Fio bankaFio banka

V Košiciach prevážali Ľubku

Pri košickej železničnej stanici sa po takmer tridsiatich rokoch opäť roztočili kolesá historického motorového vozňa M 131.

11.04.2013 10:00
vlak, lubka, zeleznica Foto: ,
Železniční nadšenci včera presunuli historický motorový vozeň M131 z opravárenských dielní do košického rušňového depa.
debata (1)

Členovia Klubu historických koľajových vozidiel z Košíc ho včera presunuli z opravárenských dielní do rušňového depa. Mašinku nazvanú Ľubka predstavia počas rušňoparády, ktorá bude o necelé dva týždne.

„Máme za sebou veľmi náročné etapy záchrany historického motoráku. Veľmi dlhá bola cesta k jeho odkúpeniu od štátu, ešte náročnejší bol prevoz mašinky z areálu Strednej odbornej školy železničnej, no a najnáročnejšia bola oprava mimoriadne zničenej skrine, interiéru a chýbajúceho elektrického zariadenia,“ zhodnotil náročnú renováciu podpredseda Klubu historických koľajových vozidiel pri Rušňovom depe Haniska pri Košiciach Ľubomír Lehotský. Vrcholom obnovy historického „motoráku“ bude inštalácia originálnej vagón-galérie v interiéri voza, ktorá návštevníkom priblíži najkrajšie a najatraktívnejšie kúty Košického kraja. Motorový vozeň sa potom s originálnou výstavou predstaví na viacerých miestach východného Slovenska.

Populárny motoráčik sa zatiaľ z dielní do rušňového depa nepresúval vlastnou silou, no podľa nadšencov sa táto chvíľa blíži. Motor síce po tridsiatich rokoch pretočili, no nie je isté, či by jeho naštartovanie tejto fáze nenarobilo viac škody ako osohu. Zatiaľ použili na jeho presun inú lokomotívu. „Čaká nás ešte oprava motora, technické skúšky a vybavenie interiéru drevenými lavicami. Nie je však nereálne, že náš motorák odvezie prvých cestujúcich už v tomto roku,“ povedal predseda občianskeho združenia Klub historických koľajových vozidiel Peter Pajtáš.

Náročná oprava zatiaľ stála takmer 30-tisíc eur a stovky brigádnických hodín. Po dokončení to bude štvrtý motorový vozeň tohto typu na Slovensku. Typ M 131 kedysi patril medzi najrozšírenejšie, najspoľahlivejšie a najpopulárnejšie. V povojnovom období premával na všetkých lokálnych tratiach v Československu, slúžil vyše tridsať rokov. Vozne s charakteristickou červenou farbou si vďaka silnému a spoľahlivému motoru T 301, známemu z nákladného auta Tatra 111, získali obľubu. Motorových vozov tohto typu vyrobili 549 kusov. Mali rôzne prezývky ako Hurvínek, Kredenc, Stotridsaťjednotka či Splašená bedňa.

Zrekonštruovaný vozeň Ľubka vyrobili v roku 1956 a slúžil v okolí Zvolena, Lučenca a Fiľakova. Na prelome rokov 1977 a1978 sa jeho prepravná úloha skončila a v Českých Veleniciach ho prestavali na trolejársky vozeň. Na východe Slovenska takto slúžil do roku 1984. Neskôr ho odovzdali SOU železničnému v Košiciach ako názornú učebnú pomôcku. Pre svoju technickú zastaranosť však stratil túto funkciu a ujali sa ho železniční nadšenci.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter