Na Trenčiansky hrad výťahom cez Omarovu studňu

Terminál železničnej a autobusovej stanice za 100 miliónov eur a výťah cez Studňu lásky na nádvorie Trenčianskeho hradu, také sú vízie investora, ktorý svoj zámer predložil Trenčanom.

16.12.2013 16:00
trenčín, vlaková stanica, Foto: ,
Takto vyzerá budova železničnej stanice a časť autobusového nádražia dnes...
debata (11)

Do schránok obyvateľov mesta dal rozniesť informačný bulletin, kde sú aj vizualizácie tohto projektu. Pre obyvateľov a návštevníkov mesta je v súčasnosti najdôležitejšia výstavba novej autobusovej stanice a modernizácia železničnej stanice. Obe sú blízko seba a obe v stave, ktorý je skôr hanbou Trenčína. Po dokončení by terminál mal byť jeho pýchou.

„Ide o stavbu, ktorá nás z minulosti prenesie do budúcnosti. Je to nadčasová, vzdušná stavba, objem investície presiahne 100 miliónov eur. Jej ukončenie je plánované na prelome rokov 2015 a 2016. V rámci tejto investície bude vytvorených 600 pracovných miest pre ľudí, ktorí v termináli nájdu zamestnanie. A čo je pre Trenčín naozaj veľmi dôležité, bude tu vytvorených viac ako 1 100 parkovacích miest,“ zdôrazňuje Ivana Strelcová, hovorkyňa spoločnosti SIRS. Táto spoločnosť je investorom spomínaného projektu a okrem iného aj spolumajiteľom SAD Trenčín a SAD Žilina.

Po dohode so Železnicami SR bude SIRS rekonštruovať železničnú stanicu a zároveň vybuduje nové autobusové nádražie. Obe budú prepojené, autobusová stanica bude súčasťou terminálu s ponukou viacerých doplnkových služieb, reštauráciou, kaviarňou, predajňami. Celý komplex pripomína letiskové terminály. V súčasnosti ľudia čakajú na prímestské, medzimestské aj medzinárodné autobusy pod holým nebom, či vonku prší, praží slnko alebo mrzne.

„Takáto autobusová stanica, aká je v súčasnosti, ohrozuje bezpečnosť chodcov, je to pre nich neprehľadné. Ale taká situácia je vo viacerých mestách na Slovensku. Už dávno sa hovorí o novej stanici, neboli na to peniaze, som rada, že sa to pohlo,“ hovorí jedna z cestujúcich, Júlia Šiveňová z Piešťan.

... a takto by mal terminál vyzerať po... Foto: Vizualizácia: SIRS
trenčín, stanica ... a takto by mal terminál vyzerať po dokončení. Železničná a autobusová stanice budú prepojené nadzemnou lávkou.

Milan Rajdík z Nového Mesta nad Váhom dodáva, že to bude veľké plus pre cestujúcich, keď to bude postavené tak, ako sľubujú. Vraví, že teraz je v Trenčíne staromódne autobusové nádražie, a keď tu človek čaká v daždi, za päť minút je mokrý ako myš a potom je veľmi nepríjemné cestovať v autobuse. „Keby to bolo aspoň zakryté a nejaké lavičky, kde by sme si mohli sadnúť. Keď čakám na vlak, je to ako-tak v pohode, tam si mám aspoň kde sadnúť, ale tu musím stáť vonku a čakať, nech je počasie akékoľvek,“ sťažuje sa Dominik Pajdučák z Levíc, jeden z partie študentov, čo každý týždeň cestujú domov a potom späť do Trenčína na internát.

Jana Kubicová z Trenčína, ďalšia cestujúca na autobusovej stanici, sa na predložený zámer díva nedôverčivejšie. Vraví, že v Trenčíne už boli všelijaké krásne plány a vizualizácie, ale napokon všetko zlyhalo. Obáva sa hlavne toho, aby odtiaľto nezmizla zeleň a megalomanská výstavba nezabrala aj časť mestského parku. Cez tento park prichádzajú ľudia z mesta na stanicu.

Trenčiansky primátor Richard Rybníček považuje zámer SIRS za veľmi reálny. Zdôrazňuje však, že je to výsostne súkromná investícia na súkromných pozemkoch, mesto sa nepodieľa na jej financovaní. „Takúto investíciu vítam, pretože keď sa dnes pozriem na autobusovú a železničnú stanicu, musím konštatovať, že je to nedôstojný vstup do mesta. Teraz sa budeme musieť zaoberať tým, ako má vyzerať park, aby nebol len tranzitným, do ktorého sa ľudia večer boja vstúpiť a púšťať deti na vlak. To bude úloha mesta,“ dodal Richard Rybníček.

Informačný bulletin určený Trenčanom prináša aj predstavu o novom prístupe na hrad cez Studňu lásky. Tá by sa mala podľa tejto vízie prehĺbiť a umiestniť do nej výťah. Hradné bralo je kúsok od stanice, budúceho terminálu. Turisti by tak mohli prísť pohodlne k výťahu a vyviezť sa priamo na hradné nádvorie. George Trabelssie, predseda predstavenstva spoločnosti SIRS, vraví, že príbeh lásky Omara a Fatimy je taký silný, ako príbeh Rómea a Júlie, a je veľká škoda, že Trenčín ho doteraz nedokázal využiť.

„Urobiť výťah v studni je technicky reálne. Bol by presklený, steny studne nasvietené a počas cesty by si ľudia vypočuli príbeh chlapca, ktorý sa zbláznil do dievčiny, a preto studňu do skaly vykopal,“ povedal o svojej predstave podnikateľ George Trabelssie.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Trenčín #železničná stanica #autobusová stanica