Na internete sa objavila v piatok a nesie podtitul Veci verejné, o ktorých sa v Trenčianskom samosprávnom kraji nahlas nehovorí. Cieľom tohto portálu je zvýšiť transparentnosť Trenčianskeho samosprávneho kraja. Pri hodnotení transparentnosti skončil tento kraj na poslednom mieste.
„Je to osobná iniciatíva novozvoleného poslanca TSK, nemáme dôvod sa k tomu vyjadrovať,“ zareagovala na novú webovú stránku Vlasta Henčelová, hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Webovú stránku založil Juraj Smatana, stredoškolský učiteľ a občiansky aktivista, ktorý sa v nedávnych župných voľbách dostal do krajského parlamentu za stranu Zmena zdola. Kandidoval aj za predsedu samosprávneho kraja, získal vyše 12 percent hlasov, čo mu prinieslo tretie miesto za víťazným Jaroslavom Baškom zo Smeru – SD a Jozefom Lohyňom za pravicovú koalíciu.
„Na tomto portáli chceme dlhodobo zverejňovať materiály, ktoré samotný samosprávny kraj nezverejňuje. Tu mám dobrú skúsenosť z občianskeho portálu povazska-bystrica.ovorene.sk, ktorý už niekoľko rokov zverejňuje materiály, ktoré na oficiálnej stránke mesta Považská Bystrica nenájdete,“ vraví Juraj Smatana.
Podľa Vladimíra Špánika, predsedu Združenia občanov miest a obcí Slovenska, takéto aktivity sú pre dobré fungovanie samospráv veľmi potrebné, pretože ľuďom otvárajú oči, sú jednou z možností, kde môžu ľudia získať informácie a zároveň verejne prejaviť svoj názor. Nemyslí si však, že sa táto iniciatíva rýchlo rozšíri aj do ďalších krajov.
„To už je problém. Vždy to stojí na jednom človeku, ktorý sa obetuje a bude tieto veci robiť. Nie všade sa však takýto človek nájde,“ povedal Vladimír Špánik. Prvou kampaňou webovej stránky je sprístupnenie informácií o sumách za volebné kampane jednotlivých kandidátov. Občania môžu nahlásiť počet bilbordov vo svojom okolí, čím vznikne ich podrobná mapa.
Juraj Smatana zverejnil svoje výdavky na kampaň. Vraví, že kampaň na predsedu TSK ho stála spolu 12 eur, čo sú cestovné lístky z Považskej Bystrice do Trenčína na tlačovú besedu a televíznu debatu. Za kampaň na poslanca zaplatil 1184 eur, všetko z vlastného vrecka. Vyzýva aj ostatných kandidátov, aby zverejnili svoje výdavky na kampaň.
Jozef Lohyňa, ktorý získal necelých 20 percent hlasov, náklady na kampaň vyrátal na 41 tisíc eur. Novozvolený župan Jaroslav Baška získal vo voľbách 53,5 percenta. Jeho vyjadrenie k nákladom sa nám zatiaľ nepodarilo získať, pretože je momentálne v zahraničí. Bezprostredne po voľbách povedal, že ich ešte nemá zrátané.