlakového spojenia medzi naším mestom a Hronskou Dúbravou,“ spresnila primátorka. K zvýšeniu počtu cestujúcich by malo prispieť tiež zavedenie autobusového spojenia z mesta na železničnú stanicu, ktoré sa plánuje na jar budúceho roku či propagácia trate ako súčasť atraktívnej ponuky mesta UNESCO pre turistov.

Snahy mesta podporujú aj okolité obce, ktoré spoločne bojovali proti zrušeniu štiavnickej Anče. „Akékoľvek kroky na záchranu tejto trate, aj v podobe jej vyhlásenia za pamiatku, sú osožné pre celý región. Navyše, ak chceme pracovať na rozvoji turizmu,“ povedal starosta Banskej Belej Branislav Bardirád.

Pamiatkari návrh Štiavničanov prijali a začali proces preverovania súčasného stavu a špecifikácie pamiatkových hodnôt. „Trať mládeže má svoju historickú hodnotu. Môžeme ju charakterizovať ako technickú pamiatku, pretože je to dielo, ktoré technicky zabezpečovalo dopravný systém. Návrhu na vyhlásenie za pamiatku však predchádza proces, v rámci ktorého musíme preštudovať a posúdiť všetky materiály,“ spresnila riaditeľka banskobystrického krajského pamiatkového úradu Zuzana Klasová.

To, že Trať mládeže postavili iba pred vyše šesťdesiatimi rokmi, podľa nej nezohráva úlohu. „Nie je to obmedzené vekom, najpodstatnejšie je, či nehnuteľnosť alebo vec, ktorá má byť kultúrnou pamiatkou, prezentuje nejaké kultúrno-historické hodnoty v historickom kontexte,“ dodala. Potvrdila, že pamiatkovo chránené objekty majú väčšiu šancu pri získavaní peňazí na ich zachovanie a obnovu z rôznych grantov a fondov.

Ak by sa trať stala chránenou pamiatkou, podľa odborníka na cestovný ruch Ľubomíra Motyčku by jej to určite mohlo pomôcť. „Keby sa z vlaku, ktorým cestujú bežní ľudia, podarilo urobiť navyše niečo na spôsob dovolenkového, oddychového a zábavného, získal by na atraktívnosti a spolu s ďalšími aktivitami okolo trate by sa mohol stať súčasťou turistického produktu tohto regiónu,“ povedal.

O zatraktívnenie železničnej stanice v Banskej Štiavnici sa stará občianske združenie Štokovec, ktoré v jej nevyužitých priestoroch už tretí rok vytvára umelecko-kultúrne centrum. V súčasnosti pracujú na projekte Múzea Trate mládeže, ktoré by svojich prvých návštevníkov malo privítať už v lete na budúci rok.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba