„Poškodené sú dve miesta asfaltobetónového tesnenia na návodnej strane prívodného kanála na Vodné dielo Gabčíkovo. Jeden poškodený úsek na pravobrežnej hrádzi vo vzdialenosti cca tri kilometre od vodného stupňa Gabčíkovo má dĺžku asi šesť metrov a druhé poškodené miesto, ktoré je na ľavobrežnej hrádzi vo vzdialenosti asi sedem kilometrov od Gabčíkova, má dĺžku zhruba 20 metrov,“ vysvetlil hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku s tým, že pokiaľ ide o plošný rozsah poškodenia, špeciálnou asfaltobetónovou zmesou sa bude musieť zaliať približne 20 m2 poškodenej plochy.
Podľa jeho slov sa najskôr musí znížiť vodná hladina v Gabčíkove na kótu 128,4 metra nad morom (m.n.m.), čo je o 1,7 m nižšie oproti minimálnej prevádzkovej hladine. „Potom sa musia poškodené miesta vysušiť. Po hrádzi sa na inkriminované miesta dostanú opravárenské plošiny, poškodené miesta sa budú musieť ešte čiastočne narezať, podobne ako pri oprave výtlkov na cestách,“ ozrejmil.
Poškodené miesta sa budú zalievať špeciálnou asfaltobetónovou zmesou, pričom je to náročnejšie oproti oprave cesty, lebo v tomto prípade ide o práce na svahu. „Poškodenie nie je nebezpečné, ale SVP musí aj takéto poškodenie preventívne opraviť, aby v budúcnosti nemohlo dôjsť k prípadnej deštrukcii,“ zdôraznil. Podotkol, že vinník poškodenia je neznámy, pretože s najväčšou pravdepodobnosťou do hrádzí prívodného kanála narazili v predchádzajúcich rokoch neznáme lode. „Ak narazili a lodiam sa nič nestalo, tak samozrejme, že sa nikto nepriznal,“ pokračoval.
Vodná hladina prívodného kanála VDG sa znižuje postupne. „Už od pondelkového rána hladinu pomaly znižujeme, od 15.00 h bude zastavená plavba, aby mali lode ešte tri hodiny času priplávať do bratislavského prístavu, pretože do 18.00 h sa už dostaneme na kótu 130,1 m.n.m, čo je minimálna prevádzková hladina,“ vysvetlil.
V utorok do 6.00 h klesne voda o ďalších 90 cm. To znamená, že na kótu 129,2 m.n.m a do stredy do 6.00 h na kótu 128,4 m.n.m, čo bude už maximálne zníženie hladiny, odkedy sa začnú vykonávať aj opravy.
Poškodenia sú bežné, vinník sa hľadá ťažko
Podobným poškodeniam sa podľa Krna zabrániť nedá. „Ak niekedy v noci nejaká loď narazí na stenu prívodného kanála a nikto okrem jej posádky to nezbadá, tak ťažko hľadať vinníka,“ upozornil. Podotkol, že predbežná kalkulovaná cena na opravu týchto dvoch poškodených miest je 25 000 eur. Podobnému poškodeniu VDG došlo už aj vlani, keď do hrádze narazil remorkér. Havária bola zaznamená aj v roku 2005.
Plavby sú do nedele povolené len smerom na Viedeň. Podľa hovorkyne Štátnej plavebnej správy Jany Vadkertyovej je na zvážení lodných kapitánov, či sú lode schopné tento úsek preplávať aj napriek mierne poklesnutej hladine.
Kapitán z bratislavského prístavu Milana Sobota tvrdí, že toľko lodí tu ešte nekotvilo. „Na mojom úseku prístavu je až 18 lodí, ďalej ich kotví ešte asi šesť. Nikdy ich tu toľko nebolo. Prevažne americkí turisti sú spokojní, jediné s čím môžu mať problém, je zmena programu a trasy,“ hovorí.
Lode, čo smerujú do Viedne, sa tu zdržia väčšinou len pár hodín, horšie sú na tom podľa neho tie, ktoré idú do Budapešti. Cestovné kancelárie si však so zmenou programu poradili. Pre pasažierov podľa Sobotu zabezpečili cestu do Budapešti autobusom, a keď sa po celodennom výlete vrátia späť, môžu loďou pokračovať zasa do Viedne. Dodáva, že hoci viaceré z nich odplávajú z prístavu v priebehu pár hodín, zasa pribudnú ďalšie.
Dôchodkyňa Rachel Kolková z Michiganu (USA) sa spolu s manželom plaví z Budapešti do Amsterdamu. V Bratislave zostávajú len o deň dlhšie, ako pôvodne mali. „Nevedeli sme o tom, ale výlet si užívame. Boli sme už na pešej obhliadke mesta a Bratislava je nádherná. Je tu veľa miest, ktoré sa oplatí vidieť, aj tie dva dni sú málo,“ povedala. Náhradný program pre nich pripravila cestovná kancelária, cez ktorú si dvojtýždňový riečny zájazd kúpili.
Šéfkuchár jednej z ďalších kotviacich lodí Ari Baracuda z Indonézie sa teší, že si bude môcť poriadne doplniť šatník. „Naša loď tradične prichádza do prístavu skoro ráno a do Viedne vyráža o jednej popoludní. Teraz tu strávime o 18 hodín viac, ale aspoň si konečne pokojne nakúpim,“ povedal. Turisti na lodi podľa neho vôbec nie sú z nečakaného predĺženia v strese. Užívajú si a podľa toho, čo počul, viacerí z nich sa chystajú užiť si nočnú Bratislavu.
Jarovecké hausbóty sa musia pripraviť na nižšiu hladinu
Majitelia hausbótov v Jaroveckom ramene by sa mali v týchto dňoch pripraviť na zníženie vodnej hladiny Dunaja. Slovenský vodohospodársky podnik oznamuje, že sa v súvislosti s opravou poškodeného asfaltovo-betónového tesnenia v prívodovom kanáli Vodného diela Gabčíkovo zníži hladina v kanáli na 128,4 m n.m. „Prakticky to znamená, že vodná hladina bude na vodnom stupni Gabčíkovo o 2,8 metra nižšie ako počas bežnej prevádzkovej hladiny a zhruba o jeden meter nižšie, ako to bolo pred rokom,“ informuje štátny podnik. Opravy sa uskutočnia v dňoch 14. až 20. októbra.
Mnohé z plávajúcich zariadení v Jaroveckom ramene sa ocitnú prakticky na dne vodnej plochy. Slovenský vodohospodársky podnik preto vyzýva ich majiteľov a prevádzkovateľov, aby počas mimoriadnej manipulácie na vodnom diele hausbóty riadne zabezpečili. „Počas znižovania i zvyšovania hladiny na bežnú prevádzkovú kótu zároveň požadujeme, aby si majitelia hausbótov zabezpečili stály dozor,“ píšu vodohospodári. Súčasne upozorňuje, že za prípadné škody spôsobené manipuláciou na vodnom diele a za škody spôsobené zariadeniami na vodohospodárskych objektoch zodpovedajú majitelia plávajúcich zariadení.