Po obnovenej úvraťovej trati sa stále nejazdí

Unikátnu železničnú trať, ktorá prekonáva stúpanie do kopca pomocou úvratí, si turisti stále nemôžu vychutnať celú. Pritom dobrodružné jazdy z kysuckej Vychylovky do Oravskej Lesnej mali byť realitou už od začiatku leta.

01.10.2013 14:00
09-zeleznicka1 Foto: ,
Lesná úvraťová železnička má stanice vo Vychylovke a Oravskej Lesnej. Turisti sa môžu odviezť len po niektorých častiach.
debata

Náročná rekonštrukcia trate sa skončila síce už pred rokom, ale mašina turistov po nej nevozí, pretože jej chýba technický preukaz.

Po zrekonštruovanej trati by mali voziť turistov dreziny. Jednej však stále chýba platný doklad o schválení technickej spôsobilosti, a preto sa na trať nedostanú ani turisti. „Ide o samostatný právny úkon, pričom žiadateľ, Kysucké múzeum v Čadci, o jeho vydanie pre uvedenú drezinu síce požiadal, ale bez uvedenia hodnoverných údajov. Nepredložil doklady, podľa ktorých možno na trh a do prevádzky uviesť len dráhové vozidlá schváleného typu,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa s tým, že o tom informovali múzeum e-mailom.

Kým ministerstvu doklady chýbajú, múzeum je presvedčené, že dodalo všetko, čo bolo treba na preukázanie spôsobilosti a vystavenie technického preukazu pre drezinu. Riaditeľ Kysuckého múzea v Čadci Miloš Jesenský hovorí, že zatiaľ neevidujú žiadnu výzvu k prípadnému doplneniu predloženej dokumentácie.

„V súčasnosti je toto vozidlo využívané iba na technické jazdy zamestnancov z dôvodu obhliadky stavu trate, prípadne vykonanie drobných údržbových prác na zmienenom úseku. Podľa novelizovaného zákona o dráhach musí byť tomuto vozidlu vydaný technický preukaz reflektujúci schválenie typu a schválenie spôsobilosti na prevádzku, žiadosť o získanie príslušných povolení sa v súčasnosti na ministerstve dopravy vybavuje,“ dodal Jesenský.

Návštevníci sú sklamaní, najmä tí, ktorí vedia, že slávnostná skúšobná jazda sa po opravenej trati uskutočnila už vlani. „Veľká atrakcia, ktorá, zdá sa, stojí pre úradnícku byrokraciu. Čo mám na to povedať, je to smutné. Aspoň že prostredie skanzenu je veľmi príjemné,“ povedala návštevníčka skanzenu vo Vychylovke 36-ročná Iveta zo Žiliny. Lesné železnice tak stále premávajú každá osobitne, z Oravskej Lesnej do sedla Beskyd a z Vychylovky cez skanzen, kde prekoná dve úvrate a vracia sa naspäť do stanice.

Úvraťový systém je výnimočný tým, že umožňuje prekonávať prevýšenia na pomerne krátke vzdialenosti. Vozidlo najprv ide dopredu, potom cúva a takto stúpa do kopca. Je to jediná takáto atrakcia na Slovensku. Železnička kedysi slúžila na zvážanie dreva. Neskôr ju demontovali a pred úplným zničením ju zachránili práve nadšenci a múzeá, ktoré zvyšky tratí zobrali do správy. Do rekonštrukcií oboch lesných železničiek v kysuckej Vychylovke a Oravskej Lesnej investoval Žilinský samosprávny kraj za pomoci eurofondov za osem rokov vyše 2,3 milióna eur.

Samotné prepojenie tratí, kde celý úsek má 11 kilometrov, trvalo posledné tri roky, stálo 450-tisíc eur. Skúšobnú jazdu úspešne absolvovala trať vlani v septembri. Turistom mala slúžiť už počas tohtoročnej letnej sezóny, ktorá sa aj spolu s prevádzkou kysuckej časti železnice končí 31. októbra. „Aj keď vnímam náročnosť procesu schvaľovania, verím, že k získaniu technického preukazu pre drezinu dôjde ešte v tomto roku,“ dúfa riaditeľ múzea Jesenský. Ak drezina povolenie na vozenie turistov získa, začne ich cez úvrate z Kysúc na Oravu voziť až budúci rok v máji.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Orava #železnička #úvrať #preukaz