Cesta v Strečne dostáva zabrať, od kamiónov aj počasia

Preťaženú cestu medzi Žilinou a Martinom, ktorá je hlavným severným ťahom z Bratislavy do Tatier a na východ Slovenska, museli cestári opäť opravovať. Údržbu potrebovali tesnenia na mostoch, ale aj kryt vozovky, na ktorom sa objavili výtlky, vypukliny a rôzne deformácie. Počas tohto víkendu budú pokračovať opravy výtlkov v okolí Martina.

19.10.2013 17:15
trojpruh, Strečno, Žilina, Martin, cesta Foto: ,
Cestu medzi Žilinou a Martinom pred štyrmi rokmi zmenili na trojpruh.
debata (3)

Nový koberec bol na 11 kilometroch popod Strečno natiahnutý len pred štyrmi rokmi, asfalt vo Vrútkach sa vynovil len nedávno, most pri výjazde zo Žiliny opravovali pred dvoma rokmi. Niektoré nedostatky sa odstraňovali v záručnej lehote, ale poškodenia povrchu vozovky zrejme súvisia najmä s nadmerným dopravným zaťažením.

„Úsek cesty I/18 medzi Žilinou a Martinom je nadmerne dopravne zaťažená komunikácia, na ktorej prirodzene vplyvom najmä dopravy, ale aj výkyvom klimatických podmienok dochádza k vzniku rôznych nepredvídateľných porúch, ktoré v rámci našich technických a finančných možností priebežne odstraňujeme,“ uviedla hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.

Prípustná intenzita na tejto ceste je prekročená takmer trikrát, a to sa prejavuje aj na opotrebovaní a oveľa rýchlejšom ničení krytu vozovky. Vypukliny na asfalte pri krajnici najmä v smere z Vrútok do Žiliny sa objavili po horúcom lete. „To je najhoršie pre asfalt, keď sa počas horúcich dní tvoria zápchy, autá zastavia, pomaly sa posunú a zase zastavia. To je nerovnomerný tlak kolesami na vozovku, najmä pri ťažkých nákladných autách vznikajú na vozovke rôzne deformácie,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Okrem plánovaných opráv výtlkov pri Martine počas tohto víkendu budú robiť cestári v októbri a novembri aj údržbu vodiacich pásov medzi pruhmi. Počas „dušičkového“ obdobia nemajú naplánované žiadne obmedzenia dopravy, čo však podľa Hromcovej neznamená, že ak sa vyskytne havarijná situácia, k tomu nemôže dôjsť.

Trojpruhová cesta aj s deliacimi stredovými retardérmi je v Strečne už štyri roky. Trojpruh sa strieda na dvoch úsekoch, v smere od Vrútok do Žiliny na dvojkilometrovej trase a v opačnom smere od Žiliny na vyše štyroch kilometroch. Tieto úpravy mali zrýchliť prepravu a zvýšiť plynulosť premávky. Na celom úseku, kde boli časté smrteľné nehody, odvtedy platí zákaz obiehať s výnimkou trojpruhových úsekov, pričom jazdné pruhy od seba delia mechanické zábrany. Toto riešenie však v žiadnom prípade nemôže nahradiť diaľnicu.

Odborníci, ale aj motoristická verejnosť upozorňujú na potrebu vybudovania diaľnice a tunela Višňové, ktorý Strečniansky priesmyk odbremení od tranzitnej dopravy. Medzi Žilinou a Martinom prejde denne až 30-tisíc vozidiel, z toho asi tretina sú kamióny. Výstavba očakávaného tunela sa od prerazenia prieskumnej štôlne pred jedenástimi mesiacmi však stále odkladá.

Čo sa ešte plánuje

  • lokálne opravy výtlkov na ceste I/18 okolo Martina 19. – 20. 10. 2013
  • údržba vodiacich prahov v úseku trojpruhu Strečno – Dubná Skala (október – november)
  • čistenie odstavných plôch – priebežne podľa potreby

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Žilina #Martin #cesta #Strečno #trojpruh #cestári