Nefungujúce semafory v Žiline: Za tri dni štyri nehody

Semafory na križovatke Košická neďaleko centra Žiliny nefungujú čoraz častejšie a za ostatné tri týždne sú tam kolízie a dopravné nehody takmer na dennom poriadku.

20.11.2013 12:27
nehoda Foto: ,
Štyri dopravné nehody za tri dni, taká je realita na medzinárodnej ceste a hlavnom ťahu Bratislava - Košice, pre nefungujúce semafory.
debata (7)

Nejde pritom len o mestskú križovatku, ale o dôležitý dopravný uzol s medzinárodnou cestou a hlavným severným ťahom z Bratislavy do Košíc.Nehoda dvoch osobných áut, pri ktorej sa zranila jedna vodička, sa stala aj v utorok ráno.

„Na križovatke Košická sa stala už štvrtá dopravná nehoda za posledné tri dni. V poslednom čase nefungujú semafory a za toto obdobie majú naše výjazdy sem zvýšenú frekvenciu,“ uviedol Radoslav Hájek, veliteľ zásahu žilinských hasičov, ktorých v utorok ráno privolali k dopravnej nehode. "Svetelná signalizácia na križovatke je väčšinou pokazená, mali

by to čím skôr opraviť, lebo tu bude k zrážkam dochádzať každú chvíľu," povedal Milan z okresu Čadca, ktorý sedel za volantom jedného z havarovaných áut.

Matej Kurinec, ktorý sa nehodami zaoberá ako reportér, hovorí, že prvá vážnejšia havária sa na križovatke pri nefungujúcich semaforoch stala po dušičkových sviatkoch v nedeľu 3. novembra. Odvtedy sa situácie opakujú, svetelná signalizácia vypadne a už je na ceste s mnohými jazdnými pruhmi a smermi do Žiliny, Martina, Bratislavy, Prievidze, či na Kysuce, chaos.

Keď prestanú fungovať semafory, čo sa uplynulé... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
križovatka Keď prestanú fungovať semafory, čo sa uplynulé tri týždne stáva až príliš často, musia riadiť premávku policajti.

Väčšinou sú príčinami havárií nedanie prednosti pri prejazde križovatkou. „Križovatka je komplikovaná tým spôsobom ako je navrhnutá, je tam niekoľko smerov a riadenie je dosť komplikované už aj pri zapnutých semaforoch,“ mieni dopravný expert Ľubomír Palčák. Zdôraznil, že miesto je dôležitým dopravným uzlom, preto je potrebné, aby svetelnú signalizáciu dali do poriadku čím skôr. „Diaľnica z Bratislavy na východ končí v Žiline a všetky tie intenzity či už v smere východ – západ alebo aj sever – juh idú cez túto hlavnú križovatku. Za 24 hodín tadiaľ prejde aj 70-až 80-tisíc vozidiel,“ dodal Palčák.

Najvyťaženejšiu žilinskú križovatku, monitoruje polícia, ak semafory vypnú, riadia premávku jej príslušníci. „Vzhľadom na rozsiahlosť križovatky nie je možné, aby fungovala bez riadenia,“ hovorí dopravný inžinier z Okresného dopravného inšpektorátu v Žiline Pavol Mihálek. Nehodám však už nezabráni ani to, keď polícia riadi premávku, nie všetci vodiči totiž ovládajú pokyny.

Problémy so svetelnou signalizáciou na križovatke Košická trvajú päť rokov. Situácia sa vždy zhorší, keď je nepriaznivejšie počasie, najmä keď prší alebo sneží. No problémy, ktoré sa objavovali z času na čas prerástli do súčasného kolapsu. „Jediným možným riešením je realizovať celkovú rekonštrukciu tejto križovatky,“ dodal dopravný inžinier.

Cesta je v správe Slovenskej správy ciest, no svetelná signalizácia patrí od roku 2007 mestu. To mieni, že problémy spôsobuje chybné nainštalovanie elektrorozvodov na zabezpečenie prevádzky križovatky. Mesto chce, aby svetelná signalizácia prešla tiež pod Slovenskú správu ciest, ktorá by potom riešila aj samotnú opravu.

„Slovenská správa ciest by vlastnila aj cestu, aj svetelnú signalizáciu,“ tvrdí hovorca mesta Žilina Pavol Čorba. Samotné mesto na opravu mesto nemá peniaze. O podmienkach prevodu chce žilinský primátor rokovať v najbližších dňoch cez rezort dopravy.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Žilina #nehoda #križovatka #dopravná kolízia