Zrušenú električku chcú vrátiť na koľaje

Vláda má záujem obnoviť premávku na elektrickej železničnej trati medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami.

11.10.2013 14:00
električka, trenčianske teplice, trenčianska... Foto: ,
Železničná stanica v Trenčianskych Tepliciach zostala opustená. Storočnú električku by sa mal prebudiť k životu unikátny projekt.
debata (9)

O jej prevádzku by sa však museli postarať samosprávy. Túto vyše 100-ročnú trať železnice zrušili pre jej stratovosť koncom roka 2011, za vlády Ivety Radičovej, súčasná vláda má však iný názor.

„Naším cieľom nie je trate rušiť, ale umožniť na nich prevádzku všade tam, kde to má potenciál. V tomto prípade ide predovšetkým o turistickú atrakciu, a preto navrhujeme, aby sa našiel model, keď sa na prevádzke trate bude podieľať aj samospráva, ktorej cieľom by malo byť takéto aktivity podporovať,“ povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

Na svojom výjazdovom rokovaní v Handlovej schválila vláda v stredu uznesenie, v ktorom odporúča predsedovi Trenčianskeho samosprávneho kraja, aby v spolupráci s mestom Trenčianske Teplice a obcou Trenčianska Teplá predložil ministerstvu dopravy projekt viaczdrojového financovania prevádzky regionálnej trate Trenčianska elektrická železnica. Tento projekt majú samosprávy predložiť do konca budúceho roka. Uznesenie vlády ich trochu zaskočilo.

„Tento návrh náš samosprávny kraj neinicioval, úloha je pre nás úplne nová. Budeme sa ňou spolu s ostatnými zainteresovanými partnermi zaoberať,“ povedal Peter Toman z tlačového oddelenia Trenčianskeho samosprávneho kra­ja.

Štefana Škultétyho, primátora Trenčianskych Teplíc, takisto prekvapila iniciatíva vlády. Kúpeľné mesto by privítalo obnovenie elektrickej železnice, problémom sú však peniaze. „Kým električka fungovala, financovali ju železnice. Obe samosprávy, či už mesto Trenčianske Teplice alebo obec Trenčianska Teplá, nemajú také prostriedky, aby sa mohli podieľať na financovaní pravidelnej dopravy. Určite potrebujeme spolufinancovanie zo strany župy a štátu. Sme pripravení rokovať a prispieť naším dielom, ale len vzhľadom na možnosti, aké majú obe obce,“ zdôraznil trenčianskoteplický primátor.

Podľa Martina Kóňu by projekt mohol fungovať tak, že štát si ponechá zodpovednosť za údržbu trate a samosprávy sa postarajú o to, aby na trati jazdil dostatočný počet vlakov.

Od konca roku 2011, keď sa skončila pravidelná premávka na regionálnej trati, chátra aj budova železničnej stanice v Trenčianskych Tepliciach. Obľúbili si ju bezdomovci a podľa toho aj vyzerá. Miestni obyvatelia len krútia hlavou. „Chodím každý deň okolo, je to hrozné. Nič sa nemení, je tu špina a neporiadok, nemá to kto upratať. Je to strašná škoda, že električka prestala premávať. Určite by som ju využívala, každý by ju využíval,“ povedala dôchodkyňa, čo chcela zostať v anonymite.

„Je to taká tradícia, obyvateľom Trenčianskych Teplíc nahrádzala MHD, pre turistov to zase bola atrakcia, spojenie z rýchlikovej železničnej stanice v Trenčianskej Teplej do kúpeľného mesta. Žijem tu vyše 40 rokov, električka patrila k Trenčianskych Tepliciam a bolo by dobre, keby sa to obnovilo,“ dodala Anna Krivdová z Trenčianskych Teplíc. Ďalší obyvateľ kúpeľného mesta Pavol Hollý sa obáva, že raz sa nájdu podnikavci, ktorí vytrhajú koľaje, aby ich speňažili, a bude po trati. Je presvedčený, že argumenty o stratovosti električky boli skreslené.

„To bolo spravené úmyselne. Cestovný poriadok električky bol schválne zostavený tak, aby nechodil k vlakovým spojom v Trenčianskej Teplej. Električka odchádzala napríklad tri minúty pred príchodom vlaku alebo mala príchod do Teplej dve minúty po odchode rýchlika. Potom samozrejme nebola využívaná tak, ako by mohla byť. Je to obrovská škoda, električka je vždy lepšia ako autobus, už len kvôli znečisťovaniu životného prostredia,“ vraví Hollý.

Vo februári 2013 vznikla nezisková organizácia Trenčianska elektrická železnica, ktorá zabezpečuje nepravidelnú dopravu na tejto trati, aby celkom nezhrdzavela. Vláčik absolvuje trať približne raz za mesiac. „Okrem toho sú občas jazdy na objednávku, svadobné jazdy, výlety či rodinné oslavy. V takomto režime je to ziskové. Na pravidelnú dopravu už električka neslúži. Pravidelná premávka závisela od dotácií štátu, keď tie prestali, zanikla aj premávka. Teraz to financuje vlastne obec a mesto zo svojich rozpočtov,“ povedal Dušan Nosál, riaditeľ neziskovej organizácie Trenčianska elektrická železnica. Trenčianska elektrická železnica organizuje jazdy ako turistickú atrakciu pri rôznych príležitostiach, napríklad ku Dňu detí, na Mikuláša či Veľkú noc. Obyčajný lístok stojí 1 euro, spiatočný lístok 2 eurá.

Úzkokoľajná železnička medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami je najstaršou verejnou elektrickou traťou na území Slovenska, v prevádzke je od roku 1909. Dlhá je približne 5,5 kilometra. V roku 2000 prešla generálnou opravou, ktorá stála približne 20 miliónov korún (asi 664-tisíc eur).

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #električka #trenčianske teplice #trenčianska teplá