Zelená škola učí lásku k prírode

Remeslo do vienka a vzťah k prírode. To sú atribúty, ktoré vštepujú svojim študentom v Odbornom učilišti internátnom v Lučenci.

20.10.2013 12:30
enviro, zelená škola, Miriam Garajová Foto: ,
Riaditeľka Miriam Garajová pri "hoteli pre hmyz", ktorý vyrobili žiaci.
debata

Škola vychováva a vzdeláva deti so zdravotným znevýhodnením. V súčasnosti je v nej 107 žiakov zo stredného Slovenska, ktorí získavajú vedomosti a najmä zručnosti v odboroch murár, kuchár, opatrovateľ, stolár, záhradník či šička. Navyše zo školy odídu s prívlastkom environmentalisti.

Škola v Lučenci sa podľa jej riaditeľky Miriam Garajovej vydala na dlhú a ťažkú cestu. Postihnuté deti učia remeslám, vedú ich však aj k samostatnosti. „Edukačný proces sa realizuje v rámci odbornej výchovy priamo na pracoviskách. V reštauráciách, nemocnici, domovoch pre dôchodcov, stavebných firmách. Učni tam získavajú nielen potrebnú prax, ale aj kontakt s prostredím, ktorý im uľahčí socializáciu. V živote sa im to raz zíde,“ hovorí Garajová. Absolventom školy sa darí uplatniť sa na trhu práce v rámci ich možností, ktoré sú závislé aj od rozsahu zdravotného postihnutia. Na život sa chcú dobre pripraviť aj učnice Pavlínka Ragačová a Ginda Endrödiová, z ktorých budú po vyučení záhradníčky. „Túto prácu mám rada. V záhrade sa mi páči,“ hovorí Pavlínka.

Lučenecké učilište sa však navonok nezviditeľňuje len výučbou zdravotne znevýhodnených žiakov. Je prvým učilišťom tohto typu na Slovensku, ktoré získalo medzinárodný certifikát Zelená škola. Prvýkrát v roku 2011 a po dvoch rokoch platnosti certifikátu ho obhájilo aj v tomto roku. „Do programu sme sa prihlásili v školskom roku 2009/2010 s cieľom ozeleniť a ozdraviť školu. Naším cieľom je viesť žiakov k láske k prírode, životnému prostrediu, šetreniu prírodných zdrojov a k zmenšeniu ekologickej stopy školy,“ vysvetľuje koordinátorka projektu Zelená škola v lučeneckom učilišti Eva Hukkelová.

Riaditeľka školy dopĺňa, že vďaka projektu sa žiaci, ich rodičia, ale aj pedagógovia naučili znižovať záťaž na životné prostredie. „Od separácie odpadu, po neplytvanie vodou a energiami. Naučili sme sa využívať dažďovú vodu, kompostovať, používať ekologické materiály a školu zazeleňovať,“ poznamenáva. Škola sa postupne zmenila na ekologický inkubátor, v ktorom nechýba trieda v prírode, zelená izba slúžiaca na netradičné vyučovanie.

Založili aj bylinkovú špirálu, ktorá je zdrojom liečiviek pre školu, jazierko a dokonca aj hotely pre hmyz, ktoré poskytujú domovy rôznym živočíchom. Podstatné je podľa riaditeľky to, že na zmene participujú sami hendikepovaní žiaci, čo u nich buduje nielen pocit zodpovednosti, ale aj hrdosti. A o to ide pri výchove detí, ktoré pre svoj zdravotný stav nebudú mať život jednoduchý.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #lučenec #enviro #zelená škola #zdravotné postihnutie