O zapožičanie povstaleckého vlaku Štefánik požiadalo železničné múzeum v Utrechte, kde má patriť k najzaujímavejším exponátom. „Je to jediný pancierový vlak na svete, ktorý je pojazdný, nijaký iný taký neexistuje. Nikto zatiaľ nespojazdnil pancierový vlak takým spôsobom, ako sme to urobili my,“ podčiarkuje výnimočnosť vlaku riaditeľ Múzea SNP v Banskej Bystrici Stanislav Mičev. Spojazdnili ho už v roku 2009, pričom ho predviedli aj v rámci historických rekonštrukcií bojov, čo vyvolalo veľký ohlas v zahraničí, najmä v západnej Európe.
Podľa Mičeva ide o najväčší výstavný projekt v zahraničí, aký kedy slovenské múzeá realizovali. Všetky náklady spojené s výstavou hradí holandská strana, pričom len preprava štyroch vozňov tam a späť bude stáť viac ako 100-tisíc eur.
Na výstavu poputujú dva originálne opancierované vozne a dve repliky. Originály z povstaleckého vlaku, guľometný a tankový vozeň, v súčasnosti prechádzajú rozsiahlou generálnou rekonštrukciou v Železničných opravovniach a strojárňach vo Zvolene. Podieľa sa na nej asi dvadsať ľudí a podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Ladislava Poóra materiálové náklady nie sú vysoké. „Toto nie je komerčná záležitosť, ale vec stavovskej cti. Náš podnik má totiž svoj pôvod vo zvolenských železničných opravovniach, v ktorých naši starí otcovia a otcovia pred takmer sedemdesiatimi rokmi vyrobili pancierový vlak Štefánik a ďalšie dva Hurban a Masaryk. Hovoríme o hodnote, ktorá sa nedá vyjadriť peniazmi, ale o pocite, že sme spravili to, čo spraviť treba,“ povedal.
Na cestu do Utrechtu sa povstalecký vlak Štefánik vydá v polovici marca. Zo Zvolena do Bratislavy pôjde po železnici, vozne do Holandska odtiaľ prevezú na kamiónoch.
Vlak Štefánik bol prvý z trojice pancierových vlakov. Vyrobili ho v krátkom čase v septembri 1944 a do bojov bol prvýkrát nasadený 5. októbra toho istého roku v Starej Kremničke. Mal guľometný, tankový aj tykadlový vozeň, ktorý vlak chránil pred mínami. „Tieto vlaky postavili z bežných vagónov s improvizovaným pancierovaním, pričom sa využili aj nepojazdné tanky. Ich výzbroj bola funkčná, takže ich položili na plošinové vagóny, opancierovali a zaradili do súpravy,“ priblížil historik Múzea SNP Marián Uhrin. Povstalecká armáda sa takto snažila doplniť si ťažkú výzbroj, ktorej nemala dostatok. V spojení so železničnou sieťou na strednom Slovensku boli improvizované pancierové vlaky veľmi dobre využiteľné.
Výstava Vlaky vo vojne sa uskutoční pri príležitosti 300. výročia podpísania mierovej zmluvy v Utrechte v tamojšom železničnom múzeu. Otvoria ju 30. marca a potrvá do 30. septembra. Projekt Múzea SNP Oživili sme pancierový vlak budú sprevádzať výstavy o SNP a pancierových vlakoch.